MP3 / Lossless vergelijk

Gestart door Koen K, september 18, 2009, 12:20:49

Vorige topic - Volgende topic

Icarus314

Citaat van: Midcall op december 20, 2009, 00:02:21
(ik blijf overigens van mening dat in een blinde luistertest NOOIT een verschil wordt waargenomen wanneer onderlinge verschillen klein zijn, maar dat terzijde)
Deze test is een blindtest. Wat zou er nog meer aan toegevoegd moeten worden, behalve voorkennis, om wel een goede test te zijn?

JeKa

Citaat van: Icarus314 op december 21, 2009, 18:42:38
Deze test is een blindtest. Wat zou er nog meer aan toegevoegd moeten worden, behalve voorkennis, om wel een goede test te zijn?

Wanneer iedereen de uitslag goed "gokt" zegt dat toch wel iets lijkt mij..... (niet dat dat gaat gebeuren, maar dat terzijde  :D)

Douma

CiteerDan nog een belangrijk bericht: ik kreeg enkele niet geheel ingevulde lijstjes. Op zich begrijp ik prima dat het te moeilijk kan zijn, maar vul dan a.u.b. de (rest van de) lijst op de gok in. Het is belangrijk voor eventuele statistische bewerkingen (mochten die er komen) dat er in zo'n geval gegokt wordt. Niks invullen levert namelijk een score van 0% op, op de gok invullen zou rond de 50% uit moeten komen
.

Ik vind dit een beetje een raar verzoek omdat het gokken de waarde (voor zover deze er is) van de resultaten alleen maar minder valide zou maken. Het is toch alleen interessant te weten hoeveel er van de serieus ingevulde waarden goed zijn?
Als er statistische bewerkingen uitgevoerd gaan worden dan neem ik aan dat dit met SPSS wordt gedaan? Via SPSS kan er toch prima met niet ingevulde waarden om worden gegaan?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

coned (banned)

encode eens "Entheogenic - Dialogue Of The Speakers" of 320kbps VS flac
de aangeduide tracks zijn te tam om de bitrate te killen
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

neverywhere

Maakt niet uit of de liedjes te tam zijn......velen waren er heilig van overtuigd dat ze zowel de lage bitrate en de losless versies er zo tussen uit pikken....ALTIJD!

En dat valt dus tegen......en daar was deze test nu voor.
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Koen K

Citaat van: Douma op december 21, 2009, 21:46:57
Ik vind dit een beetje een raar verzoek omdat het gokken de waarde (voor zover deze er is) van de resultaten alleen maar minder valide zou maken. Het is toch alleen interessant te weten hoeveel er van de serieus ingevulde waarden goed zijn?
Als er statistische bewerkingen uitgevoerd gaan worden dan neem ik aan dat dit met SPSS wordt gedaan? Via SPSS kan er toch prima met niet ingevulde waarden om worden gegaan?

Ik heb geen idee hoe SPSS daarmee om kan gaan... Maar om uit mijn Excel-file een fatsoenlijke score te krijgen moet er wel een oplossing ingevuld zijn. Immers, als alles oningevuld wordt gelaten ziet het er ineens uit alsof er een verschil gehoord is en alles expres verkeerd is ingevuld, als je begrijpt wat ik bedoel. 0 goed is net zozeer significant als alles goed ;)

Rednaxela

Citaat van: Douma op december 21, 2009, 21:46:57
Volgens mij bestaat er vanuit de test gezien geen verschil tussen serieus ingevuld en gok. Immers als je maar de helft invult kunnen daar ook goks tussen zitten.

Als ik het allemaal goed begrijp komt de analyse er op neer dat het verschil wordt bepaald tussen de situatie waarin mensen alles gokken, en die waarin mensen alles invullen. En dat tweede is dus het verzoek van Koen. Als het goed is vindt Koen het ook prima als je die lege antwoorden niet gokt, maar er nog eens rustig voor gaat zitten.
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

Ghosty J

Ben vergeten mijn lijstje in te leveren kan dat nog?
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

HTip

Citaat van: Rednaxela op december 22, 2009, 05:55:38
Als het goed is vindt Koen het ook prima als je die lege antwoorden niet gokt, maar er nog eens rustig voor gaat zitten.
Sterker nog. Het was volgens mij de bedoeling dat we nadat Koen bekend had gemaakt welke de lossless tracks nog een keer de kans krijgen de juiste bitrates aan te geven ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mikekiwi

Citaat van: HTip op december 22, 2009, 07:27:05
Sterker nog. Het was volgens mij de bedoeling dat we nadat Koen bekend had gemaakt welke de lossless tracks nog een keer de kans krijgen de juiste bitrates aan te geven ;)

Sterker nog, volgens mij was het de bedoeling dat we die bitrates gelijk zouden doorgeven...althans, dat heb ik gedaan....(dan ben je d'r maar vanaf...) :xmas:

HTip

Citaat van: Koen K op december 21, 2009, 11:13:32
Goed, ik wilde nu eigenlijk de lossless nummers bekend maken, maar ik zie dat er toch nog wat oplossingen ontbreken:

*#   1. Frank2
*#   2. Ivo1986
*   3. Bas Janssen
*@   4. Nahpets
*#   5. Mikekiwi
*   6. Kwabbernoot
*   7. Zee
*   8. Celerontje
*#   9. Gianno
*#   10. JK-123
*   11. Ghosty J
*   12. Midcall
*@   13. Advr
*#   14. HTip
*#   15. Moviemax
*#   16. Neverywhere
*#   17. Douma
*#   18. Nosferatu
*#   19. Ejorne

* = adresgegevens bekend.
# = resultaten ontvangen.
@ = zal geen resultaten insturen, reden bekend.

Misschien zie ik bericht van iemand over het hoofd: in dat geval mijn hartelijke excuses aan de betreffende forummers en het verzoek mij nogmaals hun resultaten te versturen.

Citaat van: Ghosty J op december 22, 2009, 06:30:30

Denk dat Koen dat heel erg fijn zou vinden :thumbs-up:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: mikekiwi op december 22, 2009, 07:29:08
Sterker nog, volgens mij was het de bedoeling dat we die bitrates gelijk zouden doorgeven...althans, dat heb ik gedaan....(dan ben je d'r maar vanaf...) :xmas:
ik ook, maar je krijgt dan nog een 2e kans om het beter te doen 8)
Showcase - Topic

mikekiwi

Citaat van: HTip op december 22, 2009, 07:30:35
ik ook, maar je krijgt dan nog een 2e kans om het beter te doen 8)

Denk dat ik mezelf er alleen maar gek mee ga maken, dus die uitdaging laat ik dan aan mij voorbij gaan. Niet dat ik er vanuit ga dat ik nu alles al goed heb ingevuld uiteraard.... :threadclosed:

HTip

Citaat van: mikekiwi op december 22, 2009, 07:36:31
Denk dat ik mezelf er alleen maar gek mee ga maken, dus die uitdaging laat ik dan aan mij voorbij gaan. Niet dat ik er vanuit ga dat ik nu alles al goed heb ingevuld uiteraard.... :threadclosed:
Dat recht heb je natuurlijk ;) Ik kon niet wachten dus ik heb Koen de uitslag gevraagd. Mijn score van de bitrates viel me tegen, maar de slechtste kwaliteit had ik in 3 van de 4 gevallen goed.

Ik denk dat ik toen ook een beetje Dire Straits-moe was :D Ga nog een keer met frisse oren ernaar luisteren. En eventueel mijn koptelefoon (Sennheiser HD600) inzetten. Heb ik expres nog niet gedaan, maar heb ik nog als troef achter de hand :D
Showcase - Topic

mikekiwi

Citaat van: HTip op december 22, 2009, 07:47:34
En eventueel mijn koptelefoon (Sennheiser HD600) inzetten. Heb ik expres nog niet gedaan, maar heb ik nog als troef achter de hand :D

Precies...en ik heb die troefkaart al uitgespeeld  :confused: Bij mij blijft alleen de autoradio nog over als alternatief om te luisteren. En aangezien ik tegenwoordig toch nog even wat meer op de weg moet letten met al die poedersuiker, lijkt me dat nu niet de ideale situatie om de subtiele verschilletjes te willen ontdekken

Rednaxela

Citaat van: HTip op december 22, 2009, 07:27:05
Is dat niet een hele andere kwestie? De discussie ging over de ontbrekende antwoorden voordat Koen de lossless tracks bekend zou maken. Daarvan heeft hij gevraagd of je die zou willen gokken. Daar was wat commentaar op, sommigen vragen zich af of dat wel klopt. Mijn punt was dat hij het waarschijnlijk even prima zou vinden als je i.p.v. gokken toch nog een keer je best zou doen om door middel van luisteren tot de ontbrekende antwoorden te komen.

Als ik het goed zie, worden de inzendingen vergeleken met die van een groep doofstommen. Die zouden statistisch overeen moeten komen als de verschillen tussen de tracks niet hoorbaar zijn. Met het leeglaten van antwoorden geef je te kennen dat je het voor die tracks even goed doet als iemand die helemaal niets hoort. De lege antwoorden buiten de analyse laten zou betekenen dat niet de test, maar de testpersonen het aantal samples bepalen.
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

HTip

Zou voor mij ook goed zijn, maar dan moet de rest nog langer wachten op de lossless tracks. Ik zou zeggen, vul wat in (geef ook aan dat het een gok is) en ga na het bekend maken van de lossless tracks er nog eens goed voor zitten. Dan zijn we allemaal tegelijk klaar ;)

Ik heb nu 2 weken vakantie, dus in principe voldoende tijd om de test nog een keer goed te doen...
Showcase - Topic

Martijn M

KoenK, zou je misschien één sample met een variabele bitrate van rond 60kbs willen posten? Ik ben benieuwd of dat met de gebruikte muziek een hoorbaar verschil oplevert met het origineel.
Dutch & Dutch

Koen K

Citaat van: Ghosty J op december 22, 2009, 06:30:30

Dat kan!

Citaat van: HTip op december 22, 2009, 10:30:14
Zou voor mij ook goed zijn, maar dan moet de rest nog langer wachten op de lossless tracks. Ik zou zeggen, vul wat in (geef ook aan dat het een gok is) en ga na het bekend maken van de lossless tracks er nog eens goed voor zitten. Dan zijn we allemaal tegelijk klaar ;)

Ik heb nu 2 weken vakantie, dus in principe voldoende tijd om de test nog een keer goed te doen...

Klopt. Zo gauw ik de resultaten allemaal binnen heb / meldingen heb dat ik ze niet meer ga krijgen van bepaalde personen maak ik dat bekend.

Citaat van: keyser op december 22, 2009, 11:27:33
KoenK, zou je misschien één sample met een variabele bitrate van rond 60kbs willen posten? Ik ben benieuwd of dat met de gebruikte muziek een hoorbaar verschil oplevert met het origineel.

Dat kan. Komt er vanavond op te staan.

B.J.

Zo klaar. Veel lastiger dan ik had gedacht. Voor mij waren de nummers onbekend. Sommige tracks hadden erg duidelijk verschillen in diepte maar geen idee hoe het hoort. Achteraf gezien zijn het (voor mij) teveel nummers om de verschillen te onthouden. Volgens mijn aantekeningen is bijna elke op 320kbs  ;D
Boel gegok dus! We zullen het zien spannend. Koen stuur jij de antwoorden naar mij op?

LittleNinja

Hi Koen,

Post je de eindresultaten in de beginpost zodra je klaar bent?

Ik ben erg benieuwd naar de uitkomsten...

Gegroet,
LittleNinja
Mijn hemel jullie zijn vermoeiend....

Koen K

@ Bas: Er zal binnenkort meer duidelijk worden ;)

@ LittleNinja: Is goed!

advr

Citaat van: Koen K op december 23, 2009, 00:01:49
@ Bas: Er zal binnenkort meer duidelijk worden ;)

@ LittleNinja: Is goed!

doe maar rustig, ik probeer morgen alsnog een poging te doen.... 8)
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

HTip

Citaat van: Koen K op december 22, 2009, 17:32:34
Klopt. Zo gauw ik de resultaten allemaal binnen heb / meldingen heb dat ik ze niet meer ga krijgen van bepaalde personen maak ik dat bekend.
Ben erg benieuwd 8) Ik hoop mijn score nog iets te verbeteren :music:
Showcase - Topic

Douma

Het compleet ingevulde lijstje ligt in je mail Koen.
"Nothing lasts, but nothing is lost."