HD DUNE BDPrime review en aanvulling HD Center

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 30, 2008, 18:38:22

Vorige topic - Volgende topic

celerontje

Ehh, jij hebt het mis, want Dolby TrueHD heeft toch echt een Dolby Digital core, vaak 640 kb/s, maar soms ook 448 kb/s, zoals bij recente Sony titels.
Geloof me, het is echt een core en geen realtime re-encode van het lossless geluid. :)
Dat sommige mediatanks er niet goed mee omgaan is zeer vervelend, maar het is toch echt een core, stuur maar een mail naar de BD Association.

Citaat van: riwi op juni  4, 2009, 00:48:07
DD+ is gewoon DD maar met een hogere bitrate. Ik geloof tot 640kbps. DVD ondersteunde maar DD tot 512 kbps, toch zijn er DVD's uitgebracht met een 640kbps DD track (Pulse van Pink Floyd bv). DD+ is dus zeker backwards compatible.
Klopt ook niet helemaal:
Normaal Dolby Digital gaat tot 640 kb/s maximaal, dat kan ook gewoon via S/PDIF op een ouwe versterker.
DD+ gaat tot volgens mij tot 1,5 mb/s, wat dus echt een lossy HD formaat is, net als DTS-HD HR
DVD's gaan officeel tot 448 kb/s, wat ook aangehouden werd vanwege de compatabiliteit.
Dat van van die Pink Floyd DVD klopt als een bus, maar er staat ook nog een 448 kb/s track op, voor 't geval je gezeur krijgt met de 640 kb/s track.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

MaxxMark

Citaat van: riwi op juni  4, 2009, 00:48:07
@maxxmark, uitproberen ja :) maar ik wil het graag weten voor ik over ga tot aanschaf van een Dune.

Ow ik heb blijkbaar ergens de foute aanname gemaatk dat je er al een had. Dat schiet niet op nee :)

Misschien dat er iemand is die het kan testen? :P

Citaat van: celerontje
Ehh, jij hebt het mis, want Dolby TrueHD heeft toch echt een Dolby Digital core, vaak 640 kb/s, maar soms ook 448 kb/s, zoals bij recente Sony titels.
Geloof me, het is echt een core en geen realtime re-encode van het lossless geluid.

Het lijkt mij ook veel logischer, maar ik kan alleen nergens een bron vinden die dat ook daadwerkelijk bevestigd. Wikipedia (die dat soort dingen meestal wel heeft staan) rept er ook niet over.

Het zou natuurlijk kunnen zijn omdat het nog een relatief nieuw formaat is en dat deze zaken nog niet heel erg bekend zijn.

Maar, als het wel gewoon een dd core heeft, waarom wordt er dan toch expliciet nog een dd track meegeleverd op een bluray? Dat is dan toch helemaal niet noodzakelijk?
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

clicquot

Citaat van: JeKa op juni  3, 2009, 21:10:22
Nee, met een ps3 kan dit ook niet. Je speelt dan de m2ts af waarschijnlijk. De Dune kan de "volledige" BD afspelen inclusief menu, subs etc.

ohja my fault! hoe zit het dan met de beeldkwaliteit van die dune tov PS3 of eventueel een pana Blu ray speler?
Ik las ook dat er probs zijn om de mp3 ID tags (en ook bij pictures) weer te geven, werd dit al opgelost met een of andere patch?

celerontje

Citaat van: MaxxMark op juni  4, 2009, 10:39:46
Maar, als het wel gewoon een dd core heeft, waarom wordt er dan toch expliciet nog een dd track meegeleverd op een bluray? Dat is dan toch helemaal niet noodzakelijk?
Ohh, da's gewoon een gewoonte van Warner Bros bv, want Paramount heeft het originele taalspoor enkel in TrueHD erop staan

Om te bewijzen dat ik het toch echt bij het juiste eind heb, citeer ik even de Dolby.com:
CiteerThe coaxial or optical digital audio output enables 5.1-channel playback through A/V receivers and home-theater-in-a-box (HTIB) systems equipped only with Dolby Digital decoding*. While you won't realize the full high-definition capabilities of Dolby Digital Plus and Dolby TrueHD soundtracks, the sound quality can be better than that of standard-definition DVD, because your Dolby Digital receiver can take advantage of a higher 640 kbps core Dolby Digital signal on Blu-ray™ discs.

Zo, probeer daar maar eens onderuit te komen! ;D :coffee:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

MaxxMark

Citaat van: celerontje op juni  4, 2009, 11:07:35
Om te bewijzen dat ik het toch echt bij het juiste eind heb, citeer ik even de Dolby.com:
Zo, probeer daar maar eens onderuit te komen! ;D :coffee:

Dat hoeft toch niet! We zijn nu gewoon blij dat we feitenlijk bewezen hebben dat ie toch wel een core bevat :pompom:
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

celerontje

riwi

Volgens mij is het toch niet zo dat TrueHD backwards compatible is met DD door de aanwezigheid van een core component.

- Of de speler moet van de TrueHD track een DD output genereren  (zie mijn quote van de dolby site). Dit is een functie van de BD speler.
- Of er moet op de schijf een tweede losse DD track staan. (dit wordt beschreven in jouw quote van Dolby)

De quote die je van Dolby aanhaalt vertelt dat er op de schijf een DD track staat naast de TrueHD track. :
Citeer
...your Dolby Digital receiver can take advantage of a higher 640 kbps core Dolby Digital signal on Blu-ray™ discs.

Zie ook deze pagina bij Dolby (Audio processing in BD players) :
http://www.dolby.com/consumer/technology/trueHD/avrs/trueHD_avrs_2.html

Citeer
The built-in decoding of these high-definition formats enables full playback compatibility with next-generation A/V receivers as well as earlier A/V receivers not equipped with Dolby Digital Plus and Dolby TrueHD decoders.

Er moet wel degelijk TrueHD gedecodeerd worden alvorens er een DD output gegenereerd wordt.
Mijn Samsung BD speler heeft daarvoor de TrueHD decoder aan boord. Voor de DTS-HD heeft hij geen decoder, maar daarvan wordt de core component geoutput.

De theorie vind ik niet eens zo interessant/relevant. Ik had maar 1 vraag en dat is : Wat doet de Dune met een TrueHD track op de spdif output? Ik zoek feedback van Dune gebruikers.

celerontje

Die TrueHD decodering van je Samsung is enkel voor omzetting naar analoog of PCM.
Lees mijn quote van de Dolby site nog eens, het klopt echt wel wat ik zeg.

riwi

Nog even de quotes van de FAQ hier op het forum en de engelse versie van Joshua Zyber :

Citeer
Dolby TrueHD
What it is: Dolby TrueHD is a "lossless" compression codec. Although it is compressed to take up less disc space than a PCM track, once decoded it is bit-for-bit identical to the studio master (at either 16-bit or 24-bit resolution, at the discretion of the studio). It may help to think of it like a ZIP file that holds a PCM track. Once you unZIP the file, you get a 100% identical copy of the original PCM, without compromising any sound quality.
Level of support: TrueHD is an optional format on Blu-ray. And since TrueHD is not built in a core+extension configuration, Blu-ray discs that contain a TrueHD track are also required to contain a standard Dolby Digital AC-3 track for compatibility with players that don't support TrueHD.
Examples of discs that use it: 'Ghost Rider', 'The Fifth Element' (Remastered).

http://www.highdefdigest.com/news/show/1064
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68146.0

riwi

Citaat van: celerontje op juni  4, 2009, 13:48:04
Lees mijn quote van de Dolby site nog eens, het klopt echt wel wat ik zeg.

Nee het klopt niet.
Dolby laat het mooier voorkomen dan het werkelijk is. Ze zijn afhankelijk van tracks die geleverd worden op de schijf of decoding van de speler. TrueHD is NIET backwards compatible met DD.

celerontje

Die quote klopt echt niet, echt NIET!
Ik heb genoeg BD's met de Engelse track enkel en alleen in Dolby TrueHD, ik noem bv. Iron Man en Indiana Jones 4.

Op de Dolby site staat het gewoon zwart op wit w.b.t. die core!

Trouwens, dat artikel op highdefdigest komt uit 2007 en toen was het allemaal nog zo nieuw, dat een vergissing makkelijk gemaakt is.
Ik kan met tientallen links aan komen zetten die bewijzen dat TrueHD een core heeft.

Ik citeer even de BD review van Grease, van DVDbeaver.com:
CiteerDolby TrueHD Audio English 3536 kbps 5.1 / 48 kHz / 3536 kbps / 24-bit (AC3 Core: 5.1 / 48 kHz / 640 kbps)

Nu jij weer! ;D

MaxxMark

Ik denk dat het sterretje in de originele tekst (+uitleg) die celeronetje nu miste beter benadrukt dat er blijkbaar wel een core in zit (op wat voor manier dan ook):

Citeer
The coaxial or optical digital audio output enables 5.1-channel playback through A/V receivers and home-theater-in-a-box (HTIB) systems equipped only with Dolby Digital decoding*. While you won't realize the full high-definition capabilities of Dolby Digital Plus and Dolby TrueHD soundtracks, the sound quality can be better than that of standard-definition DVD, because your Dolby Digital receiver can take advantage of a higher 640 kbps core Dolby Digital signal on Blu-ray™ discs.

*The player requires a Dolby Digital Compatible Output feature to enable the output of decoded Dolby TrueHD signals as a 640 kbps Dolby Digital bitstream.

Met name het "decoded Dolby TrueHD signal as 640kbps dd bistream" bevestigd het voor mij :)

riwi

Citaat van: MaxxMark op juni  4, 2009, 14:12:41
Ik denk dat het sterretje in de originele tekst (+uitleg) die celeronetje nu miste beter benadrukt dat er blijkbaar wel een core in zit (op wat voor manier dan ook):

Met name het "decoded Dolby TrueHD signal as 640kbps dd bistream" bevestigd het voor mij :)

Voor mij bevestigt dat dat de TrueHD track gedecode moet worden om er een DD track van te maken.

Daarnaast lees ik wel dat er bij een TrueHD track vaak/altijd een hidden DD track zit. Deze maakt dus geen onderdeel van de TrueHD stream, maar is een losse audiotrack. Paramount zet er een 640kbps track bij, en Warner doet een 448kbps track erbij. Feit blijft dat de media players deze hidden track dus niet zien. Nogmaals dit is geen onderdeel van de TrueHD stream, maar een losse track die op de disk gezet wordt door de fabrikant van de disk.

Ik wil alleen weten wat de Dune doet met deze tracks en wat de Dune output op spdif.

celerontje

Je hoort zonder TrueHD decoder inderdaad een aparte Dolby Digital stream, maar die zit dan verstopt bij het TrueHD spoor in, net als een reserveband in een auto.
En dat is dus de ''core''.

riwi

Citaat van: celerontje op juni  4, 2009, 13:52:36
Die quote klopt echt niet, echt NIET!
Ik heb genoeg BD's met de Engelse track enkel en alleen in Dolby TrueHD, ik noem bv. Iron Man en Indiana Jones 4.

Op de Dolby site staat het gewoon zwart op wit w.b.t. die core!

Trouwens, dat artikel op highdefdigest komt uit 2007 en toen was het allemaal nog zo nieuw, dat een vergissing makkelijk gemaakt is.

Ik kan met tientallen links aan komen zetten die bewijzen dat TrueHD een core heeft.

Ik citeer even de BD review van Grease, van DVDbeaver.com:
"Dolby TrueHD Audio English 3536 kbps 5.1 / 48 kHz / 3536 kbps / 24-bit (AC3 Core: 5.1 / 48 kHz / 640 kbps) "

Nu jij weer! ;D

Precies, een vooruit kwa bitrate vastgelegde, extra track dus. Niks core component. Deze BD bevat dus een 3536kbps TrueHD track en een 640kbps DD track (al dan niet hidden).

jaco

trueHD heeft geen normaal DD als core. Het is in basis MLP en dat is gewoon compressie/decompressie van PCM naar een formaat wat minder ruimte in neemt. Dolby heeft de rechten van MLP overgenomen van Meridian die het ontwikkelt heeft.
MLP is ontwikkelt voor DVD-A

Dolby Digital + is wel compatible met normaal DD, en bevat een 'core' component.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

celerontje

Citaat van: jaco op juni  4, 2009, 14:34:12
trueHD heeft geen normaal DD als core. Het is in basis MLP en dat is gewoon compressie/decompressie van PCM naar een formaat wat minder ruimte in neemt. Dolby heeft de rechten van MLP overgenomen van Meridian die het ontwikkelt heeft.
MLP is ontwikkelt voor DVD-A

Dolby Digital + is wel compatible met normaal DD, en bevat een 'core' component.
Klopt, we praten langs elkaar heen:
Dolby TrueHD is een op zichzelf staande compressie zonder ook maar iets te maken te hebben met het ouwe trouwe AC3.
Echter is de Dolby TrueHD CONTAINER zodanig ontworpen door Dolby dat er naast dan ''MLP'' geluid ook nog een apart gecodeerd AC3 spoor bij in zit.

Dus de Blu-ray disc met Dolby TrueHD zegt eigenlijk:
Hier heb je een doos met het geluid in 2 varianten, pak er maar uit wat je nodig hebt;
Die AC3 track noemen we voor het gemak de ''core''
Bij DTS-HD MA werkt dit dus kennelijk anders en is de full-bitrate DTS track ook echt de basis van het lossless geluid, waardoor DTS-HD MA ook wat minder ruimte inneemt, omdat je niet met 2 sporen zit die niks met elkaar te maken hebben.

All agree?

riwi

Citaat van: celerontje op juni  4, 2009, 14:40:54
Die AC3 track noemen we voor het gemak de ''core''

Dat is niet het gemak, dat is gewoon fout.

celerontje

riwi

Citaat van: celerontje op juni  4, 2009, 14:45:16
Dat heb je wel vaker met ''gemakken'' ;D

Maar dat maakt het niet minder fout.

celerontje

Maar we zijn er nu wel uit, je moet Dolby TrueHD als een soort doos zien en dan vallen alle puzzelstukjes op hun plaats. :pompom: :coffee:

riwi

Ik ben er nog steeds niet uit wat een Dune met een TrueHD track doet op de spdif output?
Door het gezeur over core component in TrueHD is dat nog niet beantwoord. Wie zegt trouwens dat deze hidden AC3 track verplicht aanwezig is? Het is de bij de gratie van Paramount en Warner dat er nog iets speelbaars uit komt met deze tracks (zonder dedicated TrueHD decoder).

celerontje

Die AC3 track die erbij in zit is verplicht.

riwi

MaxxMark

Citaat van: jowi op juni  4, 2009, 15:13:06
Iemand op MPC meldde dit, dus even onder voorbehoud, weet niet of het echt zo is:

[...]

I was about to sell my old DENON receiver (no HDMI inputs), when I discovered that the BD Prime is actually already doing downconversion of HD-formats ver SPDIF (coaxial) in bitstream mode.

I discovered following consistent behaviour (based on multiple tests) :
1) DTS-HD is always downconverted to DTS, both in Blu-Ray as file-mode
2) Dolby TrueHD is downconverted to Dolby, but only in Blu-Ray mode
3) Dolby Digital Plus (EAC3) is not downconverted at all : my receiver thinks its Dolby and plays scary noise

Decoding to LPCM and analog works well for all formats, at least in Blu-Ray mode. But then my receiver does not support bass-management over analog inputs, so it sounds terrible.

Das trouwens aardig gek, aangezien DD+ gewoon backwards compatible zou moeten zijn.. De vraag is dan, ligt dat aan de receiver of aan de Dune?

Het zou imho beiden kunnen zijn:
1. De dune snapt DD+ niet en 'doet maar wat' en vern**kt daarmee het DD(+) signaal waardoor de receiver er niets meer van snapt
2. De niet nader genoemde 'oude' Denon receiver is dermate oud dat hij het DD(+) signaal niet ziet als DD signaal ziet (wat wel zou moeten) en speelt alleen ruis af