Paradigm Servo 15 - 15 inch servo control subwoofer | VERKOCHT

Started by Bolle, May 6, 2022, 17:13:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bolle

Krachtige en strak gecontroleerde diepe bas voor zowel muziek als film? De Paradigm Servo 15 subwoofer geeft je dat!

De Paradigm Servo 15 heeft vele goede reviews gekregen van vele hifi reviewers en gebruikers. Het is niet meer de nieuwste subwoofer, maar tot op vandaag zijn er nog vele enthousiaste gebruikers van deze sub.

Met een 15 inch woofer met 1 inch excursie en een 400W versterker is er genoeg kracht voor diepe bas zelfs in grotere ruimtes. Het is een Canadees merk, en daar zijn de woningen in het algemeen groter. De bas blijft echter erg strak, gedetailleerd en gecontroleerd door de gesloten behuizing en het servo circuit. Voor velen waarschijnlijk bekend, maar voor de volledigheid; een servo sub meet de uitslag van de woofer t.o.v. het input signaal en en corrigeert vervolgens. Als resultaat een zeer nauwkeurige gecontroleerde bas. Het servo circuit beschermt ook de woofer, als deze tegen z'n maximale uitslag komt zal deze de output gaan limiteren. Het effect is dat het lijkt alsof je nooit de grenzen van de subwoofer benadert. Het nadeel van een gesloten behuizing en servo controle is dat het de maximale output wat kan beperken - de ruim bemeten 15 inch woofer lost dat nadeel op.
Je kan de Paradigm Servo 15 daarmee goed vergelijken met de bekende Velodyne DD serie, maar tegen een wat aantrekkelijker budget.

Toen ik de sub kocht heb ik eerst de toen erg populaire SVS subwoofers beluisterd. Daar was ik niet erg van onder de indruk. Veel diepe bas, gaaf voor film, maar ik vond het erg wollig en 'langzaam' in muziek. Met deze Paradigm had ik dat totaal niet. Deze brengt wel de diepe bas, maar blijft gecontroleerd en 'snel'. Met wat afstellen 'verdwijnt' de sub als het ware, en lijkt het alleen alsof je speakers ineens veel dieper kunnen.

Wat aandachtspuntjes; om verwarring te voorkomen, dit is de originele v1 en niet de latere (veel duurdere) Servo 15 v2. De Servo 15 was ook met de optionele X30 cross-over controller te krijgen. Die zit hier niet bij, wat betekent dat je deze subwoofer alleen kan gebruiken met een voorversterker / processor / receiver met een dedicated subwoofer / LFE uitgang. Er zit wel een output level knop op (die ik meestal lager dan de standaard '12 uur' stand moest zetten om teveel bas te voorkomen!) om de sub te integreren in je systeem.

De subwoofer is nog in goede werkende staat. De auto on/off werkt prima. De subwoofer heeft wel wat kleine gebruikssporen in de behuizing, zie de foto's.

Specificaties:
Afmetingen (D x W x H): 55,2 x 45,7 x 50,8 cm
Gewicht: 35 kg
Woofer: 15 inch kevlar versterkt
Versterker: 400W RMS
Verbruik in standby: 1,5W

Meer informatie:
Reviews:
Sound Stage Network
Audio
Audio Ideas Guide
The Audio Critic
Home Cinema Choice
Home Entertainment
What Hifi?
Widescreen Review

Achtergrond & verkoop
Ik heb de Paradigm Servo 15 in 2005 gebruikt overgenomen van een gebruiker in Brussel. Tussen 2013 en 2020 heeft de subwoofer in een klimaat gecontroleerde opslag gestaan omdat ik in het buitenland woonde. Tussen april 2020 en oktober 2021 heb ik de subwoofer weer gebruikt.

Wordt verkocht wegens downsize van mijn HT set-up. Met zoals altijd pijn in het hart, maar ik heb andere prioriteiten nu. Ook te combineren met de overige onderdelen van mijn HT set-up, zie de volgende advertenties:
   •   Marantz AV7005 AV pre-processor
   •   Parasound HCA-2205A(T) 5-kanaals eindversterker
   •   ATC 'Entry Series' surround speakers - SCM40, SCM11, C3C
   •   Finite Elemente Spider rek
   •   Van den Hul D102 MkIII interconnects
   •   Canare 4s11 luidspreker kabel

De Paradigm Servo 15 komt zonder doos. Daarom en wegens het gewicht en afmetingen enkel op te halen. De subwoofer staat in Amsterdam centrum, op nog geen 10 minuten rijden van de ring via een makkelijke uitvalsweg. Laden & lossen kan voor de deur bij een begane grond appartement. Op zondag kan je gratis parkeren op 5 minuten lopen als je eerst even rustig wil kijken. Dus maak er een leuk dagje Amsterdam van!
Betaling kan cash, vooraf overmaken of per tikkie.

Vraagprijs
De Servo 15 sub is niet vaak te koop, dus ik heb met hifishark als leidraad een vraagprijs vastgesteld van
425 Euro

Plaatjes






Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

En gaat de HT ruimte van een sub liefhebber vullen met diepe bas. Verkocht
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis