MP3 / Lossless vergelijk

Gestart door Koen K, september 18, 2009, 12:20:49

Vorige topic - Volgende topic

mikekiwi

Even voor alle duidelijkheid:

1. niet iedere contestant heeft peperdure speakerkabels (ikke nie bijvoorbeeld)

2. in mijn test is niet eens speakerdraad gebruikt

3. bas verschil: ja, ook dat heb ik wel gehoord, maar vond het moeilijk aan te duiden of dat nu beter was of niet...

frank2

sorry dat ik het zeg, vind deze uitspraak ontzettend kort door de bocht.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

mikekiwi

Citaat van: frank2 op december 18, 2009, 19:09:27
sorry dat ik het zeg, vind deze uitspraak ontzettend kort door de bocht.
welke uitspraak precies?

frank2

Citaat van: PuNkEnStEiN op december 18, 2009, 18:39:41
Het enige hoorbare verschil wat ik soms denk te kunnen waarnemen tussen MP3's op 320 en FLAC's is dat bij de MP3 de bas iets meer benadrukt lijkt te worden. Maar op zich klinken MP3's op 320 nagenoeg perfect, zeker vergeleken met die mooie dure cassettedecks van vroeger. En wie het verschil tussen MP3 en FLAC of WAV niet hoort, kan al z'n peperdure speakerkabels e.d. net zo goed in de vuilnisbal pleuren, want dat is dan weggegooid geld, alle stoere hifi-prietpraat over goeie oortjes ten spijt. ;D

sorry ik bedoelde deze uitspraak......
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

PuNkEnStEiN

Zo kort door de bocht is het toch niet als ik niet geloof dat iemand die niet eens het verschil tussen diverse geluidsbestanden en de originele bron kan waarnemen, wel het verschil beweert te kunnen horen tussen verschillende kabeltjes tussen bijv. een cd-speler en versterker of ander luxe audiofiele accessoires waarvan de werking op z'n minst bij velen discutabel is?
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

Midcall

En wie het verschil tussen MP3 en FLAC of WAV niet hoort, kan al z'n peperdure speakerkabels e.d. net zo goed in de vuilnisbak pleuren, want dat is dan weggegooid geld, alle stoere hifi-prietpraat over goeie oortjes ten spijt. ;D

:clapping: :clapping: :clapping: zo op de valreep van dit jaar toch nog een kandidaat voor mijn persoonlijke top 10 van forum opmerkingen die ik elk jaar maak.

Zullen we dan ook niet onze peperdure speakers, versterkers, cd-spelers en woonkameraanpassingen weggooien, want dat is dan toch net zo zeer weggegooid geld? Gaan we allemaal weer een Supertech radiocasetterecordertje luisteren, want ook daar hoor je geen verschil tussen mp3 en wav. Maar houd het wel stil, want je conclusie kan anders veel geld kosten nu je je Quad set te koop kan zetten en iets goedkoops kunt kopen waar je ook geen verschillen hoort.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

MaxxMark

Ik vind het met de 3 nummers (heb ze nog maar even en kort geluisterd) ook erg moeilijk.

Het grootste verschil is denk ik dat je naar nummers luistert die je niet kent. Ik merk bijv in mijn huidige mp3 collectie dat ik bepaalde nummers echt slecht vind klinken. En op het moment dat ik dan de lossless tegenhanger opzet dat je toch echt duidelijk het verschil hoort.

Daarnaast hangt het er ook natuurlijk van af wat voorsoort muziek je luistert. Een dance nummer valt veel minder snel door de mand dan een klassiek stuk.

Desalniettemin ga ik toch nog even goed luisteren.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

HTip

Citaat van: Midcall op december 19, 2009, 10:13:18
:clapping: :clapping: :clapping: zo op de valreep van dit jaar toch nog een kandidaat voor mijn persoonlijke top 10 van forum opmerkingen die ik elk jaar maak.

Zullen we dan ook niet onze peperdure speakers, versterkers, cd-spelers en woonkameraanpassingen weggooien, want dat is dan toch net zo zeer weggegooid geld? Gaan we allemaal weer een Supertech radiocasetterecordertje luisteren, want ook daar hoor je geen verschil tussen mp3 en wav. Maar houd het wel stil, want je conclusie kan anders veel geld kosten nu je je Quad set te koop kan zetten en iets goedkoops kunt kopen waar je ook geen verschillen hoort.
:D Erg leuk verwoord :clapping:

Wanneer publiceer je die top 10? Lijkt me nu al heel erg leuk :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

PuNkEnStEiN

Citaat van: Midcall op december 19, 2009, 10:13:18
Als jij het verschil niet hoort tussen jouw huidige set en een Supertech, moet je dat zeker doen. Maar mijn Quad-set doe ik niet weg, want ik vind de klank nèt iets warmer dan Supertech. :music:
Maar je leest niet helemaal goed wat ik schreef: ik zeg nergens dat er geen hoorbaar verschil is tussen geluidsapparatuur uit verschillende prijsklassen. Ik heb het over mijn twijfels rond het nut van allerlei accessoires, zoals interlinks, speakerkabels, cd-matjes, enzovoort, als je niet in staat bent het verschil tussen geluidsbronnen waar te nemen.
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

Midcall

Citaat van: PuNkEnStEiN op december 19, 2009, 10:27:03
Als jij het verschil niet hoort tussen jouw huidige set en een Supertech, moet je dat zeker doen. Maar mijn Quad-set doe ik niet weg, want ik vind de klank nèt iets warmer dan Supertech. :music:
Maar je leest niet helemaal goed wat ik schreef: ik zeg nergens dat er geen hoorbaar verschil is tussen geluidsapparatuur uit verschillende prijsklassen. Ik heb het over mijn twijfels rond het nut van allerlei accessoires, zoals interlinks, speakerkabels, cd-matjes, enzovoort, als je niet in staat bent het verschil tussen geluidsbronnen waar te nemen.

Je doet nu precies hetzelfde als in je eerdere post. Jij koppelt het nut van accesoires aan het niet kunnen horen van verschillen tussen diverse bronnen. Waarom zou ik dat los moeten zien van het nut van duurdere/betere versterkers die het verschil ook niet kunnen laten horen? Of bedoel je dat de mensen het verschil niet horen juist DOOR die interlinks en speakerkabels en dat ze die daarom moeten weggooien?

Ik denk eerder dat je in dit topic je gelijk probeert te halen en hierbij een argument gebruikt die geen hout snijdt. Kan het wellicht gewoon zo zijn dat er geen hoorbaar verschil is tussen 320k mp3 en lossless? En dat kabels, maar ook versterkers, speakers, cd-spelers hier geen invloed op hebben, met andere woorden, ze kunnen niet iets maken wat er niet is?

Dat jij een Quad versterker verkiest boven Supertech, oftewel merk Y boven merk X omdat jij het een (veel) beter geluid (naar jouw persoonlijke maatstaven) vindt is niet anders dan dat (laat ik het bij mezelf houden) ik NBS verkies boven W&M, omdat het naar mijn persoonlijke maatstaven een (veel) beter geluid geeft. Dat jouw maatstaven de mijne niet zijn, of andersom, zijn we beiden gelukkig om, maar heeft natuurlijk niets met mp3/lossless vergelijkingen te maken.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

Midcall

Citaat van: HTip op december 19, 2009, 10:17:10
:D Erg leuk verwoord :clapping:

Wanneer publiceer je die top 10? Lijkt me nu al heel erg leuk :D

Ik heb het ooit eens op een ander forum gedaan, maar daar komt alleen maar ruzie van, maar ik neem ze wel op in mijn memoires  :devil:

Zee

Het enige hoorbare verschil wat ik soms denk te kunnen waarnemen tussen MP3's op 320 en FLAC's is dat bij de MP3 de bas iets meer benadrukt lijkt te worden. Maar op zich klinken MP3's op 320 nagenoeg perfect, zeker vergeleken met die mooie dure cassettedecks van vroeger. En wie het verschil tussen MP3 en FLAC of WAV niet hoort, kan al z'n peperdure speakerkabels e.d. net zo goed in de vuilnisbak pleuren, want dat is dan weggegooid geld, alle stoere hifi-prietpraat over goeie oortjes ten spijt. ;D

Het is inderdaad wel frapant dat mensen geen verschillen horen tussen de MP3 en Flac maar wel tussen verschillende kabels.  En dat terwijl de vervorming van een MP3 t.o.v. de Flac waarschijnlijk minimaal een factor 1000 hoger ligt dan dat tussen 2 verschillende kabels. 
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

PuNkEnStEiN

Ik probeer mijn gelijk niet te halen, Midcall, dat zal mij worst zijn. Ik geef alleen mijn mening en reageer vervolgens op anderen die er anders over denken. Dat mag toch? :blink:

Er zijn heel veel audiofielen die beweren enorme verschillen te kunnen horen als ze een kabeltje, een stekkertje of iets dergelijks in hun set vervangen. We weten allemaal dat over het nut en de waarneembaarheid van dergelijke zaken veel discussie is. De één zweert erbij, anderen doen het af als onzin.

Als ik nu zie dat iemand (ongeacht het merk/de kwaliteit van zijn/haar installatie; daar gaat het niet om) niet in staat is om op dezelfde apparatuur verschil te horen tussen een originele geluidsbron en een al dan niet gecomprimeerde kopie daarvan, dan betwijfel ik voor die mensen het nut van de aanschaf van allerlei accessoires die het geluid zogenaamd zouden (en volgens de aanhangers vaak zeer subtiel, oftewel nauwelijks waarneembaar) verbeteren. Ik denk namelijk dat ze dat dan evenmin zullen kunnen horen. Kortom: in dat geval is het zonde van je zuurverdiende centjes...

@Zee: dat bedoel ik dus...  :worship:

Marvin....

en ik sluit me daar gezellig bij aan.....  :thumbs-up:

neverywhere

Citaat van: PuNkEnStEiN op december 19, 2009, 11:44:06
Ik probeer mijn gelijk niet te halen, Midcall, dat zal mij worst zijn. Ik geef alleen mijn mening en reageer vervolgens op anderen die er anders over denken. Dat mag toch? :blink:

Er zijn heel veel audiofielen die beweren enorme verschillen te kunnen horen als ze een kabeltje, een stekkertje of iets dergelijks in hun set vervangen. We weten allemaal dat over het nut en de waarneembaarheid van dergelijke zaken veel discussie is. De één zweert erbij, anderen doen het af als onzin.

Als ik nu zie dat iemand (ongeacht het merk/de kwaliteit van zijn/haar installatie; daar gaat het niet om) niet in staat is om op dezelfde apparatuur verschil te horen tussen een originele geluidsbron en een al dan niet gecomprimeerde kopie daarvan, dan betwijfel ik voor die mensen het nut van de aanschaf van allerlei accessoires die het geluid zogenaamd zouden (en volgens de aanhangers vaak zeer subtiel, oftewel nauwelijks waarneembaar) verbeteren. Ik denk namelijk dat ze dat dan evenmin zullen kunnen horen. Kortom: in dat geval is het zonde van je zuurverdiende centjes...

Ik begrijp u volkomen.....maar voor mijn gemoedsrust is het toch beter dat ik er dure kabeltjes tussen heb zitten....net zoals ik alleen muziek in mijn computer wil die lossless is geript.

Na deze test weet ik dat het niet zo heel veel uitmaakt maar toch.....

I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Midcall

Citaat van: Zee op december 19, 2009, 11:40:21
Het is inderdaad wel frapant dat mensen geen verschillen horen tussen de MP3 en Flac maar wel tussen verschillende kabels.  En dat terwijl de vervorming van een MP3 t.o.v. de Flac waarschijnlijk minimaal een factor 1000 hoger ligt dan dat tussen 2 verschillende kabels.  

Uit een door jou zo heilig verklaarde blinde test is gebleken dat men niet het verschil kon waarnemen tussen een WAV bestand en hetzelfde wav bestand waar maar liefst 5% vervorming aan toe gevoegd was. Jij kent die test volgens mij ook en Jacco kent hem anders zeker, hij heeft hem destijds zelf gegenereerd. Ik weet niet helemaal wat de aanleiding van deze test was, ik dacht dat het er een discussie aan vooraf ging waarin de voorkeur van 'audiofielen' voor buizenversterking te verklaren was omdat audiofielen vervorming aangenamer vonden en daarom een voorkeur hadden voor buizen. Uit deze blinde test bleek dat zelfs 5% vervorming (en dat is ècht veel) niet werd onderscheiden (ik blijf overigens van mening dat in een blinde luistertest NOOIT een verschil wordt waargenomen wanneer onderlinge verschillen klein zijn, maar dat terzijde), moet de conclusie dan ook zijn dat er geen hoorbaar verschil is tussen een buizenversterker en een transistorversterker? Verschillende mate van vervorming kan in ieder geval nergens een factor zijn als je in dat soort tests gelooft. Het is al erg genoeg dat dit topic door die paar kabelsceptici wordt misbruikt om hun gelijk te halen, maar als je dit dan toch zo graag wilt, kom dan met argumenten die hout snijden, want nu slaat het al helemaal nergens op, maar dan wel in de topics die hiervoor bedoeld zijn.

Gaarne dus alles wat met kabels te maken heeft op dit topic: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=83645.0, die is speciaal gemaakt om te voorkomen dat ieder topic met deze onzin wordt vervuild.

PuNkEnStEiN

Citaat van: Midcall op december 20, 2009, 00:02:21..... die paar kabelsceptici wordt misbruikt om hun gelijk te halen ..... kom dan met argumenten die hout snijden, want nu slaat het al helemaal nergens op .....
Gaarne dus alles wat met kabels te maken heeft ..... om te voorkomen dat ieder topic met deze onzin wordt vervuild.
Ik heb geen discussie willen aanzwengelen over kabels; ik heb wel het nut van deze luistertest willen relativeren, omdat er klaarblijkelijk mensen zijn die geen verschil tussen origineel en kopie kunnen horen, terwijl er wel allerlei zeer discutabele jubelverhalen zijn over de enorme verschillen tussen kabeltjes (van vaak maar een paar decimeter lang).

Overigens: de manier waarop jij je uitlaat over "die paar kabelsceptici" is veelzeggend. Het is al de tweede keer dat je het hebt over "hun gelijk halen" (noem je dat altijd zo als iemand een andere mening heeft dan jij?) en we weten nu ook dat jij die kabeldiscussie onzin vindt die topics vervuilt.

Rednaxela

Bekijk je een mp3/lossless topic een weekje niet, mis je direct een kabeldiscussie. Lekker.
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

PuNkEnStEiN

Nee hoor, dat valt wel mee.... ;D
Ik noemde de kabels alleen maar om de uitkomst van luistertesten als deze te relativeren.

advr

het moet wel leuk blijven jongens.... :xmas:
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Midcall

Citaat van: PuNkEnStEiN op december 20, 2009, 07:56:25
Ik heb geen discussie willen aanzwengelen over kabels; ik heb wel het nut van deze luistertest willen relativeren, omdat er klaarblijkelijk mensen zijn die geen verschil tussen origineel en kopie kunnen horen, terwijl er wel allerlei zeer discutabele jubelverhalen zijn over de enorme verschillen tussen kabeltjes (van vaak maar een paar decimeter lang).

Overigens: de manier waarop jij je uitlaat over "die paar kabelsceptici" is veelzeggend. Het is al de tweede keer dat je het hebt over "hun gelijk halen" (noem je dat altijd zo als iemand een andere mening heeft dan jij?) en we weten nu ook dat jij die kabeldiscussie onzin vindt die topics vervuilt.
Je weet dat het beginnen over kabels discussies oplevert. Jij grijpt je eigen conclusie (de uitslag is immers nog helemaal niet bekend) dat mensen geen verschillen hebben waargenomen aan om je eigen beeld uiteen te zetten dat er dus geen verschil tussen kabels bestaat.

En ik heb het inderdaad over een paar kabelsceptici, daar is niets veelzeggends aan. Of ben je geen kabelscepticus? En ik tel er twee in dit geval, jij en Zee, dus een paar.... een paar kabelsceptici. Jouw tekst "En wie het verschil tussen MP3 en FLAC of WAV niet hoort, kan al z'n peperdure speakerkabels e.d. net zo goed in de vuilnisbak pleuren, want dat is dan weggegooid geld, alle stoere hifi-prietpraat over goeie oortjes ten spijt." is een complete dooddoener voor ieder topic waar kabels niets van doen hebben en daar ageer ik dus tegen, er is een apart topic over kabels, juist om te voorkomen dat topics als deze gekaapt worden door een niet van belang zijnd gelijk willen halen.

PuNkEnStEiN

Midcall, ik heb nergens een conclusie getrokken aangaande de uitslag van deze test. Ik heb ook nergens gezegd dat niemand verschillen heeft waargenomen. Ik heb wel aangegeven welke verschillen ikzelf meestal meen te horen.

Daarnaast heb ik ook een mening gegeven: namelijk dat ik vind dat de aanschaf van allerlei (vaak best dure) accessoires weggegooid geld is voor wie geen verschil hoort tussen origineel en kopie. Het staat iedereen natuurlijk volkomen vrij om het met mij eens te zijn of niet. :smile:

Koen K

Goed, ik wilde nu eigenlijk de lossless nummers bekend maken, maar ik zie dat er toch nog wat oplossingen ontbreken:

*#   1. Frank2
*#   2. Ivo1986
*   3. Bas Janssen
*@   4. Nahpets
*#   5. Mikekiwi
*   6. Kwabbernoot
*@   7. Zee
*   8. Celerontje
*#   9. Gianno
*#   10. JK-123
*   11. Ghosty J
*   12. Midcall
*@   13. Advr
*#   14. HTip
*#   15. Moviemax
*#   16. Neverywhere
*#   17. Douma
*#   18. Nosferatu
*#   19. Ejorne

* = adresgegevens bekend.
# = resultaten ontvangen.
@ = zal geen resultaten insturen, reden bekend.

Misschien zie ik bericht van iemand over het hoofd: in dat geval mijn hartelijke excuses aan de betreffende forummers en het verzoek mij nogmaals hun resultaten te versturen.

Als je niet meer mee wilt doen of niet tot een uitslag kunt komen, dan verzoek ik om een berichtje met die strekking zodat ik de Excel-file daarop kan aanpassen.

Dan nog een belangrijk bericht: ik kreeg enkele niet geheel ingevulde lijstjes. Op zich begrijp ik prima dat het te moeilijk kan zijn, maar vul dan a.u.b. de (rest van de) lijst op de gok in. Het is belangrijk voor eventuele statistische bewerkingen (mochten die er komen) dat er in zo'n geval gegokt wordt. Niks invullen levert namelijk een score van 0% op, op de gok invullen zou rond de 50% uit moeten komen. Aangezien ik zelf de oplossingen weet kan ik het niet voor jullie op de gok invullen. Vandaar dit verzoek om dit alsnog te doen.

@ Stone: Ik zal er vandaag nog eentje branden. Je hoeft mij er geen te sturen hoor ;)

Nahpets

Citaat van: Koen K op december 21, 2009, 11:13:32

*   4. Enno
Als je niet meer mee wilt doen of niet tot een uitslag kunt komen, dan verzoek ik om een berichtje met die strekking zodat ik de Excel-file daarop kan aanpassen.

PM gestuurd.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Koen K