ATC surround speaker set - SCM40, SCM11, C3C | VERKOCHT

Started by Bolle, May 6, 2022, 17:08:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bolle

Niet vaak beschikbaar, een gehele ATC surround speaker set! Bestaande uit 2 x SCM40 vloerstaanders, 2 x SCM11 'boekenplank' speakers, en 1 x C3C center speaker. Al deze speakers zijn uit de vorige serie die van ca. 2007 t/m 2013 aangeboden werd. Met flinke pijn in het hart maar ik ga downsizen...

Ik merk dat voor veel mensen ATC vaak een wat onbekend merk is. Zonde, wat het is een van de absolute topmerken die er zijn! Daarom een stukje achtergrond.

Over ATC
ATC is in 1974 opgericht in de UK door de Australische Billy Woodman. Ze zijn opgericht om speaker drivers voor de professionele audio en PA markt te maken. Uitgangspunt was door betere 'engineering' drivers te maken die een lagere vervorming hadden en veel power aankonden om een grote dynamiek te krijgen.
De meest bekende driver van ATC is ongetwijfeld de SM 75-150 midrange dome, en met de introductie van de nieuw tweeters zijn sinds een jaar of 10 alle drivers van eigen fabrikaat.
Van een het bouwen van drivers is ATC daarna overgegaan op volledige luidsprekers. Gezien de professionele achtergrond waren dit actieve luidsprekers met ingebouwde versterking.
De kracht van ATC ligt nog steeds in hun actieve luidsprekers en professionele gebruikers zoals producers en studios.
Van deze professionele toepassingen is ATC later de consumenten markt 'erbij' gaan doen. Eerst door de professionele actieve luidsprekers aan te bieden in een meer huiskamer vriendelijk afwerking. Later zijn de ook passieve luidsprekers gaan aanbieden omdat veel thuisgebruikers bestaande versterkers willen blijven gebruiken. Gezien de stevige prijzen zijn op een gegeven moment de 'Entry Series' geïntroduceerd. Meer betaalbare en compactere modellen, maar met veel technologie van de hogere modellen. Zoals bijvoorbeeld de midrange dome in de SCM40 en de 'SL' woofer in de SCM19.
ATC maakt al hun speakers en drivers in hun fabriek in Groot Brittannië, m.u.v. van de kasten van de 'Entry Series' die meen ik uit het verre oosten komen.
Meer over ATC kan je lezen in dit interview met Billy Woodman.

Mijn set
Toen ik met de audio hobby begon las ik over ATC. De filosofie sprak me meteen aan; vanuit een goede technische achtergrond gebouwde speakers, een professionele achtergrond, de consumenten markt en marketing was iets wat ze een beetje 'erbij' deden. Ook de geluids eigenschappen zoals beschreven leken me bij mijn voorkeur passen. Transparant en neutraal, voegen niks of kleuring toe aan de opname. Niet de absoluutste diepe bas, maar wel strak en 'snel'.

Toen ik een leuke extra van mijn werk kreeg en ik mijn surround set wou vervangen, ben ik de ATC gaan beluisteren. En ze voldeden inderdaad helemaal aan wat ik zocht en ik was snel verkocht.
Ik wou sowieso de SCM40 omdat ik een voorkeur voor vloerstaanders heb, en ik de befaamde midrange dome wou hebben. Voor de center ben ik voor de iets grotere C3C gegaan i.p.v. de C1C gezien het belang van de center voor de filmbeleving. Voor de rears waren de kleinere SCM7's eigenlijk goed genoeg geweest, maar de SCM11's kregen zulke goede reviews dat ik ook maar voor die ben gegaan.

Ik heb de set een aantal jaren met heel veel plezier gebruikt. Zowel in muziek als film zijn ze geweldig gebleken. Zoals eerder gezegd doe ik ze met tegenzin weg, maar om diverse redenen wil ik gaan downsizen en het is zonde om deze aan te houden. Ik doe er liever iemand anders een plezier mee!

Specificaties:
SCM40
Drivers : HF 25 mm Neodynium, Mid 75 mm ATC Soft Dome, LF 165 mm
Frequency Response (-6 dB) : 48 Hz–20 kHz
Sensitivity : 85 dB @ 1 W @ 1 metre
Recommended Power Amplifier : 50 to 300 Watts
Cabinet Dimensions (HxWxD) : 965 x 230 x 315 mm
Weight : 23.5kg

SCM11
Drivers : HF 25 mm Neodynium, Mid/LF 150 mm
Frequency Response (-6 dB) : 56 Hz–22 kHz
Sensitivity : 85 dB @ 1 W @ 1 metre
Recommended Power Amplifier : 50 to 300 Watts
Cabinet Dimensions (HxWxD) : 380 x 211 x 250 mm
Weight : 8.5kg

C3C
Drivers : HF 25 mm Neodynium, 2 x Mid/LF 150 mm
Frequency Response (-6 dB) : 48 Hz–20 kHz
Sensitivity : 86 dB @ 1 W @ 1 metre
Recommended Power Amplifier : 50 to 300 Watts
Cabinet Dimensions (HxWxD) : 212 x 600 x 300 mm
Weight : 30 kg

Meer informatie:
Product informatie
Entry Series

Reviews:
Stereophile SCM40
Stereophile SCM11
What Hi-fi? SCM11 2006
What Hi-fi? SCM11 2009
What Hi-fi? SCM40 2006
What Hi-fi? SCM40 2009

Video
YouTube Soundstage Takes The ATC Loudspeakers Factory Tour
YouTube Factory Visual Tour
ATC Pro Driver Technology - Mid Dome

Achtergrond & verkoop
Ik heb de ATC set-up in 2010 als eerste eigenaar gekocht. Tussen 2013 en 2020 heeft de set in een klimaat gecontroleerde opslag gestaan omdat ik in het buitenland woonde. Tussen april 2020 en oktober 2021 heb ik de set weer gebruikt.

Wordt verkocht wegens downsize van mijn HT set-up. Met zoals altijd pijn in het hart, maar ik heb andere prioriteiten nu. Ook te combineren met de overige onderdelen van mijn HT set-up, zie de volgende advertenties:
   •   Marantz AV7005 AV pre-processor
   •   Parasound HCA-2205A(T) 5-kanaals eindversterker
   •   Paradigm Servo 15 subwoofer
   •   Finite Elemente Spider rek
   •   Van den Hul D102 MkIII interconnects
   •   Canare 4s11 luidspreker kabel

De ATC set komt met originele binnen- en buitendozen. Alle accessoires, boekjes etc zijn er ook bij. Wegens gewicht en afmetingen enkel op te halen.
De speakers zijn in goede staat. Mijn zwager heeft ooit een kinderzitje langs 1 van de SCM40's laten schampen. Op de speaker zie je nagenoeg niks op een minuscuul krasje in het front. De grille met speakerdoek is wel geknakt. Ik heb een nieuwe nog in de verpakking die je er natuurlijk bij krijgt. Maar ik heb de oude met lijm gerepareerd en eigenlijk ging dat prima en heb ik de nieuwe als reserve bewaard. Op de foto zie je dat de grille weer opnieuw gelijmd moet worden, of je kan de nieuwe plaatsen.
Op een van de SCM11's zit een miniem deukje, geen idee hoe dat ooit gekomen is. Je ziet het normaal niet, behalve met bepaalde lichtinval of als je er met je neus opzit (zoals voor de foto...).

De set staat in Amsterdam centrum, op nog geen 10 minuten rijden van de ring via een makkelijke uitvalsweg. Laden & lossen kan voor de deur bij een begane grond appartement. Op zondag kan je gratis parkeren op 5 minuten lopen als je eerst even rustig wil kijken. Dus maak er een leuk dagje Amsterdam van!
Betaling kan met vooraf overmaken of per tikkie.

Vraagprijs
Een gehele ATC, en zeker een AV set-up komt niet zo vaak te koop dus prijsbepaling is lastig. Op basis van wat ik kan vinden via hifi-shark en wat in het verleden verkocht is hanteer ik de volgende vraagprijzen:
SCM40: 2.500 Euro (per paar)
SCM11: 800 Euro (per paar)
C3C: 650 Euro

Setprijs: 3.500 Euro
Vooralsnog verkoop ik de set alleen in zijn geheel.

Ter vergelijk, dit zijn de adviesprijzen van de huidige versies van deze speakers.
SCM40: 5.260 EUR (per paar)
SCM11: 1.910 EUR (per paar)
C3C: 1.510 EUR

Plaatjes

SCM40










SCM11









C3C





ATC speakers - nu zie je waarom het de 'Entry Series' heet....


Entry series
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Valkyrie

Geen interesse, maar complimenten voor de zeer nette en uitgebreide advertentie!!! :thumbs-up:
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Bolle

Quote from: Valkyrie on May  6, 2022, 17:12:26
Geen interesse, maar complimenten voor de zeer nette en uitgebreide advertentie!!! :thumbs-up:

Dank je, deze mooie speakers verdienen een mooie advertentie. En het is een beetje mijn 'afscheids speech' ..... ;)
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Contour


Roksan

Super mooie set voor een wel heel scherpe prijs! Succes met de verkoop.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Leeuwarden


Bolle

Quote from: Leeuwarden on May  6, 2022, 20:15:39
Hoeveel meter zijn de stukken Canare?

2 x 5 mtr, ik zal later dit weekend er een advertentie voor plaatsen.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Bolle

Als ik de reacties zo lees had ik wat ambitieuzer moeten zijn in mijn vraagprijs!  :P
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Bolle

En met heel veel pijn in het hart verkocht. Op naar wat nieuws!
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis