Stroomkabel van wcd naar verdeelblok etc

Gestart door Spijkie, oktober 6, 2025, 18:46:11

Vorige topic - Volgende topic

roeleken

Citaat van: Dura op januari  8, 2026, 19:21:54Dat mag ook niet van iedereen. Een streamer zonder DAC daar komen alleen nullen en enen uit en dat mag je niet horen. En als er wel een DAC inzit dan is deze transparant, dat is dat wat erin gaat hetzelfde is als wat eruit komt, alleen anders.
En alle goed ontworpen versterkers klinken hetzelfde, zo lang ze genoeg vermogen hebben om de luidspreker aan te drijven. Dat goed ontworpen is ronduit briljant, werpt er dan iemand tegen dat ie wel verschil hoort dan is tenminste een van de versterkers in de vergelijking slecht ontworpen, klaar!
tsja, wat doe je dan in godsnaam op een hifi-gerelateerd forum?  Als je alles al weet en gewoon van alle apparatuur alles goed koopt ben jij toch klaar...
Maar je citeert ook weer anderen, zo teruglezend....   Je bent het daar niet mee eens?
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, Chord Hugo TT2, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

roeleken

Citaat van: myself op januari  8, 2026, 21:56:43Toen ik de stroomkabels tussen wcd en amp omwisselde op mn vorige stroomblok kon ik goed verschil horen.

Met de audes heb ik dat eigenlijk nog niet gedaan. Ik heb 'gewoon' de audes pc-2 stroomkabel erop gezet en nooit meer omgekeken.(ook de feedback vd dealer over deze kabel gehoord die hem met verschillende vergeleken had).
De pc-2 is van nog zuiverder koper dan wat je 'normaal' ziet in de betere series.

7N zuiverheid van koper is al heel erg goed, de pc-2 is 8N
3 x 4mm2 99,9999% 8N OCC Gold Plated Connector
hoi, is dat gewoon de stroomkabel die standaard in de doos zit?  Heb namelijk sinds kort ook de Audes 900, maar heb er een andere kabel aangeknoopt. De mijne is een demoversie uit 2022.
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, Chord Hugo TT2, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

RCD

Citaat van: roeleken op januari  9, 2026, 09:29:03tsja, wat doe je dan in godsnaam op een hifi-gerelateerd forum?  Als je alles al weet en gewoon van alle apparatuur alles goed koopt ben jij toch klaar...
Ik heb het een like gegeven omdat ik het als cynisch lees, leuke grap.

Rob

Spijkie

Citaat van: myself op januari  8, 2026, 21:56:43Toen ik de stroomkabels tussen wcd en amp omwisselde op mn vorige stroomblok kon ik goed verschil horen.

Met de audes heb ik dat eigenlijk nog niet gedaan. Ik heb 'gewoon' de audes pc-2 stroomkabel erop gezet en nooit meer omgekeken.(ook de feedback vd dealer over deze kabel gehoord die hem met verschillende vergeleken had).
De pc-2 is van nog zuiverder koper dan wat je 'normaal' ziet in de betere series.

7N zuiverheid van koper is al heel erg goed, de pc-2 is 8N
3 x 4mm2 99,9999% 8N OCC Gold Plated Connector

Maar de pc-2 is ook al een erg goede kabel
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

myself

Citaat van: roeleken op januari  9, 2026, 09:30:36hoi, is dat gewoon de stroomkabel die standaard in de doos zit?  Heb namelijk sinds kort ook de Audes 900, maar heb er een andere kabel aangeknoopt. De mijne is een demoversie uit 2022.
Nee, is niet de standaard kabel maar een upgrade die ik erbij gekocht had.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

myself

Citaat van: Spijkie op januari  9, 2026, 10:52:10Maar de pc-2 is ook al een erg goede kabel
Ja, hij bevalt me heel erg goed. De dealer had hem oa met de aq hurricane vergeleken, die n pak duurder is.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

Ralf67

Gewoon dit powercord nemen, is duur dus moet goed zijn.

€1999  :crazy:

Spijkie

Dit keer niet specifiek over een stroomkabel van wcd naar verdeelblok maar meer een vraag over of je iets zou kunnen zeggen over een stroomkabel per specifiek component?

Zoals hier door een fabrikant wordt aangegeven:

is een hoogwaardige powercord voor bronnen en signaalcomponenten zoals CD-spelers, streamers, DAC's, voorversterkers, phono-trappen en draaitafels. De kabel is afgestemd op stabiele stroomvoorziening en lage ruis en is daarmee gericht op componenten met een relatief constante stroomvraag.

Nou kan deze kabel prima op een versterker maar vind de fabrikant dat minder geschikt. Zou je iets kunnen zeggen over een stroomkabel voor digitale apparatuur en versterkers bijvoorbeeld? Mijn logische gedachtengang zou zijn dat versterkers voldoende stroom moeten kunnen krijgen door de kabel heen maar alles is 16 ampere dus daar zal het niet in zitten.

Zetten digitale componenten meer vervuiling terug en versterkers minder?

T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

RZeemering

Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Porsche4Life

Wat maakt de kabel hoogwaardig?
Over wat voor ruis hebben ze het, ruisen andere powerkabels ?!?
Hoezo trek jij er de conclusie uit dat hetgeen wat niet wordt benoemd per definitie dan minder geschikt is?
Dan heb je blijkbaar de veronderstelling dat voedingskabels ontworpen kunnen worden voor een specifieke taak?
Welke ontwerpkeuzes wijken dan af van andere voedingskabels en wat is daarop het beoogde effect?
Hoe wordt dit effect bewezen?

Zo maar wat vragen die zouden moeten opkomen bij het lezen van dit soort onzin.

Kjelt

Tja ik heb 1x in mijn leven een high end eindversterker gekocht van wat was het 7000 euro ofzo. Daar zat een gewone pc netspanningskabel bij 3G1.5 of tewel 1.5mm2.

Waarom zou een high end eindversterker fabrikant die tonnen heeft besteed aan R&D er geen speciale netspanningskabel bijleveren of het advies hiertoe geven als dit positief verschil zou maken?

morca

Citaat van: Kjelt op januari 26, 2026, 11:21:29Tja ik heb 1x in mijn leven een high end eindversterker gekocht van wat was het 7000 euro ofzo. Daar zat een gewone pc netspanningskabel bij 3G1.5 of tewel 1.5mm2.

Waarom zou een high end eindversterker fabrikant die tonnen heeft besteed aan R&D er geen speciale netspanningskabel bijleveren of het advies hiertoe geven als dit positief verschil zou maken?

Dat vraag ik mezelf ook af, sinds ik weet wat kabels nog kunnen verbeteren.

Mao

Citaat van: Spijkie op januari 26, 2026, 10:15:16Dit keer niet specifiek over een stroomkabel van wcd naar verdeelblok maar meer een vraag over of je iets zou kunnen zeggen over een stroomkabel per specifiek component?

Zoals hier door een fabrikant wordt aangegeven:

is een hoogwaardige powercord voor bronnen en signaalcomponenten zoals CD-spelers, streamers, DAC's, voorversterkers, phono-trappen en draaitafels. De kabel is afgestemd op stabiele stroomvoorziening en lage ruis en is daarmee gericht op componenten met een relatief constante stroomvraag.

Nou kan deze kabel prima op een versterker maar vind de fabrikant dat minder geschikt. Zou je iets kunnen zeggen over een stroomkabel voor digitale apparatuur en versterkers bijvoorbeeld? Mijn logische gedachtengang zou zijn dat versterkers voldoende stroom moeten kunnen krijgen door de kabel heen maar alles is 16 ampere dus daar zal het niet in zitten.

Zetten digitale componenten meer vervuiling terug en versterkers minder?

Inderdaad Marketing gebral wat hier een rol speelt is dat mensen erin gaan geloven in die onzin. Je stroom komt over kilometers langen koperlijken in je huiskamer en dan zou die 100 cm wonderen verrichten.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Spijkie

Citaat van: Porsche4Life op januari 26, 2026, 10:51:40Wat maakt de kabel hoogwaardig?
Over wat voor ruis hebben ze het, ruisen andere powerkabels ?!?
Hoezo trek jij er de conclusie uit dat hetgeen wat niet wordt benoemd per definitie dan minder geschikt is?
Dan heb je blijkbaar de veronderstelling dat voedingskabels ontworpen kunnen worden voor een specifieke taak?
Welke ontwerpkeuzes wijken dan af van andere voedingskabels en wat is daarop het beoogde effect?
Hoe wordt dit effect bewezen?

Zo maar wat vragen die zouden moeten opkomen bij het lezen van dit soort onzin.

Klopt hoor, het volledige verhaal vanuit de fabrikant :

opgebouwd met geleiders die zijn afgestemd op een stabiele en gelijkmatige stroomvoorziening bij componenten met een relatief constante stroomvraag. Deze afstemming is niet gericht op het leveren van hoge piekstromen, zoals die voorkomen bij geïntegreerde versterkers en eindversterkers.

Hoewel technisch probleemloos kan worden aangesloten op een versterker, is hij daarvoor niet geoptimaliseerd. Voor versterkers zijn binnen het assortiment zwaardere stroomkabels een logischere keuze, met grotere stroomreserve en robuustere connectoren.

morca

Citaat van: Mao op januari 26, 2026, 11:49:25Inderdaad Marketing gebral wat hier een rol speelt is dat mensen erin gaan geloven in die onzin. Je stroom komt over kilometers langen koperlijken in je huiskamer en dan zou die 100 cm wonderen verrichten.
Vreemd genoeg scheelt het toch echt veel.
Veel strakkere sound en bassen.
En de ring trafos van mijn sub amps stoppen met brommen door een afgeschermde power cable.

AudioLaan

Citaat van: Spijkie op januari 26, 2026, 12:30:14Klopt hoor, het volledige verhaal vanuit de fabrikant :

opgebouwd met geleiders die zijn afgestemd op een stabiele en gelijkmatige stroomvoorziening bij componenten met een relatief constante stroomvraag. Deze afstemming is niet gericht op het leveren van hoge piekstromen, zoals die voorkomen bij geïntegreerde versterkers en eindversterkers.

Hoewel technisch probleemloos kan worden aangesloten op een versterker, is hij daarvoor niet geoptimaliseerd. Voor versterkers zijn binnen het assortiment zwaardere stroomkabels een logischere keuze, met grotere stroomreserve en robuustere connectoren.

Kan er alleen stroom doorheen en geen spanning? Wat zou een stroomreserve van een kabel zijn? Robuuste connectoren? Een standaard snoer kan toch ook al minstens 3600 watt doorheen? Leuk! :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

Kjelt

Citaat van: AudioLaan op januari 26, 2026, 12:47:02Kan er alleen stroom doorheen en geen spanning? Wat zou een stroomreserve van een kabel zijn? Robuuste connectoren? Een standaard snoer kan toch ook al minstens 3600 watt doorheen? Leuk! :)
Stroomreserve is capaciteit, dat zijn de elco's in je apparaat, een kabel heeft welliswaar een hele lage capaciteit maar dat is te verwaarlozen.
Spanning, als je muziek draait en de netspanning daalt daardoor meer dan 10V dan mag je naar de dikte (diameter) van al je kabels in de keten gaan kijken. Ook filters kunnen de stroom wat begrenzen waardoor je een ongewenste stroomblokkade introduceert. Vandaar verschillende netspanningsfilters voor kleine en grote verbruikers. Maar er zitten ook filters in het apparaat zelf.

Spijkie

Citaat van: AudioLaan op januari 26, 2026, 12:47:02Kan er alleen stroom doorheen en geen spanning? Wat zou een stroomreserve van een kabel zijn? Robuuste connectoren? Een standaard snoer kan toch ook al minstens 3600 watt doorheen? Leuk! :)

Vandaar mijn vragen  :colgate: plus daarbij dat ze kennelijk , althans zo lees ik het, enig onderscheid maken tussen kabels voor een bron of een versterker. Het is wel fijn om te weten dat ze bij hun kabel robuuste connectoren gebruiken en geen prul  :colgate:

Dura

Ik kan me best voorstellen dat bij stroomslurpers zoals eindversterkers de kabel wel wat dikker mag zijn, en dat een afgeschermde kabel in sommige gevallen kan voorkomen dat er storingen opgepikt worden. En ook dat goede stekkers en een goed stekkerblok wat ongewenste narigheid kan voorkomen.
Maar zo'n kabel moet toch te vinden zijn voor een redelijk bedrag?
Harbeth P3ESR, Bluesound Icon, XRL, Audiophonics LPA-S450ET Purifi 1ET6525SA, LG G3 55'. Less is more.

Mao

Citaat van: morca op januari 26, 2026, 12:35:40Vreemd genoeg scheelt het toch echt veel.
Veel strakkere sound en bassen.
En de ring trafos van mijn sub amps stoppen met brommen door een afgeschermde power cable.

Als dat het geval is kan ik maar 1 ding bedenken, slechte amps als die al brom geven met een standaard netkabel. Je bespaart wellicht op de prijs van je subs maar moet er wel een dure netkabel bij kopen.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Kjelt

Citaat van: Spijkie op januari 26, 2026, 13:33:26Het is wel fijn om te weten dat ze bij hun kabel robuuste connectoren gebruiken en geen prul  :colgate:
De consumenten connectoren als de Shuko (bedacht in de jaren 20 vorige eeuw) en de IEC is prul. Geen trekontlasting, max stroom afhankelijk van de uitvoering/fabrikant dus niet gespecificeerd/gestandaardiseerd tenzij voorzien van de juiste logos en stroom op de connector. Moderne versies met trek ontlasting, Neutrik Powercon, Wieland, Harting.

morca

Citaat van: Mao op januari 26, 2026, 14:32:33Als dat het geval is kan ik maar 1 ding bedenken, slechte amps als die al brom geven met een standaard netkabel. Je bespaart wellicht op de prijs van je subs maar moet er wel een dure netkabel bij kopen.
Hypex is geen besparen.
Elk ander apparaat in mijn set heeft het invloed op.
Arcam Marantz Kenwood ect
Allemaal rommel?
 Lachwekkend weer een kabel discussie

Mao

Citaat van: Kjelt op januari 26, 2026, 14:36:09De consumenten connectoren als de Shuko (bedacht in de jaren 20 vorige eeuw) en de IEC is prul. Geen trekontlasting, max stroom afhankelijk van de uitvoering/fabrikant dus niet gespecificeerd/gestandaardiseerd tenzij voorzien van de juiste logos en stroom op de connector. Moderne versies met trek ontlasting, Neutrik Powercon, Wieland, Harting.

Zelfs de shuko's van de Gamma hebben trekontlasting weet niet of er nog goedkopere zijn mischien de Action.
Ze moeten iedergeval aan de minimum eisen voldoen.

Kjelt

Citaat van: Mao op januari 26, 2026, 17:25:25Zelfs de shuko's van de Gamma hebben trekontlasting weet niet of er nog goedkopere zijn mischien de Action.
Ze moeten iedergeval aan de minimum eisen voldoen.
Ja joh, wel van de kabel maar niet van de connector zelf 😉

RCD

Bij een eindversterker komt het niet alleen uit de elco´s ook de Ri van de trafo doet mee wat je overigens zeer goed kan horen in de laag weergave als daar verschil in zit.
Ik gebruik overigens Neutrik powercon op mijn apparaten.

Rob