Afgeschermde luidspreker kabel

Gestart door Mao, oktober 19, 2025, 10:03:02

Vorige topic - Volgende topic

Mao

Die kabel splitter deze komen bij Ali vandaan beetje lastig zoeken worden ook wel broek splitter genoemd
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Mao

Deze gebruikt ik is voor 16mm ze zijn er in verschillende maten

https://nl.aliexpress.com/item/1005008844456877.html

Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

mmuetst

Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Spijkie

Citaat van: Mao op oktober 27, 2025, 16:52:39Kabelset voor het laag is klaar was even wat gestoei hierbij de foto oude situatie en de duizend euro uitvoering. Was een sleeve van 4 euro een verschil maakt.IMG_0590.jpeg

Nice ! Je gaat hoog en laag apart aansturen met een 4 kanaals versterker ?
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Mao

Ja de boel is hier laag via McIntosh MC312 Solidstate en vanaf 250Hz met McIntosh MC 2152  buizenbak gescheiden door een Bryston 10B crossover. Dus gebruik 2 sets kabels. Alles speelt weer Luidspreker kabels hangen nu met mijn grun aan netaarde.

De kabels voor boven 250Hz maar een andere sleeve kleur wel handig.

IMG_0591.jpeg

mmuetst

Citaat van: Mao op oktober 27, 2025, 21:33:06Ja de boel is hier laag via McIntosh MC312 Solidstate en vanaf 250Hz met McIntosh MC 2152  buizenbak gescheiden door een Bryston 10B crossover. Dus gebruik 2 sets kabels. Alles speelt weer Luidspreker kabels hangen nu met mijn grun aan netaarde.

De kabels voor boven 250Hz maar een andere sleeve kleur wel handig.

IMG_0591.jpeg
Serieuze versterking  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Mao

Citaat van: morca op oktober 27, 2025, 22:09:10Je gebruikt zelf zo,n crossover zie ik  ;D

Klopt helaas zijn er in High End weinig tot geen Electronische Crossovers te vinden tenzijn je krankzinnige bedragen wil betalen. En die er zijn zijn helaas niet allemaal  bruikbaar omdat die op de markt voor Subwoofers zijn gericht en komen niet verder dan pak weg 150Hz. Deze Bryston 10B is bruikbaar variabel tot boven de 800Hz indien gewenst. Verder zijn er in de P.A. hoek wel veel variable crossovers te koop voor redelijke  prijzen zoals Behinger en DBX. Deze zijn ook best wel goed.

Verder heb ik nog een Urei/JBL liggen die eigenlijk bij mijn JBL luidsprekers hoort maar ik vind deze Bryston beter klinken is een serieuze High End machine. Verder zijn voor pro gebruik ook best wel andere crossovers te vinden van hogere kwaliteit als eerst genoemde, zoals BSS en DDA als die nog bestaat. En de DXB in het wat hogere segment maar dat zijn wat ze noemen drive racks, DSP,  om wat complexere P.A. Systemen aan te sturen. Een andere leuke is van Sublime Audio alleen moet je die zelf importeren uit USA.

De enige crossover die ik nog overweeg is de McIntosh MEM220 maar ook 10K voordeel is dat ie roomcorrectie heeft, eigenlijk bedoeld voor roomcorrectie ipv crossover,maar vind dat beetje overdone. Tja of mijn  McIntosh 2700 inruilen voor de 2800 want die heeft ook een crossover dacht dat je die ook op 250Hz kan inzetten.

Spijkie

Zijn er nog vorderingen? Ben benieuwd hoe je de grun stekker maakt en aan de speaker kabel schroeft .
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Mao

Zeker speel er al een paar dagen mee, het lijkt of de boel rustiger en wat gedetailleerder is. Als je de foto uitvergroot zie je dat er aan 1 kant 3 draden komen eentje met een stekkertje en die past in mijn netstekker  daar staat ook een foto van op in dit draadje. Dus alle touwjes met elkaar verbinden. Zijn zo te zien dezelfde stekkertjes die Atlas gebruik. Die kosten een paar euro per setje. Die verbinding is aan de luidspreker kabelafscherming aan elkaar gesoldeerd.

Bij de netstekker kan je gewoon de pennen met een hamer eruit tikken je moet voor de zekerheid de schroefjes van die 2 pennen eruit draaien.

Spijkie

Schroef je de grun kabels ook opelkaar of zijn het steekstekkertjes ? Wel mooi dat je nu wat meer rust ervaart en dat het bevalt wat je inelkaar hebt gezet . Waar speelde je hiervoor mee ?

Mao

Die schuko denk van de bouwmarkt had ik nog liggen. Die 2 pennen kwam wel goed uit om die eruit te halen. Ik moest 4 x 1,5mm2 kwijt in de stekker. Heb een stukje harde kern van een instralatiedraad gepakt en daar die 4 draden aan gesoldeerd en het uiteinde in de aarde van de stekker gezet. Zonder die 2 230V pennen hoef je ook niet bang te zijn dat je sluiting maakt en je hebt wat meer ruimte.

Die kleine stekkertjes had ik gevonden bij een toko uit de modelbouw ik had gekozen voor 5,5mm. Zijn mooie vergulde stekkertjes.  Bij Ali kosten die ook weinig alleen gaan die voor zakjes van 50 stuks was een beetje te veel als je er maar 4 nodig hebt.

Spijkie

Citaat van: Mao op oktober 31, 2025, 22:54:16Die schuko denk van de bouwmarkt had ik nog liggen. Die 2 pennen kwam wel goed uit om die eruit te halen. Ik moest 4 x 1,5mm2 kwijt in de stekker. Heb een stukje harde kern van een instralatiedraad gepakt en daar die 4 draden aan gesoldeerd en het uiteinde in de aarde van de stekker gezet. Zonder die 2 230V pennen hoef je ook niet bang te zijn dat je sluiting maakt en je hebt wat meer ruimte.

Die kleine stekkertjes had ik gevonden bij een toko uit de modelbouw ik had gekozen voor 5,5mm. Zijn mooie vergulde stekkertjes.  Bij Ali kosten die ook weinig alleen gaan die voor zakjes van 50 stuks was een beetje te veel als je er maar 4 nodig hebt.

Met 50 kun je je hele huis voorzien op de grun aansluiting  :colgate:

Mao

Even een update nu ik een paar weken speel met de aangesloten afscherming van mijn luidsprekerkabels.

Alles klinkt nu rustiger en altijd hetzelfde. Eerst had ik nog wel eens overdag doordeweeks dat het wat onrustiger klonk wat agressief. Nu maakt het niet uit wanneer ik de boel aanzet. Hoe en waarom kan ik slechts vermoeden, maar het is wel degelijk een zeer mooie verbetering. Zou het ook nog aan de sleeve liggen ? Nu die kabel er duurder en gelikt uitziet. Dat laat ik aan de deskundigen over.

Spijkie

Citaat van: Mao op november 23, 2025, 07:44:04Even een update nu ik een paar weken speel met de aangesloten afscherming van mijn luidsprekerkabels.

Alles klinkt nu rustiger en altijd hetzelfde. Eerst had ik nog wel eens overdag doordeweeks dat het wat onrustiger klonk wat agressief. Nu maakt het niet uit wanneer ik de boel aanzet. Hoe en waarom kan ik slechts vermoeden, maar het is wel degelijk een zeer mooie verbetering. Zou het ook nog aan de sleeve liggen ? Nu die kabel er duurder en gelikt uitziet. Dat laat ik aan de deskundigen over.

Ja dat herken ik ook wel een beetje denk ik, nog niet eerder zo op gelet eigenlijk dat het constant erg goed klinkt.

Vraagje, hoe zit jouw schuko stekker met de tails in je audio blok? Ook wat losjes ?

Mao

Ja klopt zit wat losjes denk dat ik die  zijkantjes van het stekkerblok eens ga uitbuigen of de aardgeleider van je schuko uitbuigen. Je mist je pennen die best wel stevig in de stekkerdoos zitten.

Spijkie

Citaat van: Mao op november 23, 2025, 10:41:03Ja klopt zit wat losjes denk dat ik die  zijkantjes van het stekkerblok eens ga uitbuigen of de aardgeleider van je schuko uitbuigen. Je mist je pennen die best wel stevig in de stekkerdoos zitten.

Heb ik namelijk ook en voelt wat knullig zeg maar  :xmas:

Mao

Mischien dat ik de kop van de pennen eraf zaag en dan de pennen met wat lijm in het stekkerhuis terug zet. Kan dan ook geen kontakt maken. Hoop dat ik die pennen niet al in de kliko heb gestort.