Aktieve luidsprekers een uitkomst of…

Gestart door Mao, augustus 11, 2025, 19:14:59

Vorige topic - Volgende topic

Kwabbernoot

Citaat van: mmuetst op augustus 15, 2025, 10:40:52Een monitor die zo neutraal mogelijk is. Dit wordt soms bij gebruik in een huiskamer als saai ervaren.
Maar kijk je naar de LS 3/5A, dat zijn dan weer monitoren speciaal gemaakt voor kleine uitzend studio's en rapportage wagens.
Die is in mijn ogen niet neutraal, terwijl dat wel het doel was van deze monitor:

"The speaker concept set out transparent and natural sound as the goal, and the achievement of the result is widely acknowledged"

https://en.wikipedia.org/wiki/LS3/5A
https://www.stereophile.com/content/bbc-ls35a-loudspeaker-1989-measurements

Misschien hadden ze toen andere inzichten

Bedankt voor jouw idee hierover maar de vraag was eigenlijk gericht aan Mao. Dus nog maar eens de vraag: Wat maakt volgens jou (Mao dus) een speaker een studio monitor?

Groeten...

brt

Citaat van: Mao op augustus 15, 2025, 07:24:11Wie zegt dat er in high end studio's actieve dsp gebruikt worden ? Wat maakt een Studio High End eigenlijk.

Er zullen gerust studio's zijn die aktieve dsp monitoren gebruiken.

Over wat voor studio's praten we over. Wat is het doel van die  studio,  post productions, broadcast, enz. Er zijn wel tig verschillende studio's en ieder heeft zo zijn voorkeuren en wensen.

Zo ook het gebruik en doel van de luidsprekers. In audioland wordt als ultime "kwaliteits aanduiding" het predicaat Studio monitor geplakt zelfs bij gerenomeerde merken  de nederlandse D&D predikt dat ze studio monitoren bouwen sorry maar ze mogen dan met academische verhalen komen en schermen met onderzoeken TNO en weet ik wat allemaal ze klinken gewoon goed maar daar moet je wel voor betalen. Dat maakt ze nog geen studio monitor er zullen best een paar van die dingen daar rondzwerven net zoals een merk als Sonos.

Over wat voor type monitoren praten we nearfield, main enz.
Neuman maakt ook monitoren die zitten in een bepaald marktsegment en die zal je niet snel aantreffen in Studio's waar de groten der aarde opnemen maar wel bij post video productie's en broadcast tv.
De meest verkochte studio monitor allertijden is de Auratone Cube die kosten zo een 380 euro per set. Vraag me af met alle respect wie  in dit forum deze kennen. Als je ze ziet denken jullie wat is dit voor onzin met die Auratone en 1 ding is zeker deze kastjes staan in bijna alle grote opname studio's.

Waarom je heel veel studio monitoren ziet met ingebouwde versterkers al dan niet aktief ziet heeft ook een hele praktische reden ruimte gebrek.

Ik noemde de toepassing al: het mixen van albums. Genelec, Focal, kii, Adam, Dynaudio, Barefoot, KS Digital en vele andere, worden allemaal gebruikt door gerenommeerde mixers en producers in high end studio's. Daarmee bedoel ik: studio's die gewoon absoluut topspul hebben staan en werken voor artiesten met serieuze budgetten.

Gaat om zowel near als midfield.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

Mao

Wat maakt een luidspreker een Studio luidspreker ? Is toch afhankelijk van wat voor studio en waar in de keten wil je hem voor gebruiken.

Groot dynamisch bereik analytisch en vooral ook fool proof. Moet tegen een stootje kunnen in de zin van piek belasting.

De scheidslijn tussen een goede home luidspreker en studio monitor is dun

Tegenwoordig worden grote hits niet meer noodzakelijkerwijs in Top studio's opgenomen dat varieert van huiskamer tot wat dan ook. Dat speelveld is de afgelopen decennia behoorlijk veranderd. En de creativiteit eindeloos. Kijk eens hoe DJ's hun muziek opnemen en kijk hoe oasis dat doet en dat vereist ook verschil in afluistering en persoonlijke voorkeur van de producent en artiest.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

DofN

Citaat van: Kwabbernoot op augustus 13, 2025, 21:38:32Precies, DofN eruit met zijn passieve meuk en Laan erin.  :pompom:

Groeten...

:tounge:

Mijn analoge meukluidsprekers gaan vooralsnog nergens naartoe. Al denk ik er voorzichtig aan om mijn vloer te laten opschuren.. Een klus waar ik me niet op verheug.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

chansig

En wat maakt bv de 8c dan geen studiomonitor ?

Ik heb overigens geen idee hoor.

Gr. Hans
Citaat van: Mao op augustus 15, 2025, 14:17:37Wat maakt een luidspreker een Studio luidspreker ? Is toch afhankelijk van wat voor studio en waar in de keten wil je hem voor gebruiken.

Groot dynamisch bereik analytisch en vooral ook fool proof. Moet tegen een stootje kunnen in de zin van piek belasting.

De scheidslijn tussen een goede home luidspreker en studio monitor is dun

Tegenwoordig worden grote hits niet meer noodzakelijkerwijs in Top studio's opgenomen dat varieert van huiskamer tot wat dan ook. Dat speelveld is de afgelopen decennia behoorlijk veranderd. En de creativiteit eindeloos. Kijk eens hoe DJ's hun muziek opnemen en kijk hoe oasis dat doet en dat vereist ook verschil in afluistering en persoonlijke voorkeur van de producent en artiest.

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Gabor

Een studio speaker is een speaker welke volgens de fabrikant met name bedoeld is voor studio's. Zo simpel is het eigenlijk. Daarbinnen heb je werkelijk alle soorten, maten en kwaliteiten. Met prijskaartjes van 80,- euro tot vele duizenden. Praktisch sluit het aan op de manier van gebruik in een studio situatie, dus bepaalde inputs, afmetingen, beoogd afstand tot luisteraar, features, verticaal afstraalgedrag, etc. Een studiospeaker doet het prima in een huiskamer als je overweg kunt met deze praktische eigenschappen. Zo heb je zelden een volumeregeling in de speaker (apart van input trim), geen auto standby oid, het zijn ook geen vloerstaanders. En andersom kun je hifi speakers in een studio gebruiken met dezelfde kanttekeningen. De klankverschillen onder studio speakers zijn net zo groot als onder hifi speakers dus daar hoef je het niet om te doen.

brt

CiteerDe scheidslijn tussen een goede home luidspreker en studio monitor is dun

Dat is ook mijn ervaring. Als je van een neutrale weergave houdt kun je zoveel meer waar voor je geld krijgen dan in de vaak overprijsde hifi-wereld.

En met kabels, dsp, streamer of een (buizen)voorversterker valt er nog genoeg te tunen.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

Gabor

Citaat van: chansig op augustus 15, 2025, 14:25:41En wat maakt bv de 8c dan geen studiomonitor ?

Ik heb overigens geen idee hoor.

Gr. Hans

Om het makkelijk te maken, D&D heeft 2 versies van de 8c, een hifi versie en een studio versie. De speaker is hetzelfde, enige verschil is dat de hifi een ander uiterlijk heeft (is van eiken is en de studio van MDF). De hifi heeft direct streaming, de studio niet. En de studio heeft wat gaten voor brackets om 'm op te hangen. Dus ook hier geldt dat het praktische verschillen zijn, niet zozeer de klank. En beide zijn natuurlijk in beide situaties prima te gebruiken.

RCD

Citaat van: Kwabbernoot op augustus 14, 2025, 17:18:50Op welke manier het slechtst? Hoe moet ik dat zien? Is dat het stereobeeld, helderder geluid, zwakke bas? Combinatie van alles?
Altijd moeilijk te omschrijven maar hier gaat ie.
Iets platter en minder open/lucht en ruimtelijk.
En het is redelijk duidelijk hoorbaar.

Citaat van: chansig op augustus 14, 2025, 18:20:55En is dit (slecht) dan smaak of meettechnisch ?
Nee heeft wat mij betreft niets met smaak te maken, laat gewoon iets minder horen in de ruimtelijkheid.
Heb er niet aan gemeten met een microfoon omdat dat voor dit soort zaken veel te grof is.
Wel heb ik natuurlijk de filter hellingen en de output gekalibreerd.

Citaat van: Littletycoon op augustus 14, 2025, 21:24:03Dan doe je iets fout.
Oké ben altijd bereid om iets te leren.
Vertel wat ik fout heb gedaan?

Citaat van: Kwabbernoot op augustus 15, 2025, 08:01:46Wat maakt een speaker dan wel een studio monitor?
Dat is een speaker die in de studio staat.
Het is maar net van wie de studio is en net zoals bij ons zijn smaak is.
En als je 100% van de opnames beluisterd hoeveel % is er dan echt goed?
Dus wat zegt het als er een speaker in een studio staat.

Rob

chansig

Gelukkig hoort iedereen anders.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

DofN

Citaat van: chansig op augustus 15, 2025, 16:48:18Gelukkig hoort iedereen anders.

Gr. Hans

Klopt, de ervaringen van Rob Dingen zeggen mij ook helemaal niets. En zo moet het ook. Ik heb net mijn luisterervaringen van drie sets neergepend. Voor wat het waard is. Vooral jezelf niet te serieus nemen.

Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

Job

Auratones (en NS10s) staan nergens als Mains, enkel om mixes te checken op wat ervan overblijft op supermarkt-consumentenelektronica. Staan dan altijd echte mains naast waarop gewerkt wordt.

En ook onder engineers zul je smaakverschillen aantreffen. Sommige haten Genelecs, andere vinden PMC's veel te hifi — en dat gaat vaak echt om heel subtiele nuances. En per saldo is voor hen vooral van belang hoe hun mixes "vertalen" naar andere speakers en luisteromgevingen. En veel draait om wat ze gewend zijn, want ze willen niet hoeven twijfelen aan wat ze horen. Dus bestellen sommige engineers of muzikanten ook specifieke monitors als ze ergens anders moeten werken dan waar ze normaliter werken (tijdens tours bijvoorbeeld).

DSP's in studiomonitors (in serieuze studio's) worden in principe minimaal gebruikt, enkel voor de laatste tweaks en matches, in ruimtes die al akoestisch stevig zijn aangepakt.

tompj

Citaat van: chansig op augustus 15, 2025, 16:48:18Gelukkig hoort iedereen anders.

Gr. Hans
Als we eens begonnen met de acceptatie van die wijsheid/waarheid, dan zouden we elkaar gemiddeld genomen al beter begrijpen. Ieder oor is anders.

Persoonlijk heb ik nog nooit een actieve speaker gehoord waar ik op lange termijn mee kon leven. Persoonlijk, let wel.
Ik ben groot fan van de ATC SCM 50. Maar dan wel in passieve vorm.
Speakers: Devore Orangutan 0/Baby
Versterking: Leben CS600X of Enleum AMP-23r of Accuphase E-650 (te koop❗️)
CD-speler: Accuphase DP-55V.
Streamer: Naim ND5 XS2.
Analoog: Thorens TD-160, SME 3009, Denon DL-103, Accuphase AD50/Project Tube Box DS

RCD

Gr. Hans
Dat was al duidelijk bij Laan dat je niet anders hoort maar gewoon minder.

Citaat van: DofN op augustus 15, 2025, 16:50:17Klopt, de ervaringen van Rob Dingen zeggen mij ook helemaal niets. En zo moet het ook. Ik heb net mijn luisterervaringen van drie sets neergepend. Voor wat het waard is. Vooral jezelf niet te serieus nemen.
Tuurlijk moet je het niet serieus nemen en mij zeker niet.
Er zijn er hier ook wel wat die ik niet serieus neem.

Rob

Kwabbernoot

Yes! Reuring...  :popcorn:

DofN

Citaat van: Rob_Dingen op augustus 15, 2025, 17:19:30Dat was al duidelijk bij Laan dat je niet anders hoort maar gewoon minder.

Rob

De vraag in dezen is natuurlijk.. hoe serieus neem je jezelf? Dat anderen je niet serieus nemen, dat is duidelijk. En terecht. Maar dat is niet relevant.

chansig

Citaat van: Rob_Dingen op augustus 15, 2025, 17:19:30Dat was al duidelijk bij Laan dat je niet anders hoort maar gewoon minder.

Rob

Laten we dat dan maar vaststellen: Geen verstand van zaken, sowieso geen inhoud en hoort minder.

Het is nog een wonder dat ik mag stemmen. 😂

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

Mao

Citaat van: Job op augustus 15, 2025, 17:04:58Auratones (en NS10s) staan nergens als Mains, enkel om mixes te checken op wat ervan overblijft op supermarkt-consumentenelektronica. Staan dan altijd echte mains naast waarop gewerkt wordt.

En ook onder engineers zul je smaakverschillen aantreffen. Sommige haten Genelecs, andere vinden PMC's veel te hifi — en dat gaat vaak echt om heel subtiele nuances. En per saldo is voor hen vooral van belang hoe hun mixes "vertalen" naar andere speakers en luisteromgevingen. En veel draait om wat ze gewend zijn, want ze willen niet hoeven twijfelen aan wat ze horen. Dus bestellen sommige engineers of muzikanten ook specifieke monitors als ze ergens anders moeten werken dan waar ze normaliter werken (tijdens tours bijvoorbeeld).

DSP's in studiomonitors (in serieuze studio's) worden in principe minimaal gebruikt, enkel voor de laatste tweaks en matches, in ruimtes die al akoestisch stevig zijn aangepakt.

Klopt die Aurorones en NS10 zijn bedoeld als controle hoe het uiteindelijk klinkt op de mindere luidsprekers thuis.

Welke functie worden daadwerkelijk gebruikt in je DSP ? Deze functies zaten of zitten  ook in allerlei outboardgear. Maar dan analoog.

Muzikantie bepalen vaak wat jij schetst.
Kijk maar een op Augspurger dat is op dit moment een van de runners up als je praat over Stuio Monitoren.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Job

Citaat van: Mao op augustus 15, 2025, 18:57:51Welke functie worden daadwerkelijk gebruikt in je DSP ?
Room correction, EQ nudging en (in geval van multichannel) timing correcties denk ik. Maar in de grotere rooms die ik zag werd dat in de monitoring controller (Trinnov, Dolby) gedaan.

RCD

Citaat van: DofN op augustus 15, 2025, 18:08:44De vraag in dezen is natuurlijk.. hoe serieus neem je jezelf.

Totaal niet.

Rob

brt

[/quote]

Rob

Namen en rugnummers, Rob! :coffee:

brt

Citaat van: chansig op augustus 15, 2025, 18:14:32Het is nog een wonder dat ik mag stemmen. 😂

Gr. Hans

Dat bepalen wij wel  :D

Laten we beginnen met wat je graag zou wíllen stemmen, kijken we dan verder  :pompom:

AudioLaan

Ze stappen zo over naar een ander partijtje als ze geen lijsttrekker kunnen worden..
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

mmuetst

Citaat van: Rob_Dingen op augustus 15, 2025, 17:19:30Er zijn er hier ook wel wat die ik niet serieus neem.

Rob
Ook wel weer een geruststellende mededeling  zo vlak voor het weekend  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

chansig

De volgende vraag is dan weer: wie wil er serieus genomen worden door Rob ?

Gr. Hans
Coax AQ Carbon