Stroomkabel van wcd naar verdeelblok etc

Gestart door Spijkie, oktober 6, 2025, 18:46:11

Vorige topic - Volgende topic

chansig

Nee, want de verschillen zijn er dan wel, alleen niet hoorbaar want de akoestiek is dan heel slecht. Dus.

Gr. Hans
Citaat van: RZeemering op januari  7, 2026, 09:52:38Het ene sluit het andere niet uit. Stroom kan je set beter laten klinken. Neemt niet weg dat ik vind dat plaatsing van je luidsprekers/ akoestiek meer doet.

Zet je set maar eens in de badkamer neer. Denk je dat stroomtoevoer het daar beter laat klinken of akoestische aanpassingen?
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

RZeemering

Citaat van: Spijkie op januari  7, 2026, 09:39:20Daarin verschillen we dan. Als je zo vaak leest dat een set op zondag beter klinkt of in het weekend dan doordeweeks dan blijven er voor mij 2 punten over : of je psyche of je stroom waar je set mee begint.
En oh ja: ik denk dat psyche meer doet dan stroom :)
Wij mensen zijn echt randdebielen als het gaat om zaken zien, horen, ruiken en voelen. Dat zit zelden goed...
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

RZeemering

Citaat van: chansig op januari  7, 2026, 09:56:59Nee, want de verschillen zijn er dan wel, alleen niet hoorbaar want de akoestiek is dan heel slecht. Dus.

Gr. Hans
Dus doet akoestiek aanpassing meer dan stroomtoevoer.
Dat is exact mijn punt :)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

chansig

Citaat van: morca op januari  7, 2026, 09:56:00Er zijn mensen zat met allemaal marmer en harde delen in huis.
Die super dure apparatuur kopen.
Dat is bijna hetzelfde  :angel:

En er mensen die horen dan wel verschillen. Dan is de akoestiek ws toch best nog wel goed.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

chansig

Citaat van: RZeemering op januari  7, 2026, 09:58:11Dus doet akoestiek aanpassing meer dan stroomtoevoer.
Dat is exact mijn punt :)

Akoestiek wordt nu gebruikt om te duiden waarom verschillen wel niet hoorbaar zijn. En als mensen in harde ruimtes wel verschillen waarnemen dan komt dit omdat ze anders horen.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

morca

Citaat van: chansig op januari  7, 2026, 09:58:28En er mensen die horen dan wel verschillen. Dan is de akoestiek ws toch best nog wel goed.

Gr. Hans
Goed goed goe ..echoo

RZeemering

Citaat van: chansig op januari  7, 2026, 09:59:45Akoestiek wordt nu gebruikt om te duiden waarom verschillen wel niet hoorbaar zijn. En als mensen in harde ruimtes wel verschillen waarnemen dan komt dit omdat ze anders horen.

Gr. Hans
Zo gebruik ik akoestiek niet.
Het begon met het stuk van Darko. Die zegt daarin dat het effect van kabels nihil is ten opzicht van luidspreker plaatsing en akoestiek.
Daar ben ik het mee eens. Ik zeg niet dat er geen verschillen zijn bij effect van kabels. Die zijn in alle ruimtes te horen (badkamer, marmeren woonkamer, of goede akoestische ruimtes).
Zijn en mijn punt zijn: voordat je veel geld uit gaat geven: zorg eerst dat je plek van luidsprekers en je akoestiek goed voor elkaar hebt.
Want in de praktijk blijkt vaak dat die dingen niet goed voor elkaar zijn en dat mensen wel duizenden euro's uitgeven aan kabel en stroomzaken. En ja, dan is er verschil te horen, dat klopt. Alleen je kunt meer bereiken door (gratis) te schuiven of met je akoestiek aan de slag te gaan. 

chansig

Ik zeg ook niet dat jij het zo gebruikt. Excuus dat het zo overkomt.

Maar ik heb dus wel eens gelezen dat je akoestiek op orde moet zijn om de verschillen te kunnen horen. 

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

RZeemering

Ik bedoelde het gebruik van de term akoestiek...
haha, lekker dat communiceren :P
gelukkig kunnen we allemaal wel heel goed luisteren  :devil:

RCD

Waneer is je akoestiek op orde?
Waneer is je akoestiek slecht?
Kom bij mensen waarbij het in de woonkamer prima klinkt zonder akoestische aanpassingen.
En verschillen zijn daar goed waar te nemen.

Rob

Mao

Citaat van: AudioLaan op januari  6, 2026, 13:48:555 aderige kabel is niet zo moeilijk of duur hoor.

Nee 5 adrige kabel heb je zelfs in 5x 25mm2 alleen pas niet in een suko stekker. 5 adrig is gewoon krachtkabel.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

morca

Citaat van: Mao op januari  7, 2026, 11:17:07Nee 5 adrige kabel heb je zelfs in 5x 25mm2 alleen pas niet in een suko stekker. 5 adrig is gewoon krachtkabel.
Die heb ik vaak zat aangesloten.
In emc uitvoering dan .
Dikke stugge kabeltjes  ;D

chansig

Citaat van: Rob_Dingen op januari  7, 2026, 11:06:14Waneer is je akoestiek op orde?
Kom bij mensen waarbij het in de woonkamer prima klinkt zonder akoestische aanpassingen.

Rob

Los van smaak is op de bovenste 2 vragen toch wel een antwoord te geven ?

En ik kom bij mensen thuis waar het prima klinkt zonder akoestische aanpassingen waar geen verschillen hoorbaar zijn. 😁

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

Xander32

Ik denk dat we de impact/ de kracht van onze zintuigen juist onderschatten.

Van nature zijn dat de instrumenten waar de mens zich mee moet zien te redden.

Citaat van: RZeemering op januari  7, 2026, 09:57:10En oh ja: ik denk dat psyche meer doet dan stroom :)
Wij mensen zijn echt randdebielen als het gaat om zaken zien, horen, ruiken en voelen. Dat zit zelden goed...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

RZeemering

Citaat van: Rob_Dingen op januari  7, 2026, 11:06:14Waneer is je akoestiek op orde?

Rob

Dan heb je de akoestiek op orde toch?
Slecht lijkt me dat jij dat ook wel weet. Teveel reverb, veel roommodes, niet symmetrisch (afgesteld)

RZeemering

Citaat van: Xander32 op januari  7, 2026, 13:14:51Ik denk dat we de impact/ de kracht van onze zintuigen juist onderschatten.

Van nature zijn dat de instrumenten waar de mens zich mee moet zien te redden.

Weet je hoeveel mensen het niet redden/ moeilijk hebben door overschatting van zintuigen? Ik heb er vandaag weer een aantal in de vangrail zien staan met hun auto ;)
Er zijn al zoveel testen gedaan op onze zintuigen dat ze eigenlijk niet goed te vertrouwen zijn. Kijk alleen al eens naar allerlei testen waar we ons zicht mee voor de gek houden. En van alle zintuigen geloven we het, maar audiofielen weigeren te geloven dat ze het met hun hersenen/ oren wel eens mis kunnen hebben.

Spijkie

Citaat van: RZeemering op januari  7, 2026, 09:52:38Het ene sluit het andere niet uit. Stroom kan je set beter laten klinken. Neemt niet weg dat ik vind dat plaatsing van je luidsprekers/ akoestiek meer doet.

Zet je set maar eens in de badkamer neer. Denk je dat stroomtoevoer het daar beter laat klinken of akoestische aanpassingen?

Volledig mee eens! Maar zo vaak zit ik niet in bad om zo'n set te verantwoorden  :tounge:
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Porsche4Life

Sterker nog, zónder stroom klinkt je set niet :D

Spijkie

Oké dan mijn uitgangspunt die denk ik voor 80% geld ( de 80-20 regel). De woonkamer is enigszins akoestisch aangepakt maar zeker niet optimaal maar ook geen galmbak en dus slecht te noemen.

Middelmatig ? Ook daarin kan ik verschillen waarnemen. Zeker in plaatsing , zoals gemeld in mijn topic hangt de tv aan de wand sinds kort ipv staand 5-8 cm van de wand en ook dat was hoorbaar.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Spijkie

Citaat van: Mao op januari  7, 2026, 11:17:07Nee 5 adrige kabel heb je zelfs in 5x 25mm2 alleen pas niet in een suko stekker. 5 adrig is gewoon krachtkabel.

Maar heet dat dan ook gebalanceerde kabel ?

Porsche4Life

Porsche4Life

Citaat van: Spijkie op januari  7, 2026, 13:49:41Maar heet dat dan ook gebalanceerde kabel ?
gebalanceerde stroomkabels bestaan niet. Dat is een hifi marketing verzinsel

CinéHome

Citaat van: RZeemering op januari  7, 2026, 09:03:20Dus jij bent het niet eens met Darko zijn stuk?
Heb het stuk van Darko nu gelezen.
Kan me wel grotendeels vinden in zijn opsomming. Al laat hij inderdaad zaken als kabels onvermeld.
Maar misschien las je mijn bericht wel fout... als ik zeg dat ik de stroomkabel de meeste invloed vind hebben, dan bedoel ik van alle kabels. Niet van alle factoren die een goed geluid maken.

Ik vind het wel een beetje betweterig van sommige forummers die constant op de nagel van de akoestiek slaan...
Stel ik wil een goede digitale camera aanschaffen en ga de discussie aan met een groep die beweert dat de resolutie van de camera de scherpte bepaald. Terwijl een andere groep zegt dat het de kwaliteit van de lens is.
Op dat moment kom jij in de discussie en zegt dat de ogen van de persoon die naar de foto's kijkt de scherpte bepalen. Als die niet scherp ziet, kan je nog de beste camera kopen, scherp gaat het (voor hem) nooit worden.

Waarmee ik wil zeggen dat een goede akoestiek een BASISGEGEVEN is om een goede beoordeling te kunnen maken van de onderdelen van een set.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

morca

Ah zo bedoel je het.
Met de subwoofers heb ik het in die volgorde gedaan.
En daar klopte dat zeker.

De power cord maakte het veel strakker.
De monsters Cable maakte daarna meer lagen en details in die strakkere bass.
Zonder die power cord was het nog slappe hap nu denk ik  ;D

chansig

Dus je moet de verschillen wel kunnen horen.

Gr. Hans
Citaat van: CinéHome op januari  7, 2026, 15:15:42Heb het stuk van Darko nu gelezen.
Kan me wel grotendeels vinden in zijn opsomming. Al laat hij inderdaad zaken als kabels onvermeld.
Maar misschien las je mijn bericht wel fout... als ik zeg dat ik de stroomkabel de meeste invloed vind hebben, dan bedoel ik van alle kabels. Niet van alle factoren die een goed geluid maken.

Ik vind het wel een beetje betweterig van sommige forummers die constant op de nagel van de akoestiek slaan...
Stel ik wil een goede digitale camera aanschaffen en ga de discussie aan met een groep die beweert dat de resolutie van de camera de scherpte bepaald. Terwijl een andere groep zegt dat het de kwaliteit van de lens is.
Op dat moment kom jij in de discussie en zegt dat de ogen van de persoon die naar de foto's kijkt de scherpte bepalen. Als die niet scherp ziet, kan je nog de beste camera kopen, scherp gaat het (voor hem) nooit worden.

Waarmee ik wil zeggen dat een goede akoestiek een BASISGEGEVEN is om een goede beoordeling te kunnen maken van de onderdelen van een set.
Coax AQ Carbon