De set van Koen

Started by Koen K, April 29, 2009, 22:09:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koen K

Gisteravond Gianno op bezoek gehad. Het was erg gezellig en ik heb weer leuke en interessante nieuwe muziek leren kennen. Bovendien kreeg ik van Gianno een CD van zijn eigen band, Apparition. Goed man!

Volgende keer bij jou Gianno, ik heb er zin in ;)

Gianno

#276
Na een (heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel) veel bewogen week ben ik er nu toch eindelijk aan toegekomen:

"De luistersessie bij Koen"

Na een middellange busreis kwam ik aan in 't centrum van een welbekende pittoreske studentenstad alwaar Koen zijn, enigzins krapbemeten, stijlvolle onderkomen heeft. Na iets verkeerd te zijn gelopen en een klein belletje werd ik al snel begroet door Koen. Nadat ik bekomen was van het feit dat Koen 3 hoofden groter was dan ik ben (nee ik ben geen "klein mens") werd ik neergezet in zijn luister/woon/werk/leefvertrek.

1e opvallende zaak was de erg krap bemeten luisterruimte en de redelijke omvang van de speakers. Ikzelf draai met Neat Motives en die zijn heel klein. Koen's Kefs zijn daarentegen toch substantiële jongens en staan erg dicht tegen de muur met daartussen de ES componenten van Sony en de 1200SL. De Hypex was netjes weggemoffeld en redelijk uit zicht.

Mezelf geïnstalleerd op de sweetspot en gelijk maar begonnen met de muziekjes. Er is veeeeel muziek voorbij gekomen. Koen heeft een volledig andere smaak dan ik qua muziek maar toch was alles absoluut het luisteren waard (nou, die Duitse miep niet zo Koen, maar ik ben haar naam vergeten).

Ikzelf had ook wat muziek meegenomen; ons laatste album "reminiscence"wat mocht achterblijven bij Koen en tevens wat werk van OSI, Opeth, Ayreon, Guilt Machine en Porcupine Tree.

Het luisteren: Wow! wat hebben de Kefs onnoemelijk veel en belachelijk strak laag! Echt een magistrale openbaring. Mijn Neat's hebben ook enorm veel laag maar missen toch echt deze bijzondere strakheid in het weergeven. De KEF's geven verder een enorm ruimtelijk presentatie en de soundstage loopt tot ver buiten de speakers door. Plaatsing van instrumenten is duidelijk aanwijsbaar en er is weinig last van reflecties in de ruimte. De middentonen zijn bijzonder diep en holografisch (hoewel ik een hekel heb aan dat woord). Ze geven body en plaatsing aan de stemmen en grijpen je als luisteraar vast. De hoge tonen uit de tweeters zijn erg sprankelend en gaan behoorlijk ver door. Bij goede opnames zijn de tweeters een genot om aan te horen. Bij minder goede opnames vond ik ze een enkele keer net even over de grens gaan en klonken ze me te schel.
Dit was echter sporadisch en betekent gewoon dat je maar beter geen slecht opgenomen troep moet luisteren ;)

De Sony CD speler is een fijne machine, ritmisch gezien denk ik dat mijn NAIM speler iets beter de timing op orde heeft maar verder kon ik geen noemenswaardige omissies ontdekken aan de optische speler van Koen. Wel noemenswaardig was de digitale connectie naar de versterker. Dit is gedaan om het signaalpad zo kort mogelijk houden in verband met de EQ aanpassingen.

De EQ aanpassingen van Koen kwamen namelijk ook nog aan bod. Hij liet me horen hoe de EQ veranderingen aan heeft gebracht in zijn set na metingen en het hele geluidsbeeld is inderdaad rustiger en meer gebalanceerd geworden zonder in te leveren op dynamiek (en dat vind ik een knap kunstje).

Tot slot kwam ook nog de 1200SL in actie met ondermeer Brubeck's Take Five en Robots van Kraftwerk. De analoge weergave bevestigde mij wederom dat mijn geplande zoektocht naar een mooie platendraaier absoluut doorgang moet vinden. Volgend jaar wil ik ook een mooie analoge bron!

Helaas kwam er al weer veel te snel een einde aan dit fijne luisterbezoek. Mijn iPod in mijn oren stoppend keerde is huiswaards waarbij ik kon terugkijken op een zeer geslaagde luistersessie waarbij ik mijn, veelal negatieve, kijk op KEF een goede positieve draai heb kunnen geven.

Ik wil Koen graag bedanken voor de fijne ontvangst, leuke muziek en de HJ'tjes (zo fijn als mensen "echt" bier in huis hebben).

Ps. Koen, be my guest!

Koen K

Leuk om te lezen dat het je kon bekoren ;)

Ik vond het erg gezellig om je over de vloer te hebben en ik kom inderdaad snel een keertje buurten in Den Haag... Nog hartelijk dank voor de toffe CD trouwens. Hoe mooi is dat, je eigen CD kunnen uitdelen aan mensen... En behalve dat vind ik het echt een aanwinst voor de collectie :smile:

Gianno

Wow, en dat voor iemand bij wie ik zo snel geen death-metal in de rij met CD's kon ontdekken. Thanks.

Onze CD is natuurlijk wel lichtelijk audiofiel verantwoord doordat wij kozen voor een mastersessie bij Polyhymnia in Baarn, 1 van DE 3 beste masteringstudio's ter wereld :D

Nou kom snel eens langs om te horen wat je van NAIM vindt.

Cheers,

Janno

Koen K

#279
Quote from: Gianno on November  9, 2009, 20:09:17
Wow, en dat voor iemand bij wie ik zo snel geen death-metal in de rij met CD's kon ontdekken. Thanks.

Onze CD is natuurlijk wel lichtelijk audiofiel verantwoord doordat wij kozen voor een mastersessie bij Polyhymnia in Baarn, 1 van DE 3 beste masteringstudio's ter wereld :D

Dat zal het zijn ;D

Dat er geen death metal te ontdekken valt (net zoals zoveel andere genres die ik wel leuk vind, maar waar ik nog weinig of niks van heb) komt vooral omdat ik A. qua muziek altijd heel veel wil en vrij weinig geld heb en B. nog niet zo lang mijn smaak écht aan het verbreden ben, waardoor ik nog niet zo zeer mijn voorkeuren heb kunnen uitstippelen in mij minder bekende gebieden. Ach, met de tijd komt dat wel ;)

Quote
Nou kom snel eens langs om te horen wat je van NAIM vindt.

Komt voor elkaar :smile:

Roger Black

Erg leuk om te lezen heren!!!

Valkyrie

Inderdaad een erg leuk verhaal om te lezen! :)

offtopic: volgens mij wonen er behoorlijk wat leden in de omgeving van Den Haag :P
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Koen K

#282
Ik zie het, jij ook al dus... En inderdaad nog een hoop anderen! Leuk, dat kan nog een hoop bezoekjes opleveren ;)

dekkersj

Quote from: Gianno on November  9, 2009, 19:53:58
[...]
De Sony CD speler is een fijne machine, ritmisch gezien denk ik dat mijn NAIM speler iets beter de timing op orde heeft [...]
:wacko: Aan welke fles heb jij bij Koen zitten lurken?

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

Gianno

#284
Quote from: Gianno on November  9, 2009, 19:53:58
De Sony CD speler is een fijne machine, ritmisch gezien denk ik dat mijn NAIM speler iets beter de timing op orde heeft

En welke fles.... dan zal je toch echt het hele verhaaltje door moeten lezen.

Even zonder gekkigheid, mijn beleving is weergegeven in het verhaal. Dat mijn beleving verschilt van anderen lijkt me logisch, anders draaiden we het liefst allemaal met dezelfde spullen in dezelfde soort kamer etc etc. Ik heb dit jaar een groot aantal CD-spelers beluisterd en ik ervaar dat de ene voor mij een prettigere timing heeft dan de ander. Of ik het woord timing in deze zin juist gebruik mag uiteraard ter discussie staan. Ik heb nogmaals geen kritiek op de speler van Koen, tis een erg goed apparaat. Ik prefereer alleen de mijne waarbij ik probeer uit te leggen waarom.

Cheers!

Janno

dekkersj

De voorkeur zit hem bij jou tussen je oren (intern), niet in de verschillen tussen de apparaten (extern). Je noemt het timing en technisch-inhoudelijk gezien slaat dat nergens op. Ik zeg dus niet dat je geen voorkeur mag hebben, ik ageer alleen tegen je argument.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

stone56

Ik kan me best voorstellen dat Gianno dat zo ervaren heeft. Ik heb dat met Linn gehad. Linn zelf heeft het ook over betere pace, rhythm and timing. En ik meende dat ook te herkennen.
It's only rock 'n roll (but I like it)

Rednaxela

Wie A zegt moet ook BX zeggen.

dekkersj

Quote from: stone56 on November 11, 2009, 13:45:31
Ik kan me best voorstellen dat Gianno dat zo ervaren heeft. Ik heb dat met Linn gehad. Linn zelf heeft het ook over betere pace, rhythm and timing. En ik meende dat ook te herkennen.
Je herkende de reclameslogan. Heeft verder niets met de techniek te maken  ;D

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

stone56

Goede reclameslogan dus  :)
It's only rock 'n roll (but I like it)

stone56

Als het waar is, is de vraag wel interessant hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Ik meende PRAT verschil op te merken tussen een Linn Mimik II en een eenvoudige Sony (type weet ik niet meer). En met een volledig Linnsysteem meen ik dat het nog duidelijker was. Je moet niet alles geloven, natuurlijk, maar ik meen dat sommige merken toch iets typisch hebben en dat er wel degelijk verschillen zijn.
It's only rock 'n roll (but I like it)

Gianno

Quote from: dekkersj on November 11, 2009, 13:33:58
De voorkeur zit hem bij jou tussen je oren (intern)..

Gelukkig denk ik al jaren met de massa tussen mijn oren, so no argument there. Ik durf zelfs wel te beweren de voorkeur van het merendeel op het forum hier is terug te voeren op de massa tussen hun oren, gelukkig maar.  ;)

scrutinizer

#292
Quote from: dekkersj on November 11, 2009, 13:33:58
De voorkeur zit hem bij jou tussen je oren (intern), niet in de verschillen tussen de apparaten (extern). Je noemt het timing en technisch-inhoudelijk gezien slaat dat nergens op. Ik zeg dus niet dat je geen voorkeur mag hebben, ik ageer alleen tegen je argument.

Groet,
Jacco

Onverbeterlijk!

Hij geeft ook aan dat HIJ dat zo ervaar.
Geen reden om naar jouw zienswijze op te reageren, :sneaky2: ..... of werd de suspense je weer eens te hoog. ;D
Ik kan me er bij voorstellen dat je tekst, na een verloop van tijd, anders wilt gaan lezen als dat hij geschreven staat. ;)

Timing is een breed begrip, en heeft niet 'alleen' technisch inhoudelijk met de hardware van doen, maar voor het belangrijkste deel met de MUZIEK opzich en (psycho)akoestiek.

Groet,
Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Roger Black

Waarom noemen ze 'Ritmisch' dan een sterke eigenschap van Naim?

dekkersj

Quote from: stone56 on November 11, 2009, 14:18:42
Als het waar is, is de vraag wel interessant hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Ik meende PRAT verschil op te merken tussen een Linn Mimik II en een eenvoudige Sony (type weet ik niet meer). En met een volledig Linnsysteem meen ik dat het nog duidelijker was. Je moet niet alles geloven, natuurlijk, maar ik meen dat sommige merken toch iets typisch hebben en dat er wel degelijk verschillen zijn.
Ik geloof dat al heel lang niet meer. Dat was nadat ik technisch inzicht kreeg en bij God niet zou weten hoe je die merk-specifieke vervorming in die elektronica moet ontwerpen.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

Koen K

Maar dit alles is volgens mij niet zo van toepassing omdat Gianno duidelijk aangaf dat het een persoonlijke beleving betrof.

dekkersj

En dan mag je flauwekul suggereren?

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

hifiman

#297
Quote from: dekkersj on November 11, 2009, 16:17:51
En dan mag je flauwekul suggereren?
Ja waarom niet, het is hobby!  :withstupid:

Een ervaring is m.i. overigens per definitie geen flauwekul.

Koen K

#298
Quote from: dekkersj on November 11, 2009, 16:17:51
En dan mag je flauwekul suggereren?

Wie ben ik om andermans beleving te veroordelen? Zolang er geen claim op de waarheid wordt gelegd snap ik niet waarom dat een probleem zou zijn.

Ik hoor zelf immers ook weleens dingen waarvan ik weet dat ze gezien de feiten niet kunnen kloppen.

erik s.

Quote from: dekkersj on November 11, 2009, 16:10:34
Ik geloof dat al heel lang niet meer. Dat was nadat ik technisch inzicht kreeg en bij God niet zou weten hoe je die merk-specifieke vervorming in die elektronica moet ontwerpen.

Groet,
Jacco

op het moment dat je God er bij gaat halen, verlies je bij je laatste geloofwaardigheid...
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B