Afgeschermde luidspreker kabel

Gestart door Mao, oktober 19, 2025, 10:03:02

Vorige topic - Volgende topic

Spijkie

Citaat van: morca op oktober 23, 2025, 13:30:41Je gaat ze aarden aan de aarde van je stekkerdoos?

Afgekeken van atlas cables Grun  :devil:
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Mao

Citaat van: morca op oktober 23, 2025, 13:30:41Je gaat ze aarden aan de aarde van je stekkerdoos?

Ja aan de stekkerdoos vond eigenlijk die oplossing van Atlas wel een mooie die geven aan dat dit de beste manier is of dat zo is weet ik niet. Maar op mijn eindversterkers zit geen xtra aarde verbinding of ik zou het ergens aan het chassis moeten knopen maar wil liever niet aan de Mac's schroefjes los draaien en Rob gaf aan de min van je luidspreker terminal. Aangezien de Mac's uitgangs trafo's hebben vroeg ik mij af of de uitgang van de trafo 's wel aan netaarde liggen. Dus deze oplossing leek mij het handigste.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Mao

En zoals vele muzikanten en bandjes waar ik mee gewerkt heb zeiden tegen mij "Beter goed gepikt dan slecht gemikt"
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Spijkie

Citaat van: Mao op oktober 23, 2025, 15:46:20En zoals vele muzikanten en bandjes waar ik mee gewerkt heb zeiden tegen mij "Beter goed gepikt dan slecht gemikt"

En zo is het ook !
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Mao

Maar ik zat even dat hele Atlas verhaal door te lezen maar ze claimen een kopergehalte van 6N te hebben wat ik gezien hun prijzen wil geloven. Sommercable sc Dual Blue die ik gebruik heeft ook classificatie 6N. Echter met een ander prijskaartje en natuurlijk niet geconfigureerd met mooie sleeve en  connectoren eraan. Die "Grun" zoals op foto heeft aan onderdelen 25 euro gekost, en natuurlijk tijd.

Vraag me uiteindelijk af wat het verschil maakt daar het belangrijkste natuurlijk de geleider is maar die zijn allebei 6N.

morca

Citaat van: Mao op oktober 24, 2025, 16:36:13Maar ik zat even dat hele Atlas verhaal door te lezen maar ze claimen een kopergehalte van 6N te hebben wat ik gezien hun prijzen wil geloven. Sommercable sc Dual Blue die ik gebruik heeft ook classificatie 6N. Echter met een ander prijskaartje en natuurlijk niet geconfigureerd met mooie sleeve en  connectoren eraan. Die "Grun" zoals op foto heeft aan onderdelen 25 euro gekost, en natuurlijk tijd.

Vraag me uiteindelijk af wat het verschil maakt daar het belangrijkste natuurlijk de geleider is maar die zijn allebei 6N.
Die N6 zegt weinig imo.
Ik heb hier verschillende n6 koper cable geprobeerd.
Ze klinken allemaal anders.
De duurdere klinkt veel verfijnder.
De goedkoopste serie Klinkt heel korrelig rauw.

mmuetst

Over welke instraling hebben jullie het? En waarom denk je dat dit via aarde afgevoerd wordt?
En nog even op één vraag terug te komen:

"Zitten trafo's aan de uitgangen zowel de buizen als de solid state eindversterker, neem dan aan gewoon aan de kast?"

Sommige versterker (zoals mijn Ayon) hebben een filt ground dan is de aarde van de kast niet verbonden met de massa (zeg maar de min) van de versterker.

De min uitgang van een versterker (luidsprekers) hoeft niet altijd verbonden zijn met de behuizing of de min van de versterker. Dit maakt niet uit of het buizen is of transistor. Hangt een beetje hoe de boel ontworpen is.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

Mao

Had inderdaad ook aan de kast gekunt maar wat ik al schreef wil niet aan de kast van de Mc zitten en schroeven. En buiten dat nu als je op de Atlas site kijkt geven ze direct afvoeren naar net aarde als beste oplossing. Vond dit wel een elegante oplossing zo.

Kurt

Citaat van: Mao op oktober 24, 2025, 16:36:13Maar ik zat even dat hele Atlas verhaal door te lezen maar ze claimen een kopergehalte van 6N te hebben wat ik gezien hun prijzen wil geloven. Sommercable sc Dual Blue die ik gebruik heeft ook classificatie 6N. Echter met een ander prijskaartje en natuurlijk niet geconfigureerd met mooie sleeve en  connectoren eraan. Die "Grun" zoals op foto heeft aan onderdelen 25 euro gekost, en natuurlijk tijd.

* Dikte van de geleiders
* OFC, OCC
* Marketing

Mao

Zo een atlas grun adapter met 3 aansluitingen kost 199 incl btw is ca 165 excl btw handelaars marge is ca 30 % en dan waarschijnlijk nog de distributeur weer ca 30% transportkosten en marge fabrikant kom je op kostprijs ca 60 euro wil incl maakloon. Dus die prijs van Atlas op de grun adapter is nog wel redelijk. Maar ja maak die rekensom eens op de prijs van de luidsprekerkabel zelf.   

Maar goed iedereen maakt zijn eigen keuze wat het mooiste klinkt en wat het mooiste klinkt is ook weer discutabel. Zijn allemaal serieuze kabels. Sommercable is kabelfabrikant en levert bijvoorbeeld de SC Dual Blue weer aan andere kabelfabrikanten die er een compleet afgewerkt product van maakt. Het enige wat ze wel in hun programma hebben zijn kant en klare XLR en RCA kabels. En voor de pro audio Industrie diverse oplossingen.

morca

Citaat van: Mao op oktober 24, 2025, 19:48:04Zo een atlas grun adapter met 3 aansluitingen kost 199 incl btw is ca 165 excl btw handelaars marge is ca 30 % en dan waarschijnlijk nog de distributeur weer ca 30% transportkosten en marge fabrikant kom je op kostprijs ca 60 euro wil incl maakloon. Dus die prijs van Atlas op de grun adapter is nog wel redelijk. Maar ja maak die rekensom eens op de prijs van de luidsprekerkabel zelf.
Ga eens uitrekenen wat je dure apparatuur kost.
En wat je daarvoor betaald.
Dat is schrikbarender denk ik.

mmuetst

Citaat van: Mao op oktober 24, 2025, 19:02:24Had inderdaad ook aan de kast gekunt maar wat ik al schreef wil niet aan de kast van de Mc zitten en schroeven. En buiten dat nu als je op de Atlas site kijkt geven ze direct afvoeren naar net aarde als beste oplossing. Vond dit wel een elegante oplossing zo.
Maar waarom denk je dat de storing wordt afgevoerd naar aarde?  En over welke storing heb je het dan?
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

CinéHome

Wat is dan het verschil tussen
- Sommer OFC Class6N, 99.9999% en
- Atlas OCC koper?
Ik dacht dat OCC koper 7N was.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Spijkie

Citaat van: Mao op oktober 24, 2025, 19:48:04Zo een atlas grun adapter met 3 aansluitingen kost 199 incl btw is ca 165 excl btw handelaars marge is ca 30 % en dan waarschijnlijk nog de distributeur weer ca 30% transportkosten en marge fabrikant kom je op kostprijs ca 60 euro wil incl maakloon. Dus die prijs van Atlas op de grun adapter is nog wel redelijk. Maar ja maak die rekensom eens op de prijs van de luidsprekerkabel zelf.   

Maar goed iedereen maakt zijn eigen keuze wat het mooiste klinkt en wat het mooiste klinkt is ook weer discutabel. Zijn allemaal serieuze kabels. Sommercable is kabelfabrikant en levert bijvoorbeeld de SC Dual Blue weer aan andere kabelfabrikanten die er een compleet afgewerkt product van maakt. Het enige wat ze wel in hun programma hebben zijn kant en klare XLR en RCA kabels. En voor de pro audio Industrie diverse oplossingen.

Beter te duur dan niet te koop  :tounge: . Het is idd veel geld maar ik kan het niet maken en op t geheel van de stad valt zo'n stekker weer mee. Als ik 2 furutech stekkers koop ben ik ook minimaal €200 kwijt.

Spijkie

Het zal niet alleen het koper zijn maar ook hoe de kabel gemaakt is, hieronder wat specs als dat al iets zegt.

Solid/stranded
Conductor   OCC Copper
Dielectric   Microporous PTFE
Screen   Foil/Braid; Dual Drain
Capacitance   74 pF/m
Inductance   0.479 µH/m
Resistance   0.0044 Ohms/m
Outside Diameter   16.00mm
Colour/Finish   Black Fabric/Luxe options

Spijkie

Citaat van: Spijkie op oktober 24, 2025, 20:49:21Het zal niet alleen het koper zijn maar ook hoe de kabel gemaakt is, hieronder wat specs als dat al iets zegt.

Solid/stranded
Conductor   OCC Copper
Dielectric   Microporous PTFE
Screen   Foil/Braid; Dual Drain
Capacitance   74 pF/m
Inductance   0.479 µH/m
Resistance   0.0044 Ohms/m
Outside Diameter   16.00mm
Colour/Finish   Black Fabric/Luxe options

De sommercable
Tight, low-capacitance stranding of the 2 wires
Concentric, ultra compact stranding of the 504 x 0.10 mm single wires
Gas-injected insulation with dual interconnection
Screen made of tight copper braiding with 95% optical coverage
Use of ultra-grade copper quality with conductor smoothing (OFC Class6N, 99.9999%)

Kurt

Citaat van: CinéHome op oktober 24, 2025, 20:11:24Wat is dan het verschil tussen
- Sommer OFC Class6N, 99.9999% en
- Atlas OCC koper?
Ik dacht dat OCC koper 7N was.
Die Ns bepalen de zuiverheid, OFC/OCC bepaalt het productieproces.

Mao

Ja zie hier daar zijn de verschillen al Atlas heeft ook nog folie afscherming en is OCC en Sommer is OFC maar geeft een weerstand op van 0,005 per km.Denk dat het bij Atlas ook per km is. Capac is 65pf p/m.
Sommercable is 2 x 4mm2

Maar hoe die verschillen zich vertalen in geluidsoverdracht blijft een kwestie van uitproberen.
Is iedergeval mooi dat ze allebei die gegevens geven.

Mao

Citaat van: morca op oktober 24, 2025, 19:58:09Ga eens uitrekenen wat je dure apparatuur kost.
En wat je daarvoor betaald.
Dat is schrikbarender denk ik.

Dat is waar, wat dat betreft is dat een sluitpost. Denk dat ik zo een kleine 500/1000 euro hooguit in mijn kabels heb zitten. Vraag mij alleen af als ik dat zou veranderen naar 5000 euro of het daadwerkelijk zoveel beter zou zijn. Dat het anders klinkt geloof ik graag. Maar goed de kabel waar ik voor gekozen heb is zeker geen onzin kabel. Wat dat betreft heb ik bijna 25 jaar in de pro audio handel gezeten en veel gezien ook commercieel. 

En ik vind het vooral leuk zelf mijn kabels in elkaar te knutselen.

Spijkie

Ik kan me heel goed voorstellen dat als je de kabel gemaakt hebt dat het heel veel voldoening geeft en als het resultaat ook nog eens beter is dan wat je eerst had is het helemaal top!

Petje af hoor!

Spijkie

Hier nog een stukje gevonden over verschil tussen occ en ofc maar ook hier moet ik er zelf bij zeggen dat ik het maar moet aannemen wat er staat en er geen verstand van heb.

https://audiomastery.be/pages/occ-vs-ofc-kabels?srsltid=AfmBOopzM-XW9NyZC64Go2VypcIj1puNaaiC1ddOpJlcL3WwDPay6Kst

chansig

Citaat van: Mao op oktober 24, 2025, 21:48:38Wat dat betreft heb ik bijna 25 jaar in de pro audio handel gezeten en veel gezien ook commercieel. 

Misschien kan je dit in je onderschrift zetten oid.

Hoef je het niet met enige regelmaat te typen.

Scheelt tijd.👍💪🤣👏

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

mmuetst

Stof om over na te denken:
Bij de audio switch doen we ons best om er voor te zorgen dat er geen rommel mee kan komen via aarde. We sluiten de streamer het liefst met een glasvezel aan.
Maar vervolgens gaan we nu die vuile aarde op de afscherming van onze luidsprekerkabel aansluiten.
Ben ik nu gekke henkie of?
Ik krijg geen antwoord op mijn vraag over welke vervuiling men het heeft. Ook prima hoor als men het niet weet waarom men een afscherming plaatst om een kabel, maar gewoon om dat het kan is dat ook prima.
Verder is dit al een keer ter discussie geweest dat er storing via de loopback van je versterker in de versterker kan komen en die zou dan kunnen oscilleren. Ik zou dan wel vraagtekens zetten bij het ontwerp van de versterker. Maar dit zou ook gelijk een hoge piep toon moeten veroorzaken.
Ik vraag me af of jullie een piep horen uit jullie luidsprekers?
Mocht je toch meer willen weten over afscherming en het nut er van, lees dan dit document:

https://bennettprescott.com/downloads/grounding_tutorial.pdf
Vooral de opmerking op pagina 29.

Mao

Volgens mij wat je creëert is heel simpel een kooi van farady instraling van buiten naar binnen en andersom is gereduceerd of onmogelijk.

morca

Minder interferentie, zorgt afscherming voor een zuiverder en helderder geluid.
Minder ruis minder storing.

Ik wil er meer van weten
Daarom ga ik het ook proberen.
Veel interessante onderwerpen gelezen over aarden van speaker cable met vaak positieve afloop.