Spijkie stereo set -> snake oil? Ansuz Sortz

Gestart door Spijkie, december 26, 2009, 12:51:34

Vorige topic - Volgende topic

Leeuwarden

Wat was eigenlijk de reden dat die tweeters kapot gingen?

Zelf ook ooit setje Focal tweeters opgeblazen, hebben heel lang tentoongesteld in de winkel gestaan, zo bijzonder was dat dat me dat gelukt was...

Spijkie

Citaat van: Leeuwarden op mei  4, 2026, 17:34:06Wat was eigenlijk de reden dat die tweeters kapot gingen?

Zelf ook ooit setje Focal tweeters opgeblazen, hebben heel lang tentoongesteld in de winkel gestaan, zo bijzonder was dat dat me dat gelukt was...

Er is 1 kapot gegaan, dat is eigenlijk vind ik het rare eraan. Ik heb nog geen duidelijke reden gehoord als terug koppeling en vraag me af of die er ook gaat komen. De eerste vraag was of ik te luid had gespeeld maar dat was niet het geval. De ontwerper speelt zelf ook graag luid en het liefst met zware mono blokken dus  :ohmy: .

Het zou met het wisselen van kabels te maken kunnen hebben maar dan zet ik de versterker altijd op stand-by. Zodra ik iets weet vertel ik het hier.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

brt

Citaat van: Spijkie op mei  4, 2026, 19:18:30Er is 1 kapot gegaan, dat is eigenlijk vind ik het rare eraan. Ik heb nog geen duidelijke reden gehoord als terug koppeling en vraag me af of die er ook gaat komen. De eerste vraag was of ik te luid had gespeeld maar dat was niet het geval. De ontwerper speelt zelf ook graag luid en het liefst met zware mono blokken dus  :ohmy: .

Het zou met het wisselen van kabels te maken kunnen hebben maar dan zet ik de versterker altijd op stand-by. Zodra ik iets weet vertel ik het hier.

Als ze dezelfde transparantie hebben naar hun klanten als Borresen hoor je nooit meer iets  :nopompom:

Zoals jij je ervaringen met hen beschrijft, lijkt het me onwerkelijk dat ze daar niks over zouden terugkoppelen.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Xander32

Luid spelen met heel veel headroom/ power (bijv. potente mono blokken) gaat juist minder snel fout dan met zwakkere versterking.

Citaat van: Spijkie op mei  4, 2026, 19:18:30Er is 1 kapot gegaan, dat is eigenlijk vind ik het rare eraan. Ik heb nog geen duidelijke reden gehoord als terug koppeling en vraag me af of die er ook gaat komen. De eerste vraag was of ik te luid had gespeeld maar dat was niet het geval. De ontwerper speelt zelf ook graag luid en het liefst met zware mono blokken dus  :ohmy: .

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Xander32

... daarom hou ik mij ook vast aan goed = goed; hoe meer je met componenten en/of kabels aan het wisselen of anderszins bent, hoe meer er verkeerd kan gaan.

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

CinéHome

Mocht kabelwisselen tot problemen leiden, dan zou ik in m'n 26 jaar handel wel al meer tweeters stuk hebben gemaakt. Het is mij nooit overkomen.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Spijkie

Citaat van: CinéHome op mei  5, 2026, 06:36:15Mocht kabelwisselen tot problemen leiden, dan zou ik in m'n 26 jaar handel wel al meer tweeters stuk hebben gemaakt. Het is mij nooit overkomen.

Ik moet er ook een correctie aan toevoegen , ze vroegen of ik kabels gewisseld had met het spul aan ipv stand-by of uit. Ik heb best wel een lijstje vragen gekregen wat ik helemaal snap en netjes vind omdat hij de oorzaak wilde weten.

Als t spul uit staat kun je wisselen zoveel je wil , dat maakt niet uit voor t apparaat ed. En laten we heel eerlijk zijn, ik wissel / wisselde wellicht regelmatig met stroom kabels maar om dat nou als veel en vaak te bestempelen ? Ik denk dat t op 2 handen te tellen is hoor.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Xander32

Het hoeft maar één keer verkeerd te gaan, één keer onoplettendheid  ...

brt

Citaat van: Xander32 op mei  5, 2026, 07:52:35Het hoeft maar één keer verkeerd te gaan, één keer onoplettendheid  ...

Geldt voor alles.

Laten we nou niet opeens gaan doen alsof kabels wisselen een riskante bezigheid is.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

morca

Citaat van: Xander32 op mei  5, 2026, 06:12:12... daarom hou ik mij ook vast aan goed = goed; hoe meer je met componenten en/of kabels aan het wisselen of anderszins bent, hoe meer er verkeerd kan gaan.

Bij hdmi ben ik het met je eens.
Die poorten zijn fragiel.

De Power cords en rca of xlr mag toch geen probleem zijn.

Xander32

Mits je de apparatuur eerst uitschakelt lijkt mij het wisselen idd geen probleem.

Citaat van: morca op mei  5, 2026, 10:22:28Bij hdmi ben ik het met je eens.
Die poorten zijn fragiel.

De Power cords en rca of xlr mag toch geen probleem zijn.

morca

Citaat van: Xander32 op mei  5, 2026, 10:28:06Mits je de apparatuur eerst uitschakelt lijkt mij het wisselen idd geen probleem.

Dat altijd
Anders is het vragen om problemen

Leeuwarden

Wilde gok: die tweeter was een maandagochtend ding.

Spijkie

Citaat van: Leeuwarden op mei  5, 2026, 10:58:57Wilde gok: die tweeter was een maandagochtend ding.

Zou zeker kunnen, of sterker : hij heeft t nooit gedaan  :tounge:

CinéHome

Of hij is helemaal niet stuk en de connector is gewoon ergens los gekomen (of is dat al uitgemaakt dat hij stuk was?).
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Spijkie

Citaat van: CinéHome op mei  5, 2026, 12:36:21Of hij is helemaal niet stuk en de connector is gewoon ergens los gekomen (of is dat al uitgemaakt dat hij stuk was?).

Dat had gekund maar er zijn 2 nieuwe tweeters onderweg vanuit Litouwen dus ik denk dat ze dat gecontroleerd hebben in IJlst

Kurt

@Spijkie Waarom moet dat zo lang duren om een set tweeters van Litouwen in Ollandia te krijgen?

Spijkie

Citaat van: Kurt op mei  5, 2026, 14:47:36@Spijkie Waarom moet dat zo lang duren om een set tweeters van Litouwen in Ollandia te krijgen?

Dat vraag ik me ook af, ze hebben het keurig gemeld hoor. Eerst moest de dealer zelf constateren dat de tweeter idd niks meer deed, dat was op dezelfde dag klaar. De volgende dag moest de speaker op transport naar Audio service , kennelijk kan of mag de dealer het niet zelf omwisselen. Ook audio service moet constateren dat t stuk is , dan moet er een bestelling naar Litouwen en die sturen de boel weer op naar audio service die ze erin moeten zetten. Het duurt idd lang helaas, het is onder garantie maar leuk is anders.

chansig

En ze zullen het liefst niet 1 setje speakers versturen maar meerdere tegelijk.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Richi

Citaat van: Spijkie op mei  5, 2026, 15:50:23Dat vraag ik me ook af, ze hebben het keurig gemeld hoor. Eerst moest de dealer zelf constateren dat de tweeter idd niks meer deed, dat was op dezelfde dag klaar. De volgende dag moest de speaker op transport naar Audio service , kennelijk kan of mag de dealer het niet zelf omwisselen. Ook audio service moet constateren dat t stuk is , dan moet er een bestelling naar Litouwen en die sturen de boel weer op naar audio service die ze erin moeten zetten. Het duurt idd lang helaas, het is onder garantie maar leuk is anders.
Audio Service had een paar maanden geleden een wachttijd van 2,5 maand. Inmiddels is het weer beter, maar ze hanteren volgens mij FIFO, dus dan zit je al zo op 2,5 maand extra verwerkingstijd, plus dan het verzenden en monteren van de units.
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Spijkie

Ik ga ervan uit dat mijn dealer mij doorgeeft wat hij weer door krijgt van audioservice

MarKath

Citaat van: Xander32 op mei  5, 2026, 07:52:35Het hoeft maar één keer verkeerd te gaan, één keer onoplettendheid  ...

Ja, en voor een tweeter bestaat geen Morning After Pil :crazy:
The Diapason Adamantes III is a very good do-it-all 'speaker: jazz, blues, classical, pop...they can play everything with gusto. They are meant for a mature audiophile, a kind of guy who has healed from his AUDIOPHILIA NERVOSA crisis and now concentrates on Music only.

Mao

Citaat van: Kurt op mei  5, 2026, 14:47:36@Spijkie Waarom moet dat zo lang duren om een set tweeters van Litouwen in Ollandia te krijgen?

Gaat via straat van hormuz
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Spijkie

Vandaag t verlossende bericht gehad dat m'n speakers er weer waren  :pompom: . Gelijk de ruis test als eerste gedaan, yessss ze ruisen beide als een malle  :colgate: .

Nu ff rustige achtergrond muziek maar man wat heb ik ze gemist ! De bl2 stond natuurlijk direct op de kast waardoor ze niet op hun best waren maar prima om de tijd te overbruggen. Dit klinkt bij de eerste noten al zoveel losser in de ruimte , heerlijk gewoon.