Spijkie stereo set -> gaat z’n gangetje

Gestart door Spijkie, december 26, 2009, 12:51:34

Vorige topic - Volgende topic

Spijkie

Citaat van: chansig op maart 28, 2026, 16:35:00Ah so. Nou ja, weet je in ieder geval zeker dat het allemaal weer goed is. En wat is nou 6 wkn ?

Gr. Hans

Het wachten vind ik op zich niet heel erg , het heen en weer rijden ervoor dan weer wel  :colgate:
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Spijkie

Citaat van: Dura op maart 28, 2026, 16:41:27Ik heb indertijd een gewone switch, een Silent Angel en wifi vergeleken en vond de Angel duidelijk beter, vnl in het hoog dan de switch. Wifi klonk echter nog net wat beter in mijn toenmalige set-up. Ik heb een eenvoudig maar goed mesh netwerk van TP-Link en heb in de zes jaar dat dat in gebruik geen enkele drop-out gehoord, ook niet op Hi-res files.

Begrijp ik goed dat je nu nog steeds alleen met wifi speelt ? Ik moet de vergelijking nog doen natuurlijk. Ben er wel benieuwd naar.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Spijkie

Citaat van: CinéHome op maart 28, 2026, 20:09:22Of kwam het gebrek aan ruisje door een tekort aan tweeter?

Dat idd , zo is het balletje gaan rollen

Spijkie

Citaat van: morca op maart 28, 2026, 20:48:11Heb je nu 6 weken geen muziek?

Ik krijg misschien een paartje speakers mee naar huis, moeten we het nog over hebben maar 6 weken zonder muziek haal ik denk ik niet hoor  :colgate:

Dura

Citaat van: Spijkie op maart 28, 2026, 20:40:21Begrijp ik goed dat je nu nog steeds alleen met wifi speelt ? Ik moet de vergelijking nog doen natuurlijk. Ben er wel benieuwd naar.

Ja inderdaad. Ik doe alles met wifi, muziek vanaf een streamingdienst of een share op mijn pc, stream ook mijn tv, 4K streams op YouTube (wel zwaar gecompressed vermoed ik) en gewoon tv kijken via NLZiet of een streamingdienst.
Mijn appartement is nogal vreemd gebouwd en een CAT kabel doortrekken zou moeilijk zijn maar ik zou ook niet weten waarom ik dat zou doen: mijn mesh netwerk is volkomen stabiel en nog nooit een hapering gehoord of gezien, m.u.v. die keer dat ik een internetstoring had, dn werkt de tv uiteraard niet.
Maar de wifi is hier volkomen stabiel.
Die keer dat de switches heb getest heb ik de CAT kabel verbonden met een van de mesh points, dat kan wel hier maar het voegde dus niets toe voor mij.
Maar goed, iedere set en ieder huis is weer anders, kan me best voorstellen dat er apparaten zijn die anders of dat het onmogelijk is om de wifi stabiel te krijgen.
Harbeth P3ESR, Powernode N331, LG G3 55'. Less is more.

morca

Mijn wifi is heel goed.
Ik word ook nieuwsgierig nu
Binnenkort de antenne,s eens uit de doos gaan halen   :angel:

Hopelijk krijg je speakers mee spijkie

mmuetst

Citaat van: pameijer op maart 28, 2026, 16:10:38Dus je hoort verschillen als je een stroomkabel op een switch wisselt maar amper als je tweeter het niet doet?  :hehe:
Ik heb zelf ook het vermoeden dat ik niet hoorde dat de midtone van mijn Translator Stylus one defect was. Heb deze luidsprekers in mijn collectie nooit echt spannend gevonden, tot dat ik vorige weer de midtone ging vervangen.
:withstupid:
En dit omdat de meneer die ze wilde kopen een opmerking maakte over verschil tussen links en rechts.
Ook heb ik zelf meegemaakt dat een verkoper van luidsprekers niet door had dat de tweeter en mid/woofer uit fase draaide. Deze meneer verkoopt toch al heel wat opgeknapte luidsprekers vanuit Deil in Nederland. Dit was met mijn Reference 3a.
Soms laten die goude oortjes ons behoorlijk in de steek  :D.
Kan de beste dus overkomen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Citaat van: Spijkie op maart 28, 2026, 20:53:36Ik krijg misschien een paartje speakers mee naar huis, moeten we het nog over hebben maar 6 weken zonder muziek haal ik denk ik niet hoor  :colgate:
Misschien? Hoe zo misschien? Dat kan geen één van ons verslaafden aan  :D .
Maar mocht dat een probleem worden, heb nog een set Reference 3a staan die je mag lenen voor die tijd. Wel zelf ophalen en terug brengen  in Utrecht (en dat terug brengen kunnen we nog onderhandelen als ik een keer bij je kan komen luisteren).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

AudioLaan

Citaat van: Spijkie op maart 28, 2026, 20:53:36Ik krijg misschien een paartje speakers mee naar huis, moeten we het nog over hebben maar 6 weken zonder muziek haal ik denk ik niet hoor  :colgate:

Anders heb ik nog wel wat staan. (Naar keuze). Vind het wel lullig voor je tenslotte. Vrijdag ga ik toch naar Leeuwarden, dus... zeg maar.
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

morca

Onverwacht nog meer testing spijkie  :D

Dat is top van je Mark.

Xander32

Wat een ontzettend tof aanbod  :thumbs-up:

Citaat van: AudioLaan op maart 28, 2026, 21:32:41Anders heb ik nog wel wat staan. (Naar keuze). Vind het wel lullig voor je tenslotte. Vrijdag ga ik toch naar Leeuwarden, dus... zeg maar.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Spijkie

Zo! Dat is wel super tof allemaal  :colgate: !

Aangezien Almere of Apeldoorn nauwelijks verschil in reistijd geeft zou ik graag van het aanbod gebruik willen maken audiolaan en met name om elkaar even te zien en dat ik bij het terug brengen een keer in jou mooie zaak ben geweest.

Uiteraard mmuetst ook super tof van je om aan te bieden! Was Utrecht iets meer naast de deur dan hadden we allang een keer afgesproken.

@AudioLaan , de vrijdag waar je het over hebt is dat goede vrijdag aankomende vrijdag ? We kunnen via pm de details verder bespreken

Spijkie

Nou , de opmerking wifi vs ethernet laat me niet gelijk los zoals meer dingen rondom audio duik ik er graag even in. O.a onderstaande link

https://darko.audio/2018/08/ethernet-or-wifi-which-is-better-for-high-end-audio-streaming/

En de opmerking van Dura erbij meegenomen maakt de keuze er niet heel makkelijk op.

Voor mijzelf , en geef gerust aan als ik verkeerd zit, zijn drop outs een heel groot irritatiepunt . Dus zou er een mesh wifi netwerk moeten komen , denk ik ( compleet nieuw terrein) . Daarnaast heeft het dus met de implementatie te maken binnen je streamer , weer een variabele erbij  :colgate:

Neemt niet weg dat t interessant is om een te onderzoeken .

Spijkie

Citaat van: mmuetst op maart 28, 2026, 21:14:58Ik heb zelf ook het vermoeden dat ik niet hoorde dat de midtone van mijn Translator Stylus one defect was. Heb deze luidsprekers in mijn collectie nooit echt spannend gevonden, tot dat ik vorige weer de midtone ging vervangen.
En dit omdat de meneer die ze wilde kopen een opmerking maakte over verschil tussen links en rechts.
Ook heb ik zelf meegemaakt dat een verkoper van luidsprekers niet door had dat de tweeter en mid/woofer uit fase draaide. Deze meneer verkoopt toch al heel wat opgeknapte luidsprekers vanuit Deil in Nederland. Dit was met mijn Reference 3a.
Soms laten die goude oortjes ons behoorlijk om de steek  :D.

Bedankt voor deze post mmuetst! Het was ook de reden van mij om t wel te posten namelijk. Hetzelfde als erachter komen dat links en rechts op de speaker is omgedraaid bij het wisselen van kabels bijvoorbeeld. Ik denk dat t iedereen weleens is overkomen maar er wordt niet over gesproken . Ik vind t zelf niet zo heel spannend want ik kan nog steeds genieten van muziek.

Peerless Monster

Citaat van: mmuetst op maart 28, 2026, 21:14:58Ook heb ik zelf meegemaakt dat een verkoper van luidsprekers niet door had dat de tweeter en mid/woofer uit fase draaide. Deze meneer verkoopt toch al heel wat opgeknapte luidsprekers vanuit Deil in Nederland.

Wim de H.?
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Classé CA-400  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Dual CS510 of Technics SP-10

AudioEnZo

Had hier lang geleden ooit eens iemand op bezoek om lekker muziek te luisteren, stond achteraf het monoknopje ingedrukt op de Accuphase versterker.
We hadden beide niets in de gaten  :huh2:

Ook een keer gehad na opnieuw aansluiten van de set had ik op de tast de kabel van de linker speaker achterop de versterker in de kabel van de rechter speaker geplugt. Dus zat naar 2x rechts te luisteren  :nopompom:
Dat laatste was wel meteen hoorbaar maar duurde toch even voordat ik erachter was wat er loos was  ;D
Gr. René
► Vinshine x Kinki Studio Taihang
    ► Vinshine x LYH SW-10pro
    ► Rockna Wavedream Reference Signature
    ► Vinshine  x Kinki Studio Dazzle
► Xanadu HRS22YH-MG

Kurt

Veel van m'n Jazz platen zijn ook mono. Vaak heb ik 't niet eens door.

toetertje

Citaat van: Spijkie op maart 29, 2026, 08:34:11Nou , de opmerking wifi vs ethernet laat me niet gelijk los zoals meer dingen rondom audio duik ik er graag even in. O.a onderstaande link

https://darko.audio/2018/08/ethernet-or-wifi-which-is-better-for-high-end-audio-streaming/

En de opmerking van Dura erbij meegenomen maakt de keuze er niet heel makkelijk op.

Voor mijzelf , en geef gerust aan als ik verkeerd zit, zijn drop outs een heel groot irritatiepunt . Dus zou er een mesh wifi netwerk moeten komen , denk ik ( compleet nieuw terrein) . Daarnaast heeft het dus met de implementatie te maken binnen je streamer , weer een variabele erbij  :colgate:

Neemt niet weg dat t interessant is om een te onderzoeken .

Ik heb al jaren geen drop outs gehad, ook niet met dsd streaming. (standaard ziggo modem/router)
Met alle respect, het artikel wat je aanhaalt, is uit 2018.
Dat kun je met deze technieken wel als antiek beschouwen toch?  ;)

Spijkie

Ik heb werkelijk geen idee of er veel is veranderd in wifi techniek. Ik lees uiteraard over wifi 6 en 7 maar dat gaat vaak over de snelheid en niet over de betrouwbaarheid icm audio streaming.

Xander32

Met het aansluiten van/ het wisselen van bekabeling is een fout zo gemaakt. Ik heb ook een keer links en rechts bij ic's per abuis omgedraaid. Daar kwam ik pas maanden later achter toen een kennis opmerkte dat de percussie in een track op links in het geluidsbeeld stond ipv normaliter rechts ... Dat terwijl ik mezelf als behoorlijk zorgvuldig beschouw.

Citaat van: AudioEnZo op maart 29, 2026, 09:35:22Had hier lang geleden ooit eens iemand op bezoek om lekker muziek te luisteren, stond achteraf het monoknopje ingedrukt op de Accuphase versterker.
We hadden beide niets in de gaten  :huh2:

Ook een keer gehad na opnieuw aansluiten van de set had ik op de tast de kabel van de linker speaker achterop de versterker in de kabel van de rechter speaker geplugt. Dus zat naar 2x rechts te luisteren  :nopompom:
Dat laatste was wel meteen hoorbaar maar duurde toch even voordat ik erachter was wat er loos was  ;D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Spijkie

Zojuist maar eens online gekeken wat voor router ik nu precies heb . Een zyxel t56 odido . Staat er een opmerking over 1 poort 2,5gb lan en de rest gewoon gblan. Dat wist ik dus al niet en het maakt uiteraard allemaal niks uit maar toch geeft t aan hoe weinig ik me er in verdiept hebt. Op tweakers is het een K modem , wel weer goede wifi  :colgate: . Ik heb nooit echt problemen ervaren anders dan die ik zelf veroorzaakt had en weer snel terug ging naar de oude situatie  :colgate: .

WillyP

Citaat van: mmuetst op maart 28, 2026, 21:14:58Ik heb zelf ook het vermoeden dat ik niet hoorde dat de midtone van mijn Translator Stylus one defect was. Heb deze luidsprekers in mijn collectie nooit echt spannend gevonden, tot dat ik vorige weer de midtone ging vervangen.
Soms laten die goude oortjes ons behoorlijk in de steek  :D.

Ooit heb ik luidsprekers op proef gehad, na het lezen van een aantal positieve recensies. Bij mij thuis viel het erg tegen. Het was moeilijk onder woorden te brengen, maar het klonk erg onrustig, vooral in het hoog en het stereobeeld was niet stabiel. Mijn vrouw had er nog meer bezwaren tegen.

Dus ging ik terug naar de dealer, om mijn ervaringen te delen. Hij stuurde de monteur langs en die kwam erachter dat bij een van de luidsprekers de middentoner verkeerd om was aangesloten. Hoe kan dat nou weer?

Wat bleek? De fabrikant had in de tussentijd modificaties aangebracht en de importeur had ervoor gezorgd dat de luidsprekers van de dealer waren opgewaardeerd naar de laatste stand van zaken. Daarbij was duidelijk iets mis gegaan. Ik zie nog het schaamrood op de kaken van de dealer toen tot hem doordrong dat de luidsprekers maandenlang in de showroom hadden gestaan zonder dat het iemand was opgevallen dat er iets niet klopte.

Uiteindelijk heb ik de luidsprekers niet gekocht. Ook na correctie bleef het hoog onrustig.

morca

Ik heb een fritz 6000  als toegangspunt gemaakt.
Erg sterke wifi 5 en 6.
Geen mesh met de router, omdat de 6000 sterk zat is zonder mesh te werken.

SpaceJS

Citaat van: Spijkie op maart 29, 2026, 11:08:45Zojuist maar eens online gekeken wat voor router ik nu precies heb . Een zyxel t56 odido . Staat er een opmerking over 1 poort 2,5gb lan en de rest gewoon gblan. Dat wist ik dus al niet en het maakt uiteraard allemaal niks uit maar toch geeft t aan hoe weinig ik me er in verdiept hebt. Op tweakers is het een K modem , wel weer goede wifi  :colgate: . Ik heb nooit echt problemen ervaren anders dan die ik zelf veroorzaakt had en weer snel terug ging naar de oude situatie  :colgate: .

De data die je moet streamen is zo weinig dat dit prima via wifi kan, heel eerlijk denk ik niet dat er een verschil te horen zal zijn aangezien het eigenlijk tegenwoordig niet uitmaakt of je nu bedraad of wireless werkt. Daarnaast moet je je denk ik ook afvragen of je eerdere waarnemingen wel juist waren als je niet eens opmerkte dat één speaker een defect had.  :nopompom:
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub