Bolle's A’dam appartement HT - kleine updates zomer 2023

Started by Bolle, May 14, 2005, 23:17:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bolle

#100
Weer aan de praat krijgen unRaid media server

We moeten even terug in de tijd, maar in 2012 vlak voor ik vertrok had ik veel problemen met mijn unRaid server. Disks die uitvielen, niet zichtbaar waren.

Ik heb de server weer tevoorschijn gehaald en de problemen weer eens geanalyseerd. Elke keer kwamen de problemen als ik de drives via de Norco 5-in-3 hotswap bays aansloot. Deze dus maar gedag gezegd, ook omdat er meer reports waren van mensen met problemen met Norco backplanes uit deze periode.



Ik heb deze vervangen door wat cheapo aliexpress cages, met een fan ervoor gemonteerd. Dit met idee dat ik de boel gewoon weer aan de praat wou krijgen, en daarna kijken of ik uberhaupt weer een server wou hebben. Na een aantal jaren minder intensief met de hobby bezig geweest te zijn wist ik niet of daar nog interesse in had.



Daarna heb ik mijn antieke unRaid 4.7 release voorzien van een update naar 6.8 wat vlekkeloos ging. Ik was ook 1 drive uit mijn array ergens kwijtgeraakt, dus een nieuw Toshiba 2 Tb bijgeplaatst en deze laten rebuilden.
De server werkt nu zonder problemen, maar moet zeggen dat met alle nieuwe streaming diensten ik deze weinig meer gebruik. De kwaliteit is daarmee weliswaar minder, maar het gemak zoveel groter. Los daarvan merk ik dat ik ook gewoon minder films kijk.
Dus ik gebruik de server vrij beperkt nu, en kijk wel wat mijn plannen zijn mocht deze het begeven.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

Upgrade muziek server

Naast de video server heb ik ook de audio server wat onderhanden genomen. Ik gebruikte het Squeezebox systeem, daar heb ik alles nog van, en ik ben er eigenlijk nog heel tevreden over zowel qua audio kwaliteit, bedieningsgemak, en mogelijkheden van het platform. Ondanks dat Logitech het systeem al een flink aantal jaren geleden heeft beëindigd, is het als open source systeem eigenlijk alleen maar beter geworden.

Update hardware en Logitech Media Server
Ik gebruikte een M-ITX server met een Atom moederbordje en die deed het nog prima. De server draaide op Vortexbox een linux os met Logitech Media Server (LMS)  en CD-ripper geïntegreerd. De LMS versie was natuurlijk erg out of date en moest ik upgraden om van de nieuwste functionaliteiten gebruik te maken. Dat vereiste gezien de flinke update een gehele nieuwe installatie van Vortexbox, dus alle muziek kopieren naar een back-up, Vortexbox installeren op server, en muziek weer terugzetten. Dat had ik al eens eerder gedaan en was ik niet happy mee omdat het veel werk is en m.i. een slecht concept, je moet je OS gewoon kunnen upgraden zonder je data aan te raken. Dat was bij Vortexbox best lastig en de software werd nauwelijks meer ondersteund, dus tijd voor wat nieuws.

Ik heb allereerst een SSD drive gekocht om toe te voegen aan de server. Op deze SSD heb ik Snakeoil OS geinstalleerd. Dit is een op muziekserver gebruik gerichtte Linux distro. In Snakeoil heb ik de oude Vortexbox harde schijf ingesteld als de schijf waar de muziek staat. Het werkt prima met LMS. Of dit mijn permanente oplossing gaat worden moet ik aankijken, wellicht migreer ik naar een Raspberry Pi in de toekomst, of wellicht ga ik eens LMS gedag zeggen (denk het niet).
Voordeel van LMS op de SSD draaien is ook dat browsen etc door je collectie nu razendsnel is. Een onverwacht en erg prettig voordeel!


Interface
Tweede was de interface van LMS te verbeteren. Daarvoor was gelukkig een goed alternatief gekomen in de vorm van de Material Skin. Daarmee krijgt de LMS webinterface op Mac/PC/tablet/phone een modern uiterlijk en gebruiksgemak en functionaliteit.
De interface is eenvoudig te benaderen via http://jouwserver.local:9000/material/. Deze bookmark is gewoon als shortcut opgeslagen op mijn Mac en iPhone en zo te benaderen.



Ik heb ook nog de iPeng app op de iPhone voor de bediening van het systeem, maar eigenlijk gebruik ik op de telefoon ook eigenlijk altijd de Material Skin web-interface.

Plug-ins
Daarnaast een aantal handige plug-ins geinstalleerd.
> Music & Artist Information Dit is eigenlijk al een vrij oude plug-in die ik al had, maar met Material Skin integreert het erg mooi. Het is natuurlijk geen Roon qua mogelijkheden om te leuk te bladeren, maar het komt een heel eind.
> Don't stop the music een geweldige plug-in, hiermee blijft je streamer muziek doorspelen (bv zelfde genre, een radiostation) nadat het album wat je bijvoorbeeld geselecteerd had afgelopen is.
> UPnP Bridge hiermee zijn uPnP/DLNA spelers in je netwerk zichtbaar als Squeezebox spelers en dus makkelijk te integreren in het geheel. Er zijn een aantal nadelen aan, zoals geen universele ondersteuning van gapless playback en goede synchronisatie tussen meerdere spelers. Maar een goed manier om vele spelers te integreren in het Squeezebox systeem.
> Airplay Bridge Eigenlijk hetzelfde, maar dan om Airplay spelers te integreren in het Squeezebox systeem. Voordeel is gapless playback en synchronisatie, nadeel is geen hogere streams dan 16/44.1
> Shairport Doet eigenlijk het omgekeerde, maakt je Squeezebox spelers zichtbaar als Airplay speakers voor je Apple devices.
> Denon AVP Control Plugin Hiermee kan je het volume van je Denon /Marantz amp bedienen vanuit de LMS web-interface.
> Radio Paradise De welbekende lossless stream voor een lekker achtergrond muziekje.

Naast deze plug-ins heb ik ook Tidal Hifi en Qobuz Studio geprobeerd, en beiden werkten ook prima en sinds LMS 8.0 vrij goed geintegreerd.

In bovenstaand screenshot zie je meerdere plug-ins in gebruik. De Squeezebox spelers zijn te zien, maar mijn Marantz AV7005 pre is ook te zien als uPnP/DLNA en Airplay speler. Daarnaast zie je ook in de Mac speaker opties de Squeezebox spelers beschikbaar als Airplay spelers, en onder op de iPhone.


Hieronder een beeld van Artist en Music Information.


Al met al is LMS met alle ontwikkelingen een goed platform voor muziek streaming. Mn de wijze waarop het diverse (meerdere) devices, je eigen muziek, streaming diensten, internet radio, podcasts in een platform samenvoegt is m.i. erg goed en doen maar weinig anderen. Roon is waarschijnlijk beter maar daar hangt gelijk een ander prijskaartje aan. (LMS en plug-ins zijn gratis). Sonos en Bluesound bieden ook veel, maar binden je weer aan een wat beperktere selectie van streamers.
Nadeel van LMS is dat het iets meer hobbyisme is, wat meer tweaken vraagt, en ook een server nodig is in je netwerk om de software te draaien. Al is een Raspberry Pi met USB disk al voldoende.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

Budget stereo set-up voor achtergrond muziek studeerkamer

Met de muziekserver weer helemaal up and running, was er nog een extra projectje. In de huidige tijden, zit ik net als velen natuurlijk veel thuis te werken. Ik mag me gelukkig prijzen dat mijn appartement een prima aparte studeerkamer heeft, maar ik miste een lekker achtergrond muziekje daar.

Een goede vriend van me had toevallig een paar prima speakers over die bij hem in de weg stonden, en dat gaf de aanleiding een leuk extra setje voor de studeerkamer in elkaar te zetten.

Streamer & versterker



Een Raspberry 4 Pi 4 Gb. Beetje overkill voor puur als streamer te gebruiken, een oudere versie kan dat ook prima. Maar gezien het kleine prijsverschil tov oudere versies (zowel nieuw als gebruikt) kan je net zo goed een nieuwere nemen.
Wat hier ook in het achterhoofd speelde is om eventueel mijn LMS server ook vanuit de Raspberry Pi te draaien, met een losse USB drive eraan gekoppeld. Dit ook mocht ik weer eens naar het buitenland verhuizen, dan kan ik de hele server/streamer makkelijk meenemen. Voor server gebruik is de wat snellere Pi 4 wel prettig.
Een Pi 4 2 Gb was nergens te krijgen, en de 4 Gb was wat veel extra. Gelukkig via marktplaats een mazzeltje voor een Pi 4 4 Gb op 5 minuutjes fietsen van mijn huis.

Als versterker een IQaudio DigiAMP+. Een zgn HAT module die je direct op de Raspberry zet. Vergelijkbaar met soortgelijke producten van Hifiberry en Justboom. Ik heb voor de IQaudio gekozen omdat deze erg goede reviews kreeg van deze opties, en ongeveer 15 - 20 euro voordeliger was,
De DigiAMP+ heeft een DAC die hi-res 24/192 aankan, en een Class-D versterker van 2 x 35 Watt mits je een goede voeding gebruikt. Ik heb een oude laptop voeding van 19V 3.16A die ik nog ergens in een la had gebruikt en daarmee werkt het prima.

Speakers


Een paar Monitor Audio Silver RX1 op Atacama stands. Een prima paar bookshelf speakers van ca 8 jaar oud. Kregen indertijd prima reviews. Stands staan nu ook op spikes.

Software
Hiervoor gebruik ik piCorePlayer. Een software Squeezebox speler waarbij de Raspberry helemaal integreert binnen mijn Squeezebox setup. Voordeel van piCorePlayer is dat na booten geheel in de RAM van de Raspberry draait, en de SD kaart verder niet gelezen/beschreven wordt. Dat helpt met de levensduur van de SD kaart, en voorkomt dat het systeem corrupt raakt mocht de Raspberry onverwacht uitvallen. Ook is LMS makkelijk te installeren binnen piCorePlayer.

Dit hele systeem was een beetje een budget project (totale kosten 70 EUR excl speakers) om wat achtergrond muziek te krijgen in de studeerkamer. Maar ik moet zeggen, ik ben erg onder de indruk van de geluidskwaliteit van geheel. In absoluut volume met 2 x 35 watt is het natuurlijk beperkt, maar meer dan voldoende voor een kamer van 3.2 x 3.1 mtr. Maar het is meer dan prettig om naar te luisteren, veel detail, erg transparant, zacht hoog, strakke (niet diepe) bas. Wat ik als grootste minpunt zie is dat het wat opener kan. Ook is de plaatsing een compromis met een 1 speaker in de hoek en een grote bank tussen beide, maar dat is een beperking dat het in de kleinere kamer ingepast is. Het was bedoeld voor een beetje achtergrond muziek, maar ik betrap me erop dt ik al meerdere keren door mijn muziekcollectie aan browsen ben om eens lekker te luisteren.
Erg indrukwekkend, zo'n kwaliteit geluid uit een server/streamer/versterker ter grootte van een pakje speelkaarten.

Nog een link naar een filmpje over gebruik van een Raspberry Pi als server en streamer in een LMS systeem.

Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Xander32

Tof dat je voor dat geld er een goed klinkend setje hebt staan 👍🏻
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

joostb


blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Bolle

Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Bolle

Een grappig verslagje van een Raspberry Pi / DigiAMP+ systeem gedemonstreerd op een hifi show: https://www.itwriting.com/blog/tag/iqaudio
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

In mijn 'handtekening' onder mijn posts zie je al een tijdje 'Woonkamer 5.1.2 'budget' HT' staan. Ben er echter nog niet aan toegekomen om deze te beschrijven, dus op deze regenachtige zondagmiddag maar eens een begin hiermee maken.

Downsize stap 1 - waarom en 'nieuwe' receiver als 'trigger'.

Sinds midden 2021 liep ik met het idee te spelen om te 'downsizen' van mijn Marantz Pre / Parasound power / ATC speaker / Paradigm set-up.





Beste informatie over mijn oude componenten kan je het beste vinden in de verschillende (gesloten) verkoop topics.

Marantz AV-7005 Processor
Parasound HCA-2205A(T)
ATC 'Entry Series' surround set
Paradigm Servo 15 subwoofer
Finite Elemente Spider 90.5 rek

De gedachten deze 'downsize' heb ik kort besproken in deze post van midden 2021. De beweegredenen die ik in die post noem bleven echter de rest van dat jaar hangen. Zeker toen einde dat jaar mijn set-up weer even tijdelijk opgeslagen was omdat ik deze niet gebruikte. Dus begin 2022 in plaats van de oude set weer opbouwen, begonnen met de 'downsize'.

Het proces werd 'getriggered' toen ik op het forum een Denon AVR-X2600H DAB receiver te koop zag. Een goed gereviewde 'instap' AV receiver.


Dus deze overgenomen. En even 'proef gepast' in de plek waar ik de set-up wat minder prominent wou plaatsen, in een inbouw boekenkast in de hoek van mijn woonkamer. Deze plek had mijn voorkeur omdat hierbij
a) De apparatuur netjes weggewerkt is.
b) Aan de andere kant van deze kast een gang/meterkast zit en zo makkelijk bij stroom, ethernet, en coax kan komen.
c) Ik vrij makkelijk speaker kabels naar deze kast kan trekken.

De Denon AVR-X2600H DAB op proef in de inbouwkast.


Volgende stap, speakers....




Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

Downsize stap 2 - nieuwe speakers

Voor speakers ging mijn voorkeur uit naar wat 'on-wall' modellen. Dit mn omdat deze minder 'in de weg' zouden staan dan normale vrijstaande speaker.

In deze post bespreek ik een aantal opties. Hierbij was budget een belangrijke factor gezien het doel wat ik nastreefde.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor wat Argon Audio speakers, een huismerk van Hifi Klubben. Ook wegens de niet onaardige reviews van deze YouTube review, en Audio Science Review.

Voor fronts koos ik de Alto 5 Wall. Hiervan kon ik er eentje als 'tweedekans' krijgen.


Als center de Alto C Mk2.


En voor surrounds de Alto 5 Mk2. Deze kon als nagenoeg nieuw paar op Marktplaats op 15 min met de tram oppikken.


Pakketje van Hifi Klubben.


Eerst neergezet in een testopstelling. Ik had een aantal dagen 'inruil periode', dus wou eerst een proberen of deze stap terug na de ATC speakers mee te leven was.
De fronts on-walls even op een paar stands gezet, en de center op een Ikea kastje was ik ergens had liggen.
Het plankje met de kleine speakers onder de TV zijn van zo'n 'all in one' HT setje wat ik in gebruik had gehad toen mijn vorige set even was opgeslagen.




De surrounds gewoon even neergezet op de hoeken van mijn (vrij brede) bank.



En dan natuurlijk even tijd om te proberen met een favoriet! :-)


Het was natuurlijk wel een stap terug na mijn vorige set. Mijn eerste ervaringen heb ik de eerdere 'on-wall speaker' post even gedeeld.

QuoteIk vind het geheel niet slecht. Ja het is wat minder dan mijn oude set, maar kan er prima mee van Netflix etc genieten. Stereo als achtergrond is ook prima te doen.
Op iets hogere volumes (en dan praat ik nog niet referentie niveau) is het wel wat minder in vergelijking met mijn huidige set. Zowel in film als mn in stereo. Het wordt wat 'schreeuwerig', ik mis mn wat mid lijkt het.
De Argon Audio is natuurlijk ook echt wel een budget optie. Hoewel ik erg positief verrast ben hoe goed het 95% van de tijd klinkt voor dit totale budget setje van instap receiver en Hifi Klubben huismerk speakers.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

Downsize stap 2.5 - Andere center en bekabeling

Zoals in de eerdere on-wall speaker post gemeld, was ik van de Argon Audio speakers wat minder onder de indruk van de Alto C Mk2 center.

Omdat ik de ruimte onder mijn TV heb, besloot ik de Alto C Mk2 te retourneren en nog een Alto 5 Wall erbij te nemen als center. Voordeel van de Alto 5 Wall is dat een van de weinige on-wall speakers was die ook gewoon enkel i.p.v. enkel als paar te bestellen is.

Met de gewenste opstelling van de receiver in de inbouw boeken kast kwam ik niet uit qua kabel lengtes. Ik heb daarom bij Amazon wat 'KabelDirect' OFC speakerkabel besteld. Voor de LCR 2,5 mm2, en voor de surrounds 4 mm2. Daarnaast had ik ook een langere HDMI kabel nodig. Wetende dat deze kabel door flink wat bochten en nauwe ruimtes moest gaan om bij de inbouwkast te komen, zocht ik een dunne en flexibele. Daarnaast wist ik dat de kabel in de buurt van stroom, netwerk en speakerkabel zou liggen, en ook wat langer zou zijn, dus kans op interferentie en problemen met signaal. Daarom dacht ik dat een optische HDMI kabel het beste zou zijn, en deze ook bij Amazon besteld.

Een tijdelijke kabelbende in de proefopstelling. Ook zie je hier dat ik de witte frontjes op de Alto 5 Wall heb gezet. Ze komen met zowel witte en zwarte frontjes wat wel handig is.

(De parketvloer lijkt wat smerig... hoewel die weer eens geschuurd en geolied mag worden, lijkt deze nu m.n. wat smerig door de Snapseed app filters over de foto's)

En nog een redelijke kabelbende naar de kast.


Op deze momenten is het wel handig als je single bent! ;-)
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

Downsize stap 3 - 'nieuwe' subwoofer

Mijn eerste insteek in de downsize was om mijn Paradigm Servo 15 subwoofer te houden. Maar toen ik bezig was met deze downsize, begon ik het toch wel een groot en niet al te fraai ding te vinden in mijn kamer. Zeker gezien mijn doelstelling om een 'minder in de weg' set-up te creëren.

Heb toen een aantal opties bekeken. Zoals de sub ergens anders in de kamer proberen weg te werken waar deze minder opvalt, en dan met zo'n wireless sub zender / ontvanger aan te sluiten. Dat bleek toch lastig met de grote zwarte doos die de Paradigm is. Of het onderste deel van de inbouwkast te verbouwen en daar weg te werken. Of de sub in te bouwen in aan antieke reis / hutkoffer zodat het wat meer decoratie was. Ik wou graag een grote sub houden gezien het oppervlakte / inhoud van mijn open woonkamer / keuken, waar ook aangesloten zitten mijn studeerkamer en gang. Dus flink volume voor een sub om te vullen. Daarnaast was ik erg tevreden over de Paradigm, deze deed het nog prima, en was ook niet zoveel meer waard dus prima om deze in de 'budget' gedachte dan maar te laten staan. Vervangen zou meer kosten.

Ik had wel naar wat alternatieve opties gekeken. En na wat nameten kwam ik erachter dat de SVS SB1000 (Pro) ongeveer de meest grote en beste sub was die in de inbouwkast zou passen. En de reviews waren vrij positief voor dit kleine subje.



Toen op Marktplaats een SB1000 in gloss white langs kwam voor een nette prijs, deze overgenomen. Zeker het feit dat een sub in het wit prima past in de gedachte van het 'wegwerken' van de set-up in het interieur.  Na een lange reis uit Limburg via Haarlem is deze uiteindelijk bij mij in A'dam gekomen.

Flink verschil tussen de SVS en de Paradigm


De sub kwam met de mooie SVS Soundpath voetjes, helaas paste deze daarmee niet meer in de inbouwkast, dus deze moesten eraf. Maar daarmee past de sub prima!


Om de sub even nog verder de hoek van de kast in te krijgen dan op de foto, moest ik later nog een 90 graden RCA adaptor kopen.


Hoe bevalt de sub? Het mag duidelijk zijn dat deze wat minder diep gaat dan de Paradigm, en ook in volume wat meer gelimiteerd is. De ruimte wordt zeker een stuk minder 'onder druk' gezet. Het fysieke element, dat je de bas echt kan voelen, is er niet echt. Maar dat is te verwachten met een 12 inch woofer in plaats van 15 inch, en een stuk kleinere kast.

In het huidige gebruik, bij i.h.a. toch wat lagere volumes (oud appartement in binnenstad, buren rondom...) voldoet deze absoluut prima. De bas is meer dan diep en luid genoeg in deze situatie om echt impact te hebben op het geluid. Sommige effecten (de intro van 'Edge of Tomorrow') zijn echt wel overtuigend. Ik mis de echt diepe bas niet.
Bij muziek ook erg tevreden over de sub, hij is vrij 'snel' en genoeg 'gedetailleerd' om mooi te integreren. Dat was wel een beetje mijn vraag. Ik heb ooit in het verleden een SVS 'buis' sub geluisterd. Deze was voor film prima qua diepte en volume. Echter in muziek vond ik het niks, het was rommelig, 'traag', en leidde erg af. Het klonk als een bas die helemaal los stond van de rest van de muziek.

Dus wat was de situatie nu? Ik had een downsize afgerond, en een 'testopstelling' die werkte. Maar het was nog een bende met speakerstands, en kabels overal. Niet het beeld wat ik had van een set die 'niet in weg stond'. Dus de volgende uitdaging was dit op te pakken. Komt in een volgende post... ik beloof, het wordt mooier!  ;D
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

Een upgrade in de downsize - andere receiver

We hebben gisteravond pakjesavond gevierd, dus vanavond rustig avondje. Even weer een paar stappen in mijn 'downsize' project posten. Begrijp dat het minder spannend en interessant is dan mooie dedicated HT's en hi-end apparatuur, maar vind het wel leuk mijn stappen en ervaringen in een andere richting te delen.

Ik was mijn downsize begonnen met een Denon AVR-X2600H DAB over te nemen van een forumgenoot. Een prima 'instap' AV receiver, en eigenlijk een die aan alle doelen die ik mezelf stelde aan het begin van de downsize voldeed. Maar ja als HT liefhebber gaat het bloed toch altijd kruipen....

Een stapje hoger in de Denon serie, eentje uit de AVR-X3x00H serie, begon me toch aan te trekken. Dit gevoed door een aantal punten:

  • Meer connectie mogelijkheden: Pre-outs, 12v trigger, co-ax digital in.
  • Audyssey XT32
  • Commentaren dat hier toch iets betere componenten in zaten (bv massief koelelement ipv dun gevouwen aluminium), en dat velen de AVR-X3x00H serie als beste 'bang for buck' zagen in de Denon AV receiver serie.
  • De zeer positieve review en commentaren op Audio Science Review. Welke ook aangeeft dat je met bepaalde instellingen een vrij goed pre-out signaal kan krijgen op L/R als je daar ooit een eindversterker op wil zetten.

Dus met een schuin oog de advertenties voor AVR-X3600H en AVR-X3700H in de gaten gaan houden. Geen prioriteit, maar je weet nooit. Er was toch een beetje een AV receiver 'shortage', en ik vond als gevolg de meeste vraagprijzen vrij stevig. Opeens werd een AVR-X3600H op nog geen 10 minuten rijden hier in Amsterdam aangeboden, we kwamen uit op een nette prijs, dus maar meteen gehaald.

Beide receivers, de Denon AVR-X2600H DAB links, en de AVR-X3600H rechts.




Het verschil? Eerlijk gezegd minimaal, maar heb ook niet echt aandachtig in 100% dezelfde situatie met elkaar vergeleken. Maar ben tevreden met deze receiver, waarbij ik met de AVR-X2600H toch vrij snel beetje onrustig rondliep of ik toch niet een stapje 'beter' wou.

De AVR-X2600H heeft overigens een prima nieuw plekje gevonden. Een vriend is zijn kelder / garage aan ombouwen tot een 'buis hok' voor zijn tiener kinderen, waar hij ook af en toe zelf een filmpje kan kijken. De Denon was daar uitstekend geschikt voor.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

Downsize stap 4 - wegwerken LCR speakers

Een van de doelstellingen in de downsize was een set die minder 'in de weg stond', of in ieder geval de woonkamer minder domineerde. Met speakers op stands, dozen, banken en kabels overal ging dat nog niet helemaal volgens plan.

Dus eerst maar eens de front wall en LCR speakers aanpakken.

Begonnen met sleuven voor de speaker kabels, en HDMI, power en ethernet voor de TV. Je ziet ook al een rond gat in de muur boven de stopcontacten en achter de plint. Dat was een buis die ik ooit toen ik dit appartement introk had laten infrezen van vloer tot plafond. Dit met idee als ik ooit een projector wou ophangen. Ook had ik gelijk buizen onder de vloer laten wegwerken om kabels dwars door de kamer te trekken. Ideaal voor surround speakers aan te sluiten, je ziet nu ook wat speakerkabels achter de plinten uitkomen.



Maar ik had nu ook een andere TV (een andere upgrade in de downsize...), en daarvoor was de al bestaande buis en gat niet ideaal, dus vandaar in het midden een grotere buis voor de center speaker en de TV bekabeling. Het onderste gat is voor de speaker, bovenste voor de TV. Na de sleuven trekken, stuccen en veel schuren....



Voor de front wall wou ik een donkere kleur nemen. Dit geïnspireerd door een vriend, die de hoek van de woonkamer waar z'n TV hing met antraciet stof look behang had bekleed. De TV viel daarmee wat weg, minder een zwart vlak op een witte muur. En ik vond ook met name dat het veel rustiger en prettiger kijken was met een donkere achtergrond. Niet onbekend natuurlijk bij diegenen met een dedicated HT ruimte.
De vriend had erg mooi Arte behang genomen, ik een iets budget vriendelijkere oplossing met een antraciet linnen look behang van BN Walls. Dit omdat ik wat plannen heb de woonkamer in niet al te lange tijd nog eens wat uitgebreider aan te pakken, en dan een ander front wall idee heb.

Dus toen mezelf maar behangen aangeleerd...





Nu wel leuk zo'n donkere achterwand, en de Argon Audio Alto 5 Wall speakers kwamen met verwisselbare witte en zwarte frontjes, maar ze waren wel wit. Om ze nu gelijk permanent zwart te spuiten wou ik ook niet, dus met een vinyl wrap bespoten.





Dat werkt, maar is niet perfect. Bij het weghalen van afplaktape zijn de randjes wat afgerafeld wat gelukkig niet ziet. Maar de vinyl verf is toch kwetsbaar, en beschadigd snel. Dus wellicht toch maar eens 'echt' wrappen in de toekomst, of met normale verf spuiten.

Zo konden we de speakers gaan ophangen, hier de center met de kabels voor de TV ook al op z'n plek.



Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Bolle

Downsize stap 5 - wegwerken surround speakers

In mijn vorige Marantz / Parasound / ATC set-up, stonden mijn ATC SCM11 surrounds op stands naast de bank. Met het doel van 'minder in de weg' wou ik dat niet.

Ik heb gekeken naar de Argon Audio Alto 4 Wall speakers, de kleinere variant van mijn LCR, als surrounds. Deze dan aan de muur achter de bank. Maar met de bank tegen de achtermuur had ik het idee dat dit niet zou werken. Het zou dan te dicht bij de luisteraars zitten, en meer naar de voorkant afstralen. Met speakers aan de zijkant naast de bank, is een betere opstelling in mijn situatie. In een eerder post al gemeld dat ik daarom de Argon Audio Alto 5 bookshelfs had opgepikt als surrounds.

Links naast de bank heb ik een mooi hoekje waar de speaker past. Dit is een gipsplaat wand, dus makkelijk om speaker kabel weg te werken.



Voor rechts naast de bank heb ik zo'n 'zwevende' vakkenkast besteld waar de speaker mooi in past.



Ook staat hier nog een extra Squeezebox Radio in als in de keuken even snel wat nieuws / muziek wil luisteren. Deze SB Radio heeft ook de optionele batterij, en kan ik dus ook loskoppelen en meenemen naar terras of voor het huis.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

Nog een upgrade in de downsize - Atmos speakers

Dit was eigenlijk een heel ongeplande en toevallige upgrade.

In mijn appartement zit een verlaagd plafond, ik schat dat dit ca 20 cm scheelt. Het plafond is nu ca 2,50 hoog en zou naar ca 2,70 kunnen schat ik in. Het is hiervoor een huurpand geweest, en ik neem aan dat ze 'snel klaar' met metalstud een plafonnetje erin gezet hebben ipv de oude eruit te trekken en opnieuw doen. Ook omdat er een ventilatie buis ingelegd was naar de oude keuken (die ik eruit getrokken heb). Toen ik dit huis kocht in de huizencrisis in 2008 zei de aannemer (die het niet echt druk had) nadat hij het spachtelputz plafond net had gladgestreken, het voor een appel en een ei het eruit te kunnen trekken en hoger plafond erin te zetten. Hij was net klaar met het gladtrekken van het bestaande plafond, ik dacht 'laat maar, verder nu'... eeuwig spijt van. Dus jeukt al jaren om het plafond eruit te trekken en nieuw hoger erin te zetten, zeker nadat ik nog wat credits heb staan bij een vriend met het helpen bij zijn plafond in een verbouwing. Maar ja, geen zin in de troep, en met 2,50 hoog ook te leven, dus schuif het steeds voor me uit....


Anyways, waarom deze lange inleiding en wat heeft het met Atmos speakers te maken? Bij die vriend hebben we in zijn plafond backboxes gezet voor plafondspeakers voor zijn Sonos set. Toen ik bij Hifi Klubben in A'dam langsliep zag ik een paar metalen B&W backboxes liggen die ze uit hun demo ruimte gehaald had, en dacht meteen 'he dat zou handig zijn voor bij een nieuw plafond'. Dus die voor een zacht prijsje meegenomen.



Deze dus in huis, en dan de vraag welke speakers erin? Met idee alles wat 'budget' te houden kwam ik een paar B&W CCM362 inbouwspeakers tegen op MP dus die gekocht.




Maar toen was ik bezig met de wand achter TV te doen, kabels wegwerken, behangen. En ik zag een nieuw plafond toch niet 1-2-3 gebeuren en zonde om die plafondspeakers niet te gebruiken, ook gezien de Atmos mogelijkheid van de Denon receiver.
Besloten dan maar een 'tijdelijke' Atmos opstelling in het plafond te zetten.

Voor plaatsing gebruik gemaakt van de tips in dit filmpje.
https://youtu.be/jsSqhtaTZAo

In een vorige post gaf ik al aan dat ik in de wand achter de TV ooit een buis van plint naar plafond had laten maken om evt kabels voor een projector weg te werken. Die buis kon ik nu gebruiken voor de Atmos speaker kabel. Eerste stap was de bovenkant van de buis 'op te pikken' boven het plafond. Met één vrij klein gaatje lukte dit - ik wou voorkomen dat ik te veel gaten in mijn plafond moest maken.



Van dit gat kon ik 'zijwaarts' gaan naar twee inbouwspotjes die redelijk overeen kwamen met de breedte die ik zocht tussen de Atmos speakers. Deze 'tussenstop' voor kabels trekken scheelde weer extra gaten maken in het plafond.



En vandaar was het parallel langs de metalstud tot de waar ik de speakers qua afstand tussen bank en TV wou plaatsen.



Nu klinkt dit allemaal vrij eenvoudig, maar het was absoluut een moeilijke klus die denk ik wel 10x zoveel tijd kostte als ik verwachte. Het plafond was gevuld met steenwol, dus super lastig om door te komen. Met hulp van trekveren, een endoscoop, en ijzerdraad omgebogen tot haakjes lukte het uiteindelijk. Het gaf een redelijke troep.



En toen de kabels op de goede plekken zaten, de gaten voor de speakers maken.



Nu ik het bestaande plafond ging gebruiken, kon ik de stalen B&W backboxes niet inbouwen. Daar zou teveel plafond voor moeten slopen. Maar ik wou toch iets van backboxes hebben, zowel voor geluidsisolatie naar de bovenburen toe, en om de speakers wat te beschermen van troep in het plafond. Je hebt wat flexibele backboxes die je door het gat van de speaker kan 'proppen', maar die zijn vrij prijzig en lastig te krijgen.
Uiteindelijk heb ik bij de Action een paar flexibele maar stugge plastic wasmanden gehaald. Die wat bijgesneden zodat ze qua hoogte gingen passen in de beschikbare ruimte. Deze kon ik door de speaker uitsparing krijgen, en daarna van binnen bekleden met van dat zelfklevende geluidsisolatie.




Zeker geen perfecte backboxes, maar beter dan niets voor vrij weinig moeite en kosten.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

En nog een upgrade in de downsize - nieuwe TV

Mijn oude LG 60 plasma deed het eigenlijk nog prima. Maar ja de ontwikkeling staat niet stil, dus ik was stiekem wat naar een 65 inch OLED aan kijken. Dan kom je vrij snel weer uit op LG. Ik dacht eerst een A1 of C1. Maar toen ik bij een vriend een 55G1 zag hangen, zo plat aan de muur was dat toch wel mooi. En na wat inlezen over het 'EVO' scherm in de G serie de zinnen op een 65G1 gezet - een kleinere TV kan natuurlijk niet ;-)

Maar ik heb toch ergens een soort van grens om meer dan 1.500 voor 'een TV' uit te geven, dus de aankoop ging niet zomaar. Toen de G1 eruit ging voor de G2, waren er natuurlijk mooie kortingen te krijgen en toegeslagen.

De plek van de TV en speakers uitmeten.



De LG beugel gemonteerd.



En de G-serie op de eigen beugel hangt zo mooi plat aan de muur!



Min indruk van de OLED tov de plasma. Voor 1080p content zou het voor mij niet de stap waard zijn. Maar 4K HDR content is natuurlijk wel een flinke stap vooruit!
Waar ik de plasma nog wel beter vond was bewegend beeld, bv auto's volgen in F1 was voor mijn gevoel bij de plasma vloeiender dan bij de OLED, die wat schokkeriger kan zijn.

Maar overall natuurlijk wel een stap vooruit!
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

Ok, dan nog maar een upgrade in de downsize - Shield Pro (2019)

Met nu een 4K TV en Atmos opstelling, kwam ik toch niet helemaal lekker uit qua content afspelen.

Quote from: Bolle on September 12, 2022, 13:50:26
Lastig hoor al die streaming devices....

Ik heb het volgende: LG 651 OLED TV, Firestick 4K (niet de Max) en een oude 1080p Mede8er media speler.

Wat ik zoek:
> Afspelen van lokale netwerk (4K) bestanden met HD-audio passthrough. Heb nu alleen nog maar 1080p bestanden, maar dat zal ook wel eens gaan veranderen. Liefst met videowall / metadata, dus kom je snel op Kodi / Plex uit.
> Ondersteuning van Netflix, Amazon Prime, Apple TV met Dolby Vision / HDR en Atmos
> Mogelijkheid NPO, NLZiet, en F1TV apps
> Mogelijkheid SmartTube of andere ad-free YouTube app

Liefst wil ik op de TV ook nergens ingelogd zijn op services, omdat ik mijn huis wel eens verhuur. Dus alles via een losse stick/player die ik zo los kan koppelen is wel ideaal. Al mijn huidige devices kunnen allemaal een deel van mijn wensen, maar geen allemaal.

Daarom speelde het al een tijdje om hier eens een goede oplossing voor te zoeken. Gisteravond heb ik eindelijk mijn Atmos speakers geïnstalleerd, bleek dat de Netflix app op de Firestick 4K geen Atmos ondersteund.... Dus nu dit maar eens regelen.

Dus kijkend naar al mijn wensen denk ik dat de Shield het meeste biedt. Ook kijkende naar dit handige overzicht (scroll naar onder): https://www.nakamichi-usa.com/the-ultimate-dolby-atmos-guide

Via MP een Nvidia Shield Pro (2019) gekocht. Deze doet het prima, en hoewel ook niet perfect, de media player die nu denk ik het beste aan mijn wensen voldoet.

Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

Downsize stap 6 - wegwerken kabelbende

Na wat zijstappen in upgrades, was het nu tijd de kabelbende goed te organiseren.

Als eerste wou ik alle kabels 'achterlangs' in de inbouwkast laten uitkomen. Met wat duw- en trekwerk lukte dat.
Via de holle Attema plinten komen alle kabels uit de goten in de muur, en gaan naar de trap/meterkast welke achter de inbouw boekenkast zit. Vandaar kan ik ze weer doorlussen naar de inbouwkast.



Het was echter nog een redelijk bende bij de receiver. HDMI, netwerk, speaker, stroom kabels, en en netwerk switch en stroomslof. Geeft toch altijd troep.



Een klein houten frame gemaakt waar ik alles aan kon monteren / ophangen, en een afdekplaatje er overheen. Wat 'passende' boeken ervoor en je ziet er bijna niks meer van.


Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

Downsize - voorlopig eindresultaat

En na wat uiteindelijk (natuurlijk) veel meer werk is dan verwacht, ziet het er zo uit.



Als iets donkerder is, bij film kijken, valt de TV veel meer weg. Heb betere LED spotjes gekocht die je goed kan dimmen. In het plaatje van de Shield boven zie je dat beter. Ik vind het heel prettig en rustig kijken, zeker een aanrader. En met een mooi behang prima te doen in de woonkamer zonder teveel een 'mancave' te worden.

Als ik ooit mijn plafond eruit gooi / ga verhogen denk ik erover om dan de zwarte wand achter de TV met die akoestische houten panelen opnieuw te doen. Geeft iets meer diepte, en makkelijker om bekabeling achter weg te werken.



De downsize bevalt mij verder prima. Qua beeldkwaliteit natuurlijk een stap vooruit met 4K OLED.

In geluidskwaliteit ben ik (op de toevoeging van Atmos) een stapje achteruit gegaan. Zoals in eerdere posts aangegeven, bij mijn gebruik (i.h.a. lagere volumes, geen referentie niveau) ben ik er prima tevreden mee. Op wat stevigere volumes ga je wel het verschil merken. Ik vind deze set wat 'schreeuwerig' en 'schel' klinken, en mn het middengebied lijkt wat weg te vallen. Maar die situaties doen zich eigenlijk zo weinig voor (af en toe en demo scene) dat dit in dagelijks gebruik nauwelijks relevant is.

De set is natuurlijk een stuk lager qua 'budget', eenvoud, en ruimte die het inneemt. Als ik mijn huis zou verhuren zou ik deze zonder problemen laten staan. Ik zou dan de Shield opbergen zodat al mijn Netflix etc accounts weg zijn, op de TV ben ik nergens ingelogd. Met de Smart TV en Airplay / Spotify op de receiver connect kan een evt huurder dan lekker z'n eigen ding doen.

Voor muziek is het systeem in mijn ogen niet voldoende. Ja, een beetje achtergrond muziek prima. Maar echt even lekker muziek luisteren, daar wordt ik niet genoeg voor meegezogen wat mijn oude set wel deed. 'Kom, nog één nummertje dan', je kent het wel.
Dit was ook zoals verwacht, een aangezien ik te weinig rust / tijd nu heb om aandachtig muziek te luisteren is dit nu ook geen groot gemis.

Ik overweeg wel de stereo kant tzt weer eens aan te pakken. Heeft nu geen prio. Ik overweeg twee opties hierin:
1) Mijn vermoeden is dat de Argon Audio's wellicht de beperkende factor zijn. Dus als ik een paar ATC HTS speakers tegenkom wil ik wellicht die uitproberen. Dit zijn de onwall speakers van ATC. Misschien met een Hypex eindversterker voor L/R wat moet kunnen met deze Denon receiver. Gaat wel het idee van 'budget' en 'eenvoudig' op de schop.
2) Een paar actieve stereo speakers. KEF LSX + sub, Buchardt A500, Dutch&Dutch 8c (als ik de oudejaarsloterij win). Iets wat ik apart kan neerzetten, en ook redelijk makkelijk kan weghalen.

En zo blijf je altijd lekker bezig met de hobby!
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Refie

Denon X3000, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. ATV 4K, Sony UBP-X800M2, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla