Afgeschermde luidspreker kabel

Gestart door Mao, oktober 19, 2025, 10:03:02

Vorige topic - Volgende topic

morca

Citaat van: chansig op oktober 25, 2025, 07:50:46Misschien kan je dit in je onderschrift zetten oid.

Hoef je het niet met enige regelmaat te typen.

Scheelt tijd.👍💪🤣👏

Gr. Hans
Hetzelfde voor jouw posts die dan niet veel inbrengen zoals gewoonlijk.
Vaak om gewoon om ff wat te zeggen wat wij allemaal verkeert doen  :clapping:
Grappig
Spiegel.....

chansig

Ik zal in mijn bijschrift erin zetten dat ik geen inhoud heb. Thanks voor de tip.

Inmiddels gedaan.

En even een gegeven: om van jezelf te kunnen zeggen dat je geen inhoud hebt, moet je enige inhoud hebben.😂

Gr. Hans

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

mmuetst

Citaat van: morca op oktober 25, 2025, 09:45:57Minder interferentie, zorgt afscherming voor een zuiverder en helderder geluid.
Minder ruis minder storing.

Ik wil er meer van weten
Daarom ga ik het ook proberen.
Veel interessante onderwerpen gelezen over aarden van speaker cable met vaak positieve afloop.
Als het om een kabel voor een microfoon gaat kan ik je gelijk geven. Een luidspreker kabel werkt niet als een antenne. Oké er zijn voorbeelden van brede platte kabels die storingen op pakken. De vraag is of je die als luidspreker kabel wilt gebruiken.
En komen jullie niet terug dat je de ene keer de aarde als vervuiler ziet en de andere keer zorgt de aarde voor minder vervuiling.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

Mao

Citaat van: mmuetst op oktober 25, 2025, 08:14:54Stof om over na te denken:
Bij de audio switch doen we ons best om er voor te zorgen dat er geen rommel mee kan komen via aarde. We sluiten de streamer het liefst met een glasvezel aan.
Maar vervolgens gaan we nu die vuile aarde op de afscherming van onze luidsprekerkabel aansluiten.
Ben ik nu gekke henkie of?
Ik krijg geen antwoord op mijn vraag over welke vervuiling men het heeft. Ook prima hoor als men het niet weet waarom men een afscherming plaatst om een kabel, maar gewoon om dat het kan is dat ook prima.
Verder is dit al een keer ter discussie geweest dat er storing via de loopback van je versterker in de versterker kan komen en die zou dan kunnen oscilleren. Ik zou dan wel vraagtekens zetten bij het ontwerp van de versterker. Maar dit zou ook gelijk een hoge piep toon moeten veroorzaken.
Ik vraag me af of jullie een piep horen uit jullie luidsprekers?
Mocht je toch meer willen weten over afscherming en het nut er van, lees dan dit document:

https://bennettprescott.com/downloads/grounding_tutorial.pdf
Vooral de opmerking op pagina 29.

Ik denk waar ze hier op doelen is het creëren van "aardlussen" maar dat is met het afschermen van je Luidspreker kabel niet aan de orde. Immers je legt alleen de aarde aan de versterkerkant aan, zoals ik al schreef je maakt een kooi van Faraday.

Het probleem wat jij aan geeft is van een hele andere orde. Maar corrigeer mij als dit anders is.
Heb heel veel te maken gehad met dit fenomeen zowel in Studio's en vooral op het podium. Heel veel verschillende apparaten die aan elkaar zijn geknoopt. Aan het einde vd rit zachte ratels brommetjes tot en met radio ontvangst. Terwijl de meeste toestellen gebalanceerd signaal transport hadden. Gebalanceerd of ongebalanceerd was niet het probleem. De meeste toestellen, meestal randapparatuur zoals EQ's , Delay's enz hadden een groundlift denk dat ze dat hier bedoelen met audio switch. Verder gebruikten  wij zgn. DI kastjes waar een schakelaar op zat  waarbij je de aarde aan/of uit kon zetten.

Dus nieuw is dit niet alleen moeten ze dat in High End audio weer een magische term geven Audio Switch.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Kurt

Citaat van: mmuetst op oktober 25, 2025, 10:02:09Een luidspreker kabel werkt niet als een antenne.
Als je de speakerkabel aan 1 kant aardt, waarom zou die minder antenne zijn dan een bv een interlink?

mmuetst

Citaat van: Mao op oktober 25, 2025, 10:03:11Ik denk waar ze hier op doelen is het creëren van "aardlussen" maar dat is met het afschermen van je Luidspreker kabel niet aan de orde.

Heb heel veel te maken gehad met dit fenomeen zowel in Studio's en vooral op het podium. Heel veel verschillende apparaten die aan elkaar zijn geknoopt. Aan het einde vd rit zachte ratels brommetjes tot en met radio ontvangst. Terwijl de meeste toestellen gebalanceerd signaal transport hadden. Gebalanceerd of ongebalanceerd was niet het probleem. De meeste toestellen, meestal randapparatuur zoals EQ's , Delay's enz hadden een groundlift denk dat ze dat hier bedoelen met audio switch. Verder gebruikten  wij zgn. DI kastjes waar een schakelaar op zat  waarbij je de aarde aan/of uit kon zetten.

Dus nieuw is dit niet alleen moeten ze dat in High End audio weer een magische term geven Audio Switch.
Ik lees altijd dat er rommel mee komt. Een aardlus is wat anders. Dat geeft een brom van 50Hz.
Maar dan nog, waarom zou EMI en RFI via aarde weg willen? En welke weerstand zien die signalen dan als ze in die kabel willen gaan? Want aan een luidsprekerkabel zitten nu niet echt een hoge afsluiting. Wat je ervaring op Pro gebied, ja signalen in een studio van microfoons zijn zeer gevoelig, zie je andere topic en vooral het video filmpje (zeer leuk experiment). Maar we hebben het hier over een versterker en een passief filter waar een luidspreker aan hangt. Worden de kabels in een de pro audio van de eindversteker naar de PA ook afgeschermd?
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

morca

Citaat van: mmuetst op oktober 25, 2025, 10:02:09Als het om een kabel voor een microfoon gaat kan ik je gelijk geven. Een luidspreker kabel werkt niet als een antenne. Oké er zijn voorbeelden van brede platte kabels die storingen op pakken. De vraag is of je die als luidspreker kabel wilt gebruiken.
En komen jullie niet terug dat je de ene keer de aarde als vervuiler ziet en de andere keer zorgt de aarde voor minder vervuiling.
Je haalt 2 dingen door elkaar zoals al aangegeven  ;)

mmuetst

Citaat van: Kurt op oktober 25, 2025, 10:26:25Als je de speakerkabel aan 1 kant aardt, waarom zou die minder antenne zijn dan een bv een interlink?
Een antenne hang je aan een hoogohmige ingang van een ontvanger. Ik heb zelfs met line signaal al aangetoond dat afscherming geen invloed had. Transformator er tegen gehouden, de draad om mijn telefoon gedaan terwijl deze aan het bellen was. Niks te horen uit de luidsprekers. Dit komt omdat de output van bijvoorbeeld een CD speler een lage impedantie heeft.
Voor een luidspreker aansluiting geld het zelfde.
Maar waarom lezen jullie het document niet even. Dit is door een Pro audio man geschreven en laat ook zien dat er wel problemen zijn in sommige applicaties en hoe je die kunt oplossen.

mmuetst

Citaat van: morca op oktober 25, 2025, 10:34:34Je haalt 2 dingen door elkaar zoals al aangegeven  ;)
Jij ook, een luidspreker aansluiting is niet het zelfde als een microfoon of element van een draaitafel.
Zowel EMI als RFI voelt zich daar niet thuis vanwege de impedantie die er aan hangt.
Doe zelf een test, plaats een transformator of een telefoon dichtbij de luidsprekersnoer en ga met je oor op de tweeter hangen.
En dan kom je nog steeds niet terug wat er in pagina 29 van het document staat, waarom zou het naar aarde gaan?

Spijkie

Citaat van: mmuetst op oktober 25, 2025, 08:14:54Stof om over na te denken:
Bij de audio switch doen we ons best om er voor te zorgen dat er geen rommel mee kan komen via aarde. We sluiten de streamer het liefst met een glasvezel aan.
Maar vervolgens gaan we nu die vuile aarde op de afscherming van onze luidsprekerkabel aansluiten.
Ben ik nu gekke henkie of?
Ik krijg geen antwoord op mijn vraag over welke vervuiling men het heeft. Ook prima hoor als men het niet weet waarom men een afscherming plaatst om een kabel, maar gewoon om dat het kan is dat ook prima.
Verder is dit al een keer ter discussie geweest dat er storing via de loopback van je versterker in de versterker kan komen en die zou dan kunnen oscilleren. Ik zou dan wel vraagtekens zetten bij het ontwerp van de versterker. Maar dit zou ook gelijk een hoge piep toon moeten veroorzaken.
Ik vraag me af of jullie een piep horen uit jullie luidsprekers?
Mocht je toch meer willen weten over afscherming en het nut er van, lees dan dit document:

Vooral de opmerking op pagina

De aarde van de ls kabel gaat toch via de phono aarde van de versterker weer terug het net in? Of begrijp ik t verkeerd?
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Mao

Citaat van: mmuetst op oktober 25, 2025, 10:31:44Ik lees altijd dat er rommel mee komt. Een aardlus is wat anders. Dat geeft een brom van 50Hz.
Maar dan nog, waarom zou EMI en RFI via aarde weg willen? En welke weerstand zien die signalen dan als ze in die kabel willen gaan? Want aan een luidsprekerkabel zitten nu niet echt een hoge afsluiting. Wat je ervaring op Pro gebied, ja signalen in een studio van microfoons zijn zeer gevoelig, zie je andere topic en vooral het video filmpje (zeer leuk experiment). Maar we hebben het hier over een versterker en een passief filter waar een luidspreker aan hangt. Worden de kabels in een de pro audio van de eindversteker naar de PA ook afgeschermd?
.

Aardlus creëert niet alleen de 50Hz brom maar zoals ik al schreef maar ook andere ellende. Die storing komt niet binnen op de kwetsbare signaal leidingen wij gingen met een 90 meter lange multiekabel vanaf de  ungebalanceerde xover die bij de mixplaats stond naar het podium waar een tiental eindversterkers stonden om de luidsprekers te voeden. Die aardlus problemen en storingen kwamen vooral voor doordat vele andere apparaten waren aangesloten die zowel via netaarde als signaalkabelaarde aan elkaar gekoopt waren daar ontstonden de problemen. De oplossing was simpel sommige apparaten hadden de groundlift switch, en zoniet hadden wij losse DI boxjes waarbij de signaal aarde konden uit zetten.

Dat heeft verder niets te maken met het afschermen van luidsprekerkabel. Zijn inderdaad 2 verschillende zaken.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Mao

Citaat van: mmuetst op oktober 25, 2025, 10:31:44Ik lees altijd dat er rommel mee komt. Een aardlus is wat anders. Dat geeft een brom van 50Hz.
Maar dan nog, waarom zou EMI en RFI via aarde weg willen? Dat zou ik niet weten maar dat is ook niet van belang want nogmaals je creëert een kooi van Faraday dus dus EMI en RFI ruis bereikt je luidsprekerleidingen niet.

mmuetst

Citaat van: Spijkie op oktober 25, 2025, 10:52:39De aarde van de ls kabel gaat toch via de phono aarde van de versterker weer terug het net in? Of begrijp ik t verkeerd?
Hangt er van af, de aarde aan je versterker is niet om rommel weg te geleiden, maar is er om er voor te zorgen dat jij geen opdonder krijgt mocht de kast onder spanning te komen staan  :D (maar dit is wel serieus de bedoeling van die aarde). Bij versterkers die dubbel geïsoleerd zijn is er geen aarde aansluiting aan de netstekker. Maar die versterkers kunnen wel een aarding aansluiting hebben voor bijvoorbeeld een draaitafel. Ik snap dat je nu helemaal de weg kwijt bent, wat is nu het verschil? Nu de aarding voor de draaitafel zit verbonden met de min of massa van de versterker. Die massa wordt in de draaitafel verbonden met bijvoorbeeld de toonarm als deze van metaal is of er zit een stuk afscherming in de speler en ook het plateau zelf zit vaak aan die aarde verbonden. Haal je die los dan hoor je duidelijk een brom.
Nu kan het zo zijn dat de aarde van de netspanning ook aan de aarde zit van de massa van de versterker. En in sommige versterkers kun je dit via een ground lift ongedaan maken.
Dit doe je voornamelijk om groundloops te voorkomen. En kan voor een lagere signaal ruis verhouding zorgen.
Nu terug naar wat jullie willen toepassen. De storingen EMI en RFI tegen gaan in de luidsprekerkabel. Laten we RFI nemen. De kabel heeft een afscherming tot de luidsprekers. Maar in de luidspreker zit gewoon kabel die niet afgeschermd is en ook een filter wat meestal niet afgeschermd is. Maar de RFI signalen komen daar ook gewoon. Want anders zou niemand je binnen in huis jou kunnen bellen op je mobiel. Hout dempt RFI een beetje, maar ik denk dat als je een mobiel in je luidspreker zou stoppen deze nog steeds de zendmast kan vinden. Dan EMI (en kijk dan vooral het filmpje in het Quad XlR kabel topic hier in dezelfde groep). Die heeft geen baat bij shielding maar moet juist goed getwist zijn.
Maar al deze toepassingen hebben zin bij kabels die gebruikt worden voor microfoons en draaitafel elementen, niet bij een toepassing van luidsprekerkabel. Er is blijkbaar wel een markt voor, dus wordt het door fabrikanten aangeboden.
Want als het bij een microfoon kabel werkt, dan werkt het ook bij een luidsprekerkabel.
Het subjectieve gedeelte laat ik even los. Als iemand vind dat het beter klinkt, doen!

mmuetst

Citaat van: Mao op oktober 25, 2025, 11:04:12Dat zou ik niet weten maar dat is ook niet van belang want nogmaals je creëert een kooi van Faraday dus dus EMI en RFI ruis bereikt je luidsprekerleidingen niet.
Kijk even het filmpje terug in je andere topic over Quad XLR die man geeft een deel van je antwoord:
RFI los je op met shielding.
EMI los je op met twisting.
Maar dat geld niet voor luidspreker kabel toepassing. Want nogmaals die hangen niet aan een hele hoge impedantie.
Een kooi van Farandy heeft niks te maken met de grounding van je netspanning. Die zit er puur alleen voor je veiligheid.

SpaceJS

Citaat van: mmuetst op oktober 25, 2025, 08:14:54Mocht je toch meer willen weten over afscherming en het nut er van, lees dan dit document:

Vooral de opmerking op pagina 29.

Leuk document alleen dat elektrisch schema voor de meterkast is in Belgie en ik denk in Nederland ook niet juist.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

Mao

Maar nu even een andere invalshoek waarom worden er in het wat hogere segment dan luidsprekerkabels met afscherming aangeboden ? Waarbij Atlas bijvoorbeeld duidelijk aangeven dat het beste resultaat is direct aan netaarde knopen. Nu begrijp ik ook best wel dat het een marketing verhaal zou kunnen zijn maar het is toch ergens op gebaseerd.

mmuetst

Citaat van: SpaceJS op oktober 25, 2025, 12:07:39Leuk document alleen dat elektrisch schema voor de meterkast is in Belgie en ik denk in Nederland ook niet juist.
Klopt. Is niet mijn vakgebied. Maar het principe van de ground is hetzelfde. En het gaat om het principe  :D

mmuetst

Citaat van: Mao op oktober 25, 2025, 12:08:15Maar nu even een andere invalshoek waarom worden er in het wat hogere segment dan luidsprekerkabels met afscherming aangeboden ? Waarbij Atlas bijvoorbeeld duidelijk aangeven dat het beste resultaat is direct aan netaarde knopen. Nu begrijp ik ook best wel dat het een marketing verhaal zou kunnen zijn maar het is toch ergens op gebaseerd.
Die vraag had ik wel verwacht. Ik denk dat er een markt voor is. Maar kijk nog even wat antwoorden terug. Als die afscherming alleen voor RFI werkt waarom maken we luidsprekers niet allemaal van metaal en stoppen we alle filters in een metaal blikje en doen we ook afscherming om de bekabeling in de luidsprekers?
En waarom schermen ze in de pro audio de kabels van de eindversterker naar de luidsprekers niet af?
Jij hebt er gewerkt, misschien weet je het antwoord?

En dan voor de EMI, waarom zijn niet alle merken luidspreker kabel getwist?

SpaceJS

Citaat van: mmuetst op oktober 25, 2025, 12:18:25Die vraag had ik wel verwacht. Ik denk dat er een markt voor is. Maar kijk nog even wat antwoorden terug. Als die afscherming alleen voor RFI werkt waarom maken we luidsprekers niet allemaal van metaal en stoppen we alle filters in een metaal blikje en doen we ook afscherming om de bekabeling in de luidsprekers?
En waarom schermen ze in de pro audio de kabels van de eindversterker naar de luidsprekers niet af?

Volgens mij hoort EMI gewoon niet meer uitgestraald te worden door Europeese apparaten de afgelopen 30 jaar of heb ik dat mis?
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

Mao

Citaat van: mmuetst op oktober 25, 2025, 12:18:25Die vraag had ik wel verwacht. Ik denk dat er een markt voor is. Maar kijk nog even wat antwoorden terug. Als die afscherming alleen voor RFI werkt waarom maken we luidsprekers niet allemaal van metaal en stoppen we alle filters in een metaal blikje en doen we ook afscherming om de bekabeling in de luidsprekers?

Ik zou op dit moment niet weten of ze daar wel of niet gebruik van maken wat ik wel weet is dat er legio systemen zijn waarbij de eindversterkers in de kast zitten en waar met de vliegende systemen worden of de versterkers mee gevlogen dus korte luidsprekerkabels of er worden multiluidspreker kabels gebruikt van 8x 4mm2. Of die afgeschermd zijn zou ik niet weten.

Wat ik wel weet uit eigen ervaring is dat we af en toe een ratel in het systeem hadden echter zodra er muziek uit kwam werd dat overstemd dus verder geen probleem. In eerste instantie dachten we aan aardlus maar na wat gestoeid te hebben konden we dat uitsluiten. Na wat gesleutel en toeval kwamen wij erachter dat die storing werd veroorzaakt door de lichtdimmers. De bekabeling van de dimmers naar de lampen liepen deels parralel met de luidspreker bekabeling. We hebben dat laten uitzoeken en ze kwamen tot de conclusie dat die storing werd opgepikt door de luidspreker kabels, en op een een of andere manier in de versterkers terecht kwam via de uitgang. Simpele remedie was dimmerkabels niet naast de luidsprekers kabels laten lopen en haaks kruizen.

Maar goed lees ook onder andere door PS Audio waarom juist geen afgeschermde luidspreker kabel de gebruiken. Voor mij is het simpel ga mijn luidsprekerkabels toch veranderen dus een draadje eraanzetten kost ook weinig moeite om de afscherming te gebruiken. Heb die losse stekker eraan mocht het tegenvallen is het simpel stekjertjes los trekken en het is weer zoals het was.

morca

Citaat van: mmuetst op oktober 25, 2025, 10:02:09Als het om een kabel voor een microfoon gaat kan ik je gelijk geven. Een luidspreker kabel werkt niet als een antenne. Oké er zijn voorbeelden van brede platte kabels die storingen op pakken. De vraag is of je die als luidspreker kabel wilt gebruiken.
Jullie is jode volk.
Jullie proberen ook alles te ontkrachten
Grappig

Zoals al door meer mensen aangeven.
Het werkt

Waaron moet je mij niet vragen.
Als er verschillende te horen zijn werkt het imo.

Als jij dat niet technisch aan jezelf kan verklaren is niet aan mij om dat op te helderen.
Dat doe en denk je zelf imo.

Je uitleg is ook erg brak imo.
Wetenschappelijk onderzoek doet mij weinig.
Als er zoveel mensen zijn die er baat bij hebben
Is die wetenschap kaput imo

chansig

Wetenschap is al jaren en jaren en jaren en jaren....etc... kapot. De wetenschap kan God al die tijd niet verklaren...dus.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

mmuetst

Citaat van: morca op oktober 25, 2025, 14:21:23Jullie is jode volk.
Jullie proberen ook alles te ontkrachten
Grappig

Zoals al door meer mensen aangeven.
Het werkt

Waaron moet je mij niet vragen.
Als er verschillende te horen zijn werkt het imo.

Als jij dat niet technisch aan jezelf kan verklaren is niet aan mij om dat op te helderen.
Dat doe en denk je zelf imo.

Je uitleg is ook erg brak imo.
Wetenschappelijk onderzoek doet mij weinig.
Als er zoveel mensen zijn die er baat bij hebben
Is die wetenschap kaput imo
Zoals aangegeven ga ik niet in discussie over wat men subjectief hoort. Maar als jij het beter vind klinken is dat toch prima. Probeer alleen wat achtergrond info te geven en waarom ik denk dat het geen invloed heeft. Laat dat vooral je experimenteren met kabels niet in de weg zitten. En als forum leden denken dat ik een punt heb, ook prima. Daarnaast sta ik altijd open voor iemand die mijn ongelijk aantoont.

mmuetst

En als forum toch lekker aan het experimenteren zijn, probeer eens een gevlochten luidspreker kabel t.o.v. één  die niet gevlochten is. Wel of niet met afscherming.

Spijkie

Ik vind t ook altijd leuk om te weten wat de achterliggende gedachte is en atlas beschrijft het altijd wel mooi op de site bij de white papers

https://www.atlascables.com/assets/files/pdfs-technical/Technical-Grun-03062024.pdf

T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.