Spijkie stereo set -> aftellen naar eigen speakers in huis

Gestart door Spijkie, december 26, 2009, 12:51:34

Vorige topic - Volgende topic

Kurt

Mijn ervaring met wifi is dat als het id shit draait, het dan vaak ook lastiger is om het probleem te vinden. Fratsen die ik niet tegenkom met kabels. Maar als je 100% overtuigd bent dat je wifi perfect werkt, zie ik niet direct een reden om kabels te gebruiken.

Spijkie

Citaat van: SpaceJS op maart 29, 2026, 11:58:39De data die je moet streamen is zo weinig dat dit prima via wifi kan, heel eerlijk denk ik niet dat er een verschil te horen zal zijn aangezien het eigenlijk tegenwoordig niet uitmaakt of je nu bedraad of wireless werkt. Daarnaast moet je je denk ik ook afvragen of je eerdere waarnemingen wel juist waren als je niet eens opmerkte dat één speaker een defect had.  :nopompom:

Ook al zou er maar 1 speaker het hebben gedaan , de verandering is alsnog te horen. Een verandering / verbetering is nog steeds hoorbaar met een alleen maar defecte tweeter.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Spijkie

Citaat van: morca op maart 29, 2026, 11:42:51Ik heb een fritz 6000  als toegangspunt gemaakt.
Erg sterke wifi 5 en 6.
Geen mesh met de router, omdat de 6000 sterk zat is zonder mesh te werken.

Oké , dit heb je zojuist gedaan ? En hoe weet je of je wifi sterk is of constant stabiel ? Ik weet dat muziek niet veel bandbreedte vraagt maar als ik het zo lees, als het eenmaal begint te klooien, dan kan het snel in de soep lopen en is er vaker een herstart nodig of buffering die blijft vragen.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

morca

Citaat van: Spijkie op maart 29, 2026, 13:42:14Oké , dit heb je zojuist gedaan ? En hoe weet je of je wifi sterk is of constant stabiel ? Ik weet dat muziek niet veel bandbreedte vraagt maar als ik het zo lees, als het eenmaal begint te klooien, dan kan het snel in de soep lopen en is er vaker een herstart nodig of buffering die blijft vragen.
5 jaar geleden gekocht
Op advies vd monteur van de provider.
Die zei meteen toen hij binnenkwam,hey een kuro tv.
Ik dacht die man weet wat goed is  :D

Kurt

Citaat van: Spijkie op maart 29, 2026, 13:42:14Oké , dit heb je zojuist gedaan ? En hoe weet je of je wifi sterk is of constant stabiel ? Ik weet dat muziek niet veel bandbreedte vraagt maar als ik het zo lees, als het eenmaal begint te klooien, dan kan het snel in de soep lopen en is er vaker een herstart nodig of buffering die blijft vragen.
Voila, nu sla je de nagel op de kop!

Op 't vlak van audio zijn de bandbreedte eisen eingelijk heel miniem in functie van wat een hedendaagse wifi router aankan. Echter, het gaat over "streaming". Laat dit nu net iets zijn waar je gegarandeerd een continue bitstream voor nodig hebt. Wifi gaat door de lucht, en daar kan al eens wat storing opkomen door externe factoren.

Voor wie nog 2.4GHz gebruikt, zet even de microgolf oven (=magnetron in nl) aan, en je weet wat ik bedoel. Hier gaat de Muso (op 2.4 GHz) er steevast uit. Maw, de minste hick-up kan storing in je streaming veroorzaken, zonder dat je 't zelf beseft waarom. Iets wat je niet met kabels hebt.
Maar, opnieuw, als je meent "voor mij nvt, alles top hier", ga dan voor wifi. Of probeer 't een tijdje.

Xander32

AI vindt er 't volgende van;

Voor een high-end streamer is bekabeld (ethernet) de standaardkeuze voor maximale stabiliteit, maar moderne wifi doet in geluidskwaliteit vaak niet onder als het signaal sterk is.
Bekabeld (Ethernet)
Dit is de meest betrouwbare methode voor high-end audio.

Stabiliteit: Geen last van storingen door muren of andere apparaten.
Bandbreedte: Biedt een consistente snelheid, wat essentieel is voor hi-res audio zonder haperingen.
Audiofiel argument: Sommigen verkiezen bekabeling om jitter of interferentie door wifi-zenders in de streamer te vermijden, al bieden high-end apparaten vaak uitstekende isolatie.

Wifi (Draadloos)
Draadloos streamen is tegenwoordig zeer capabel, mits je netwerk op orde is.

Geluidskwaliteit: Wifi heeft voldoende bandbreedte voor lossless en hi-res audio. De dataoverdracht is "bit-perfect", net als bij een kabel.
Voordeel: Geen fysieke kabel nodig en volledige galvanische scheiding (geen elektrische ruis via de kabel vanuit het netwerk).
Nadeel: Gevoelig voor signaalverlies of interferentie, wat kan leiden tot "dropouts" bij zeer grote bestanden.

Wanneer kies je wat?
Kies bekabeld als je streamer op een vaste plek staat en je verzekerd wilt zijn van een verbinding zonder onderbrekingen, vooral bij het afspelen van zeer zware formaten zoals DSD. Gebruik hiervoor kwalitatieve kabels zoals de Chord C-Stream of AudioQuest Vodka.
Kies wifi als het trekken van een kabel lastig is en je een sterke (mesh) router hebt. Moderne high-end streamers zijn ontworpen om ook via het netwerk optimaal te presteren.

Heb je momenteel al een specifieke streamer op het oog of ervaar je nu problemen met je huidige verbinding?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Spijkie

Ik blijf gewoon bekabeld , het klinkt goed en nergens last van. De enige reden zou zijn dat de switch er tussen uit kan en er wat kabels missen maar als t dan een keer begint te klooien weet ik nu al van mezelf dat ik gelijk bekabeld ga.

Desondanks is het altijd leuk en interessant om bij andere opties stil te staan.

addesmo

Nou ja Spijkie, als ik het hier een beetje volg zo zie ik juist veel onrust, hoewel positief ;D , met al je upgrades. Daarvoor kan wifi je behouden.
Bij mij is het zeer stabiel en kwaliteit is zeer goed. Mijn streamer is miimaal zo goed als de cd speler en platenspeler. Hoewel laatste met echt goede lp's er nog een stapje bij zet  ;)

RCD

Citaat van: mmuetst op maart 28, 2026, 21:14:58Ik heb zelf ook het vermoeden dat ik niet hoorde dat de midtone van mijn Translator Stylus one defect was.
Kan niet zeggen dat het mij verbaasde.

Rob

Contour

Haha, maar wel te meten...  ;D

mmuetst

Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Spijkie

Citaat van: addesmo op maart 29, 2026, 14:56:35Nou ja Spijkie, als ik het hier een beetje volg zo zie ik juist veel onrust, hoewel positief ;D , met al je upgrades. Daarvoor kan wifi je behouden.
Bij mij is het zeer stabiel en kwaliteit is zeer goed. Mijn streamer is miimaal zo goed als de cd speler en platenspeler. Hoewel laatste met echt goede lp's er nog een stapje bij zet  ;)

Das ook weer waar, maar dan moeten ze snel met een audiofiele wifi verantwoorde router etc komen  :colgate: ik heb alleen maar streaming dus dat moet gewoon op top nivo zijn. Binnen een paar jaar zullen de dochters ook meer met mobile devices gaan doen dan is het ook weer een lekker idee dat er een kabeltje tussen zit.

mmuetst

Citaat van: RCD op maart 29, 2026, 15:35:03Kan niet zeggen dat het mij verbaasde.

Rob
Ik snap Rob dat Randy Newman dit nummer speciaal voor jou heeft geschreven  ;)

morca

Citaat van: Spijkie op maart 29, 2026, 15:45:58Das ook weer waar, maar dan moeten ze snel met een audiofiele wifi verantwoorde router etc komen  :colgate: ik heb alleen maar streaming dus dat moet gewoon op top nivo zijn. Binnen een paar jaar zullen de dochters ook meer met mobile devices gaan doen dan is het ook weer een lekker idee dat er een kabeltje tussen zit.
Dan is het fijn om zo,n accesspoint te hebben, als ik noemde.
Die ondersteund tot 12 telefoons  :D

chansig

Ach ooit bij iemand geluisterd die de boel uit fase had staan. Shit happens. De woorden die we kiezen om dingen te beschrijven doen de werkelijkheid ws vaak geen eer aan.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Xander32

Ach, ik heb hier een 100/100 abbo, een mainstream Asus router (achter de KPN modem) en daarmee gaat zelfs het streamen van Netflix op de tv geheel storingsvrij. Ook het streamen van live content, zoals het F1 via een ATV die draadloos in het netwerk hangt, gaat probleemloos.

Citaat van: Spijkie op maart 29, 2026, 15:45:58Das ook weer waar, maar dan moeten ze snel met een audiofiele wifi verantwoorde router etc komen  :colgate: ik heb alleen maar streaming dus dat moet gewoon op top nivo zijn. Binnen een paar jaar zullen de dochters ook meer met mobile devices gaan doen dan is het ook weer een lekker idee dat er een kabeltje tussen zit.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

brt

Citaat van: chansig op maart 29, 2026, 16:09:43Ach ooit bij iemand geluisterd die de boel uit fase had staan. Shit happens. De woorden die we kiezen om dingen te beschrijven doen de werkelijkheid ws vaak geen eer aan.

Gr. Hans

Uit fase of link en rechts verwisselen vind ik wel een andere categorie dan een tweeter die het niet blijkt te doen. Niet om interessant te doen, maar ik hoor dát dan weer wel...

Paar jaar geleden eens wezen luisteren bij een vriend die ik had geholpen een mooi setje samen te stellen. Ik kwam bij hem luisteren en het viel me meteen op dat het niet goed klonk, dat bleek een kapotte tweeter te zijn. Hij speelde er al maanden mee naar volle tevredenheid.

Ik vind het wél stoer van Spijkie dat hij het gewoon deelt!
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

CinéHome

Een ontbrekende tweeter zal altijd beter opvallen in een 2-weg dan in een 3-weg.
Tussen 1000 en 4000Hz kan ons gehoor het best de richting van het geluid bepalen. Dat zou wel eens volledig in het bereik van de middentoner kunnen zitten van de Figaro S2.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Spijkie

Citaat van: CinéHome op maart 30, 2026, 06:55:42Een ontbrekende tweeter zal altijd beter opvallen in een 2-weg dan in een 3-weg.
Tussen 1000 en 4000Hz kan ons gehoor het best de richting van het geluid bepalen. Dat zou wel eens volledig in het bereik van de middentoner kunnen zitten van de Figaro S2.

Precies dit is de reden , zoals al eerder aangegeven:

For that reason, we created an Extended Band Midrange driver. Crossover points of 400-4000Hz are one octave away from the sensitive band.

RCD

Citaat van: mmuetst op maart 29, 2026, 15:49:35Ik snap Rob dat Randy Newman dit nummer speciaal voor jou heeft geschreven  ;)

Ja ken hem persoonlijk.
Had gevraagd of hij een nummertje voor mij kon schrijven en kwam toen hiermee.

Rob

RZeemering

Ten tijde dat de Auralic G1 uitkwam vond de ontwerper dat wifi beter klonk.
Volgens mij is dat later van de website afgehaald.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

addesmo

Citaat van: RZeemering op maart 30, 2026, 13:53:33Ten tijde dat de Auralic G1 uitkwam vond de ontwerper dat wifi beter klonk.
Volgens mij is dat later van de website afgehaald.
Had geen zin meer in al die discussies  ;)

mmuetst

Anders even een spuitbuisje kopen

mmuetst

Helaas hebben ze bij Kef geen spuitbus voor defecte tweeters en midtones  :D