De set van Koen

Started by Koen K, April 29, 2009, 22:09:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roger Black

Quote from: Koen K on October 27, 2009, 19:00:50

Ik heb ze nog nooit gehoord, maar er wel veel goeds over gelezen :smile:

Dan heb je nog wat te doen!  ;D

Koen K


scrutinizer

Quote from: Roger Black on October 27, 2009, 14:14:24
Ik zeg: http://www.hifi.nl/tweedehands/tekoop/60005/Synthese_1_.html  :headbanging:
Gaat tot 16Hz als ik me niet vergis (vergeet kleine kast even)

Wat hebben we - is sommige gevallen ::) - toch vertrouwen in wat de fabrikant opgeeft.

16,4hz, CCCC sub-contra octaaf van een 16ft orgelpijp .... :worship:

;D

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Koen K

#253
32 ft. toch?

Jammer dat ze niet opgeven bij hoeveel decibel die 16 Hz is...

Roger Black

#254
3 , kan dat? Kan het wel even opzoeken, maar daar heb ik geen zin in...  ;)

Edit, energie gevonden: Freq bereik: 16- 25000 hz 3 dB

scrutinizer

#255
Quote from: Koen K on October 27, 2009, 19:41:10
32 ft. toch?

Jammer dat ze niet opgeven bij hoeveel decibel die 16 Hz is...

Scroll down to related links and look for "Closed or Gedackt Organ Pipes - Wikipedia". Organ builders still tend to use feet rather than metres when dealing with organ pipe length and tone e.g. an 8 foot pitched pipe is the same pitch as a piano, and is called '8 foot' because the longest pipe of the rank at this pitch ( the C below the C below Middle C) is 8 feet long. A 4-foot pipe is an octave higher, a 2 foot 2 octaves higher, and a 16 foot rank an octave lower than piano pitch. The fundamental tone of 16.4 Hz represents a 32-foot organ pipe, which is found, except in the very largest organs, only in the pedal section of large instruments. Although the 32 foot pitch is found frequently on large instruments (like cathedral organs) it is not the deepest note of an organ as stated in the question. Some organs, such as the Atlantic City Auditorium organ, USA and Liverpool Cathedral Organ in the UK have 64-foot ranks giving the lowest note as 8.2 Hz. On most organs offering 64-foot ranks, the sound is either produced by a stopped 32-foot pipe, or acoustically, where two shorter pipes are tuned so that the beats between them produce a 64-foot tone. Many huge organs do have a 64' rank (usually called gravissima), but nearly all of them are produced by either a stopped 32' or acoustically. There are not more then 5 organs that has a true (not acoustic, stopped, nor digital), (only counting the rank(S) that accually goes down to the sub-sub-contra C) 64 foot rank, three of them are the organ at the Atlantic City Convention Hall Main Auditorium, the organ at Sydney City Hall, and the one at Worcester Cathedral, in UK. The shortest lengh that will produce 16.4Hz (CCCC) is 16 ft, although this note is the C of the sub-contra octave, this 16ft pipe is stopped on the top, so it produces the note that corresponds to twice that lengh(32ft) .

Also should be mentioned, the lowest (true) note on an acual organ is CCCCC which is 8 Hz, that single note cannot be heard alone. THE lowest note is produced by either stopping the 64' or combining the 64' and the fifth(42 2/3) to produce a 128' CCCCCC which is 4 Hz.

The lowest note is produced by combinding a stopped 64' ( 128') and stopped 42 2/3' (85 1/3') to produce a resultant 256' which is 2Hz on CCC CCC C, this note is not considered audible by the human ear.

:o .... you will be after reading this.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Koen K

Quote from: Roger Black on October 27, 2009, 19:45:19
3 , kan dat? Kan het wel even opzoeken, maar daar heb ik geen zin in...  ;)

Edit, energie gevonden: Freq bereik: 16- 25000 hz 3 dB

;)

Doen ze netjes... Ik zie dat er een TL in zit, dan kan ik me daar wel wat bij voorstellen ;)

Roger Black

Quote from: Koen K on October 27, 2009, 19:49:32
;)

Doen ze netjes... Ik zie dat er een TL in zit, dan kan ik me daar wel wat bij voorstellen ;)

Het klinkt dan ook érg aardig...

Koen K


Roger Black

Heb ze wel eens gehoord ja, een van de weinige momenten dat ik me zo betrokken voelde in de muziek. Ze staan in Alkmaar bij Ynter.

Koen K

#260
Tof. Nou, ik vermoed dat ik ze nog wel een keer te horen zal krijgen. :smile:

scrutinizer

"bigger the headache, the bigger the pill"

;D

dr. Funkenstein.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Koen K

Nou, zojuist ben ik even bezig geweest met de KRK... Het valt me eerlijk gezegd tegen :(

Om te beginnen zegt het ding elke keer na de eerste meting ófwel "Fault. Clipping." ófwel "Fault. Signal Timeout." en laat 'ie me de meting opnieuw doen, waarna weer een van die twee boodschappen tevoorschijn komt. Nou goed, daar gaat gewoon iets mis dat ik waarschijnlijk zou moeten / kunnen verhelpen. Irritanter is het volgende: zoals in de documentatie te vinden is, is er geen 'target curve' in te stellen, waarmee het vervangen van de KEF Kube dus al bij voorbaat uitgesloten is omdat het ding het laag klaarblijkelijk niet kan corrigeren zoals bij de Kube het geval zou zijn...

Kortom, het lijkt er een beetje op dat het niet echt dikke mik wordt tussen mr. Ergo en mij  ??? Binnenkort ga ik verdere pogingen wagen, want om het apparaat nu gelijk af te schrijven vind ik ook wel weer wat ver gaan ;)

Nadat het met de Ergo niet echt dikke pret was ben ik even verder gaan kijken... Uiteindelijk het programmaatje RoomEQ Wizard gedownload en na het kalibreren van de geluidskaart heb ik mijn dB-meter op het fotostatief geschroefd en op de luisterplek gezet. Dat werkt als een trein! Het enige "probleem" is natuurlijk dat je de aanpassingen vervolgens zelf moet doen. Nou, daar is de parametrische equalizer van mijn voorversterker uitstekend geschikt voor...

Zo trof ik het aan, respectievelijk op 1/24 en 1/2 oktaaf afgerond:




En zo was het na een paar ingrepen met de voorversterker:




Goed, een of twee extra equalizer-banden zouden nog wel welkom zijn, met name voor het wat aangezette laag rond 60 Hz, het dipje bij de 90 Hz en dat vlak onder de 6 kHz, maar het resultaat is gewoon erg goed en ook zeker een vooruitgang ten opzichte van de uitgangssituatie. Deze wat meer hands-on manier van roomcorrection staat me volgens mij toch beter aan :angel:

mikeske

Zo dat heb je al redelijk vlak gekregen  ;)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Rednaxela

Quote from: Koen K on October 28, 2009, 23:53:11
Goed, een of twee extra equalizer-banden zouden nog wel welkom zijn,
Een tweede 1000ESD digitaal doorlussen...? :thumbs-up:

Quote from: Koen K on October 28, 2009, 23:53:11
met name voor het wat aangezette laag rond 60 Hz, het dipje bij de 90 Hz en dat vlak onder de 6 kHz, maar het resultaat is gewoon erg goed en ook zeker een vooruitgang ten opzichte van de uitgangssituatie. Deze wat meer hands-on manier van roomcorrection staat me volgens mij toch beter aan :angel:
Uit de plaatjes maak ik op dat je onder de 200 Hz geen correctie hebt aangebracht, zie ik dat goed? Betekent dat dat dit metingen zijn met Kube?
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

Roger Black


Koen K

Quote from: mikeske on October 29, 2009, 07:14:39
Zo dat heb je al redelijk vlak gekregen  ;)

Ja hè... Hoe je met basismiddelen al een mooi resultaat kunt krijgen... Het blijft me verbazen. En de CD-speler gaat digitaal naar de voorversterker, dus die DA-AD stap zit er ook niet in :smile:

Quote from: Rednaxela on October 29, 2009, 08:15:41
Een tweede 1000ESD digitaal doorlussen...? :thumbs-up:

;D

Het zou inderdaad kunnen...

Quote
Uit de plaatjes maak ik op dat je onder de 200 Hz geen correctie hebt aangebracht, zie ik dat goed? Betekent dat dat dit metingen zijn met Kube?

Ja, de Kube gebruik ik wel. Ten eerste heb ik anders al een paar banden nodig voor de correcties die dat ding aanbrengt, maar belangrijker: ik geloof dat de Kube ook iets met de fase doet en als je dat dan ineens anders gaat doen zou het ook weleens voor vreemde verrassingen kunnen zorgen.

erik s.

bij mijn weten is de Kube essentieel om het laag goed uit de 107 te krijgen.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Koen K


BuSpu

sterker nog de kube is essentieel onderdeel van het wisselfilter !

Koen K

Ook dat! Een piekje bij 2 kHz wordt ermee weggewerkt en de nodige 2.5 dB demping voor de tweeter wordt in de Kube gedaan.

hifiman

Quote from: mikeske on October 29, 2009, 07:14:39
Zo dat heb je al redelijk vlak gekregen  ;)
Nu die dB meter nog  ;)

Rednaxela

Quote from: Audioloog on November  1, 2009, 11:01:06
Nu die dB meter nog  ;)
Kon je bij dat programma geen correctiecurves voor sommige dB meters downloaden? Zoiets staat me bij.
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

hifiman

Quote from: Rednaxela on November  1, 2009, 13:55:00
Kon je bij dat programma geen correctiecurves voor sommige dB meters downloaden? Zoiets staat me bij.
Klopt, maar daar heb je weinig aan lijkt me (elke meter heeft zijn eigen "afwijking"). Een gecalibreerd meetmicrofoon is het devies als je een serieuze meting wilt doen.

Koen K

Quote from: Rednaxela on November  1, 2009, 13:55:00
Kon je bij dat programma geen correctiecurves voor sommige dB meters downloaden? Zoiets staat me bij.

Klopt, in dit geval kan er gecompenseerd worden voor de "C weighted SPL meter", maar ik heb - gehoormatig - het idee dat de meting in het laag nauwkeurig is, meer dan hoger in het frequentiebereik.

Quote from: Audioloog on November  1, 2009, 14:51:17
Klopt, maar daar heb je weinig aan lijkt me (elke meter heeft zijn eigen "afwijking"). Een gecalibreerd meetmicrofoon is het devies als je een serieuze meting wilt doen.

Klopt.