Aktieve luidsprekers een uitkomst of…

Gestart door Mao, augustus 11, 2025, 19:14:59

Vorige topic - Volgende topic

Mao

Je ziet steeds meer aktieve luidsprekers verschijnen en in dit geval luidsprekers met ingebouwde versterkers.

Natuurlijk is het een bijna de ideale combi immers de parameters kan je naadloos instellen of zijn ingesteld door de fabrikant. Er zijn natuurlijk ook een hoop praktische zaken, kabelkeuze stress bijvoorbeeld. Neemt minder plaats in en bedenk het maar.

Commercieel nog veel interessanter immers je verkoopt versterker en luidspreker in 1 keer.

Nadeel is als het goede weergevers betreft dat je dan niet meer je eigen keuze kunt kiezen zoals bijvoorbeeld in mij geval solid state laag en buizen midhoog.

Tja het gebruiks gemak is er ook nog, aktieve luidsprekers met ingebouwde DAC/Streamer die ik voed vanuit mijn roon server.

Lijkt wel dat we als hobbist steeds minder te knutselen hebben om het maar zo te noemen.

Hoe kijken jullie daar tegen aan ?
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

chansig

Ik wil niets anders meer dan actief.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Kwabbernoot

Ik heb van die luidsprekers met ingebouwd Roon, Spotify, DSP en BACCH. Mijn beste audio aankoop ooit.
En dat er niets te "tunen" valt, vind ik helemaal prima. Daar deed ik de laatste jaren toch al niet meer aan.

Gewoon zitten en een muziekje opzetten. Naar de muziek luisteren ipv naar de set. Ideaal en ik zie mijzelf niet meer terug gaan.

Groeten...

mijkie

Hier ook al jaren actieve speakers, meerdere merken hebben de revue gepasseerd maar, ik ga niet meer terug naar passief

Staat nog een mooie set JBL 4305p op MP, klinken heel erg goed 😉
* Focal Alpha 50 * Auralic Altair G1.1 *

katwax

Hier ook al jaren actief en ik ga niet meer terug. Zoals je zelf aangeeft vervangt het (bijna) alles, dus zeker niet enkel kijken naar prijs passief luidspreker vs actief.

Grootste nadeel, ik heb na menige jaren nog steeds geen set mogen horen (actief of passief) die mij kan verleiden om te ze te vervangen.

Btw kabels kan nog steeds, wel iets minder, maar het kan. Of het moet is iets anders  ;)
Bron kan je ook nog altijd aanpassen, dus volledig hobbyloos ben je niet.

Zoals ander reeds melden, het geeft je meer rust en tijd om te luisteren naar muziek  ;D
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

DofN

Citaat van: katwax op augustus 11, 2025, 20:01:22rootste nadeel, ik heb na menige jaren nog steeds geen set mogen horen (actief of passief) die mij kan verleiden om te ze te vervangen.

Ik kan me daar veel bij voorstellen.  Zeker omdat ik de D&D 8c 's meer dan een jaar heb gehad, met subwoofer ondersteuning.

Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen en je vergelijk met de Kii's met dipolen, zoals PAPS bijv. bij Tabcam, of de Analysis Audio Omega zoals ik die heb.. of Dyptiques (die ik niet goed genoeg vond). Of de duurdere modellen Magnepans met lange ribbons. Met subwoofer ondersteuning en in akoestisch goede omstandigheden?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindersteker: Bryston 3B³ SST³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

ElpeeTwaalf

Aktief zal ik altijd met een boog omheen lopen vanwege slechte servicebaarheid en al helemaal als het DSP-gebaseerd apparatuur betreft.
Nieuw kopen en binnen 3-5 jaar verkopen prima, maar tweedehands zou ik nooit mij vingers aan branden.

...of het moet antieke vintage zijn met klasse AB eindtrappen en standaard op-amp of discrete actieve crossover erin.

katwax

Citaat van: DofN op augustus 11, 2025, 20:27:03Ik kan me daar veel bij voorstellen.

Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen en je vergelijk met de Kii's met dipolen, zoals PAPS bijv. bij Tabcam, of de Analysis Audio Omega zoals ik die heb.. of Dyptiques (die ik niet goed genoeg vond). Of de duurdere modellen Magnepans met lange ribbons. Met subwoofer ondersteuning en in akoestisch goede omstandigheden?

geen van alle al mogen beluisteren. Dus ik kan daar niets zinnigs over zeggen.
Is mogelijk ook een nadeel, na enkele keren sets te horen die slechter of gelijkwaardig waren ben ik ook niet meer zo actief in het gaan luisteren bij andere.

Dutch&Dutch kwam in de buurt van de Kii zonder BXT
Vivid Giya was zeker op zelfde niveau toon ik deze heb horen spelen, maar prijs van die set toen kon je minstens 4x Kii BXT van kopen.

katwax

Citaat van: ElpeeTwaalf op augustus 11, 2025, 20:50:41Aktief zal ik altijd met een boog omheen lopen vanwege slechte servicebaarheid en al helemaal als het DSP-gebaseerd apparatuur betreft.
Nieuw kopen en binnen 3-5 jaar verkopen prima, maar tweedehands zou ik nooit mij vingers aan branden.

...of het moet antieke vintage zijn met klasse AB eindtrappen en standaard op-amp of discrete actieve crossover erin.
DSP-gebaseerd niet, want? Ik denk dat het eerder vooroordelen zijn of kan je ervaring delen?

DofN

Citaat van: katwax op augustus 11, 2025, 20:51:52geen van alle al mogen beluisteren. Dus ik kan daar niets zinnigs over zeggen.
Is mogelijk ook een nadeel, na enkele keren sets te horen die slechter of gelijkwaardig waren ben ik ook niet meer zo actief in het gaan luisteren bij andere.

Dutch&Dutch kwam in de buurt van de Kii zonder BXT
Vivid Giya was zeker op zelfde niveau toon ik deze heb horen spelen, maar prijs van die set toen kon je minstens 4x Kii BXT van kopen.

Vivid vond ik ook erg goed, bij Maz - ik denk veel goedkoper. Dank voor je reactie.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindersteker: Bryston 3B³ SST³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

Mao

Citaat van: ElpeeTwaalf op augustus 11, 2025, 20:50:41...of het moet antieke vintage zijn met klasse AB eindtrappen en standaard op-amp of discrete actieve crossover erin.

Dat wordt dan een setje Altec Lansing A7 met de versterker erin.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

ElpeeTwaalf

Citaat van: katwax op augustus 11, 2025, 20:53:05DSP-gebaseerd niet, want? Ik denk dat het eerder vooroordelen zijn of kan je ervaring delen?

Eerder - ik heb gezien hoe krokant die dingen worden na verloop van tijd, stel dat de voeding de geest geeft (in de meeste gevallen gaat dat als eerste) en de DSP chip overlijdt, kun je de speakers weggooien of ombouwen naar passief, want die chips of broncode ga je echt niet krijgen van de fabrikant, als ze uberhaupt beide nog op vooraad of in hun database hebben na 5-10 jaar omdat de ontwikkeling zo snel gaat.
Meeste is SMD techniek ook, lastig repareerbaar en fabrikant-eigen onderdelen. Ik durf het niet meer aan.

Neem de KEF LSX als voorbeeld, meen dat die best berucht zijn dat ze 'standaard' na verloop van tijd defect raken en daarom door de LSX II werden opgevolgd.
Kijk ook eens hoe ze opgebouwd zijn, haast niet te repararen als je geen professioneel SMD apparatuur hebt:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/kef-lsx-teardown-and-repair.55697/

@Mao, eerder een Paragon, daar kon je toch zo een SE400 'energizer' inbouwen? In sommige oude studio modellen volgens mij ook. In mijn 4350 passen geen eindversterkers :D

Mao

Citaat van: ElpeeTwaalf op augustus 11, 2025, 21:05:38@Mao, eerder een Paragon, daar kon je toch zo een SE400 'energizer' inbouwen? In sommige oude studio modellen volgens mij ook. In mijn 4350 passen geen eindversterkers :D

De Paragon is eigenlijk de eerste High End luidspreker die ooit gebouwd is. De reden van die versterker was dat er geen versterker genoeg power had die luidsprekers aan te sturen. Ik meen dat die versterker 100 watt per kanaal leverde. Je kon dacht ik met een je 2 x 10 watt versterker die SE400 aansturen die versterker was optioneel en kon je inbouwen. De aanduiding Energizer stond voor extra power.
Van deze Paragons zijn er niet veel van gebouwd in lach niet 1957 geïntroduceerd en pas rond midden 80 zijn ze ermee gestopt.

De 4350 JBL ken ik als mijn broekzak. Die zijn ergens in de 70 jaren op de markt gekomen.
Staan hier in huis al 20 jaar te spelen. Nee daar kon je geen versterker inbouwen trouwens die hele 43xx serie niet. Ik heb zelf de 4350 A versie BBK dat was de Studio inbouw uitvoering.... grijs gespoten.
Deze luidsprekers zijn standaard voor gebruik om aktief 2 weg te gebruiken Electronisch wisselfilter met de juiste cards erin.

mmuetst

Dat SMD lastig te repareren is, tja het is maar aan wie je het vraagt. Ik zie bij de meeste studio actieve luidsprekers toch gewoon een plaatversterker met alle electronica aan boord, lijkt mij niet moeilijk te repareren. Als er chips met programmatuur defect raakt wordt het vaak wel een moeilijk verhaal. Zelfs @jossie kan bijvoorbeeld niks met de Rel Stampede Subwoofers (en ik al helemaal niet) omdat er geen schema's zijn en het microprocessor gedeelte niet te repareren is.
Ik ben benieuwd hoe lang de Neumann's luidsprekers bij @HuubF mee gaan. Dit is natuurlijk studio kwaliteit (weet niet of dat een garantie is voor meer degelijkheid, zou het wel verwachten). We gaan het zien.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Littletycoon

Citaat van: ElpeeTwaalf op augustus 11, 2025, 21:05:38Eerder - ik heb gezien hoe krokant die dingen worden na verloop van tijd, stel dat de voeding de geest geeft (in de meeste gevallen gaat dat als eerste) en de DSP chip overlijdt, kun je de speakers weggooien of ombouwen naar passief, want die chips of broncode ga je echt niet krijgen van de fabrikant, als ze uberhaupt beide nog op vooraad of in hun database hebben na 5-10 jaar omdat de ontwikkeling zo snel gaat.
Meeste is SMD techniek ook, lastig repareerbaar en fabrikant-eigen onderdelen. Ik durf het niet meer aan.

Neem de KEF LSX als voorbeeld, meen dat die best berucht zijn dat ze 'standaard' na verloop van tijd defect raken en daarom door de LSX II werden opgevolgd.
Kijk ook eens hoe ze opgebouwd zijn, haast niet te repararen als je geen professioneel SMD apparatuur hebt:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/kef-lsx-teardown-and-repair.55697/

@Mao, eerder een Paragon, daar kon je toch zo een SE400 'energizer' inbouwen? In sommige oude studio modellen volgens mij ook. In mijn 4350 passen geen eindversterkers :D

veel studio speakers zijn aktief, dus het zal wel loslopen met dat kapotgaan want daar zitten de profs natuurlijk nog veel minder op te wachten dan de hobbyisten. In iedere AVR/processor zitten ook voedingen en dsp chips, die overlijden typisch ook niet na verloop van tijd.

Gabor

Ik heb hier 3 studio's vol met Dynaudio Air DSP speakers, die gaan ook helaas vaak kapot door de voeding, maar als je deze niet snel genoeg vervangt/repareert neemt het de dsp ook mee en dan hang je. Inmiddels zijn de onderdelen schaars, reparatie is telkens meer dan 300,- per speaker en als je niet oppast kun je de speaker wegdonderen terwijl de units nog in goede staat zijn. Daarnaast is het mazzel dat de software om ze in te stellen nog werkt want dat wordt ook al 10 jaar niet ondersteund.
Als het werkt is het een fantastisch systeem, maar voor mij nooit meer een DSP speaker. Hooguit een uitzondering als het om goedkope surrounds oid gaat. Helaas worden de opties daardoor wel minder gezien het wel de toekomst lijkt voor studio monitors.

brt

Citaat van: Kwabbernoot op augustus 11, 2025, 19:26:44Ik heb van die luidsprekers met ingebouwd Roon, Spotify, DSP en BACCH. Mijn beste audio aankoop ooit.
En dat er niets te "tunen" valt, vind ik helemaal prima. Daar deed ik de laatste jaren toch al niet meer aan.

Gewoon zitten en een muziekje opzetten. Naar de muziek luisteren ipv naar de set. Ideaal en ik zie mijzelf niet meer terug gaan.

Groeten...

Zeker ideaal! Maar wel een beetje het einde van de audiohobby. Denk dat je dat wel serieus moet overwegen als je op actief overgaat, zeker met end game materiaal zoals d&d en kii. Omdat erg is?

Het zou mij niet tegenhouden, er valt verder ook al een tijdje bij mij weinig te tweaken / verbeteren binnen mijn financiële mogelijkheden.

Verder zie ik alleen maar voordelen bij actieve speakers en het had zeer weinig gescheeld of er stond nu een gekocht paartje bij mij in huis.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

morca

Wie ziet er nou voordelen?
Meeste apparaten gaan na 5 a 8 jaar stuk.
Speakers gaan wel 25 jaar mee.
Dit is weer een manier om mensen vaker nieuwe zooi te verkopen imo.

brt

Citaat van: morca op augustus 12, 2025, 11:17:38Wie ziet er nou voordelen?
Meeste apparaten gaan na 5 a 8 jaar stuk.
Speakers gaan wel 25 jaar mee.
Dit is weer een manier om mensen vaker nieuwe zooi te verkopen imo.

Volgens mij zien de meeste reageerders in dit draadje voordelen.

Denk dat de gebruikers van deze actieve speakers er ook zonder problemen al langer dan 6-8 jaar mee spelen?
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

Kwabbernoot

Citaat van: brt op augustus 12, 2025, 11:14:47Zeker ideaal! Maar wel een beetje het einde van de audiohobby. Denk dat je dat wel serieus moet overwegen als je op actief overgaat, zeker met end game materiaal zoals d&d en kii. Omdat erg is?

Het zou mij niet tegenhouden, er valt verder ook al een tijdje bij mij weinig te tweaken / verbeteren binnen mijn financiële mogelijkheden.

Verder zie ik alleen maar voordelen bij actieve speakers en het had zeer weinig gescheeld of er stond nu een gekocht paartje bij mij in huis.

De "audiohobby" is bij mij begonnen om de muziek en het is voor mij ook nooit meer geweest dan apparaten om de muziek zo fraai mogelijk weer te geven.
Ik heb wel eens andere kabels/buizen/netfilter geprobeerd maar hoorde nooit verschillen dus daar was ik ook weer snel klaar mee. Andere apparatuur kwam er eigenlijk alleen om eens wat nieuws te hebben/proberen of omdat het toevallig op mijn pad kwam (klasse A/B, klasse A, klasse D, buizen (push/pull vs. single ended), transistors). Nooit met de gedachte dat ik een enorme sprong zou kunnen gaan maken. Die heb ik dan ook nooit gemaakt.
Datzelfde geldt dan niet voor de luidsprekers alhoewel ik daarmee ook pas bij mijn derde setje ben aanbeland in ruim 40 jaar.

Dus "einde van de audiohobby" gaat voor mij niet op. Mijn audiohobby is vooral op dit forum veel teveel rond te hangen.  :tounge:

Groeten...

AudioLaan

Voordeel zit volgens mij in actief filteren ten opzichte van passief. Bijwerking van actief filteren is dat het mogelijk wordt je hele set in de speaker te stoppen. Of je dat wenst te beperken tot alleen de eindversterkers of kiest voor een all in one oplossing is een keus.
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

CinéHome

Het actief filteren is inderdaad de grootste plus. Het multi-ampen ook - maar dat is natuurlijk het automatische gevolg van het actief filteren.

Zelf bouw ik mn actieve speakers met 'standaard' Hypex onderdelen. Deze gaan er niet zo snel uit - eventueel op de dsp na. En ze kosten geen rib uit je lijf om er eventueel een reserve onderdeel bij te kopen mocht je ooit schrik krijgen dat ze niet meer vervangbaar zijn.

Klanten krijgen ook gewoon de filtersettings erbij.

En ik heb nog nooit wat beters gehoord bij mij in de showroom dan een actieve 2.1 set. Ook niet voor 3x de prijs. (Moet gezegd dat ik hier ook nog niet alles heb gehoord;)
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

FS249

Ik vraag mij af wat nu werkelijk het verschil is qua geluid als je actieve speakers vergelijkt met passief die elk door bv een monoblok aangestuurd wordt.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

morca

Citaat van: FS249 op augustus 12, 2025, 13:09:43Ik vraag mij af wat nu werkelijk het verschil is qua geluid als je actieve speakers vergelijkt met passief die elk door bv een monoblok aangestuurd wordt.
Het is anders
Bij actief staat er een amp op het hoog en mid.
En een amp op de woofer.
Betere controle en details door betere aansturing.

CinéHome

Citaat van: FS249 op augustus 12, 2025, 13:09:43Ik vraag mij af wat nu werkelijk het verschil is qua geluid als je actieve speakers vergelijkt met passief die elk door bv een monoblok aangestuurd wordt.
Denk weg ... het filter
Denk weg ... het monoblok en vervang door 3 (of 2) monoblokken die elk slechts een deel van het signaal moeten versterken
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.