Bij vragen voor afstelling en plaatsing van subwoofer met of zonder DSP ,zal 1 vd mede forumleden die vaak meeposten, uw zsm na het plaatsen van een meting tips geven.
Ook voor verdere vragen omtrent ADSY afstelling,intregatie vd sub met de front,s,afstellen en plaatsing vd front,s met ADSY.
Voor mensen die Dirac gebruiken wil ik dit topic aanraden:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=173175.0
Plaatsing van de sub of meerdere sub,s(dual sub,s of meer)of andere problemen/vragen.Meerdere sub,s verdelen het laag beter en lossen soms dippen op mits goed geplaats.
2 sub,s toepassen is aan te raden als je door akoestiek een dip hebt zo kan je met minder dsp werken en krijg je een beter geluidsbeeld.
De gemiddelde huiskamer dus
.Lees meer over dualsub,s hieronder hoofdstuk 3.Paar vaste topicleden die vaak tippen:Staaled ,Tipt al vanaf de eerste dag mee en weet heel wat van ADSY, sub instelling en plaatsing en akoestiek.
RalphH Weet veel van akoestiek ,plaatsing, ADSY en de nieuwe app,rew meten en de software als het niet lukt.
jvanhambelgium ,Weet veel van ADSY en heeft op zijn zolder zelf de akoestiek verbeterd door veel te lezen en testen.
Timvg Is zeer Handig met de minidsp en weet veel allerlei meet en akoestische zaken,plaatsing en afstraling van speakers.
update2016:Samen weten we meer,leuk dat jullie altijd actief meeposten mannen

We leren steeds meer van elkaar mbt meten ,afstelling en plaatsing.
Zijn er vragen over de meetset,of kan je iets niet meer kopen hier,vraag het aub voor de aankopen.
Inhoud/hoofdstukken:
1 METEN:2 SUBWOOFERS: GESLOTEN/GEPOORT, WAT IS BETER VOOR WELKE TOEPASSING.3: DSP. EQ en ADSY tips:4 MULTI SUBWOOFERS PLAATSEN, FASE en DSP,s AFSTELLEN:5 CORNERGAIN:6 ROOMGAIN :7 AKOESTIEK:
1 METEN:
BEGINNEN MET METEN:
Op advies van de maker van REW: niet met smooting meten,van 0 tot 200 hz te meten,en een schaal van 45 tot 95 db om het beeld gelijk te houden,op ong 80 db volume.
Dit omdat dit een beter beeld geeft wat bij te stellen op de PEQ voor je sub.
En ook altijd een reflectie(waterfall) meting erbij te posten aub 
Instelingen:stappen van 5 dB per streepje, nagalm schaal 300ms etc.
Alleen voor fullrange 20-20000khz, 1/12 smooting toepassen aub.
De waterfall meting moet je zien als meten van het na ijlen door reflectie's die meetbaar zijn als vertraging.
En dan ook erg hoorbaar zijn en het geluidsbeeld vertroebelen.
Mooi filmje met uitleg over REW, instellen en calibreren voor het meten,tip van RalphH en Hipster: ]http://www.youtube.com/watch?v=e4uSR3cUUSY
Meetmic de Umik
1 Heel belangrijk:line out op je laptop of comp,anders werkt dit niet.
En voor 5.1 metingen HDMI op je laptop anders kan je geen 5.1 meten(stereo kan ook via HDMI)
2 REW: https://www.roomeqwizard.com/
3 Makkelijkste meetmic: Umik 1 http://www.rumoh.eu/nl/meten/4236-umik-1-.html
4 Kabeltje van line out op je comp ,naar input op je receiver/of HDMI van de comp naar de HDMI vd receiver.
5 En een comp uiteraard.
Korte uitleg hoe de Umik te gebruiken,met dank aan Joske007:
Hierbij een korte handleiding voor diegene die de Umik-1 gebruiken 
En belangrijk ASIO4ALL voor 5.1 metingen,lees dit aub ook:https://www.minidsp.com/applications/acoustic-measurements/umik-1-hdmi-on-windows#connections
UMIK-1 setup with REW
With the miniDSP UMIK-1, you have an easy way to get started with acoustic measurement: to optimize and equalize your subwoofer, to correct for room effects, or even to design your own loudspeakers! In this application note, we'll show you how to get up and running with the UMIK-1.
1. Get connected
Mount the UMIK-1 into the small stand supplied with it, or if you like, you can use any other microphone stand. Connect the UMIK-1 to your computer using the supplied USB cable.
UMIK-1 connection

Connect an audio output from your computer to your sound system. With most computers, you can use the line out or headphone output with a suitable cable. It is advisable to connect into your system at the preamp inputs, so that the preamp volume control can be used to manage the signal level from the computer.
Audio connection

2. Get your calibration file
Go to the UMIK-1 page and enter your microphone's serial number. It is in the form xxx-yyyy and labeled on the microphone. Use "Save As" in your browser to save the numbers as a file e.g. 7000343.txt.
The calibration file ensures that your microphone is as accurate as possible. Each microphone has a unique calibration file, which is why the serial number must be entered.
"Sens Factor =-16.273dB, SERNO: 7000343"
20.396 -0.376769317
22.242 0.434645133
24.255 0.819522375
26.4503 0.869646823
...
3. Set up Room EQ Wizard
Download Room EQ Wizard from Home Theater Shack. You should get the latest version from the download area as at least 5.01 beta 14 is needed to operate with the UMIK-1.
Once installed, start REW. You will see a screen asking if you want to use the UMIK-1. Click on Yes. (If you don't get this screen, go to the REW Preferences window and set the Sample Rate to 48 kHz.)
UMIK-1 detected

Answer Yes to the next question about the calibration file, and then locate the file that you saved above.
Use cal file?

4. Set levels
The UMIK is automatically calibrated by REW for sound level (this information is in the calibration file). You will want to set your system to generate a suitable signal level, though. Click on the Signal Generator button and set the parameters like this (the top frequency parameter, "24,000" in this example, isn't relevant, you can ignore it):
REW Signal Generator

Position your microphone at the listening position and turn the volume of your system down. Then click on the Play button (green triangle), and turn the volume up until the test signal is at a comfortable level.
Now open the REW SPL Meter. Click on the red button in the lower right corner to turn it on, and adjust your system volume until the meter reads about 75 dB.
REW SPL Meter

5. Run a measurement sweep
Click on the Measure button near the top left of the main REW Screen. Check that the level is set to -12 dB, and click on the Start Measuring button.
Making a measurement

REW will make a "whoo-oop" sound through your speakers. A short time later, you should see your first in-room measurement!
Example measurement

Note: if you're measuring primarily bass frequencies, it's better to run both speakers at the same time. If you're measuring full-range and looking at from, say, 200 Hz and up, it's better to run just one speaker - just disconnect one of the cables. Depending on the type of measurement, you may also want to apply some smoothing to it from REW's "Graph" menu.
Hier nog een voorbeeld waarom geen DB meter als mic te gebruiken voor REW meting:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg2796895#msg2796895
[/b]
Paar linkjes met uitleg over bepaalde zaken die je tegen gaat komen,lees dit aub,het is een leerproject,dus aanvullende info is erg nuttig zometeen met instellen van fase crossover enz:
http://www.soundoctor.com/whitepapers/subs.htmhttp://www.asc-home-theater.com/ht-articles.htm[/b]
2 SUBWOOFERS: GESLOTEN/GEPOORT, WAT IS BETER VOOR WELKE TOEPASSING.
Op een ander forum kwam ik deze link tegen over gesloten versus gepoorthttp://www.sonicdesign.se/optimum.html,
En deze link van Staaled, over een stukje groupdelay mbt 2 verschillende subwoofers inzetten:
http://www.neumann-kh-line.com/neumann-kh/home_en.nsf/root/prof-monitoring_knowledge_faqs_general-answers_question13
Werpt veel licht op het een half jaar testen met gesloten en gepoort en sub voor en nadelen.
Topic: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=99819.0
Ik hoorde al eens dat met een stukje klassiek ,de gepoorte heel mooi meespeelt terwijl ik verder voor muziek altijd gesloten prefereer.
Het onderscheid wat daar gemaakt wordt tussen een dynamisch afstemming(gesloten sub) en een statische afstemming(gepoorte sub).
Audiofielen prefereren een dynamische afstemming (gesloten sub voor impulsieve bastonen) maar komen dan weer tekort bij statische bastonen(gepoorte sub) zoals orgel.
De doorsnee luisteraar schijnt een statisch(gepoorte sub voor meer punch bij film) afstemming weer te prefereren. E.e.a. is ook sterk ruimte afhankelijk.
Persoonlijk pas ik beide sytemen toe.
2 gesloten subwoofers voor muziek.
1 bandpass subwoofer voor film, die naast de gesloten meespeelt met film en alleen onder 40 hz weergeeft.
Zo houd ik het voordeel van de dynamische afstemming voor muziek (gesloten sub voor impulsieve bastonen).
En krijg in de regio waar hoorbaar niet meer hoorbaar maar meer voelbaar word wat meer Punch/druk.
En benut daar het voordeel van een statisch subwoofer /gepoorte sub voor meer punch bij film terwijl je wel die strakke/impulsieve gesloten sub sound houd.RalphH mbt gepoorte svs subs :
Als het goed is heb je bij de sub van die foam pluggen (bungs) gekregen.
Je hebt namelijk verschillende port/frequentieinstellingen. alle poorten open --> knopje op 20Hz. 1 poort dicht --> 16Hz, 2 poorten dicht --> 12Hz.
Dit moet je wel volgen, zeker bij 12Hz omdat met deze setting en alle poorten open, de woofer teveel belast wordt en de weergave ook .
3: DSP. EQ en ADSY tips:Alles over ADSY: http://www.hometheatershack.com/forums/audio-processing/68407-audyssey-multeq-faq-setup-guide.htmlWat tips om te beginnen met ADSY: Hier netjes op een rijtje :
http://www.willowville.net/ht/Audyssey%20Setup%20Guide.pdfEr zijn op het internet nogal veel klachten te vinden over dat de subwoofer te zacht zou staan, nadat de Audyssey setup is gedraaid. Dit kan in elk geval voor een groot deel opgevangen worden door na de Audyssey setup de volgende zaken aan te passen:
Zet alle luidsprekers op small, en ga uit van een kantelfrequentie van 1,5 keer de laagste frequentie die je speakers kunnen weergeven. Dus stel je hebt frontspeakers die tot 25 hz gaan (zoals die van mij bijvoorbeeld, dan moet ik de kantelfrequentie op 40hz instellen.
Zet alle Audyssey's "bells & Whistles" uit, zoals bijv de Dynamic EQ en Dynamic Volume.
Meet het subwoofer niveau zelf na met de DB meter, en pas dit zonodig naar smaak aan
Bij een moeilijke ruimte die niet netjes ingeregeld word met een multipoint meting,
Houd de mic op je luisterplek (MLP) en meet die 8 keer strak om je hoofd heen,nu zal je set optimaal afgesteld worden op jouw luisterplek.
Sub/stereo DSP:Forumsponser vd Minidsp :
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=profile;u=41776Directe link naar zijn site:
http://www.minidsp.nl/http://www.minidsp.com/ vergeet de plugin niet,zonder is de minidsp niet werkend.
2 way advanced 2.1 is welke je wilt, Tim heeft de 2.1. die kan eigenlijk alles wat de gewone 2 way kan + de stereo kanalen in mono sturen voor wie maar 1 sub heeft (dan krijgt ie L+R)
Wat leesvoer voor de minidsp:http://www.hifizine.com/2010/09/subwoofer-equalization-and-integration-with-the-minidsp-2x4/
MiniDSP zal voor velen hier geen vreemde zijn, deze DSP's worden immers al 6 jaar lang in Nederland verkocht door Juoigâ. Omdat het miniDSP producten programma steeds meer uitbreidde richting mooie kant&klare "in-a-box" DSP's, hebben we besloten om daarvoor, naast de verkoop van kits via de bekende zelfbouw winkels, een webshop op te zetten:
www.minidsp.nl En omdat veel van die mooie "in-a-box" producten zeer geschikt zijn voor de HT, was het niet meer dan logisch om HTForum te sponsoren.
Een korte introductie van een miniDSP is en kan:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=vX9f1pkIfgs[/youtube]
Uitgebreide toelichting van forumlid Jossie mbt minidsp en inputgain en nog wat verwante zaken:Topic:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=155565.msg2879114#msg2879114Welke producten levert minidsp.nl dan zoal? Enkele voorbeelden:
De
miniDSP 2x4, het origineel waar het allemaal mee begon.

1 of 2 kanalen in, 4 kanalen uit. Niet alleen geschikt voor stereo gebruik, maar ook zeer geschikt voor integratie van (multi) subwoofer(s)
Ook verkrijgbaar als
2x4 HD met een krachtiger DSP, digiaal in (optisch en USB), en upgradebaar naar Dirac Live.
De
nanoAVR, de serie HT processoren.

Input via HDMI, output of HDMI of 8 kanaals analoog. Matrix route voor in naar uit, bas management, correcties, etc. Met app te bedienen vanaf telefoon of tablet (zowel iOs als Android)
Ook in Dirac Live versie verkrijgbaar voor de ultieme "
room correction".
De
10x10HD, de analoge 8 kanaals DSP.

8 kanaals (of 2 kanaals voor de 4x10HD) analoog in (plus nog 2 kanaals digitaal) en 8 kanaals uit.
Voor het goed instellen van de DSP is een goede meetmicrofoon nodig, en die heeft miniDSP in 2 uitvoeringen.

De
UMIK-1 met USB interface voor aan de PC of Mac, de
PMIK-1 voor op de telefoon of tablet. Beide zijn individueel gecalibreerd.
Op de website staan meer producten en verdere info. Ook komt er een blog waar toepassingen verder worden uitgewerkt.
Heb je daarnaast nog vragen/opmerkingen: plaats ze hier op dit mooie forum, dat is de beste plek want miniDSP het hart van miniDSP is een groep enthousiaste engineers die hand in hand met de audio / HT community bouwen aan flexibele en innovatieve producten.
http://www.behringer.com/EN/Products/DSP1124P.aspxhttp://www.behringer.com/EN/Products/DEQ2496.aspxhttp://www.behringer.com/EN/Products/FBQ2496.aspxen wat leesvoer over onderlinge testen:
http://www.hometheatershack.com/forums/bfd-electronic-equalization-devices/11946-bfd-alternatives-fbq-sms-1-dcx-more.htmlBeschrijving voor aansluiten/instellen berhinger DSP,s:
http://www.hometheatershack.com/forums/bfdguide/
Ik luister ook tussen elke meting en correctie door.
1Meten,
2beoordelen wat bij te regelen,
3bijregelen vd dsp,
4luisteren.
5 zie stap 1,tot je klaar bent 
Minidsp alstel Tip van Timvg:Nog een minidsp tip die jullie wat tijd kan besparen. De max input van een ongebalanceerde minidsp is 2v (gebalanceerde is geloof ik 4,5v), wanneer je weet dat een receiver via de sub out makkelijk een veelvoud daarvan kan uitsturen is het dus aan te raden de sub out op een -6db te hebben, alsook de ingang van de minidsp ergens tussen -3 en -6 in te stellen. Dit zou moeten voorkomen dat je het inkomend signaal gaat clippen. Vervolgens is het belangrijk de gain van de output zodanig af te stellen dat deze gelijk loopt met de input, bij staat de input op -4 en de output op -11. Vervolgens pas je de gain van de eindversterker aan naargelang het nodige volume, en binnen de limiet dat de input van de versterker kan verwerken qua voltage (bij de mijne is dit aanpasbaar).
Tip van Tim voor afstellen gain voor de MiniDSP:http://www.hometheatershack.com/forums/home-theater-receivers-processors-amps/35677-gain-structure-home-theater-getting-most-pro-audio-equipment-your-system.html#axzz2GNaoptOWWanneer de gain structuur niet optimaal is kan je nooit maximale prestatie uit een systeem halen!
Multichannel 7.1 DSP :http://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-10x10-hd
4 MULTI SUBWOOFERS PLAATSEN, FASE en DSP,s AFSTELLEN:Het afstellen van 2 subs, stap voor stap.
1. Plaats sub 1 bij voorkeur in een hoek of langs een wand in je ruimte.
2. Meet de sub rechtstreeks in REW, dus zonder receiver.
3. Bekijk in de meting waar je één of meer grote dips in de respons hebt.
4. Plaats sub 2 op een andere plek in de luisterruimte en doe op deze sub ook een meting in REW.
5. Zorg dat je in deze meting niet op dezelfde frequentie dips hebt als in sub 1.
6. Indien wel dips op dezelfde frequentie in de respons --> zet deze sub op een andere plek en doe de REW meting opnieuw.
7. Sluit de 2 subs aan op je receiver een laat vb. Audyssey zijn werk doen.
8. Doe terug een meting in REW.
Zie hier hoeveel Subplaatsing uitmaakt voor je meting en geluid,jvanhambelgium was zo slim zijn sub op wielen de hele zolder over te rijden en testen:Edit ,om ze response beter te krijgen werkt Jan nu ook met Dualsub,s.http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg2086410#msg2086410
Tips van Kuiperik wb plaatsing en meerder subwoofers in 1 ruimte:
Dualsub,s verdelen het laag beter(2 subwoofers)http://thehbproject.com/nl/artikelen/1/0/Praktische-benadering--luidsprekers-plaatsenhttp://www.harman.com/EN-US/OurCompany/Technologyleadership/Documents/White%20Papers/LoudspeakersandRoomsPt3.pdf
Nog een paar van de maker van REW:
TAG McLaren Audio TMREQ
Behringer DSP1124P, FBQ2496, DCX2496
Velodyne SMS-1
AV123 Onix R-DES
QSC DSP-30
Crown USM-810
Audio Design Associates processors (e.g. Suite 7.1HD, Cinema Rhapsody Mach IV)
Xilica XP2040
MiniDSPRead more:
http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/67475-rew-hardward-eqs-list-hardware.html#ixzz2TNOYjrso
5 CORNERGAIN:
Erg belangrijk waar de sub opgesteld is tov de luisterpositie,om de sub mooi laag door te laten lopen.
En een zo gunstig mogelijk geluidsbeeld krijgt.
Mooi verwoord door Staaled:
Hoe een sub in een ruimte klinkt is afhankelijk van :
1 de ruimte "an sich" (= de afmetingen en vorm van die ruimte)
2 wat er in de ruimte staat ( meubilair e.d , maar ook bijv basstraps
zijnde akoestische maatregelen)
3 de positie in de ruimte van de sub tov de luisterplek.
6 ROOMGAIN :door Timvg:Roomgain is in feite meer een algemene verhoging van een gebied dat normaal gezien zou moeten afvallen ,en dat is meestal ook merkbaar op meerdere plekken in de kamer.
Dit speelt zich af in het lage register omdat de geluidsgolven daar heel erg lang zijn.
De pieken kan je beter staande golven noemen, die zijn specifieker zijn qua locatie (vaak op een bepaalde plek, een halve meter verder kan je een compleet ander verhaal zien) en worden vaak vergezeld door hun broertje 'nulpunt'.
Staande golven zijn het gevolg van weerkaatsingen van geluidsgolven die in fase staan, bij nulpunten staan ze dan weer in tegenfase (heffen mekaar op waardoor het volume op die plek enorm daalt op dat punt).[/b]
7 AKOESTIEK:Tip van RalphH om de ophoping van de bass/gunstige plek voor basstraps op te zoeken:
Zet eens een low frequency pink noise op en ga met een dB meter de hoeken af, kun je wellicht wat makkelijker ontdekken waar het laag zich het meeste opbouwt (en waar je dus eventueel iets met basstraps zou kunnen doen). http://www.realtraps.com/lf-noise.htm Interessant leesvoer ook trouwens.Ejorne: Ik kwam tijdens een zoektochtje op dit volgende filmpje tegen. Daar kun je mooi horen wat het met het geluid doet. (luisteren met een headphone is gewenst) [youtube]
DIY Acoustic Treatment - Before and After Comparison[/youtube]
Tip van Bert Stoltenberg, zeer leerzaam over het GOED plaatsen van panelen.
Waarvoor dank voor de tip !!!
http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?f=1&t=3465&p=48208&hilit=david+french#p48208
http://www.readyacoustics.com/documents/137_EwApp.pdf
2 linkje/pdf staat goed beschreven hoe en wat te doen/hoe uit te voeren.
Eric Desart (RIP) 1 vd prof,s op het forum over dempings materialen dus lees het als je panelen wilt maken:
http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=6431#6431linkje met demping waarden verschillende materialen:
https://www.bobgolds.com/AbsorptionCoefficients.htmMartien ze tips waar hij nuttige info vond:http://www.soundscapes.nu/aspecten.htmHier heb ik veel info uitgehaald.
En hier staat ook goede info in
http://ethanwiner.com/acoustics.html#hard floor
Goei tip van Dynky voor mooie fotoprint op je akoestische DIY panelen:mijn 2 foto-panelen komen van Zilenz en daar heb ik een jaartje terug eens geïnformeerd wat me enkel 2 nieuwe (bedrukte) doeken zou kosten, kreeg toen die m2-prijs door van 60€
daarvoor krijg je dan wel een doek wat afgewerkt is voor hun aluminium frames, dus met de zogenaamde pees aan de rand...iets wat je voor een DIY frames wslk niet nodig hebt als je bvb wat op basis van een houten kader oid gaat maken, maar 'k gaf het maar ff ter indicatie
Paar site,s met nuttige info over basstraps en duffisie:http://www.customaudiodesigns.co.uk/articles/membranes.htmlhttp://www.rpgeurope.com/products/product/allproducts.htmlhttp://www.pia-alfa.de/en/dat_vprbka.htmhttp://www.renz-systeme.de/page/index.php?id=46Tip van RalphH,wbt akoestische panelen en theorie: http://www.gikacoustics.com/gik_242_elite.html zie plaatsing en zijn ervaring ermee:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg2100261#msg2100261http://www.gikacoustics.com/http://www.gikacoustics.co.uk/stukje leerzame theorie van GIK:
http://www.gikacoustics.com/uk_education.htmlTip uit Erik zijn topic voor goeie betaalbare panelen,traps enz,voor gewone consument enigsinds betaalbaar:http://www.primacoustic.com/
Nog even een kleine duidelijke omschrijving van flutterecho : Flutter echo treed op met parallelle harde oppervlakken(tegenover elkaar staande muren,of vloer/plafond),maar na wat googelen vind ik wat ik zelf ook al dacht.
Het plafond is vaak ook een bron van ellende,ook al heb je vloerbedekking.Het links en rechts afdempen met panelen helpt niet altijd goed de nagalm/flutter echo voldoende op te lossen.
Hier zal men toch echt wat aan het plafond moeten doen.
Al zou je gauw denken dat de muren nare dingen veroorzaken,je plafond vaak hard beton een crime in bijna elke akoestiek is.
De achterliggende muur is hier ook vaak een probleem.
Directe problemen die via de muur komen,zijn goed te diffusen ,of bij teveel problemen dempings panelen zoals hieronder beschreven.Dit is afhankelijk van de persoonlijke situatie.
Aanvulling over absorptiewaarde van materialen bij welke frequentie:Frequentie (Hz) |
Materiaal | 125 | 250 | 500 | 1k | 2k | 4k |
Stalen wandpaneel | 0,05 | 0,10 | 0,10 | 0,10 | 0,10 | 0,10 |
Kale gemetselde en gevoegde muur | 0,02 | 0,03 | 0,03 | 0,04 | 0,05 | 0,07 |
Gemetselde muur geschilderd | 0,01 | 0,01 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,03 |
Marmer en natuursteen | 0,01 | 0,01 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,03 |
Gepleisterd metselwerk | 0,02 | 0,02 | 0,03 | 0,04 | 0,05 | 0,05 |
Metselwerk ongevoegd | 0,07 | 0,38 | 0,21 | 0,15 | 0,25 | 0,31 |
Gipsplaat op 3cm regels | 0,28 | 0,14 | 0,09 | 0,06 | 0,05 | 0,02 |
Spaanplaat paneel op 3cm regel | 0,25 | 0,22 | 0,04 | 0,00 | 0,03 | 0,03 |
Multiplex 15mm 0,5x1m2 op 5cm regel | 0,18 | 0,28 | 0,12 | 0,07 | 0,04 | 0,04 |
Multiplex 15mm 1,06x3,18m2 op 5cm regel | 0,75 | 0,30 | 0,12 | 0,05 | 0,04 | 0,04 |
Polystyreen paneel 6,4kg/m2 op 250mm regel | 0,12 | 0,67 | 0,48 | 0,52 | 0,66 | 0,64 |
Heraklit paneel | 0,10 | 0,30 | 0,87 | 0,60 | 0,80 | 0,67 |
PVC vloer 2,5mm op beton | 0,01 | 0,02 | 0,01 | 0,03 | 0,05 | 0,05 |
Behang op een gepleisterde muur | 0,02 | 0,03 | 0,04 | 0,05 | 0,07 | 0,08 |
Karpet 10mm op beton | 0,09 | 0,06 | 0,24 | 0,24 | 0,24 | 0,35 |
Karpet 4,5mm op beton | 0,00 | 0,02 | 0,04 | 0,15 | 0,36 | 0,37 |
Karpet 10mm op 8mm vilt op beton | 0,05 | 0,13 | 0,60 | 0,24 | 0,28 | 0,32 |
Vrijhangend gordijn 600g/m2 | 0,20 | 0,40 | 0,50 | 0,50 | 0,50 | 0,50 |
Vrijhangend flanel gordijn 140g/m2 | 0,00 | 0,05 | 0,15 | 0,30 | 0,40 | 0,50 |
Glas | 0,04 | 0,04 | 0,03 | 0,03 | 0,02 | 0,02 |
Beton | 0,01 | 0,01 | 0,02 | 0,02 | 0,03 | 0,04 |
Staande bezoeker | 0,15 | 0,30 | 0,40 | 0,40 | 0,40 | 0,45 |
Bezoeker zittend op houten stoel | 0,15 | 0,30 | 0,44 | 0,45 | 0,46 | 0,46 |
Houten stoel onbezet | 0,02 | 0,02 | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,05 |
Beklede stoel velours | 0,14 | 0,32 | 0,28 | 0,31 | 0,34 | 0,38 |
Lijkt me een open deur maar hoger het getal hoe meer geluid wordt geabsorbeerd. Wat mij opviel is dat gipsplaat best goed werkt op lage frequenties, maar daarboven snel minder wordt. En dat een zwaar vrijhangend gordijn over het hele spectrum actief is.
Misschien nog even leuk ter vergelijking, zijn plafondtegel

Frequentie (Hz) |
Materiaal | 125 | 250 | 500 | 1k | 2k | 4k |
Ecophon Sombra Ds | 0,50 | 0,80 | 0,90 | 0,85 | 0,95 | 0,95 |
Plus deze aanvulling,Erik van Voorst bouwt panelen naar Toine,s tips/ontwerp,ik zoek me rot naar een mooi voorbeeld,die van Erik is het mooiste dus even een linkje:http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=13988.msg874467#msg874467Lees het topic van Erik goed,Erik heeft er overduidelijk over nagedacht wat en welke reflex punten met foto,s,dit is voor mij ook weer leerzaam
Korte uitleg...van Erik zelf !!!om de gebruikte materialen even samen te vatten:
Even een kadertje gemaakt met 1 cm oversteek zodat het steenwol erbinnenblijft...
Daaroverheen een Moltondekentje getrokken en getacked
Goed stofzuigen voordat het voorzichtig gestreken kaasdoek erover gespannen wordt..
Dat spannen heb ik eerst met tape gedaan alvorens te tacken en voila...
Toine:Als bekleding kaasdoek nemen, jute, hessian of trevira. Paar extra optie,s die door Toine genoemd worden
Met foto,s na overleg met Erik:

Afb 2 iets oversteek gemaakt door Erik om de plaat netjes op ze plek te houden:

Afb 3 met het steenwol erin:

Tenslotte afb 4 & 5 ,let op dat je tussen 4 en 5 goed stofzuigt,je wilt geen steenwol ademen.
Afb 4:


Afb 5: De afwerking,decoratief.

Let wel op dat dit het beste goed afgesloten is,ivm steenwol vezels,en de stoffen gebruiken van Erik zijn tip(Tione).
Aanvulling mbt zelf bastraps maken,copy,paste van een ander lid,hopelijk geen bezwaar:Ik heb zelf ook akotherm gebruikt maar dat is zwaar overkill voor basstraps in de hoeken.
Je kunt gewoon steenwol gebruiken bijv Rockwool 202 daar heb ik zelf ervaring mee en dat werkt perfect.
De oplossing om een schuine hoek te vullen met steenwol werkt erg goed.
Die hoek kun je bekleden met stof.
Een andere oplossing is tube traps die kun je er in en weer uit halen om zo gehoormatig op de juiste hoeveelheid te komen.
Van dat steenwol en die schuine hoeken hoor lees is wel vaker,denk plaats even een mening van een gebruiker hier.
De meningen over welke zijn verdeeld dat zou je moeten testen,de prof adviseerd Akotherm ,maar ik lees van de ontwerper van de schuine kanten met steenwol over overdemping met Akotherm .
Dus het zal een beetje aan je ruimte liggen.
En wat basstrap plaatjes
http://www.google.nl/search?q=bass+trap&hl=nl&client=firefox-a&rls=org.mozilla:nl:official&prmd=imvnsfd&source=lnms&tbm=isch&ei=AFYPT9CzDcanhAeumvyQAg&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&sqi=2&ved=0CBEQ_AUoAQ&biw=1680&bih=946En wat rekenprog om de trap te berekenen,kijk zelf even rond
http://www.google.nl/search?q=basstraps&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&source=hp&channel=np#sclient=psy-ab&hl=nl&client=firefox-a&hs=Nxf&rls=org.mozilla:nl%3Aofficial&channel=np&source=hp&q=bass+trap+calculator&pbx=1&oq=basstrap&aq=3s&aqi=g-s1g2g-s1&aql=&gs_sm=c&gs_upl=0l0l1l46l0l0l0l0l0l0l0l0ll0l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=f97438dbfda66c46&biw=1680&bih=946
Mijn laatste metingen,beide systemen aan:Die rode muziek,die blauwe film



2e topicnaam:
Plaats hier je submeting,waterfall,en acoustiche aanpassingenEDIT:Titel aangepast ,het zou leuk zijn als iedereen hier een beschrijving of foto van zijn ruimte plaatst
En een freq en waterfall meting,ik probeer in beeld te brengen wat voor acoustic wij hebben
Wie er heel goed uit komt,misschien hoe dat komt zodat men hier ideeen op kan doen om zijn acoustic te gaan verbeteren
Plaats dan ook graag een layout met de aanpassingen,en waarom je die gemaakt hebt en wat je van het resultaat vind.
Orginele topic: JLaudio sub metingVan het weekend forumlid Ejorne op visite gehad,hij heeft een nieuwe meting vd sub gemaakt
Was weer erg gezellig muziekje aan,beetje discuseren over wat theorieen over zijn sub
Leuke avond mooie meting gemaakt,niks verder bijgeregeld met de DSP,het klinkt wel lekker zo met deze instelling
Vreemd is dat de meting nog vlakker als de vorige is tewijl ik niks heb veranderd.
Heb wel een stoffen ipv een leren bank voor de woofer staan,
die dempt het geluid heel mooi denk ik
Verder heb ik geen bijzonder aanpassingen gedaan mbt de acoustic
De JLaudio weer even mooi in beeld gebracht:

er heeft geen smoothing op de curve heeft plaatsgevonden
Zie hier de rest vd set
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105496.0En mijn nieuwe zelfbouw sub,s
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=113722.0