Vandaag Zee ontvangen, die zijn TACT mee had genomen. We hebben een aantal metingen gedaan en wat geklooid met de instellingen. We hebben drie dingen gedaan. Ten eerste gekeken hoe de kamer zich gedraagt, ten tweede geluisterd wat de TACT er van kon maken en ten derde geprobeerd het resultaat daarvan met de instellingen van de Kube en de toonregeling op de voorversterker te benaderen.
Het bleek dat mijn kamer het helemaal niet slecht doet. Vooral in het midden en hoog gaat het eigenlijk allemaal vrij goed en ligt alles wel in een band van zo'n 15 dB. Rond de 150 Hz zit wat onrust, maar niks schokkends. Alleen het laag onder de 50 ŕ 60 Hz gaat eigenlijk wat te hard.
Toen er werd geluisterd met de door de TACT berekende compensatie werd het geluid opener, realistischer. Zonde compensatie leek het in vergelijk alsof er een loudness-knop was ingeschakeld. Met de TACT was het laag strakker en het hoog soepeler. Ook leek het stereobeeld zich beter te ontplooien.
Vervolgens hebben we geprobeerd al draaiend aan de knopjes van de Denon en de KEF Kube de 'target curve' te benaderen zonder de TACT te gebruiken. Dit resulteerde in het wat terugdraaien van de treble en bass op de voorversterker, plus het wat lager instellen van de Q op de Kube. Het klinkt nu ook zonder TACT erg mooi. De balans is wat beter doordat mid en hoog nu erg mooi rechtgetrokken zijn, het laag is wat strakker geworden. Behalve wat onrust wanneer er erg lage tonen worden verlangd (onder de 50 Hz), die ik zelf eigenlijk niet storend vind, is het gehoormatig gewoon een prachtig gebalanceerd spectrum geworden.
Mijn eigen conclusie omtrent equalizing is dat zo'n TACT mooi spul is om de boel net dat beetje extra te geven, en daarnaast een erg handige tool om op andere wijze aangebrachte wijzigingen te evalueren. Ik ben verder erg blij dat ik nu een goede instelling heb gevonden voor de toonregeling, want als je niet weet wat je doet is dat toch een beetje een paardenmiddel. Nu ik het gericht kan gebruiken is het zeer verdienstelijk

Mijn conclusie omtrent m'n setje is dat ik er geweldig blij mee ben

Hier dan de frequentiegrafiekjes. De groene lijn geeft steeds de 'target curve' aan, de oranje lijn de response van het linker kanaal, de gele die van het rechter kanaal.
Meting 1: De uitgangssituatie. Zo stond de boel erbij met de toonregelingen van de Denon neutraal, de KEF Kube op f
3 = 18 Hz, Q = 0.5 en Contour = 0 dB.

Meting 2: De Q van de KEF Kube naar 0.4 gedraaid, de treble bij de Denon wat naar beneden.

Meting 3: De Treble nog wat verder naar beneden, de bas ook een beetje naar beneden bijgedraaid.

Meting 4: Gemeten vanaf iets voor de luisterpositie met dezelfde instellingen als bij 2.