MP3 / Lossless vergelijk

Gestart door Koen K, september 18, 2009, 12:20:49

Vorige topic - Volgende topic

mikekiwi

Bij deze mijn score:

Conclusie; een paar keer goed, een paar near-misses en ook een paar keer compleet falikant de mist in gegaan (hoe heb ik dat kunnen doen). Kortom:

morca

mischien mag ik niet zoveel zeggen aangezien ik niet heb meegedan aan de test maar
omdat men er hier niet uit kwam heb ik toch maar eens wat mp3 320 geluisterd en hoor toch echt dat het wat minder klinkt
vooral de drukkere stukken met veel instrumenten
naar mijn mening zijn jullie een beetje genept de nrs waren veel te rustig om een test te doen
plus dat je de test beter met een vriend kan doen die een paar nrs voor je omzet die jij zelf hebt uitgekozen
en je daarna moet luisteren naar iets wat je echt goed kent

beunky

Ach ja, zo is er altijd wel iemand die wat te zeiken heeft.
Ik zou zeggen, doe eens mee en toon dat je lef hebt.
Zeg maar welke nummers je op een cd wilt hebben.
Maak ik wel een cd'tje voor je.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Lex Groningen

Ach ja, zo heb ik hier ook zitten zeiken. ;D Maar nu is er hier iemand van het forum die mij heeft aangeboden om een cd-tje in elkaar te zetten met de muziek die ik goed ken. Heb gisteren een lijstje ingeleverd. Mischien dat ik binnenkort ook wel keihard af ga. Maar zal jullie tegen die tijd wel laten weten hoe ik het er van af heb gebracht, ongeacht de uitslag.
Versterker: Yamaha A-S2100/ KEF R3 Meta notenhout/ 
Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: ?/ Element: Ortofon Quintet Bronze/
Streamer: ?/ DAC: ?/  Kabels: ?/
Platenwasmachine: Okki Nokki

Raphie

waar komt toch die perceptie vandaan dat "drukke" muziek zich digitaal anders gedraagt dan "rustige" muziek het aantal bits en samplefreq blijft gelijk hoor?  ::)  ;D
JBL PRX Power!

Nosferatu

Citaat van: Alex Groningen op januari  7, 2010, 06:46:00
Ach ja, zo heb ik hier ook zitten zeiken. ;D Maar nu is er hier iemand van het forum die mij heeft aangeboden om een cd-tje in elkaar te zetten met de muziek die ik goed ken. Heb gisteren een lijstje ingeleverd. Mischien dat ik binnenkort ook wel keihard af ga. Maar zal jullie tegen die tijd wel laten weten hoe ik het er van af heb gebracht, ongeacht de uitslag.

Jij gaat kei- en keihard af, dat is mij nl. ook gelukt.   :tongue2: Heb overigens sinds de luistertest geen enkele Dire Straits/Mark Knopfler CD meer in de speler gehad, kan het gewoon niet meer aanhoren. Heb die 2 test-nummers zo vaak achter elkaar gehoord (compleet en kleine stukjes) dat ik spontaan hartkloppingen krijg, over m'n hele lijf begin te zweten en m'n haren op m'n hoofd eruit komen te zien alsof ik zo uit een Schwarzkopf Taft reclame kom lopen als ik iets van DS/MK hoor.  :wacko:

Vond de verschillen erg klein. Op m'n aaipotje hoor ik nog wel een (heel) klein verschil tussen ALAC en AAC maar vind dat niet de moeite waard, t'is maar een portable medium voor onderweg/vakantie. Verschillen tussen CD en SACD zijn (meestal) duidelijker waarneembaar dan tussen Koen's lossless/mp3's. Vond het in ieder geval leuk om eens aan zo'n testje mee te doen, maakt me nl. niet uit of ik af ga of niet. En met m'n DS/MK allergie komt het ook wel weer goed.  ;D
Video corner: Denon X-4000 AVR + Denon DBT-3313UD, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Luxman D-07X SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Black Diamond XLR, Tellurium Q Ultra Black II RCA+ JKE Lo-Cap 55 RCA interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Sony NW-A306 DAP, Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

B.J.

Citaat van: mikekiwi op januari  6, 2010, 21:26:17
Bij deze mijn score:

Conclusie; een paar keer goed, een paar near-misses en ook een paar keer compleet falikant de mist in gegaan (hoe heb ik dat kunnen doen). Kortom:

Beide hebben we nmr 3 en nmr 8 heel veel stappen ernaast!

Martijn M

Citaat van: SOS-Master op januari  7, 2010, 08:03:17
waar komt toch die perceptie vandaan dat "drukke" muziek zich digitaal anders gedraagt dan "rustige" muziek het aantal bits en samplefreq blijft gelijk hoor?  ::)  ;D

Niet helemaal. De codec laat bepaalde dingen die als gevolg van maskering niet of nauwelijks hoorbaar zijn weg. Bij stukken waarin veel informatie zit, is het lastiger veel weg te gooien. Applaus is een bekende MP3-killer.
Dutch & Dutch

Raphie

ok, dus dezelfde test met applaus wordt wél erkent? of is het dan weer niet "muzikaal" genoeg?

durf te wedden dat de uitkomsten niet veel veschillend zullen zijn
JBL PRX Power!

Martijn M

Citaat van: SOS-Master op januari  7, 2010, 11:59:14
ok, dus dezelfde test met applaus wordt wél erkent? of is het dan weer niet "muzikaal" genoeg?

durf te wedden dat de uitkomsten niet veel veschillend zullen zijn

Wat  bedoel je te zeggen? Dat de test zoals die hier gedaan is niet erkend wordt?
Het is simpelweg van het programmamateriaal en de codering afhankelijk of een verschil gehoord wordt. Met applaus ga je 128kb er waarschijnlijk wel uitpikken.
Dutch & Dutch

Raphie

het gaat niet om 128kb er waarschijnlijk uitpikken, het gaat erom dat NIEMAND het verschil kan aantonen tussen 320Kb en full bitrate......... ::)

dus ik heb nog wel wat applaus samples die ik best ff in verschillende bitrates als audioCD ISO wil posten hoor.... Wie durft het aan?
JBL PRX Power!

Martijn M

Graag! Ik zal mijn best doen. 320kb versus origineel kan wel 's lastig worden.

Post dan aub het origineel ter referentie. Het origineel mag dan ook nog wel in het rijtje onbekenden zitten.
Dutch & Dutch

Ejorne

Citaat van: SOS-Master op januari  7, 2010, 12:04:50
het gaat erom dat NIEMAND het verschil kan aantonen tussen 320Kb en full bitrate......... ::)

Wanneer iemand in staat is om in deze test de twee gelijk klinkende nummers eruit te halen, kun je mijns inziens niet van NIEMAND spreken.

Het is nou eenmaal een gok, in deze test, om te zeggen welk nummer welke bitrate is omdat er geen vergelijkinsmateriaal is.

Als nou de vervorming van mp3 echt duidelijk als vervorming herkenbaar is dan was het een ander verhaal.
Maar het is niet zo dat een mp3 afgrijselijk klinkt door herkenbare vervorming.
Wel is er een verschil te horen tussen andere versies van mp3 en/of de lossless versie.

Daarom pleit ik ook voor een abx test. En niet zoals nu een xxx test...

Raphie

zal van het weekend eens even de studio induiken,

zal de orginele 44.1WAV, een 320Kb, een 256Kb en een 128Kb (alle 3 weer terug gerenderd naar FBR) posten als een ISO
3 van de 4 bestanden missen dus steeds meer informatie, ik ben benieuwd.
JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: Ejorne op januari  7, 2010, 12:11:04
Wanneer iemand in staat is om in deze test de twee gelijk klinkende nummers eruit te halen, kun je mijns inziens niet van NIEMAND spreken.

Het is nou eenmaal een gok, in deze test, om te zeggen welk nummer welke bitrate is omdat er geen vergelijkinsmateriaal is.

Als nou de vervorming van mp3 echt duidelijk als vervorming herkenbaar is dan was het een ander verhaal.
Maar het is niet zo dat een mp3 afgrijselijk klinkt door herkenbare vervorming.
Wel is er een verschil te horen tussen andere versies van mp3 en/of de lossless versie.

Daarom pleit ik ook voor een abx test. En niet zoals nu een xxx test...
jij en ABX?!?!? ben je al je andere topics al weer vergeten?!?

dit is in feite al ABX omdat je niet weet wat wat is en door het benoemen van meerdere samples je nog steeds het gokken uitsluit (1 match op 12 is nog steeds FOUT)
JBL PRX Power!

Ejorne

Citaat van: SOS-Master op januari  7, 2010, 12:13:37
jij en ABX?!?!? ben je al je andere topics al weer vergeten?!?

dit is in feite al ABX omdat je niet weet wat wat is en door het benoemen van meerdere samples je nog steeds het gokken uitsluit (1 match op 12 is nog steeds FOUT)

Je kunt in deze test niet spreken van match omdat er niets te matchen valt...
[edit]
Ja, toch wel. In deze test kun je de twee gelijk klinkende nummers matchen. Maar een match met lossless of een mp3 variant is niet van toepassing.
[/edit]

En over abx en al mijn andere topics...
over het algemeen is een abx een test die door meerdere personen in realtime wordt gehouden in een omgeving die onbekend is voor de testpersonen.
Over een dergelijke opzet ben ik inderdaad, goed onthouden overigens, sceptisch.

Maar deze vorm van abx is wat vriendelijker omdat je deze test zelf in je eigen omgeving zonder op-je-vinger-kijkende medemens kunt uitvoeren...
8)

Icarus314

Kunnen we nu we hebben vastgesteld dat de wetenschap wel gelijk had dat mp3 bitrates bijna niet te onderscheiden zijn ook de wetenschappelijke onderzoeken geloven die stellen dat hoge sample rates als 44.1/48/96/192khz en bitdiepte van 16/24 bit niet te onderscheiden zijn? (En heel misschien onmeetbare verschillen tussen interlinks accepteren) Kunnen we met z'n allen die stappen maken? Scheelt een boel ellende namelijk.
Ik zelf kon nooit leuke muziek vinden voor mijn prachtige stereo, de 5 cd's die ik goed vond waren snel kaal gedraaid. De gewone fm radio stopte met jazz fm en er waren alleen schreeuwzenders over. Nu heb ik de mp3 radio ontdekt en eindelijk kan ik beginnen aan een muzikale ontdekkingstocht door folk, funk, lounge etc. Wat een wereld gaat er dan voor je open, dank jdekkers e.a.  :D !

beunky

Citaat van: Ejorne op januari  7, 2010, 12:11:04

Ja, mits dat statistisch relevant is natuurlijk.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Ejorne

Citaat van: Icarus314 op januari  7, 2010, 12:28:52
Kunnen we nu we hebben vastgesteld dat de wetenschap wel gelijk had dat mp3 bitrates bijna niet te onderscheiden zijn ook de wetenschappelijke onderzoeken geloven die stellen dat hoge sample rates als 44.1/48/96/192khz en bitdiepte van 16/24 bit niet te onderscheiden zijn? (En heel misschien onmeetbare verschillen tussen interlinks accepteren) Kunnen we met z'n allen die stappen maken? Scheelt een boel ellende namelijk.
Ik zelf kon nooit leuke muziek vinden voor mijn prachtige stereo, de 5 cd's die ik goed vond waren snel kaal gedraaid. De gewone fm radio stopte met jazz fm en er waren alleen schreeuwzenders over. Nu heb ik de mp3 radio ontdekt en eindelijk kan ik beginnen aan een muzikale ontdekkingstocht door folk, funk, lounge etc. Wat een wereld gaat er dan voor je open, dank jdekkers e.a.  :D !

We kunnen inderdaad stellen dat mp3 niet zo afgrijselijk is als dat vaak beweerd wordt.
We kunnen niet stellen dat er geen verschil hoorbaar is.

Wel durf ik te stellen dat deze verschillen in een standaard realtime abx test niet opgemerkt zullen worden.
Ik heb de verschillen weten te ontdekken (althans de gelijk klinkende tracks) door ze telkens met 2 nummers gezamenlijk in een mapje te gooien en met de Grado headphone op verschillende punten zeer kort na elkaar te vergelijken. Uiteindelijk heb ik zo redelijk goed de gelijk klinkende tracks kunnen traceren.

Ik weet alleen 100% zeker dat me dit niet in een realtime abx zou lukken. Daarvoor zijn de verschillen inderdaad te klein.

Daarom durf ik zeker niet te stellen dat ook alle andere scep's bevindingen zo zijn als dat hun wetenschap dat voorschrijft.
Verschillen zullen doorgaans wel klein zijn, waardoor al die abx-en ook 'onderstrepen' dat deze verschillen er "niet" zijn...

Nu heb ik de mp3 radio ontdekt en eindelijk kan ik beginnen aan een muzikale ontdekkingstocht door folk, funk, lounge etc. Wat een wereld gaat er dan voor je open, dank jdekkers e.a.  :D !

Dit ben ik dan wel weer 100% met je eens...  ;D

Rednaxela

Nee natuurlijk niet, ben jij gek? Maar wel gefeliciteerd met je nieuwe oogkleppen. ;D
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

Icarus314

Citaat van: Rednaxela op januari  7, 2010, 12:35:04
Nee natuurlijk niet, ben jij gek? Maar wel gefeliciteerd met je nieuwe oogkleppen. ;D

Ironisch bedoeld neem ik aan?  :inlove:

Icarus314

Of bedoel je dat die wetenschappelijke onderzoeken eigenlijk ook subjectief zijn en dergelijke wartaal ???

Edit: Mijn tantje Jetje zegt dat de uitslag van dit onderzoekje ook maar een mening is en dat ze gewoon haar eigen mening heeft. Vraag: wat klopt hier niet?  :withstupid:

Raphie

Citaat van: Ejorne op januari  7, 2010, 12:34:45
We kunnen inderdaad stellen dat mp3 niet zo afgrijselijk is als dat vaak beweerd wordt.
We kunnen niet stellen dat er geen verschil hoorbaar is.

Wel durf ik te stellen dat deze verschillen in een standaard realtime abx test niet opgemerkt zullen worden.
Ik heb de verschillen weten te ontdekken (althans de gelijk klinkende tracks) door ze telkens met 2 nummers gezamenlijk in een mapje te gooien en met de Grado headphone op verschillende punten zeer kort na elkaar te vergelijken. Uiteindelijk heb ik zo redelijk goed de gelijk klinkende tracks kunnen traceren.

Ik weet alleen 100% zeker dat me dit niet in een realtime abx zou lukken. Daarvoor zijn de verschillen inderdaad te klein.

Daarom durf ik zeker niet te stellen dat ook alle andere scep's bevindingen zo zijn als dat hun wetenschap dat voorschrijft.
Verschillen zullen doorgaans wel klein zijn, waardoor al die abx-en ook 'onderstrepen' dat deze verschillen er "niet" zijn...

Dit ben ik dan wel weer 100% met je eens...  ;D
is allemaal mosterd na de maaltijd (of moet ik zeggen uitkomst...  ::) )

ook jij had het gewoon fout. 320 t.o.v. FBR is geen verschil
JBL PRX Power!

Ejorne

Citaat van: SOS-Master op januari  7, 2010, 12:47:16
ook jij had het gewoon fout. 320 t.o.v. FBR is geen verschil

Wat had ik gewoon fout?
Ja, bij het gok gedeelte uit deze test heb ik het er niet goed afgebracht. Ik ben niet zo goed in gokken.
Gelijk klinkende tracks opsporen is mij redelijk goed gelukt, maar 1 fout.

En wat is FBR?

Raphie

FBR is Full Bit Rate  ;)

Fout = Fout, snap niet dat je het nog steeds volhoudt dat je het "goed" had.
JBL PRX Power!