Kiwi's HT-zolder -> nieuwe start: Less is more (nieuwe foto's op p4)

Started by mikekiwi, June 16, 2013, 11:35:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikekiwi

Onze hobbykamer is tot op heden in gebruik als muziekrepetitieruimte, boekenopslag én als thuisfotostudio. Voor die laatste bestemming is de ruimte eigenlijk én minder geschikt én wordt er te weinig voor gebruikt om hem zo te laten.

Vandaar dat ik met de gedachte speel om er een schermpje en een beamer te gaan plaatsen. Geen high-end en vol met compromissen omdat ik soms toch ook nog wel een fotootje wil maken van dochterlief, onze boeken er staan en er ook nog wat gerepeteerd moet worden (klarinet + keyboard, neem niet heel veel ruimte in).

Budget is niet groot (= zo goeiekoop mogelijk), receiver, mediaspeler en speakers liggen hier nog. Qua aanschaf zou het om een beamer+scherm en stoelen gaan. Wellicht nog een extra geluidswerende voorzetwand als dit uberhaupt zin heeft (de zijde waar de achtergrondrollen hangen grenst aan de dakopbouw van de buren, is geen dikke muur, maar houtskelet met gipsplaten)

Geen idee of dit plannetje doorgaat, maar wil er in ieder geval even serieus over denken en kijken wat de mogelijkheden zijn en ik zoek wat ideeën, slimmigheden en meningen qua opstelling die het handigste zijn in onze situatie.

Wat plaatjes, met als eerste een plattegrond met de maten en situatie in opgeruimde staat en hoe het er nu ongeveer bijstaat. Erg rommelig dus nog, maar dat gaat veranderen. De fotoapparatuur moet je dus wegdenken.

Plattegrond: boekenkasten aan de rechterzijkant zijn ca 80cm hoog, daar kan dus evt. nog een scherm boven. Ruimte onderin de plattegrond is wat hokkerig, daar zou wel wat apparatuur kunnen staan (of opruimplek voor de spulletjes die even niet in gebruik zijn).








mikekiwi

Nog even een aanvulling:

speakers die gebruik zullen worden zijn niet groot (sub-sat-setje als de Kef-eitjes), dus daar hoeft niet heel erg rekening mee gehouden worden met de plaatsing. Verder zal het waarschijnlijk een gebruikte niet HD-beamer worden en zit ik nog te twijfelen over het scherm.

3D wordt het zeker niet, er zal ook niet op heel hoog volume gespeeld worden.
Enerzijds een wandgemonteerd rolscherm, anderzijds kan een scherm op statief ook praktisch zijn als ik een keer iets in de woonkamer wil projecteren of ivm de flexibiliteit qua plaatsing in de ruimte...


mikekiwi

Ik geef toe, de plannen zijn nog wat vaag, en de vragen weinig concreet dus ik snap het gebrek aan enthousiasme qua reacties. Laten we het erophouden dat het opschrijven ook al helpt om de gedachten te ordenen en het werkt ook nog eens therapeutisch... :nowink:

Het idee is voorlopig om nieuwe wandvullende (dus hogere)  boekenkasten te kopen en daarmee de wand te vullen waar nu de achtergrondrollen van de fotostudio hangen (bovenste wand op de tekening).

Daarmee komt de wand waar nu de boekenkastjes staan vrij voor het projectiescherm en komt de zitplek ongeveer waar nu de CV-radiator hangt. Denk dat dat de meest handige opstelling is.

Kijkafstand wordt dan net geen 3 meter, schermbreedte dan ca 2 meter. Daarmee is dan ook gelijk het idee om de ruimte nog als minifotostudio te gebruiken afgeblazen, al moet daar tussen de oren de knop nog voor om :-)

De oplossing met de boekenkast houdt ook wellicht wat geluid tegen (al zit er genoeg lekkruimte omheen). Heb me even verdiept in een goede isolatie maar dat gaat teveel in de papieren lopen. Alleen de voorzetwand is te doen, maar daar kom ik niet mee weg, want met een gipsplaten plafond  en 'n vloer die ook redelijk in verbinding staat, wordt het al snel een prijzig plaatje. Eerst maar even zo proberen, er wordt hier toch nauwelijks hard gedraaid.

Ik ga ook eerst eens op zoek naar een leuk gebruikt setje van beamer en mobiel scherm zodat ik wat kan testen of het a. bevalt , b.past en c. genoeg gebruikt wordt om grotere aanpassingen te rechtvaardigen...

RalphH

Hey Mike, leuke plannen en er over denken is inderdaad een goeie om mee te beginnen.

Een wandje met isolatie hoeft de hoofdprijs niet te zijn toch? Wat 5x5 of metal stud profielen, gips en rockwool (misschien een rest partijtje op marktplaats) en je kunt aan de gang.
Als je de wand vrij houdt van vloer, zijwanden en plafond en je dicht de naden achteraf met kit, dan heb je al verbetering lijkt me.

Kijk wat scherm betreft of je een electrische kunt bemachtigen (al zijn die niet mobiel...), die krullen minder snel om aan de randen dan de handmatige schermen. Tab tensioned is het mooist, maar die zijn duuuur.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

mikekiwi

Thanks!  Duur zou jouw oplossing wellicht niet zijn, maar heeft het ook genoeg effect? Voor een halve dB schiet het niet genoeg op...

Ik heb inmiddels een scherm in huis: heb het scherm van Tob toon overgenomen en dat staat hier dan nu in de berging. Is een prima spanscherm in een voor mij prima maat  (180x100 dus) heb ik berekend.
Ik heb ook een Panasonic beamer aangeschaft, maar daar heb ik wat minder geluk mee gehad. Was ook een beetje te mooi om waar te zijn, maar het bedrag was er ook naar om de gok te nemen.

De opzet is voor mij wel redelijk duidelijk, ga stukje bij beetje opbouwen. Eerst zorgen dat de ruimte iets anders is ingericht, dan zorgen dat er gekeken en geluisterd kan worden (zoveel mogelijk met de middelen die al voorhanden zijn), daarna de ruimte verbeteren (en dus ook isolatie als blijkt dat de buren er last van hebben) en ook de apparatuur geleidelijk wat finetunen en upgraden.

donaldk

#5
Leuke ruimte, mooi hoog, dus plaatsen van de beamer en het scherm zal niet al te veel problemen opleveren.

720P en vooral WXGA 1280x800 beamertjes zijn nieuw relatief goedkoop te krijgen, 500-700 euro, nieuw. Die hebben standaard 3D, maar even opletten of je nog extra 3D converterbox of syncemitter nodig hebt. Instap 1080P beamertjes zijn verkrijgbaar vanaf 750 euro, nieuw, zoals de Benq W1070 en de Optoma tegenhangers.

Voor minder kun je op zoek naar Optoma HD200/800 of de HD(20/80), die heb ik onder de 500,- euro langs zien komen, maar niet vaak. De Nieuwprijs was 800-900 euro.

De Epson 2900 is ooit ook voor rond de 800 euro opgeruimd na de introductie van de opvolger, misschien is die ook ergens gunstig op de kop te tikken, maar hij is nog steeds populair.

Ik weet niet wat driemaal niks is qua concreet budget. Zo'n uitgeklede Optoma 1080P heb ik voor 400-450 weg zien gaan hier op het forum, vorig jaar.

Boeken hebben massa en vormen een mooie buffer tegen hol klinken en reflecties.

mikekiwi

Quote from: donaldk on June 20, 2013, 23:38:33Ik weet niet wat driemaal niks is qua concreet budget. Zo'n uitgeklede Optoma 1080P heb ik voor 400-450 weg zien gaan hier op het forum, vorig jaar.

Driemaal niks is dat ik nu een (uitdagend) budget heb van zo'n 300 euro voor beamer, subwoofertje en wat stoeltjes om op te zitten. Dan reken ik een paar tientjes voor verf om een wandje te schilderen niet mee.

Maar ook dat er elke maand wat vrijkomt om straks te gaan upgraden stap-voor-stap. En dus wil ik redelijk low-profile gaan beginnen en alhoewel het nooit een pronk-paleisje zal worden, neem ik aan dat ik over een jaar of twee er naar tevredenheid bij zal zitten.

mikekiwi

Quote from: RalphH on June 20, 2013, 21:13:01Een wandje met isolatie hoeft de hoofdprijs niet te zijn toch? Wat 5x5 of metal stud profielen, gips en rockwool (misschien een rest partijtje op marktplaats) en je kunt aan de gang.
Als je de wand vrij houdt van vloer, zijwanden en plafond en je dicht de naden achteraf met kit, dan heb je al verbetering lijkt me.
Ik ga dit toch nu gelijk doen, lijkt me bij nader inzien toch een verstandiger keuze dan het wellicht achteraf aan te pakken. Heb de Gamma-kluswijzer op youtube al bekeken en dat moet mij ook gaan lukken. Alleen nog even 'stunten' met het doorlussen naar voren van de stopcontacten en netwerkaansluitingen.

RalphH

Electriciteit wel ff netjes doen joh, niet mee stunten ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

mikekiwi

Quote from: RalphH on June 24, 2013, 19:40:16
Electriciteit wel ff netjes doen joh, niet mee stunten ;)
Uiteraard, had eerst stuntelen opgeschreven, maar dat klonk helemaal zo negatief. Dus ik had het al afgezwakt. Heb er weinig ervaring mee en vind het altijd wat eng en gedoe (ondanks dat ik keurig de stroom erafhaal). We gaan het zien.

Net een hoop houtwerk en geluidsisolatieplaten aangeschaft (dit systeem en werkwijze), donderdag ga ik aan de slag. Daarna afwerken met 2 lagen gipsplaat (1 x horizontaal en 1x vertikaal), en dan moet dat wel genoeg zijn voorlopig. Glasvliesje erover, boekenkasten ervoor en dan komt er ruimte voor om het scherm op te hangen.

Vraagje maar gelijk: hoe bevestig je het beste een spanscherm aan de muur? Gewoon met haakjes in de muur en oogjes aan het raamwerk? En dan alleen aan de bovenkant?

RalphH

Quote from: mikekiwi on June 24, 2013, 20:53:10
Heb er weinig ervaring mee en vind het altijd wat eng en gedoe (ondanks dat ik keurig de stroom erafhaal). We gaan het zien.

Gewoon netjes met lasdozen werken om draadjes in te koppelen/splitsen en de dozen via pijp doorverbinden. Is niet zo ingewikkeld als het lijkt.

Ga je isofix gebruiken achter de gipsplaat of rockwool? Met de laatste kun je wel wat besparen, isofix is erg duur.

Spanscherm zit doorgaans een zwarte rand omheen waar het doek op zit, of heb je een los doek?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

mikekiwi

Heb inderdaad al lasdozen ook gehaald en lasklemmen. Gaat wel goed komen denk ik.

Ik heb na lang twijfelen toch gekozen voor isofix. Manier van aanbrengen leek me wat simpeler, maar is idd een factor 2 duurder. Heb wel iets minder hout nodig, dus het scheelt me 3 tientjes op de 8m2 muur die ik te doen. Was nog te overzien.

Spanscherm is al voorgespannen op het raamwerk en staat al in de bergkamer te wachten op montage. Gaat me dus alleen om het ophangen aan de muur.

mikekiwi


Harry HT

Hi Mikekiwi,

Ben je nog aan aan klussen?

Mooie ruimte zo, daar kun wel wat mee.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

mikekiwi

Quote from: Harry HT on June 29, 2013, 12:31:31
Hi Mikekiwi,

Ben je nog aan aan klussen?

Mooie ruimte zo, daar kun wel wat mee.

Gegroet,

Harry
Dank, op dit moment ben ik letterlijk aan het bijkomen van het plaatsen van raamwerk en isolatie van de voorzetwand. Ook stroomdraden doorgetrokken. Eerste rij gipsplaten is nu geplaatst, nu even de batterij opladen (zowel van boortol als mezelf :)  ) en dan weer verder. Hoop vandaag de eerste laag gipsplaten geplaatst te hebben en dan morgen de tweede laag...

RalphH

Dat gaat lekker als ik het zo lees!
Even pauze mag, daarna vlug weer verder en fotootjes maken ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

mikekiwi

Quote from: RalphH on June 29, 2013, 14:02:11
Dat gaat lekker als ik het zo lees!
Even pauze mag, daarna vlug weer verder en fotootjes maken ;D
Yes sir! Daarna idd weer verder gegaan, maar dan met de kozijnen op dezelfde verdieping. Schilder komt dinsdag en voor die tijd nog even wat zaken oplossen zoals klemmende ramen en de boel een beetje toegankelijk maken. Heb vandaag de wand niet afgekregen met de eerste laag gyproc, wel nog even een fotootje geschoten... Onderste rij zit er een klein beetje scheef in, is later gecorrigeerd.


Atmoz


Ziet eruit als een leuk project(je).
Op de manier zoals je in gedachten hebt (met je andere hobby's niet helemaal uit het oog verloren) maak je optimaal gebruik van je ruimte :clapping:
En komt het de muziekhobby ook niet ten goede als je de ruimte een beetje als een HT gaat inrichten? Ik zag dat je aan het denken was om eventueel een isolerende muur te plaatsen... dat is toch ook handig als je wilt repeteren?!

In ieder geval alvast veel succes/plezier met plannen maken en wat er nog allemaal bij komt kijken O0

Met vriendelijke groet,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

mikekiwi

Quote from: Atmoz on June 30, 2013, 12:55:15Op de manier zoals je in gedachten hebt (met je andere hobby's niet helemaal uit het oog verloren) maak je optimaal gebruik van je ruimte :clapping:
En komt het de muziekhobby ook niet ten goede als je de ruimte een beetje als een HT gaat inrichten? Ik zag dat je aan het denken was om eventueel een isolerende muur te plaatsen... dat is toch ook handig als je wilt repeteren?!

In ieder geval alvast veel succes/plezier met plannen maken en wat er nog allemaal bij komt kijken O0
Dank je! De muzikale klarinet-uitspattingen van vrouwlief (ben zelf wat minder muzikaal en mijn gepingel op het keyboard kan ook met koptelefoon ) zijn idd meegenomen in de beslissing om de geluidsisolatie nu gelijk maar te doen. Valt financieel wel tegen, mijn beperkte budget is inmiddels zo goed als geheel opgeslokt door het muurtje. 300 euro telt de begroting voor dit muurtje inmiddels en dan moet ik nog gaan afwerken.

mikekiwi

De komende twee dagen  heb ik vrij, ik hoop dan redelijk wat vorderingen te kunnen maken. Hoop de voorzetwand af te maken en de boekenkasten al op hun plek te kunnen zetten (vooralsnog de oudere lage kasten, de hoge Billy's komen later als de portemonnee weer wat uitgerust is).
Dan de "projectiewand" van een mooi kleurtje voorzien en vervolgens de bioscoopstoelen op een plankier zetten zodat je er ook op kunt zitten zonder om te donderen (eerst nog op zoek naar voorbeelden hoe anderen dat hebben gedaan).

Ondertussen lijkt het of ik ook een leuke set speakers op de kop heb weten te tikken; hoop dat het ophalen vrijdag gewoon doorgaat. Is een budgetsetje, maar toch wel aardig om mee te beginnen voor mij.

Beamer is ook gereserveerd en komt ergens de komende we(e)k(en) in mijn bezit, dus dan schieten we al op...

Voordeel van zo'n minibiosje is dat ik niet de hele vloer hoef te voorzien van vloerbedekking; een tweedehands vloerkleed van 160x230cm is genoeg om de vrije ruimte af te dekken  :'( :tongue2:

mikekiwi

Zo, er zit schot in. Voorzetwand is klaar qua constructie, nu de afwerking nog. Heb net de wand behangen met glasvliesbehang, nu wachten tot de lijm droog is. Ik had gehoop vandaag die wand nog te kunnen gaan sauzen, maar de droogtijd is 24hr, dus dat ga ik niet redden. Heb wel de ramen redelijk tegen elkaar open gezet en de temperatuur werkt ook wel mee, dus misschien vanavond nog...

Kleur wordt de 'Loodgrijs'-variant uit de Karwei "kleuren van nu"-reeks. Fijne matte muurverf. Hoop de muren dit weekend allemaal in de juiste kleur te hebben, dan kan er volgende week opgebouwd worden.

mikekiwi

Voorzetwand is klaar, incl afwerking. Te lelijk geworden om hier te tonen, ben blij dat er straks boekenkasten voorkomen. Was mijn eerste gipswandje en laten we het erophouden dat ik er veel van heb geleerd  :angel:

Anyway, nu de kamer even aan kant maken, dan de lage boekenkastjes verplaatsen en dan kan de projectiewand van een grijze kleur worden voorzien.

Heb al stoelprofieltjes (zie dit topic) aangeschaft voor het ophangen van het scherm. Verder zit ik nog te twijfelen of ik doorga met mijn Vogel's plafondbeugel of dat ik zoiets ga aanschaffen.

Inmiddels ben ik ook in het bezit gekomen van een leuke Mission speakerset (4x M31i en 1x M3C1i) en is er een BD-spelert van Philips (BDP 3380) onderweg.
Qua apparatuur redelijk compleet (buiten wat kabeltjes), samen met de Marantz SR4300 die ik nog had staan. Nu de rest van de ruimte nog even onder handen nemen.

mikekiwi

Zo, na een weekje werken nu dan weer een update met een fotoooooo... zie onder dus hoe het er nu bij staat. Klaar voor inrichting en montage scherm en beamer. Het wordt dus al wat en het begint redelijk te kriebelen.

jvanhambelgium

Quote from: mikekiwi on July 10, 2013, 22:11:10
Zo, na een weekje werken nu dan weer een update met een fotoooooo... zie onder dus hoe het er nu bij staat. Klaar voor inrichting en montage scherm en beamer. Het wordt dus al wat en het begint redelijk te kriebelen.

Propertjes! gedaan.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)