Aktieve luidsprekers een uitkomst of…

Gestart door Mao, augustus 11, 2025, 19:14:59

Vorige topic - Volgende topic

katwax

ER zijn genoeg merken al jaren bezig (bv Linn, ) om alles zo lang mogelijk digitaal te houden net omdat Analoog veel minder voorspelbaar is en ontvankelijker is voor invloed dan digitaal.

Defecten, mja heb mij Kii Three nu zo'n 9 jaar en werken nog altijd perfect.

Wat ik lees zijn vooral vooroordelen, want de leden die zelf Actieve speakers hebben en hierin reageren zeggen allemaal dat ze niet terug zouden gaan.
Tevens Actieve luidsprekers allemaal over 1 kam scheren is volgens mij de grootste fout, er zit echt wel verschil tussen de merken en types, wat dan volgens mij een bepaalde ervaring met zich meebrengt. Same for DSP, ik ben voor, maar indien niet juist toegepast kan het meer fout dan goed doen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

CinéHome

Ik meen een vergelijk te zien met analoge versus digitale fotografie...

Veel kenners verkiezen vintage lenzen op moderne digitale camera's omwille van de wat 'analogere' resultaten.
Op vintage analoge camera's gebruiken ze dan weer wel de scherpste moderne lenzen omdat daar de analoge film zelf voor de wat 'analogere' look zorgt.

Als je het digitale pad tot in de speakers doortrekt, heb ik - alvast in mijn ervaring met Hypex - het gevoel dat het allemaal wat steriel wordt. Die extra conversie AD/DA zorgt voor een wat 'analogere' klank.

Umami
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

RCD

Citaat van: brt op augustus 12, 2025, 23:02:07Ik vind het hele verhaal van analoog VS. digitaal redelijk overtrokken. Bij de actieve speakers die ik heb gehoord ook totaal geen last gehad van een 'digitaal randje' of wat dan ook.
Ik begrijp deze opmerking maar jij hebt nooit de mogelijkheid gehad om het verschil te testen.
Als ik dezelfde speaker gebruik kan ik luisteren naar de verschillen tussen passief, actief analoog en actief met DSP en dat heb ik veelvuldig gedaan.
Sterker nog ik begin altijd met dsp als ik een filter ga ontwikkelen.
Dat kan realtime en meteen weer een meting er achteraan wat heel veel tijd bespaard als alles telkens passief te moeten bouwen.
Dus kan met zekerheid zeggen dat ik daar veel ervaring mee heb.

Citaat van: brt op augustus 12, 2025, 23:02:07Digitaal heeft geen klank, hoe het wordt toegepast is voornamelijk bepalend denk ik.
Dat klopt maar dat is natuurlijk wel een dingetje.
Ga er vanuit dat een goed gebouwde dac dat altijd beter doet.

Citaat van: brt op augustus 12, 2025, 23:02:07Als je actieve speakers hebt met een digitale ingang skip je zelfs een conversie en kun je vanuit je streamer of digitale interface zonder omwegen naar de speaker. Het lijkt mij op papier zelfs de beste aanvliegroute, kortere signaalweg is niet mogelijk 👌
Wat skip je dan?
Uiteindelijk word het analoog.

Rob

katwax

Citaat van: Rob_Dingen op augustus 13, 2025, 15:30:30Wat skip je dan?

Rob
de extra convertie(s) van digitaal naar analoog. Bij Kii bv kan je analoog inkomen, maar dan zet die dat signaal eerst om naar digitaal (AD conversie) om het dan verder door het systeem te sturen tot aan de speaker waar het dan terug naar analoog gaat (DA).

Enige dat je daarmee bekomt in mijn ogen is de invloed van het toestel dat analoog binnen komt, stel dat je bv er eerst een DAC voorzet dan krijg je de "signatuur" mee van die DAC. De vraag is echter of je dat wil  :)

AudioLaan

En of je de signatuur van de dac in die speaker er dan bij wil.
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

RCD

Citaat van: katwax op augustus 13, 2025, 15:52:06de extra convertie(s) van digitaal naar analoog. Bij Kii bv kan je analoog inkomen, maar dan zet die dat signaal eerst om naar digitaal (AD conversie) om het dan verder door het systeem te sturen tot aan de speaker waar het dan terug naar analoog gaat (DA).

Enige dat je daarmee bekomt in mijn ogen is de invloed van het toestel dat analoog binnen komt, stel dat je bv er eerst een DAC voorzet dan krijg je de "signatuur" mee van die DAC. De vraag is echter of je dat wil  :)
Ik kijk hier anders na.
In jou situatie klopt dat maar bij een analoge actieve niet.
Het moet altijd ergens naar analoog, dus in vergelijk met andere opstellingen sla je niks over zoals een passieve speaker en actieve analoge speaker.

Rob

katwax

Citaat van: Rob_Dingen op augustus 13, 2025, 16:08:43Ik kijk hier anders na.
In jou situatie klopt dat maar bij een analoge actieve niet.
Het moet altijd ergens naar analoog, dus in vergelijk met andere opstellingen sla je niks over zoals een passieve speaker en actieve analoge speaker.

Rob
Ok, maar dan zou je ook geen digitale ingang hebben (of gebruiken) als je analoog binnen komt? Anders zit je toch altijd met een conversie.

RCD

Citaat van: katwax op augustus 13, 2025, 16:32:14Ok, maar dan zou je ook geen digitale ingang hebben (of gebruiken) als je analoog binnen komt? Anders zit je toch altijd met een conversie.

Zoals jij het doet is de enige goede manier omdat de DAC in jou speaker zit dus digitaal in.

Rob

brt

Citaat van: Rob_Dingen op augustus 13, 2025, 16:55:34Zoals jij het doet is de enige goede manier omdat de DAC in jou speaker zit dus digitaal in.

Rob

Dat geldt dan toch voor alle actieve speakers met een digital in? Zoals de Atlas i8 die ik thuis had.

Het klopt dat er dan een goede dac in de actieve speaker moet zitten zoals @AudioLaan zegt. Maar daar heb ik bij Atlas en kii en d&d wel vertrouwen in

Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

purple300

Citaat van: katwax op augustus 13, 2025, 13:03:01ER zijn genoeg merken al jaren bezig (bv Linn, ) om alles zo lang mogelijk digitaal te houden net omdat Analoog veel minder voorspelbaar is en ontvankelijker is voor invloed dan digitaal.

Defecten, mja heb mij Kii Three nu zo'n 9 jaar en werken nog altijd perfect.

Wat ik lees zijn vooral vooroordelen, want de leden die zelf Actieve speakers hebben en hierin reageren zeggen allemaal dat ze niet terug zouden gaan.
Tevens Actieve luidsprekers allemaal over 1 kam scheren is volgens mij de grootste fout, er zit echt wel verschil tussen de merken en types, wat dan volgens mij een bepaalde ervaring met zich meebrengt. Same for DSP, ik ben voor, maar indien niet juist toegepast kan het meer fout dan goed doen.

Laat mij dan ook eens reageren. Sinds begin dit jaar heb ik een setje ATC40 actief icm met een Aruralic Altair 2.2
Ik ga in elk geval niet terug :)
Mocht je de behoefte hebben om te spelen dan kan dat nog steeds met powercables of de interlinks. Of een andere bron zoals al eens is opgemerkt.
Wat ik zelf ervaar is dat alles in balans is met deze speakers en dat heb ik met eerdere sets niet ervaren.

brt

Citaat van: AudioLaan op augustus 13, 2025, 12:00:51Wat ik bedoel is dat zo'n voordeel niet nodig is als je (jij hebt die) een goede dac hebt en geen actieve speaker die weer A/D gaat omzetten. :)

Aha! Ik snap wat je bedoelt: analoge actieve speakers dus, zoals de psi dat doet die ik eerder noemde hier.

Uiteindelijk zul je altijd een d/a conversie moeten maken. Waar je die dan het beste kan doen is de vraag. Maar zo laat mogelijk in de keten vind ik geen gekke gedachte.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

brt

Citaat van: Rob_Dingen op augustus 13, 2025, 15:30:30Ik begrijp deze opmerking maar jij hebt nooit de mogelijkheid gehad om het verschil te testen.
Als ik dezelfde speaker gebruik kan ik luisteren naar de verschillen tussen passief, actief analoog en actief met DSP en dat heb ik veelvuldig gedaan.
Sterker nog ik begin altijd met dsp als ik een filter ga ontwikkelen.
Dat kan realtime en meteen weer een meting er achteraan wat heel veel tijd bespaard als alles telkens passief te moeten bouwen.
Dus kan met zekerheid zeggen dat ik daar veel ervaring mee heb.
Dat klopt maar dat is natuurlijk wel een dingetje.
Ga er vanuit dat een goed gebouwde dac dat altijd beter doet.
Wat skip je dan?

Rob

Ik geloof je meteen Rob. Ik heb idd nog geen actieve analoge speaker gehoord en heb dus niet kunnen vergelijken. Heb alleen nu wel meerdere actieve met ingebouwde digitale dsp gehoord en hoor geen digitale invloeden. Dat is het enige wat ik probeerde te zeggen.

N.a.v. de vergelijking met mijn Sopra tov deze digitale speakers ben ik niet zo bang voor deze speakers en zie ik alleen maar voordelen. Maar misschien val ik wel stijl achterover als ik ze hoor, dat kan natuurlijk:)

AudioLaan

Citaat van: brt op augustus 13, 2025, 17:11:16Aha! Ik snap wat je bedoelt: analoge actieve speakers dus, zoals de psi dat doet die ik eerder noemde hier.

Uiteindelijk zul je altijd een d/a conversie moeten maken. Waar je die dan het beste kan doen is de vraag. Maar zo laat mogelijk in de keten vind ik geen gekke gedachte.

Ja dat bedoel ik. De psi en neumann, die doen dat zo ;-)
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

AudioLaan

Citaat van: brt op augustus 13, 2025, 17:17:05Ik geloof je meteen Rob. Ik heb idd nog geen actieve analoge speaker gehoord en heb dus niet kunnen vergelijken. Heb alleen nu wel meerdere actieve met ingebouwde digitale dsp gehoord en hoor geen digitale invloeden. Dat is het enige wat ik probeerde te zeggen.

N.a.v. de vergelijking met mijn Sopra tov deze digitale speakers ben ik niet zo bang voor deze speakers en zie ik alleen maar voordelen. Maar misschien val ik wel stijl achterover als ik ze hoor, dat kan natuurlijk:)

Vraag een paar Neuman op proef. Zelfde leverancier als Atlas. Dan weet je het :)

brt

Citaat van: AudioLaan op augustus 13, 2025, 19:05:32Vraag een paar Neuman op proef. Zelfde leverancier als Atlas. Dan weet je het :)

Ik vind ze te lelijk voor m'n woonkamer, anders had ik ze wel willen verkennen

RCD

Citaat van: brt op augustus 13, 2025, 17:17:05Ik geloof je meteen Rob. Ik heb idd nog geen actieve analoge speaker gehoord en heb dus niet kunnen vergelijken. Heb alleen nu wel meerdere actieve met ingebouwde digitale dsp gehoord en hoor geen digitale invloeden. Dat is het enige wat ik probeerde te zeggen.

Ik denk dat je nog steeds 2 zaken door elkaar haalt.
Er zijn best wel ontwerpen actief met dsp die goed klinken daar gaat het niet om.
Ik ben daar persoonlijk niet van omdat ik de mogelijkheid heb om meerdere systemen op dezelfde speaker te kunnen testen.
Dus de enige variatie is dan wel of geen dsp filters of passief.
Wat ik daarmee eigenlijk wil zeggen is dat je geen oordeel kunt vellen over digitaal, alleen over het totale systeem of het goed of slecht is.
Maar ondertussen staan de focals er nog steeds terwijl theoretisch actief beter moet zijn is dat nog niet gelukt.
Dat verteld natuurlijk ook iets (mijn conclusie).

Rob

AudioLaan

Toch denk ik dat Bart is opgeschoten. Alle uitdagers zijn weer weg. Veel duurdere passieve speakers konden niet tippen. Van de actieve all in one's stak de Atlas er bovenuit. Die verloor nipt. Maar voor het geld dan dus een hele knappe speaker.

chansig

Hij had die Elac "moeten" proberen. :D

Eigenlijk hoor ik vaker actieve speakers dan passieve. Vrienden van me hebben bijna ook allemaal actief. En als ik ergens iets passiefs hoor dan is dat bij Laan.

Eind september weer luisteren bij DofN. Neugierig of ik toch weer meer BACCH minded ga worden.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

brt

Citaat van: Rob_Dingen op augustus 13, 2025, 20:34:10Ik denk dat je nog steeds 2 zaken door elkaar haalt.
Er zijn best wel ontwerpen actief met dsp die goed klinken daar gaat het niet om.
Ik ben daar persoonlijk niet van omdat ik de mogelijkheid heb om meerdere systemen op dezelfde speaker te kunnen testen.
Dus de enige variatie is dan wel of geen dsp filters of passief.
Wat ik daarmee eigenlijk wil zeggen is dat je geen oordeel kunt vellen over digitaal, alleen over het totale systeem of het goed of slecht is.
Maar ondertussen staan de focals er nog steeds terwijl theoretisch actief beter moet zijn is dat nog niet gelukt.
Dat verteld natuurlijk ook iets (mijn conclusie).

Rob

Klopt, ik vel er dan ook geen oordeel over, mijn punt was dat ik op papier heel veel voordelen zie bij actieve digitale dsp speakers. En dat ik digitaal dus niet als nadelig hoor. Maar misschien praten we langs elkaar heen hoor...

Ik denk dat ik je nog niet volg: welke dingen haal ik dan door elkaar?

Dat de Focals er nog staan was meer een rationeel afweging, qua kwaliteit had ik ze ook kunnen vervangen door de Atlas i8. Ik vond ze op hetzelfde niveau spelen, mits de dsp goed was ingesteld :)

AudioLaan

Citaat van: chansig op augustus 13, 2025, 21:16:16Hij had die Elac "moeten" proberen. :D

Eigenlijk hoor ik vaker actieve speakers dan passieve. Vrienden van me hebben bijna ook allemaal actief. En als ik ergens iets passiefs hoor dan is dat bij Laan.

Eind september weer luisteren bij DofN. Neugierig of ik toch weer meer BACCH minded ga worden.

Gr. Hans

Die Elacs zijn weg. En met alle respect, net weer een andere league. En bij mij kan je naast passief ook actief heuren. Wie weet worden we ook vrienden. :)

Kwabbernoot

Precies, DofN eruit met zijn passieve meuk en Laan erin.  :pompom:

Groeten...

:tounge:

chansig

Citaat van: Kwabbernoot op augustus 13, 2025, 21:38:32Precies, DofN eruit met zijn passieve meuk en Laan erin.  :pompom:

Groeten...

:tounge:

Verleidelijke gedachte. Maar ik ga er niet aan toegeven. 😄

Alleen deze gedachte al verdient DofN niet. Los van de weergave.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Kwabbernoot

Vooruit, DofN heeft tenslotte nog BACCH. Dat is ook iets waard.  :sigh:

chansig

:D

Als dat de basis van de vriendschap zou zijn dan heb ik nog een boel te leren en mag hij me inleveren bij Laan. Kan me alleen niet voorstellen dat Laan dan op mij zit te wachten.

Maw: DofN is een goed mens met een set die een goede weergave kent. En de 2 vullen elkaar niet aan.

Warm !!!! 😁

Gr. Hans

Coax AQ Carbon

Mao

Citaat van: ElpeeTwaalf op augustus 12, 2025, 18:43:20Vergeet Accuphase niet, die maken nog steeds schitterende, dan wel DSP-gebaseerde, actieve crossovers, de DF serie. Mijn installatie is volledig gebalanceerd XLR aangesloten en heb zelf nog de analoge uitvoering van Accuphase, F-20 uit omstreeks 2000. Topmateriaal maar niet bepaald flexibel, net zoals de oude JBL/UREI crossovers zitten hier frequentiekaarten in en deze moet je uit Japan importeren.

Wat betreft actief filteren, de crux is dat je een actieve filter juist niet moet horen en dat blijkt helaas al een hele opgave! De goedkope modellen (met name PA materiaal) hebben vaak een behoorlijke ruisvloer en doen alles hetzelfde klinken, het geluid wordt als het ware platgeslagen en mist emotie. Dit is tevens mijn ervaring met DSPs voor PA (de extreem dure Dolby Lake enz. heb ik nog niet gehoord) - ze zijn niet transparant genoeg.

Bij de 4350A werd in Studio's de JBL/Urei crossover gebruikt. Dat je die frequentie kaarten uit Japan moet halen is onzin. Naast de keuze uit vele verschillende frequenties had je voor de 4350 een aangepaste kaart. In de manual een staat een conversie lijst, en hopla met de soldeerbout in de hand wat weerstanden en C veranderen en klaar. Op Ebay worden de blanco kaarten regelmatig nog steeds als remake aangeboden.

Ook zoals in hifi zo heb je ook voor P.A. Componenten is allerlei prijsklasse en kwaliteiten echter in P.A. systemen worden veel meer x overs gebruikt. Beheringer is relatief goedkoop en scoort hoog in prijs kwaliteit.
In het hogere segment zeg maar de top heb of had je DDA en BSS. Deze crossovers  kan je zien als een van de eerste DSP's. Naast de crossover functies zaten er ook limiters in ter bescherming van je luidsprekers.

Je kan wel zeggen Dolby Lake is extreem duur maar hij is gemaakt en ontworpen om complexe P.A. Systemen aan te sturen met functies die je in de huiskamer niet nodig hebt. En op een P.A. Systeem  waar je voor een half miljoen of meer aan luidsprekers en versterkers nodig hebt valt die prijs van Dolby Lake als hart van je systeem nog wel mee.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.