Aktieve luidsprekers een uitkomst of…

Gestart door Mao, augustus 11, 2025, 19:14:59

Vorige topic - Volgende topic

Contour

Wij gebruikten altijd XTA processors bij de Funktion One sets, zeer goede geluidskwaliteit.

Mao

Citaat van: HuubF op augustus 12, 2025, 23:44:57Ik ben ooit bij een live opname geweest voor uitzending op Radio 4. Ik kreeg de gelegenheid om met een koptelefoon te luisteren naar het gedigitaliseerde (en daarna natuurlijk weer analoog gemaakte) signaal voordat het verzonden werd naar de plek waar het verder gedistribueerd werd naar analoge radio, internet, DAB enzovoort. De koptelefoon was maar heel gewoontjes, het digitaliseren en weer analoog maken en versterken was geen high end. De XLR's vanaf de microfoons in de zaal naar de opnameruimte waren minimaal 15 meter lang.

Maar desondanks was het geluid over die koptelefoon volkomen natuurlijk. Niet te vergelijken met een luistersessie met high end spullen.

Het feit dat zo vroeg in de keten er geen verliezen zijn deed me beseffen dat de weg van opname naar huiskamer een rough ride is.

Sorry dat ik het zeg maar zoals het werd vergeleken slaat nergens op. Mee luisteren via het mengpaneel direct van de microfoons is nooit te vergelijken en klinkt totaal anders zowel digitaal als analoog.

De weg naar de huiskamer is totaal anders. Als je dat zo een directe sessie hoort moet je dat wel in het juiste perspectief beoordelen. Mensen die daar beroepsmatig dagelijks mee bezig zijn herkennen dit wel. Als je zoiets voor het eerst hoort klinkt het inderdaad als een soort van openbaring. Dit heeft niets te maken met de omzetting analoog/ digitaal.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Mao

Citaat van: Rob_Dingen op augustus 13, 2025, 20:34:10Ik denk dat je nog steeds 2 zaken door elkaar haalt.
Er zijn best wel ontwerpen actief met dsp die goed klinken daar gaat het niet om.
Ik ben daar persoonlijk niet van omdat ik de mogelijkheid heb om meerdere systemen op dezelfde speaker te kunnen testen.
Dus de enige variatie is dan wel of geen dsp filters of passief.
Wat ik daarmee eigenlijk wil zeggen is dat je geen oordeel kunt vellen over digitaal, alleen over het totale systeem of het goed of slecht is.
Maar ondertussen staan de focals er nog steeds terwijl theoretisch actief beter moet zijn is dat nog niet gelukt.
Dat verteld natuurlijk ook iets (mijn conclusie).

Rob

Zo denk ik er in grote lijnen ook over.
Aktief of passief daar heb je geen DSP voor nodig voor aktief heb je slechts een wisselfilter nodig.

Als ik in de ruimte eventueel correcties nodig zou hebben dan zou ik er een EQ bij kunnen zetten en zo zijn er met DSP wel meer mogelijkheden. En in geval met onebox aktieve luidsprekers kan je die parameters vast instellen.

Dat is nu net waar het om gaat met aktieve onebox systemen is het jammer dat je vastgebakken zit aan hoe de fabrikant het heeft bedacht maar wat als je liever naar buizenversterker wil luisteren? Of niet naar die standaard hypexen.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

RCD

Citaat van: brt op augustus 13, 2025, 21:17:45Ik denk dat ik je nog niet volg: welke dingen haal ik dan door elkaar?
Dat digitale speakers goed kunnen klinken en de beoordeling op DSP.
Omdat de speaker goed klinkt wil het niet zeggen dat DSP iets van de kwaliteit wegneemt.

Rob

ElpeeTwaalf

Citaat van: Mao op augustus 14, 2025, 07:09:02Bij de 4350A werd in Studio's de JBL/Urei crossover gebruikt. Dat je die frequentie kaarten uit Japan moet halen is onzin. Naast de keuze uit vele verschillende frequenties had je voor de 4350 een aangepaste kaart. In de manual een staat een conversie lijst, en hopla met de soldeerbout in de hand wat weerstanden en C veranderen en klaar. Op Ebay worden de blanco kaarten regelmatig nog steeds als remake aangeboden.

Ook zoals in hifi zo heb je ook voor P.A. Componenten is allerlei prijsklasse en kwaliteiten echter in P.A. systemen worden veel meer x overs gebruikt. Beheringer is relatief goedkoop en scoort hoog in prijs kwaliteit.
In het hogere segment zeg maar de top heb of had je DDA en BSS. Deze crossovers  kan je zien als een van de eerste DSP's. Naast de crossover functies zaten er ook limiters in ter bescherming van je luidsprekers.

Je kan wel zeggen Dolby Lake is extreem duur maar hij is gemaakt en ontworpen om complexe P.A. Systemen aan te sturen met functies die je in de huiskamer niet nodig hebt. En op een P.A. Systeem  waar je voor een half miljoen of meer aan luidsprekers en versterkers nodig hebt valt die prijs van Dolby Lake als hart van je systeem nog wel mee.

Ik had het niet zo goed verwoord, het ging om de frequentiekaarten voor Accuphase crossovers. Een Urei, BSS en meen ook Klark Teknik kun je inderdaad zo ombouwen als je de handleiding erbij pakt.

katwax

Citaat van: Mao op augustus 14, 2025, 10:55:25Dat is nu net waar het om gaat met aktieve onebox systemen is het jammer dat je vastgebakken zit aan hoe de fabrikant het heeft bedacht maar wat als je liever naar buizenversterker wil luisteren? Of niet naar die standaard hypexen.
Of dat dan jammer is of niet, dat is je persoonlijke mening. Ik ga er langs de andere kant vanuit dat de ontwerper van deze actieve luidsprekers het toch beter weet dan mij en dus de juiste onderdelen kiest om de luidsprekers te laten klinken zoals het in de visie van de ontwerper moet zijn.

Het neemt tevens het twijfelen of je de "beste" versterker wel hebt voor de luidsprekers. Dus wat jij jammer noemt is voor de ander juist een manier om rust te vinden. Neemt het dan een (deel) van de hobby weg hangt dan totaal af wat jou visie is over de hobby, voor mij is dit muziek luisteren, voor een ander kan dit juist zijn om zoveel mogelijk merken te beluisteren en hierdoor zoveel mogelijk sets samen te stellen. Dat laatste wordt beperkter met actieve luidsprekers.

Werk je graag aan een motor of rij je liever met de motor  ;)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Mao

Citaat van: katwax op augustus 14, 2025, 13:31:41Of dat dan jammer is of niet, dat is je persoonlijke mening. Ik ga er langs de andere kant vanuit dat de ontwerper van deze actieve luidsprekers het toch beter weet dan mij en dus de juiste onderdelen kiest om de luidsprekers te laten klinken zoals het in de visie van de ontwerper moet zijn.

Het neemt tevens het twijfelen of je de "beste" versterker wel hebt voor de luidsprekers. Dus wat jij jammer noemt is voor de ander juist een manier om rust te vinden. Neemt het dan een (deel) van de hobby weg hangt dan totaal af wat jou visie is over de hobby, voor mij is dit muziek luisteren, voor een ander kan dit juist zijn om zoveel mogelijk merken te beluisteren en hierdoor zoveel mogelijk sets samen te stellen. Dat laatste wordt beperkter met actieve luidsprekers.

Werk je graag aan een motor of rij je liever met de motor  ;)

Als je goed gelezen hebt wat ik met dit draadje bedoel is niet de vraag aktief of passief maar wel dat ik het toejuich dat sinds het uitbrengen in de home hifi van het Philips MFB systeem dat nu meer en meer all in luidspreker systemen de markt zien. Kijk na het verloop van dit draadje.

Nee ik rij geen motorfiets. Maar ik eet ook geen hap klare diepvriesmaaltijden maar wil wel hier en daar een ander ingrediënt erbij.
Er worden hele discussies gevoerd wat de "beste" versterkers is, die discussie is gesloten bij one box systeem al dan niet aktief immers zo krijg je hem.
Als je een voorkeur hebt voor een bepaalde versterker bijvoorbeeld buizen of wat dan ook kom je bedrogen uit.
Heb mijn focus gericht op andere luidsprekers en ATC scm 100 staat op de shortlist ik ga absoluut voor aktief maar zou het liefst mijn huidige versterker blijven gebruiken. Dan heb ik 2 opties de Aktieve set kopen met de ATC versterkers erin of een passieve en er aan gaan sleutelen, dat laatste is niet zo ingewikkeld te doen maar ja om nu in een aanschaf van pakweg 20 mile te gaan zitten sleutelen is het andere uiterste.

AudioLaan

Passieve kan je in elk geval al tri ampen. En je kan er in een handomdraai ook actieve van maken. Het versterkerpakket is immers los bij te bestellen indien gewenst.
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

katwax

Citaat van: Mao op augustus 14, 2025, 13:58:25Als je goed gelezen hebt wat ik met dit draadje bedoel is niet de vraag aktief of passief maar wel dat ik het toejuich dat sinds het uitbrengen in de home hifi van het Philips MFB systeem dat nu meer en meer all in luidspreker systemen de markt zien. Kijk na het verloop van dit draadje.

Nee ik rij geen motorfiets. Maar ik eet ook geen hap klare diepvriesmaaltijden maar wil wel hier en daar een ander ingrediënt erbij.
Er worden hele discussies gevoerd wat de "beste" versterkers is, die discussie is gesloten bij one box systeem al dan niet aktief immers zo krijg je hem.
Als je een voorkeur hebt voor een bepaalde versterker bijvoorbeeld buizen of wat dan ook kom je bedrogen uit.
Heb mijn focus gericht op andere luidsprekers en ATC scm 100 staat op de shortlist ik ga absoluut voor aktief maar zou het liefst mijn huidige versterker blijven gebruiken. Dan heb ik 2 opties de Aktieve set kopen met de ATC versterkers erin of een passieve en er aan gaan sleutelen, dat laatste is niet zo ingewikkeld te doen maar ja om nu in een aanschaf van pakweg 20 mile te gaan zitten sleutelen is het andere uiterste.

Je voorkeur gaat dan naar het geluid van buizen bedoel je? Als je naar andere speakers gaat blijft altijd de vraag of het een match is met een bepaalde versterker. Niets garandeerd dat de ATC goed matched met je McIntoch (ik hoop trouwens van wel). Brt had ook een liefde voor buizen en als ik het juist heb was deel hiervan niet het geluid, maar het visuele.

Wat mogelijk wel een optie is, is je versterker als voorversterker gebruiken. In die zin kan de versterker dan nog wel de sound beinvloeden.

brt

Citaat van: Rob_Dingen op augustus 14, 2025, 11:04:48Dat digitale speakers goed kunnen klinken en de beoordeling op DSP.
Omdat de speaker goed klinkt wil het niet zeggen dat DSP iets van de kwaliteit wegneemt.

Rob

Ik denk dat we elkaar dan niet begrijpen :)

Dat laatste bedoel ik ook, dat eerste is volgens mij puur jouw vergelijking bij jouw bouwen van speakers, toch?

Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

FS249

You have lost me. :nopompom:
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

RCD

Citaat van: brt op augustus 14, 2025, 16:10:47Dat laatste bedoel ik ook, dat eerste is volgens mij puur jouw vergelijking bij jouw bouwen van speakers, toch?
Ja dat zijn dezelfde speakers maar telkens met een ander aansturing, Actief met DSP, Actief analoog en passief.
Zelfde filters natuurlijk en dan komt DSP er het slechtst uit.

Rob

Kwabbernoot

Op welke manier het slechtst? Hoe moet ik dat zien? Is dat het stereobeeld, helderder geluid, zwakke bas? Combinatie van alles?

Groeten...

chansig

En is dit (slecht) dan smaak of meettechnisch ?

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Mao

Citaat van: AudioLaan op augustus 14, 2025, 14:27:34Passieve kan je in elk geval al tri ampen. En je kan er in een handomdraai ook actieve van maken. Het versterkerpakket is immers los bij te bestellen indien gewenst.

Oke dat zou mooi zijn iedergeval is er over nagedacht.

morca

Dsp veroorzaakt ringing in de hoge tonen.
Dat was het eerste wat mij opviel.
Ik heb dat later ook nog gegoogled en idd ook gevonden bij meer mensen die dit ook hoorde.
Waardoor zonder dsp zuiverder klinkt als met.

Het is niet alleen op de hoge tonen hoorbaar btw.
Maar een high hat is goed te horen of hij versmeerd word.

brt

Citaat van: morca op augustus 14, 2025, 19:06:25Dsp veroorzaakt ringing in de hoge tonen.
Dat was het eerste wat mij opviel.
Ik heb dat later ook nog gegoogled en idd ook gevonden bij meer mensen die dit ook hoorde.
Waardoor zonder dsp zuiverder klinkt als met.

Het is niet alleen op de hoge tonen hoorbaar btw.
Maar een high hat is goed te horen of hij versmeerd word.

Bijzonder dat de duurste high end studio's dan actieve dsp speakers gebruiken...

Blijkbaar heeft degene die de mix in elkaar moet zetten er geen last van, maar de luisteraar wel?
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

morca

Citaat van: brt op augustus 14, 2025, 19:10:48Bijzonder dat de duurste high end studio's dan actieve dsp speakers gebruiken...

Blijkbaar heeft degene die de mix in elkaar moet zetten er geen last van, maar de luisteraar wel?
Denk dat het uitmaakt wat de dsp gekost heeft.
En wat hij aan rekenkracht heeft.

Ik heb hier op het forum ook leden gezien die waren gek van dirac.
Tot opeens iets gehoord werd.
Waardoor dirac met muziek toch weer uit moest.

Ik bedoel hier niks negatief mee over dirac of andere dsp als trinnov.

Ik wil alleen aangegeven dat mensen soms iets niet horen.
En dan opeens valt het op. En blijf je horen wat er mis is.

Ik snap je reactie heel goed.
Audio is een aparte hobby.
Ik heb ook mijn eerdere woorden of beweringen wel eens in moeten slikken.
Vond ik niet erg ook.
Elke keer als dat gebeurde had ik iets geleerd.
En mijn set klonk vaak beter daarna.

chansig

Jouw Behringer doet het allemaal analoog ?

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Littletycoon

Citaat van: Rob_Dingen op augustus 14, 2025, 17:12:41en dan komt DSP er het slechtst uit.

Rob
Dan doe je iets fout.

Mao

Citaat van: brt op augustus 14, 2025, 19:10:48Bijzonder dat de duurste high end studio's dan actieve dsp speakers gebruiken...

Wie zegt dat er in high end studio's actieve dsp gebruikt worden ? Wat maakt een Studio High End eigenlijk.

Er zullen gerust studio's zijn die aktieve dsp monitoren gebruiken.

Over wat voor studio's praten we over. Wat is het doel van die  studio,  post productions, broadcast, enz. Er zijn wel tig verschillende studio's en ieder heeft zo zijn voorkeuren en wensen.

Zo ook het gebruik en doel van de luidsprekers. In audioland wordt als ultime "kwaliteits aanduiding" het predicaat Studio monitor geplakt zelfs bij gerenomeerde merken  de nederlandse D&D predikt dat ze studio monitoren bouwen sorry maar ze mogen dan met academische verhalen komen en schermen met onderzoeken TNO en weet ik wat allemaal ze klinken gewoon goed maar daar moet je wel voor betalen. Dat maakt ze nog geen studio monitor er zullen best een paar van die dingen daar rondzwerven net zoals een merk als Sonos.

Over wat voor type monitoren praten we nearfield, main enz.
Neuman maakt ook monitoren die zitten in een bepaald marktsegment en die zal je niet snel aantreffen in Studio's waar de groten der aarde opnemen maar wel bij post video productie's en broadcast tv.
De meest verkochte studio monitor allertijden is de Auratone Cube die kosten zo een 380 euro per set. Vraag me af met alle respect wie  in dit forum deze kennen. Als je ze ziet denken jullie wat is dit voor onzin met die Auratone en 1 ding is zeker deze kastjes staan in bijna alle grote opname studio's.

Waarom je heel veel studio monitoren ziet met ingebouwde versterkers al dan niet aktief ziet heeft ook een hele praktische reden ruimte gebrek.

Kwabbernoot

Wat maakt een speaker dan wel een studio monitor?

Groeten...

katwax

De Kii wordt ook als studio speaker verkocht of misschien beter gezegd voor de "professionals". Als je op hun site kijkt staan er zelfs meerder reviews van gebruikers uit de muziek industrie. Is dit dan een studiospeaker?

mmuetst

Citaat van: Kwabbernoot op augustus 15, 2025, 08:01:46Wat maakt een speaker dan wel een studio monitor?

Groeten...
Een monitor die zo neutraal mogelijk is. Dit wordt soms bij gebruik in een huiskamer als saai ervaren.
Maar kijk je naar de LS 3/5A, dat zijn dan weer monitoren speciaal gemaakt voor kleine uitzend studio's en rapportage wagens.
Die is in mijn ogen niet neutraal, terwijl dat wel het doel was van deze monitor:

"The speaker concept set out transparent and natural sound as the goal, and the achievement of the result is widely acknowledged"

https://en.wikipedia.org/wiki/LS3/5A
https://www.stereophile.com/content/bbc-ls35a-loudspeaker-1989-measurements

Misschien hadden ze toen andere inzichten
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Mao

Hier geef je het doel aan waarvoor deze monitoren bedoeld waren uitzend en reportages. En wat wil de geluidsman weten? Precies hoe het op de tv klinkt bij jou thuis en niet iedereen heeft een soundbar maar gewoon de tv luidsprekers. Je zult begrijpen dat hierin en ook een behoorlijke verandering in is geweest en nog. Waar eerst werd gefocussed op am radio via fm naar Dab+