Spijkie stereo set -> snake oil? Ansuz Sortz

Gestart door Spijkie, december 26, 2009, 12:51:34

Vorige topic - Volgende topic

Xander32

... en die van Eversolo is eveneens aan het temporiseren.

Citaat van: addesmo op mei 16, 2026, 14:24:37Langzaam aan lijkt de Atlas hype wat af te zwakken  ;)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Spijkie

Citaat van: CinéHome op mei 16, 2026, 15:09:36Wat nou?!? Geen Mavros grun utp meer?😱

Moet wel aan de switch liggen dan.😉
Of de nieuwe kabel maakt het wat 'spectaculairder'?

Wat merk je als verschillen?

Ik snap je verbazing, een stukje uitleg:

Ik was dus bij Ohm audio met mijn atlas mavros ethernet grun, ohm audio vond t woordje Grun wel erg leuk  :colgate: . We begonnen dan ook op de kleine set met de atlas , het eerste wat er werd gezegd bij het eerste nummer: dat klinkt heel erg goed , zoals een gitaar hoort te klinken. Mooi , dat vond ik ook en nog steeds.

Het zit m dus niet in de klank, daarin zit geen verschil. Daarna geschakeld naar de Ansuz A3 , op t eerste gehoor gewoon hetzelfde maar toch klonk het anders. Weer terug naar de atlas en toen kon ik het ook duiden:

Let wel, extreem neergezet t staat zwart op wit dus leest t extra hard: je krijgt bij de Ansuz een iets meer gelaagder geluidsbeeld, niet spectaculairder of aangezet maar op de een of andere manier interessanter. Er lijkt meer te ontdekken in de opname en het geeft daardoor nog meer rust. Diepte is denk ik een te groot woord , wel iets meer 3d.

Het zijn juist deze nuances die ik zeer interessant vind.net zoals de stap is geweest van supra naar atlas mavros. De stap van Meraki naar axxess switch was nog groter.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Spijkie

Citaat van: brt op mei 16, 2026, 14:34:50We hebben een nieuwe hype nodig. Ik zeg beryllium!  :pompom:

Schijnt alweer zooo 2025 te zijn  :devil:  :tounge:  :D
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

addesmo

Citaat van: Leeuwarden op mei 16, 2026, 15:39:05Plasma tweeter! Je wil nooit meer anders!
Niemand  had het hier over een tweeter.... ;)
Dat is zooooo 2025.

Leeuwarden

Citaat van: addesmo op mei 16, 2026, 19:49:04Niemand  had het hier over een tweeter.... ;)
Dat is zooooo 2025.

Jawel: ik had het over een tweeter...

Spijkie

Citaat van: Leeuwarden op mei 16, 2026, 15:39:05Plasma tweeter! Je wil nooit meer anders!

Wat is eigenlijk een plasma tweeter ? Ik weet dat Audiosolutions in zijn top lijn over wil stappen van berylium naar wat anders

morca

Citaat van: Spijkie op mei 16, 2026, 21:06:23Wat is eigenlijk een plasma tweeter ? Ik weet dat Audiosolutions in zijn top lijn over wil stappen van berylium naar wat anders
https://www.schuering-highend.de/lansche-audio-cubus-ii-weiss-sonderpreis/

mmuetst

Citaat van: brt op mei 16, 2026, 14:34:50We hebben een nieuwe hype nodig. Ik zeg beryllium!  :pompom:
Huh? Toch geen be-amping  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

brt

Citaat van: Spijkie op mei 16, 2026, 21:06:23Wat is eigenlijk een plasma tweeter ?

Voorloper van de OLED tweeter
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

addesmo

Spijkie

Ai dit dreigt de verkeerde kant op te gaan  :colgate: , wel cool zo'n plasma tweeter  :colgate: .

Leeuwarden

Citaat van: Spijkie op mei 17, 2026, 08:19:47Ai dit dreigt de verkeerde kant op te gaan  :colgate: , wel cool zo'n plasma tweeter  :colgate: .

Magnat heeft ooit wat met een plasma tweeter op de markt gebracht (met zo'n bolletje op de speaker), ikzelf heb op de hifi show in Leeuwarden een setje van Acapella met plasma tweet mogen horen. Heel erg fraai...

AudioEnZo

Die plasma van Magnat was wel een gaaf ding. Bij Hobo in Haarlem stond een tijdje zo'n set en heb er regelmatig naar kunnen luisteren. Zal ergens begin jaren 80 zijn geweest.

FS249

Ik ben zeer blij met de type 5 tweeter van Elac. Werkt van 2500 tot 50.000 Hz en geeft een mooi breed beeld. Geen sweet spot maar sweet area. De type 6 (de laatste) heb ik nog niet gehoord.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

Richi

Ik geef regelmatig plasma bij de bloedbank en ik had geen idee dat ze daar tweeters van maken! :hehe:
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Leeuwarden

Citaat van: Richi op mei 17, 2026, 09:46:11Ik geef regelmatig plasma bij de bloedbank en ik had geen idee dat ze daar tweeters van maken! :hehe:

Je bent nooit te oud om te leren  :hehe:

Mao

Er zijn nowat andere zeer mooie alternatieven zoal Electrostaten of Ribbons.

Heb zelf ruim 20/25 jaar elektro staten van SoloSound gehad klonken echt geweldig met een KEF laagkast erbij.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Spijkie

Heb mijn piega coax weggedaan voor een softdome variant , waarbij ik denk dat het met name om de implementatie en de gebruikte componenten in het filter gaat. Dat wil overigens niet zeggen dat de piega niet goed was.

RZeemering

Citaat van: Richi op mei 17, 2026, 09:46:11Ik geef regelmatig plasma bij de bloedbank en ik had geen idee dat ze daar tweeters van maken! :hehe:
Ze halen vermoedelijk steeds teveel van je weg. Wordt je vergeetachtig van... ;)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

WillyP

Citaat van: AudioEnZo op mei 17, 2026, 08:54:32Die plasma van Magnat was wel een gaaf ding. Bij Hobo in Haarlem stond een tijdje zo'n set en heb er regelmatig naar kunnen luisteren. Zal ergens begin jaren 80 zijn geweest.
Niet alleen kunnen luisteren maar ook kunnen ruiken. Met dit principe is het onvermijdelijk dat er ozon wordt geproduceerd. Magnat had hiertegen een filter ontwikkeld, maar dat werkte niet goed genoeg. Althans bij de versie die ik heb gehoord. Het kan zijn dat in latere versies dat filter is verbeterd.

AudioEnZo

Dat zou zomaar kunnen, ik herinner me dat alleen niet meer.

Spijkie

En daarna is de ozonlaag weer hersteld  :devil:

Spijkie

Het zal voorlopig wel de laatste review / vergelijking gaan worden maar dat maakt het niet minder leuk.

Ik heb een setje Ansuz darkz feet gekocht met de volgende reden: ik heb al een setje StackAudio EQ onder m'n symphonia en dat bevalt erg goed. Mijn switch moet eigenlijk nog iets hoger , een goed excuus was dus geboren om nog een set voetjes aan te schaffen. Super getwijfeld over nog een set Stackaudio vanwege de prijs kwaliteit verhouding maar de korte demo van de Ansuz darkz feet is dusdanig blijven hangen dat ik er toch voor gekozen heb om de darkz te kopen. Ze zijn vandaag aangekomen , zijn iets kleiner dan de Stack audio.

Vrijdag zal ik er even voor gaan zitten, de eerste indruk is dat t wat strakker klinkt tov de stackaudio maar ik heb daarvoor te weinig geluisterd. De Stack audio feet zullen onder de switch verdwijnen.

Spijkie

Nou , dit valt ook in de categorie: ik snap t niet maar hoor t wel. Voetjes maken dus verschil.

Voor de prijs van 1 Ansuz voetje koop je er 4 van stackaudio . Daarnaast had ik al wat ervaring met isoaccoustics. Die laatste kan ik niet vergelijken maar ik denk dat de stackaudio en Isoaccoustics meer op elkaar zullen lijken dan op een Ansuz.

Bij stackaudio hebben de AUVA eq een harde toplaag waar je apparatuur op rust en wordt vervolgens gekoppeld met een rubberen voet waar speling en demping in zit. Onder mijn symphonia een hoorbare verbetering die gezien het geld wat ze kosten een prima investering zijn.

De aanbeveling is dan ook : probeer daarna geen Ansuz meer uit  :devil: . Maar waar de nieuwschierigheid t wint en met de gedachte : zoveel verschil kan er niet in zijn en de mogelijkheid om de Ansuz darkz feet vrijblijvend te proberen heb ik dat toch maar gedaan.

De Ansuz darkz is een volledig " harde" ontkoppelaar maar toch weer wat zwevend. Er zitten 6 balletjes verdeelt over 2 lagen waardoor de ontkoppelaar een beetje wiebelt.

Waar de Stack audio bij mij naar de donkere kant neigt tov de Ansuz trekt de Ansuz het geluidsbeeld nog verder open in met name verstaanbaarheid en scheiding van stemmen.

Ik had dit totaal niet verwacht maar het is voor mij weer een hele mooi upgrade waarbij nu de stackaudio onder de switch zitten maar ik al zeker weet dat er in de toekomst , als dat financieel allemaal mogelijk is, er een setje axxess noir onder zal komen.

morca

Citaat van: Spijkie op mei 20, 2026, 17:34:15Het zal voorlopig wel de laatste review / vergelijking gaan worden maar dat maakt het niet minder leuk.

Ik heb een setje Ansuz darkz feet gekocht met de volgende reden: ik heb al een setje StackAudio EQ onder m'n symphonia en dat bevalt erg goed. Mijn switch moet eigenlijk nog iets hoger , een goed excuus was dus geboren om nog een set voetjes aan te schaffen. Super getwijfeld over nog een set Stackaudio vanwege de prijs kwaliteit verhouding maar de korte demo van de Ansuz darkz feet is dusdanig blijven hangen dat ik er toch voor gekozen heb om de darkz te kopen. Ze zijn vandaag aangekomen , zijn iets kleiner dan de Stack audio.

Vrijdag zal ik er even voor gaan zitten, de eerste indruk is dat t wat strakker klinkt tov de stackaudio maar ik heb daarvoor te weinig geluisterd. De Stack audio feet zullen onder de switch verdwijnen.
Ik hoor iets van, met gouden stekkers ofzo  :tounge: