Spijkie stereo set -> eigen speakers weer thuis

Gestart door Spijkie, december 26, 2009, 12:51:34

Vorige topic - Volgende topic

Spijkie

Citaat van: RCD op april 18, 2026, 12:53:06Het is wel gewoon een Purifi.

Rob

Ja en nee, ze combineren het met een eigen voeding

De Herforders maken gebruik van een speciaal ontwikkelde hoogfrequente sinusvoeding. In tegenstelling tot schakelende voedingen werkt het niet met een rechthoekig signaal, maar met een sinusdrager, en voorkomt het zo zware schakelprocessen. Hoogfrequente ruis, vervorming en vervorming moeten hierdoor tot een minimum worden beperkt. De vier 32 laadcondensatoren van 800 F schakelen 100.000 cycli per seconde en bieden naar verluidt een extreem hoge belastingstabiliteit. Dit wordt bevestigd door ons meetlaboratorium, evenals de grote afwezigheid van harmonische vervormingen.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Kurt

Als je 32 condensatoren van 800F in je voeding zittend heb, mag je volgens mij een ruimte bijbouwen... Dat klopt echt niet. Ik gok op µF (micro farad). Dat zou dan nog wel kunnen, maar is op zich niet zo extreem voor een goede versterker.

Het verhaal over die voeding... Ofwel bied je een amp AC aan onder vorm van een sinus, ofwel bied je rechtstreeks DC aan. Voor een klasse D is dat niet anders. Als ze een SMPS gebruiken komt daar DC uit. Rest lijkt me heavy marketing talk.

Spijkie

Citaat van: Kurt op april 18, 2026, 19:09:34Als je 32 condensatoren van 800F in je voeding zittend heb, mag je volgens mij een ruimte bijbouwen... Dat klopt echt niet. Ik gok op µF (micro farad). Dat zou dan nog wel kunnen, maar is op zich niet zo extreem voor een goede versterker.

Het verhaal over die voeding... Ofwel bied je een amp AC aan onder vorm van een sinus, ofwel bied je rechtstreeks DC aan. Voor een klasse D is dat niet anders. Als ze een SMPS gebruiken komt daar DC uit. Rest lijkt me heavy marketing talk.

Dan denk ik dat de vertaling erg mank gaat idd  :colgate: .

Ik heb echt geen idee hoe de voeding werkt maar het schijnt iets bijzonders te zijn:
De T+A HighFrequency sinusvoeding. Met zijn pure sinusverloop en een frequentie die meer dan twee keer zo hoog is als die van traditionele voedingen, voorkomt het interferentie effectief.

Na jaren van ontwikkeling hebben T+A-ingenieurs het schijnbaar onmogelijke bereikt: het creëren van condensatoren die 100.000 keer per seconde worden opgeladen, 2000 keer vaker dan conventionele systemen.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Kurt

Citaat van: Spijkie op april 18, 2026, 19:16:30Na jaren van ontwikkeling hebben T+A-ingenieurs het schijnbaar onmogelijke bereikt: het creëren van condensatoren die 100.000 keer per seconde worden opgeladen, 2000 keer vaker dan conventionele systemen.
Calling in @jossie... 100.000 keer/sec een condensator laden, kan dat? zo ja wat is dan 't nut van de condensator?

Xander32

Iedere producent heeft zo z'n eigen mirakels waarin ze vooral zelf (op papier) heel erg geloven 🤓 ... en soms trap ik daar zelf ook in 😅

Citaat van: Spijkie op april 18, 2026, 19:16:30Dan denk ik dat de vertaling erg mank gaat idd  :colgate: .

Ik heb echt geen idee hoe de voeding werkt maar het schijnt iets bijzonders te zijn:
De T+A HighFrequency sinusvoeding. Met zijn pure sinusverloop en een frequentie die meer dan twee keer zo hoog is als die van traditionele voedingen, voorkomt het interferentie effectief.

Na jaren van ontwikkeling hebben T+A-ingenieurs het schijnbaar onmogelijke bereikt: het creëren van condensatoren die 100.000 keer per seconde worden opgeladen, 2000 keer vaker dan conventionele systemen.

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Spijkie

Idd, uiteindelijk gaat t om 't eindresultaat en het klinkt gewoon bijzonder goed. Eigenlijk ging het mij erom dat deze review overal wat dieper op in ging met foto's en het deel wat ze zeiden over het analoge en digitale board wat niet helemaal gescheiden is.

RCD

Citaat van: Spijkie op april 18, 2026, 17:25:11Ja en nee, ze combineren het met een eigen voeding

De Herforders maken gebruik van een speciaal ontwikkelde hoogfrequente sinusvoeding. In tegenstelling tot schakelende voedingen werkt het niet met een rechthoekig signaal, maar met een sinusdrager, en voorkomt het zo zware schakelprocessen. Hoogfrequente ruis, vervorming en vervorming moeten hierdoor tot een minimum worden beperkt. De vier 32 laadcondensatoren van 800 F schakelen 100.000 cycli per seconde en bieden naar verluidt een extreem hoge belastingstabiliteit. Dit wordt bevestigd door ons meetlaboratorium, evenals de grote afwezigheid van harmonische vervormingen.
Zelfs na heel dit verhaal blijft het een Purifi.

Rob

jossie

Citaat van: Kurt op april 18, 2026, 20:05:41Calling in @jossie... 100.000 keer/sec een condensator laden, kan dat? zo ja wat is dan 't nut van de condensator?

In bijgaand plaatje zie je het bijladen van de condensator in een voeding. Of dat met 100 Hz in een traditionele voeding of met 100 kHz in een smps voeding gebeurt maakt wezenlijk niks uit. Als er geen condensatoren in de voeding zouden zitten zou het gearceerde gebied 'open' zijn en dus de spanning van de voeding naar nul terug vallen met dezelfde frequentie.

Tweede plaatje, datasheet van een smps ic'tje dat kan schakelen van 100.000 Hz tot 2.500.000 Hz. De genoemde frequentie is dus niet perse hoog wil ik maar zeggen  ;)

Voedselbron.jpg
Speedy Gonzales.jpg
Omni !

Kurt

Dank je wel @jossie voor de toelichting.
Maar, als de condensator het reservoir "vol" kan houden (de gearceerde stukken), dan maakt 100kHZ of 100Hz toch geen verschil, zou ik denken?

RCD

Citaat van: Kurt op april 19, 2026, 17:47:29Dank je wel @jossie voor de toelichting.
Maar, als de condensator het reservoir "vol" kan houden (de gearceerde stukken), dan maakt 100kHZ of 100Hz toch geen verschil, zou ik denken?
Jawel in kosten maakt dat veel.
Kleinere trafo's en elco's.

Rob

jossie

Citaat van: Kurt op april 19, 2026, 17:47:29Dank je wel @jossie voor de toelichting.

Wat Rob zegt, een smps voeding van hetzelfde vermogen is veel lichter in gewicht doordat de zware dure trafo (met veel koper) vervangen wordt door een véél kleinere. En in principe kun je toe met veel minder capaciteit in de voeding na de trafo maar... voor de trafo heb je óók bruggelijkrichter en condensatorbank.

Gelukkig maar, met wat extra marketing schrijverij maak je er dan toch weer € 8.500,— van en het voordeel gaat naar je boot  :angel:
Omni !

Spijkie

Gelukkig wijzen de testen uit , meetbaar , dat t wel goed zit met de stabiliteit van de versterker. En konden mijn oren dat ook nog eens bevestigen  :colgate:

jossie

Citaat van: Spijkie op april 19, 2026, 20:37:53Gelukkig wijzen de testen uit , meetbaar , dat t wel goed zit met de stabiliteit van de versterker. En konden mijn oren dat ook nog eens bevestigen  :colgate:

Daar twijfel ik niet aan hoor, fraai apparaat. Maar (vrijwel) alle versterkers, ook met de traditionele voedingen, zijn stabiel.
Omni !

Spijkie

Zat al een paar weken in m'n hoofd en zojuist me ff ingespand om voorelkaar te krijgen: de switch staat nu beneden ipv bovenop het glas. Op dit moment is het hout en de bamboe snijplank puur als verhoging waardoor de kabels achterin het apparaat naar buiten kunnen, de kast is namelijk half dicht en de switch is nogal diep!

Uiteindelijk bied dit ook de gelegenheid om uiteindelijk voetjes onder de switch te kunnen plaatsen.

Ben blij dat t zo uitpakt.

graafie

Wordt het geen tijd voor een andere kast die iets dieper is? Eventueel zelfbouw? Je kunt zelfs je bestaande kast hergebruiken. Ik zou me dood ergeren aan al die snijplanken.  :D
Accuphase E-480, Accuphase DP-430, Fyne Audio F702sp, Technics SL1210GR  + Audio Technica AT-740ml, Technics SL-1300G met Audio Technica OC9XSL, Fezz Gratia Prestige MK2 phono voorversterker, Atlas Mavros Transpose Grun, Marantz 2238, B&W CDM 1

Spijkie

Och de klep kan dicht hoor maar om nou te zeggen dat t er heel fraai uit ziet , nee dat ook weer niet. Ik denk dat ik er een keer een houten plank voor laat maken aan de binnenkant. Moeilijk is dat niet, moet alleen ff gebeuren. Wat wel handig is dat ik nu de juiste maatvoering en hoogtes heb voordat er iets definitief komt.

addesmo

De vraag is : wat zit er in godsnaam in die glazen stolp  ;)

Spijkie

Citaat van: addesmo op april 23, 2026, 19:34:01De vraag is : wat zit er in godsnaam in die glazen stolp  ;)

Hebben jullie die niet ? Die filtert de electrosmog die aanwezig is rondom de stereo set waarder HF ruis drastisch daalt wat resulteert in een live 3d ervaring.

CinéHome

Citaat van: Spijkie op april 24, 2026, 08:09:09Hebben jullie die niet ? Die filtert de electrosmog die aanwezig is rondom de stereo set waarder HF ruis drastisch daalt wat resulteert in een live 3d ervaring.
Uiteraard... maar je moet ze ofwel centraal of per 2 symmetrisch opstellen. Nu krijg je onbalans.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

addesmo

Citaat van: Spijkie op april 24, 2026, 08:09:09Hebben jullie die niet ? Die filtert de electrosmog die aanwezig is rondom de stereo set waarder HF ruis drastisch daalt wat resulteert in een live 3d ervaring.
Ha, eindelijk een alternatief voor de audiolamp  :pompom:

Spijkie

Citaat van: CinéHome op april 24, 2026, 08:12:17Uiteraard... maar je moet ze ofwel centraal of per 2 symmetrisch opstellen. Nu krijg je onbalans.

Ai , daar gaat het dus mis  :colgate: . Zou de tweeter daardoor stuk zijn gegaan ?  :tounge:

Spijkie

Citaat van: addesmo op april 24, 2026, 08:20:35Ha, eindelijk een alternatief voor de audiolamp  :pompom:

Het is een plant terrarium , hoef je nooit water te geven en houd zichzelf in stand. Zijn eigen ecologische wereld zegmaar. Is van mijn vrouw

CinéHome

Citaat van: Spijkie op april 24, 2026, 08:39:03Het is een plant terrarium , hoef je nooit water te geven en houd zichzelf in stand. Zijn eigen ecologische wereld zegmaar. Is van mijn vrouw
Maar het wordt wel regelmatig gevoed met melodische trillingen.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Xander32

Wat ik hierin niet begrijp is dat de ls heel specifiek moesten opgaan in het interieur, zowel betreffende de optiek als de opstelling ervan en je dan betreft de plaatsing van de apparatuur minder waarde hecht aan het optische aspect  🙃

Citaat van: Spijkie op april 23, 2026, 15:47:12Och de klep kan dicht hoor maar om nou te zeggen dat t er heel fraai uit ziet , nee dat ook weer niet. Ik denk dat ik er een keer een houten plank voor laat maken aan de binnenkant. Moeilijk is dat niet, moet alleen ff gebeuren. Wat wel handig is dat ik nu de juiste maatvoering en hoogtes heb voordat er iets definitief komt.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

brt

Nee, schijnt slecht voor je tweeters te zijn  :tounge:
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue