Afgeschermde luidspreker kabel

Gestart door Mao, oktober 19, 2025, 10:03:02

Vorige topic - Volgende topic

mmuetst

Citaat van: Spijkie op oktober 25, 2025, 15:52:53Ik vind t ook altijd leuk om te weten wat de achterliggende gedachte is en atlas beschrijft het altijd wel mooi op de site bij de white papers

https://www.atlascables.com/assets/files/pdfs-technical/Technical-Grun-03062024.pdf
Bedankt voor de link.
Het gaat al mis bij de eerste zin:

In its most simple sense Grun provides a direct drain path for EMI and RFI to earth for a screened cable via an external connection to the cables internal conductive screen.

EMI verhelp je niet met afscherming maar door de kabel de juiste twist te geven (zie nogmaals dit filmpje)

Dan RFI. Die heeft geen invloed op de kabel. Leg je telefoon op de luidspreker kabel of je WiFi router en leg je oor op de tweeter. Je gaat niks horen.
Ik ga het stuk op mijn gemak verder lezen. Wil ook kijken of ik iets met een scoop op de luidspreker klemmen van de versterker en luidsprekers iets kan meten
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

morca

Citaat van: mmuetst op oktober 25, 2025, 16:11:01Bedankt voor de link.
Het gaat al mis bij de eerste zin:

In its most simple sense Grun provides a direct drain path for EMI and RFI to earth for a screened cable via an external connection to the cables internal conductive screen.

EMI verhelp je niet met afscherming maar door de kabel de juiste twist te geven (zie nogmaals dit filmpje)

Dan RFI. Die heeft geen invloed op de kabel. Leg je telefoon op de luidspreker kabel of je WiFi router en leg je oor op de tweeter. Je gaat niks horen.
Ik ga het stuk op mijn gemak verder lezen. Wil ook kijken of ik iets met een scoop op de luidspreker klemmen van de versterker en luidsprekers iets kan meten

Dat werkt 2 kanten op.
Vaak denk ik hetzelfde als jij een link post  ;D

Dat getwiste wil ik wel proberen.
Maar dan moet ik meerdere atlas kabels open knippen.
Dat wordt te gek voor mij.

mmuetst

Ik ben even met mijn scoop en mijn getwiste unshield AQ luidspreker kabel aan het meten gegaan.
(Wist niet dat de Ayon buizenversterker nog zoveel brom had  :D )

Eerste meting is zonder stoor elementen.
Tweede is een WiFi extender op de luidspreker kabel
Drie is een goedkoop Chinese geschakelde voeding
Vier is een AC voeding (waar ik het snoer ook nog om de kabel heb gedaan

Resultaat, geen verschil meetbaar, zelfde brom.

morca

Misschien moet je luisteren.
Het verschil in kabels is immers ook niet te meten.

mmuetst

Citaat van: morca op oktober 25, 2025, 17:07:41Misschien moet je luisteren.
Hangt er van af welke kabel je het hebt. Ik hoor in dat filmpje toch echt wel verschil in wat die kabels oppikken en de meting bevestigd dit. Wat ik mooi vind is dat hij laat zien dat de kabel waar de fabrikant roept dat deze RFI tegen gaat, dat juist niet doet. En het zelfde met EMI. Er wordt maar wat door die fabrikanten geroepen. Pas bij de laatste kabel is alles aardig onder controle. Maar een ieder staat vrij de blauwe ogen van de fabrikant te geloven  :D
EMI en RFI zijn gewoon twee meetbare grootheden. Atlas roept dat ze het tegen gaan. Maar als het er niet is, wat moet je dan tegen gaan  :D. En misschien zijn hun Phono kabels en of microfoon kabels best goed. Die worden niet getest in het filmpje, dus weet ik het niet en dus ook geen oordeel.

morca

Citaat van: mmuetst op oktober 25, 2025, 17:20:21Hangt er van af welke kabel je het hebt. Ik hoor in dat filmpje toch echt wel verschil in wat die kabels oppikken en de meting bevestigd dit. Wat ik mooi vind is dat hij laat zien dat de kabel waar de fabrikant roept dat deze RFI tegen gaat, dat juist niet doet. En het zelfde met EMI. Er wordt maar wat door die fabrikanten geroepen. Pas bij de laatste kabel is alles aardig onder controle. Maar een ieder staat vrij de blauwe ogen van de fabrikant te geloven  :D
EMI en RFI zijn gewoon twee meetbare grootheden. Atlas roept dat ze het tegen gaan. Maar als het er niet is, wat moet je dan tegen gaan  :D. En misschien zijn hun Phono kabels en of microfoon kabels best goed. Die worden niet getest in het filmpje, dus weet ik het niet en dus ook geen oordeel.
Ik geloof niks wat iemand zegt tot ik het hoor.
Ook die blauwe ogen niet

chansig

Citaat van: morca op oktober 25, 2025, 17:07:41Misschien moet je luisteren.

Ws bedoel je het verschil wat waargenomen wordt.

Want verschillen tussen kabels worden al jaren en jaren gemeten.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

morca

Citaat van: chansig op oktober 25, 2025, 17:25:05Ws bedoel je het verschil wat waargenomen wordt.

Want verschillen tussen kabels worden al jaren en jaren gemeten.

Gr. Hans
Ga je nu van side wisselen?
 :clapping:
Volgens mij zei jij altijd dat modder net zo goed geleid als koper.

chansig

Als dat je conclusie is nav mijn post, dan ga ik je niet tegenhouden deze conclusie te trekken.

Dus:👍

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

mmuetst

Citaat van: morca op oktober 25, 2025, 17:22:47Ik geloof niks wat iemand zegt tot ik het hoor.
Ook die blauwe ogen niet
Maar je wordt wel beïnvloed door wat die fabrikanten beweren. Ze zeggen dat er EMI en RFI tegen gehouden moet worden. Dus ga jij kabels uitproberen die dat zogenaamd doen.
Maar ik snap dat als je na proberen geen verschil hoort je de kabel weer terug stuurt. Dat is toch ook een goede methode, ik kan daar niks op tegen hebben. Het subjectieve gedeelte is iets wat bij de persoon hoort. Ook ikzelf doe daar (bewust en onbewust) aan mee. Dus dat vind ik altijd een non discussie.

morca

Citaat van: mmuetst op oktober 25, 2025, 18:21:08Maar je wordt wel beïnvloed door wat die fabrikanten beweren. Ze zeggen dat er EMI en RFI tegen gehouden moet worden. Dus ga jij kabels uitproberen die dat zogenaamd doen.
Maar ik snap dat als je na proberen geen verschil hoort je de kabel weer terug stuurt. Dat is toch ook een goede methode, ik kan daar niks op tegen hebben. Het subjectieve gedeelte is iets wat bij de persoon hoort. Ook ikzelf doe daar (bewust en onbewust) aan mee. Dus dat vind ik altijd een non discussie.

Nee

Ik zei eerder al. Ik heb gebruikers Reviews online gelezen, van verschillende merken die shield toepassen.

Daarom wil ik het testen.

mmuetst

Citaat van: morca op oktober 25, 2025, 18:54:57Nee

Ik zei eerder al. Ik heb gebruikers Reviews online gelezen, van verschillende merken die shield toepassen.

Daarom wil ik het testen.
Dat is dan toch indirect, als iedereen die kabels bij voorbaat onzin vind gaat niemand ze toch testen?
Een fabrikant maakt gebruikers nieuwsgierig met een nieuw product, zij willen weten of het verschil maakt. Jij leest hun review en wordt ook nieuwsgierig en wil het ook gaan uitproberen om zelf een oordeel te vormen (zeg ik het zo goed?).

DofN

Citaat van: Spijkie op oktober 25, 2025, 15:52:53Ik vind t ook altijd leuk om te weten wat de achterliggende gedachte is en atlas beschrijft het altijd wel mooi op de site bij de white papers

https://www.atlascables.com/assets/files/pdfs-technical/Technical-Grun-03062024.pdf

Iets een white paper noemen, maakt het nog geen white paper.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

Mao

Maar om even wat anders in de strijd te gooien welke High End fabrikant maakt gebruik van coaxiale luidspreker kabel.
Was eerst van plan dit te gebruiken maar uiteindelijk van mijn huidige kabel gekozen.
https://www.sommercable.com/en-gb/Speaker-Cable-SC-Magellan-SPK-2-x-4-00-mm2-PVC-OE-8-00-mm-black/440-0201
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Spijkie

Citaat van: mmuetst op oktober 25, 2025, 16:53:32Ik ben even met mijn scoop en mijn getwiste unshield AQ luidspreker kabel aan het meten gegaan.
(Wist niet dat de Ayon buizenversterker nog zoveel brom had  :D )

Eerste meting is zonder stoor elementen.
Tweede is een WiFi extender op de luidspreker kabel
Drie is een goedkoop Chinese geschakelde voeding
Vier is een AC voeding (waar ik het snoer ook nog om de kabel heb gedaan

Resultaat, geen verschil meetbaar, zelfde brom.

Dus de brom is zo " hard" dat kleinere verschillen niet meetbaar zijn ?
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Spijkie

Citaat van: DofN op oktober 25, 2025, 19:35:46Iets een white paper noemen, maakt het nog geen white paper.

Geef t een beestje een naam maar als dit hun white paper is dan zal t toch zo zijn? Ze hebben er meerdere :

https://www.atlascables.com/atlas-faqs/faqs-what-makes-an-atlas-cable.html
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

mmuetst

Citaat van: Spijkie op oktober 25, 2025, 19:56:40Dus de brom is zo " hard" dat kleinere verschillen niet meetbaar zijn ?
Nee, deze brom is nauwelijks hoorbaar je moet echt met je oren in de luidsprekers kruipen. Maar ik heb de versterker ook even uitgeschakeld en dan is er ook niks meetbaar (ook geen EMI en RFI) De schaal van de scoop stond op 10 mv.

DofN

Citaat van: Spijkie op oktober 25, 2025, 19:58:02Geef t een beestje een naam maar als dit hun white paper is dan zal t toch zo zijn? Ze hebben er meerdere :

https://www.atlascables.com/atlas-faqs/faqs-what-makes-an-atlas-cable.html

Een white paper wordt onderbouwd met feiten.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

morca

Citaat van: DofN op oktober 25, 2025, 20:13:19Een white paper wordt onderbouwd met feiten.
Daar gaan we weer.....
Dat is iig wel een feit  ;D

Spijkie

Citaat van: mmuetst op oktober 25, 2025, 20:01:42Nee, deze brom is nauwelijks hoorbaar je moet echt met je oren in de luidsprekers kruipen. Maar ik heb de versterker ook even uitgeschakeld en dan is er ook niks meetbaar (ook geen EMI en RFI) De schaal van de scoop stond op 10 mv.

Ah oké maar wat ik bedoel:

Versterker staat aan dan is er een brom en die meet je ook of niet ? Stel brom is vervuiling 4 op schaal van 10 en wifi kastje is 2 dan overstemt de brom al.

Of kun je de brom ook niet meten zo laag is ie ?

Spijkie

Citaat van: Mao op oktober 25, 2025, 19:50:33Maar om even wat anders in de strijd te gooien welke High End fabrikant maakt gebruik van coaxiale luidspreker kabel.
Was eerst van plan dit te gebruiken maar uiteindelijk van mijn huidige kabel gekozen.
https://www.sommercable.com/en-gb/Speaker-Cable-SC-Magellan-SPK-2-x-4-00-mm2-PVC-OE-8-00-mm-black/440-0201

Geen idee , ik ken het niet in ieder geval

Mao

Het is 2x 4MM2 6N OFC 100% afscherming

Prijs 5 euro/m dus dat wellicht de moeite uit te proberen broekstuk van Ali erop en wat mooie connectoren beetje knutselen.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

morca

Citaat van: Mao op oktober 25, 2025, 20:47:45Het is 2x 4MM2 6N OFC 100% afscherming

Prijs 5 euro/m dus dat wellicht de moeite uit te proberen broekstuk van Ali erop en wat mooie connectoren beetje knutselen.

Als je die kabel met bananen wil maken.
Gaat er niet netjes uitzien imo.
Die is meer geschikt voor neutrik imo.

mmuetst

Citaat van: Spijkie op oktober 25, 2025, 20:29:27Ah oké maar wat ik bedoel:

Versterker staat aan dan is er een brom en die meet je ook of niet ? Stel brom is vervuiling 4 op schaal van 10 en wifi kastje is 2 dan overstemt de brom al.

Of kun je de brom ook niet meten zo laag is ie ?
Als ik de versterker aan heb staan is de brom meetbaar 20mv piek to piek. Dit is net voldoende om heel zachtjes hoorbaar te zijn via de luidsprekers. Dat is het nadeel van een buizenversterker. En deze is al aardig stil.
Maar als er invloed zou zijn van EMI of RFI dan zou ik dat ook op de scoop moeten zien, en dat is dus niet het geval. Of wel de luidspreker kabel pikt geen EMI of RFI op. Dus waarom zou ik dan de moeite nemen om het tegen te gaan? Ik zie het niet.

Spijkie

Citaat van: mmuetst op oktober 25, 2025, 22:11:42Als ik de versterker aan heb staan is de brom meetbaar 20mv piek to piek. Dit is net voldoende om heel zachtjes hoorbaar te zijn via de luidsprekers. Dat is het nadeel van een buizenversterker. En deze is al aardig stil.
Maar als er invloed zou zijn van EMI of RFI dan zou ik dat ook op de scoop moeten zien, en dat is dus niet het geval. Of wel de luidspreker kabel pikt geen EMI of RFI op. Dus waarom zou ik dan de moeite nemen om het tegen te gaan? Ik zie het niet.

Dan begrijp ik het beter, dankjewel ! Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee wat kan instralen op de ls kabel maar er lopen nogal wat kabels achter ons meubel en er staan meerdere apparaten die " iets" zouden kunnen uitstralen.

Aan de andere kant denk ik persoonlijk dat het verschil tussen het soort koper occ en ofc weleens de grootste verschillen kunnen weergeven. Ik ga het meemaken of niet zodra de nema stekker er is van atlas.