Afgeschermde luidspreker kabel

Gestart door Mao, oktober 19, 2025, 10:03:02

Vorige topic - Volgende topic

Citaat van: mmuetst op oktober 25, 2025, 16:53:32Ik ben even met mijn scoop en mijn getwiste unshield AQ luidspreker kabel aan het meten gegaan.
(Wist niet dat de Ayon buizenversterker nog zoveel brom had  :D )

Eerste meting is zonder stoor elementen.
Tweede is een WiFi extender op de luidspreker kabel
Drie is een goedkoop Chinese geschakelde voeding
Vier is een AC voeding (waar ik het snoer ook nog om de kabel heb gedaan

Resultaat, geen verschil meetbaar, zelfde brom.
Jouw foto's zijn onduidelijk.
Waar zitten de meetsnoeren op aangesloten?
Zijn het afgeschermde meetsnoeren?
Op de laatste 2 foto's zijn de trafo's onbelast, er gaat niks door de snoeren.

mmuetst

Citaat van: ... op oktober 26, 2025, 09:14:54Jouw foto's zijn onduidelijk.
Waar zitten de meetsnoeren op aangesloten?
Zijn het afgeschermde meetsnoeren?
Op de laatste 2 foto's zijn de trafo's onbelast, er gaat niks door de snoeren.
Meetsnoeren zaten op de luidspreker aansluitingen + en de -.

Meetsnoeren zijn afgeschermd, maar dat maakt voor deze meting niets uit want we willen zien of er storing bij komt.

Ik zal de laatste test even overdoen met een belaste verlengkabel (is wel meer realistisch) die ik op mij. Buizenversterker aansluit (deze trekt voldoende vermogen).
Ik zal het snoer oven om de luidspreker kabel heen wikkelen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

jossie

Je kunt de kabel niet geïsoleerd bekijken mbt het oppikken van storing. Als we ons even beperken tot de audioband zit aan de ene kant de versterker die in de praktijk makkelijk een uitgangsimpedantie heeft kleiner dan 0,1 Ohm en aan de andere kant een luidspreker van ongeveer 8 Ohm.

Daarbij zijn de werkspanningen om iets van werkbaar geluid te hebben al gauw enkele Volts... resultaat: nul hoorbare storing. Als dat wél zo zou zijn zou dat juist hoorbaar zijn zonder muziek met de volumeregelaar bv half open. Niks, nada, noppes...

Aan de ingang van de versterker is de situatie veel ongunstiger, impedanties zijn ongeveer 1000 keer hoger en werkspanningen 1000 keer lager... stoorvelden kunnen in die situatie potentieel wel iets hoorbaars poduceren zoals in de filmpjes van Rat te zien is. Maar vergeet niet dat hij gains gruwelijk ver heeft opgeschroefd om dat voor elkaar te krijgen.

Om kort te zijn, jij gaat met jouw scoop niks meten aan aangesloten luidsprekerkabels wat wij kunnen horen
Omni !

mmuetst

mmuetst

Citaat van: jossie op oktober 26, 2025, 10:10:38Je kunt de kabel niet geïsoleerd bekijken mbt het oppikken van storing. Als we ons even beperken tot de audioband zit aan de ene kant de versterker die in de praktijk makkelijk een uitgangsimpedantie heeft kleiner dan 0,1 Ohm en aan de andere kant een luidspreker van ongeveer 8 Ohm.

Daarbij zijn de werkspanningen om iets van werkbaar geluid te hebben al gauw enkele Volts... resultaat: nul hoorbare storing. Als dat wél zo zou zijn zou dat juist hoorbaar zijn zonder muziek met de volumeregelaar bv half open. Niks, nada, noppes...

Aan de ingang van de versterker is de situatie veel ongunstiger, impedanties zijn ongeveer 1000 keer hoger en werkspanningen 1000 keer lager... stoorvelden kunnen in die situatie potentieel wel iets hoorbaars poduceren zoals in de filmpjes van Rat te zien is. Maar vergeet niet dat hij gains gruwelijk ver heeft opgeschroefd om dat voor elkaar te krijgen.

Om kort te zijn, jij gaat met jouw scoop niks meten aan aangesloten luidsprekerkabels wat wij kunnen horen
En hoe kijk jij tegen het verhaal aan dat de storing via de loopback in de versterker weer versterkt wordt?

mmuetst

Citaat van: Mao op oktober 25, 2025, 19:50:33Maar om even wat anders in de strijd te gooien welke High End fabrikant maakt gebruik van coaxiale luidspreker kabel.
Was eerst van plan dit te gebruiken maar uiteindelijk van mijn huidige kabel gekozen.
https://www.sommercable.com/en-gb/Speaker-Cable-SC-Magellan-SPK-2-x-4-00-mm2-PVC-OE-8-00-mm-black/440-0201
Ik lees in hun verhaal dat ze dit voornamelijk hebben gedaan om ruimte te besparen zodat je de kabel makkelijk kan trekken door bijvoorbeeld installatie buizen. En men heeft het wel over een perfecte afscherming en dat deze gebruikt kan worden tussen andere kabels die veel storing kunnen veroorzaken:

"the speaker cable lies between cables which emit strong interferences".

Nu denk ik dat wij die in huis niet hebben. Of je moet in een machinefabriek wonen  :D.
Denk vooral dat deze kabel handig is voor bijvoorbeeld surround luidsprekers.

Spijkie

Citaat van: jossie op oktober 26, 2025, 10:10:38Je kunt de kabel niet geïsoleerd bekijken mbt het oppikken van storing. Als we ons even beperken tot de audioband zit aan de ene kant de versterker die in de praktijk makkelijk een uitgangsimpedantie heeft kleiner dan 0,1 Ohm en aan de andere kant een luidspreker van ongeveer 8 Ohm.

Hebben onze grote " vrienden" van asr er niet al een keer wat over gezegd ? :colgate:  Maar ik begrijp dus dat meting niet correct uitgevoerd is .
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

mmuetst

Citaat van: Spijkie op oktober 26, 2025, 10:50:46Hebben onze grote " vrienden" van asr er niet al een keer wat over gezegd ? :colgate:  Maar ik begrijp dus dat meting niet correct uitgevoerd is .
De transformatoren waren niet belast, dus er liep geen stroom door de transformator. Nu vraag ik me af of een transformator onbelast ook geen EMI afgeeft. En de geschakelde voeding van goedkope kwaliteit, zou daar ook geen rommel van afkomen als deze niet belast is?
Maar ik ga die meting opnieuw uitvoeren, geen probleem. De RFI meting was wel correct uitgevoerd. Als ik met de WiFi versterker in de buurt kom van mijn Project Phono versterker of de kabel naar de draaitafel dan hoor je duidelijk dat bekende motorboot geluid over de luidsprekers. Alleen als ik de WiFi versterker op de luidspreker kabel leg, niks.

Ik zal je laten zien op de scoop hoe de WiFi versterker slechte invloed heeft op mijn Phono aansluiting. Daar zou ik zeker winst kunnen halen met een ander kabel.

jossie

Citaat van: mmuetst op oktober 26, 2025, 10:20:07En hoe kijk jij tegen het verhaal aan dat de storing via de loopback in de versterker weer versterkt wordt?

Dan zou dat zoals ik schrijf onmiddelijk hoorbaar moeten zijn met de volumeregelaar al dan half of helemaal open. Als hij dicht staat zou de storing in de eindtrap/luidsprekerkabel/luidspreker opgepikt kunnen worden, als hij open staat ook in de voortrap, kabels ervoor en bron.

Muziek is gewoon een signaal dat door de versterker gaat he... storing is daar los van ook een signaal, hoorbaar of... niet! Er hoeft geen muziek te spelen om dat te 'openbaren'.
Omni !

jossie

Eigenlijk zit het nog wel iets anders, storing opgepikt aan de achterzijde (luidsprekerkant) wordt weggeregeld, niet versterkt. De uitgang van de versterker is een spanningsbron die de 'spanning bewaakt'. Als daar een vreemd signaal 'ontstaat' zal de tegenkoppeling dat wegwerken. Precies zoals de tegen emk van de luidspreker wordt weggewerkt. Tik op een woofer met ingeschakelde versterker, het geluid zal droog en kort zijn. Tik erop met losse kabel en het geluid zal hoorbaar veranderen.

Omni !

Spijkie

Citaat van: mmuetst op oktober 26, 2025, 11:02:57De transformatoren waren niet belast, dus er liep geen stroom door de transformator. Nu vraag ik me af of een transformator onbelast ook geen EMI afgeeft. En de geschakelde voeding van goedkope kwaliteit, zou daar ook geen rommel van afkomen als deze niet belast is?
Maar ik ga die meting opnieuw uitvoeren, geen probleem. De RFI meting was wel correct uitgevoerd. Als ik met de WiFi versterker in de buurt kom van mijn Project Phono versterker of de kabel naar de draaitafel dan hoor je duidelijk dat bekende motorboot geluid over de luidsprekers. Alleen als ik de WiFi versterker op de luidspreker kabel leg, niks.

Ik zal je laten zien op de scoop hoe de WiFi versterker slechte invloed heeft op mijn Phono aansluiting. Daar zou ik zeker winst kunnen halen met een ander kabel.

Ik wil even vooropstellen dat ik t super tof vind dat je dit doet en deelt met ons, ik zou geen idee hebben hoe ik zoiets zou moeten aanpakken namelijk
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Mao

Citaat van: morca op oktober 25, 2025, 21:40:18Als je die kabel met bananen wil maken.
Gaat er niet netjes uitzien imo.
Die is meer geschikt voor neutrik imo.

Neutrik gaat ook niet lukken denk speakon wel.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

mmuetst

Citaat van: morca op oktober 25, 2025, 21:40:18Als je die kabel met bananen wil maken.
Gaat er niet netjes uitzien imo.
Die is meer geschikt voor neutrik imo.
Zeker weten dat ik daar heel profi banaanstekkers aan kan maken  :D. Mocht je dat willen dan kom je een keer luisteren, maak ik de stekkers er aan.
Wat wel lastig wordt is de afscherming naar de banaanstekker zelf, je krijgt een stukje zonder afscherming

mmuetst

Ik heb de meting opnieuw uitgevoerd. Nu de verlengkabel om de luidsprekerkabel heen gedaan en aangesloten op mijn energie slurpende buizenversterker.
Resultaat, geen extra storingen.
Tevens een foto hoe de meetkabel is aangesloten.

mmuetst

En nu een foto wat er gebeurt als ik de WiFi versterker bij mijn Phono trap plaats.
Een soort motorboot geluid, heel irritant.
Zo ziet het op de scoop er uit. Schaal moest omhoog naar 500mv

Kurt

Citaat van: mmuetst op oktober 26, 2025, 15:02:52Ik heb de meting opnieuw uitgevoerd. Nu de verlengkabel om de luidsprekerkabel heen gedaan en aangesloten op mijn energie slurpende buizenversterker.
Resultaat, geen extra storingen.
Tevens een foto hoe de meetkabel is aangesloten.
Respect dat je je zo uitslooft...

mmuetst

Citaat van: Kurt op oktober 26, 2025, 15:39:09Respect dat je je zo uitslooft...
Ach, vind het leuk, het regent. Dus je moet wat  ;)

Kurt

Oei, dan regent het wat later in Belgenland. :)

Mao

Citaat van: mmuetst op oktober 26, 2025, 14:10:34Zeker weten dat ik daar heel profi banaanstekkers aan kan maken  :D. Mocht je dat willen dan kom je een keer luisteren, maak ik de stekkers er aan.
Wat wel lastig wordt is de afscherming naar de banaanstekker zelf, je krijgt een stukje zonder afscherming
.

Krimpkous doet wonderen eerst maar ff mijn sc Dual bleu updaten.
Maar voor die prijs van die coax 2x4mm2
Is het de moeite waard
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Mao

Citaat van: jossie op oktober 26, 2025, 12:02:45Eigenlijk zit het nog wel iets anders, storing opgepikt aan de achterzijde (luidsprekerkant) wordt weggeregeld, niet versterkt. De uitgang van de versterker is een spanningsbron die de 'spanning bewaakt'. Als daar een vreemd signaal 'ontstaat' zal de tegenkoppeling dat wegwerken. Precies zoals de tegen emk van de luidspreker wordt weggewerkt. Tik op een woofer met ingeschakelde versterker, het geluid zal droog en kort zijn. Tik erop met losse kabel en het geluid zal hoorbaar veranderen.

Was of is het niet zo dat die tegen emk
door Meyer gebruikt werd om de luidsprekers te corrigeren ?

morca

Citaat van: jossie op oktober 26, 2025, 12:02:45Eigenlijk zit het nog wel iets anders, storing opgepikt aan de achterzijde (luidsprekerkant) wordt weggeregeld, niet versterkt. De uitgang van de versterker is een spanningsbron die de 'spanning bewaakt'. Als daar een vreemd signaal 'ontstaat' zal de tegenkoppeling dat wegwerken. Precies zoals de tegen emk van de luidspreker wordt weggewerkt. Tik op een woofer met ingeschakelde versterker, het geluid zal droog en kort zijn. Tik erop met losse kabel en het geluid zal hoorbaar veranderen.

Bedankt voor de uitleg jossie

mmuetst

Citaat van: Mao op oktober 26, 2025, 18:01:54.

Krimpkous doet wonderen eerst maar ff mijn sc Dual bleu updaten.
Maar voor die prijs van die coax 2x4mm2
Is het de moeite waard
Plus een leuke middag bij mij in de mancave luisteren. Dat moet ik er ook even bij vermelden  :D

jossie

Citaat van: Mao op oktober 26, 2025, 18:21:19Was of is het niet zo dat die tegen emk
door Meyer gebruikt werd om de luidsprekers te corrigeren ?

Geen idee, ik zou google er eens op los laten...
Omni !

Mao

Kabelset voor het laag is klaar was even wat gestoei hierbij de foto oude situatie en de duizend euro uitvoering. Wat een sleeve van 4 euro een verschil maakt.IMG_0590.jpeg