De set van Koen

Started by Koen K, April 29, 2009, 22:09:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koen K

#375
Gisteren lekker geluisterd naar deze nieuwe aanwinst, een setje Wharfedale Denton 2. Ik had bedacht deze in combinatie met m'n buizenversterkertje te gaan gebruiken. Ik heb er met veel plezier naar zitten luisteren. Het geluid is helemaal niet slecht! Een fris, aanwezig geluid waar niet veel op aan te merken valt. Ja, het laag is volledig afwezig (ik denk niet dat ze ver onder de 100~150 Hz komen) maar OK, als je daar even aan gewend / mee vertrouwd bent geraakt is het toch nog behoorlijk genieten.



Mooie speakerstands wel hè? Grappig genoeg zijn de topkastjes van de KEFs zeker tweemaal zo zwaar als deze speakertjes...

Koen K

Vandaag aan de slag geweest met deze nieuwste aanwinst; de "Scepter". Bij een bezoek aan audiomattie Wattsound?, afgelopen zaterdag, vielen deze grote objecten me op. Ze stonden er ietwat triestig bij, slordig in het wit geschilderd en zonder de zwarte stof van het frontje, die vervangen was door een wit lapje met "vrolijke" geborduurde blokjes. Bleh... :-X Desondanks fascinerend: het is een tamelijk hoge, slanke vloerstaander, gemaakt van een soort keramiek en loeizwaar. Groot was mijn verbazing (en verheuging) dan ook toen Wattsound? me vroeg of ik de speakers misschien wilde hebben? Hoeveel antwoorden zijn er dan nog mogelijk? Kortom, zaterdagavond ben ik erg blij naar huis gereden, volop overwegend hoe dit nu eens aan te pakken.

Vandaag was het zover: Wattsound? en ik zijn aan de slag gegaan om de speakers aan het spelen te krijgen.

Er was zoals vermeld helaas door een (vrouw van een) onverlaat besloten tot het wit verven van de speakers inclusief stukken van de drivers. Verdere mishandeling was ook niet uitgebleven en daardoor waren er enkele drivers kapot, namelijk de Vifa tweeters en -hoog-midunits. Gelukkig had ik nog een setje Morel MDM55 en Morel MDT40 en die zijn dus gemonteerd. De laag-mid is een Focal die als twee druppels water op een KEF B110 lijkt (maar dan met een grotere magneet). Als "sub" zit er een 12" Vifa aan de zijkant, die een reflexpoort aan de bovenkant van de speaker heeft.

     

Van links naar rechts: de oude drivers, de situatie na provisorisch monteren van de Morels, "Before & After" en de rechter speaker in Wattsound?'s zwaar gedempte luisterkamer. De trap op is pittig met deze dingen, zelfs met twee personen. Op enkele momenten dacht ik dat ik achterover naar beneden zou stuiteren met een speaker op m'n buik, maar we hebben het overleefd.



Naar deze opstelling hebben we zitten luisteren. Als eindversterking de geweldige Yamaha M2, Wattsound?'s "magische potmeter" als voorversterker en de Sphinx Project 9 als bron. Zelfs zonder enige filteraanpassingen en met de wat beunerige manier van drivers monteren klonk het zeer veelbelovend. De Morels hebben een prachtige transparantie, het stereobeeld staat als een huis en is  diep, breed en gedetailleerd. De aansluiting met de Focal lijkt bovendien al redelijk te kloppen qua kantelpunt en rendement. Verder naar beneden is het laag verder mooi stevig en in balans, hoewel deze 100 kg zware kast natuurlijk nog steeds een basreflex is met de bijbehorende karaktertrekken. Gelukkig zijn die totaal niet opvallend aanwezig, dus de heersende indruk is dat het daar ook prima voor elkaar is en aardig diep gaat.

Wattsound? gaat aan de slag met het filter en daarna wordt het uiterlijk van de kasten grondig aangepakt. Wie hierover ideeën heeft... Shoot!

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Koen K


erik s.

Quote from: Koen K on February 24, 2010, 23:29:57
:o

ik weet niet of hij de vorige eigenaar of de speakers bedoelt, maar fraai zijn ze zeker niet.  :omg:
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Koen K

Dat worden ze wel weer... ;)

Alex Groningen

Quote from: Koen K on February 25, 2010, 01:11:21
Dat worden ze wel weer... ;)


Gaat de komende tijd dan een leuk projectje worden. Succes alvast.

Koen K

Zeker! Hartelijk dank  :smile:

Alex Groningen

Neem aan dat je ons op de hoogte gaat/blijft houden. ;) Ben zelf wel benieuwd wat het eind resultaat gaat worden.

Koen K


Koen K

Deze info kreeg ik net van Fred (Audiofriends), waarvoor mijn hartelijke dank:



Uit 1986.

Marvin....

1986, dat is een goed jaar Koen....!

(dat staat ook op de filters van m'n surroundspeakers)  :D

Koen K

Mijn KEFs komen ook uit dat jaar, grappig genoeg. Toen was ik nog vloeibaar  ;D

Koen K

#388
Het is bevestigd; vanavond ga ik zo'n bakbeest ophalen:



Yamaha P-2200, voor een mooie prijs. Het betreffende exemplaar zal wat meer krasjes hebben dan dat op de foto, maar dat mag de pret niet drukken!

Marvin....

je begint het al te begrijpen Koen....  :D

Koen K

"There's no replacement for raw power"... Ja ja... Maar ook "Power is nothing without control"  ;D

Marvin....

ik hou hier wel van...  ;)

Koen K

Gezien je speakers dacht ik al dat jij het potentiëel van hoogwaardige PA-stuff wel kon inschatten  ;)

Koen K

Zojuist met mijn verkouden kop 440 km gereden en onderstaande eindbak opgehaald in (ja ja) Maastricht: een Yamaha P-2200.



Er moeten wat kleine dingetjes aan gebeuren: de aansluitingen aan de achterkant zijn niet helemaal origineel, de lichtjes voor de wappers zijn niet hetzelfde en al helemaal niet de exemplaren die erin horen en dat soort grappen. Maar goed, voor de prijs mag ik helemaal niet zeuren en het ding klinkt echt geweldig. Het lijkt zelfs nog wel strakker en gecontroleerder dan met de Kenwood M2.

vanzomereng

Mooi bak Koen,

Wist niet dat je gebrek aan power had  :huh2:
Wat is er mis met de vorige, of is dat allemaal ter lering en vermaak   ;)

Veel luisterplezier


Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Koen K

Er was niks mis met de vorige en als 'ie van mij was geweest had ik daar ook vrolijk mee verder gedraaid. Het was echter een leenbakkie voor totdat er een goede aanbieding voorbij kwam. Zodoende. Als ik een Kenwood M2 voor een goed prijsje was tegengekomen had ik het ook wel gedaan, denk ik.

Maar eigenlijk ben ik nu blij dat ik voor de Yammie ben gegaan. Volgens mij klinkt 'ie wat strakker, ook in het hoog (slist minder), heeft 'ie wat meer drive en "staat" alles er net wat overtuigender dan bij de Kenwood. Wellicht is mijn fantasie overuren aan het draaien, maar het bevalt in elk geval goed  ;)

dre73

QuoteWellicht is mijn fantasie overuren aan het draaien

denk ik ook! :D

fraaie wappers hoor!!
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Koen K

#397
Ja hè... Nu nog even de juiste lampjes erachter  ::)

Trouwens, de spanning op de voedingsrails... 80 V  ;D

Koen K

En zo ziet de Yammie er van binnen uit:



Let ook op de lampjes bij de VU-meterverlichting... Rechtstreeks uit de Carstyle-catalogus  ::)

Marvin....

wat een kernreactor Koen... 
wreed hoor!