HD DUNE BDPrime review en aanvulling HD Center

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 30, 2008, 18:38:22

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

EdSki

Citaat van: jowi op mei 31, 2009, 12:44:38
Nou toch nog vooruitgang, het heeft inderdaad met de netwerksnelheid te maken. Ik heb nu Hanewin NFS server vervangen door de Allegro NFS server (kwam ik tegen op MPC) en die transfert 11Mb/s in plaats van 8Mb/s. Dat is 30% snelheidswinst... ik merk nu inderdaad dat alles een stuk soepeler loopt... kan nu zonder problemen de info tonen, contrast/helderheid etc,  pauze/play, zonder dat het systeem hangt.

Maar goed, nog steeds geen gigabit :-[

Je zou eigenlijk zeggen dat 8,8 ook snel zat is.

11MB/s is trouwens een prima waarde voor 100Mbit. Bijna het maximum. Op basis hiervan zou je zeggen dat je netwerk prima werkt.

Maar het is natuurlijk maar een moment opname, kan zijn dat je pc vaak druk is met andere dingen b.v.

Heb zelf geen enkel probleem met info pauze/play en dergelijke gehad behalve als ik de dune met mijn logitech harmony bedien.

Volgens mij zou je geen cross-cable nodig moeten hebben met gigabit als de poortjes netjes autosensing doen zoals het hoort. Maar garantie tot de deur natuurlijk, verschilt per fabrikant  ;D

Ik heb trouwens exact dezelfde ervaring met SMB als jij. NFS is een heel stuk sneller. SMB kost de dune een stuk meer moeite.



dream1

@Jowi

Heb je wel de juiste bekabeling daar ging ik ook de fout in.
Je moet een Cat 5E kabel hebben.
Dit ter info.

Gr Dream1

J.A.F._Doorhof

Jumbo frames moet je niet gebruiken tenzij je dit kan aanpassen in je speler dat is een probleem dat vaak gebeurd bij nas servers.
Ze moeten als het ware beide gelijk staan.

Mijn snelheid met smb is 6mb stabiel.
Aangezien alles draait en snel loopt ben ik niet eens begonnen aan nfs.

Zal allegro eens proberen maar had op het moment van installeren geen tijd genoeg en smb gebruikt en aangezien dat werkt nooit meer verder gekeken :)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dream1

@Frank,

Dus een fileserver loopt stabieler dan een Nas (Qnap)
Heb een gigbit netwerk en hem nog af toe last dat het geluid 2 a 3 seconden weg valt.
Als dat zo is lever ik mij Qnap 509 in voor dat geld heb een goede fileserver, die ik bij je kan bestellen toch?

Gr Dream1

J.A.F._Doorhof

ik zal eens kijken of ik nfs zo snel draaiend krijg en het hier melden.

Qnaps zijn heel leuk maar het is wat duur als je moet uitbreiden vandaar dat we een nieuwe lijn servers voor mediaspelers leveren naast onze htpc's.
Maar realiseer je wel dat ze een stuk groter zijn dan de qnaps.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

Citaat van: jowi op mei 31, 2009, 16:21:17
Is het trouwens mogelijk, net al met MCE, dat je in plaats van het standaard icoontje voor een bestand een plaatje of jpg oid erbij zet, met dezelfde naam, zodat dát plaatje gebruikt wordt in plaats van het standaard ding? Thumbnails zeg maar?

Volgens mij kan dat alleen met folders niet met files. Als je filmfile dus in een folder zet en je plaatst in die folder een plaatje in aai formaat dan laat ie op ipv het directory icoon dat plaatje zien. Er is een tool die jpg plaatjes omzet naar aai formaat. Staat wel op mpc beschreven.

Apart dat je problemen hebt met Hanewin. Ik ben daar erg tevreden over. Maar Allegro had ik ook al positieve verhalen over gehoord inderdaad. 11.MByte throughput op 100Mb netwerk is echt maximaal. Dat kan alleen als je op het netwerk verder geen ander verkeer hebt. Maar ook de 8Mbyte/sec van hanewin zou echt al voldoende moeten zijn. Een BD zou nooit mogen pieken boven 60mbit (40mbit voor video + xx voor meerdere geluidsstreams), dat is dus 7.5 MByte/sec maximaal.

riwi

Citaat van: jowi op mei 31, 2009, 15:04:25
Nu met Allegro als NFS server loopt alles lekker, geen problemen meer... Ik zit nog een beetje te experimenteren met settings van de netwerkkaart in de pc zelf, maar heeft ook niet veel effect. Alhoewel, als ik jumbo frames aanzet, heeft de dune erg vele moeite met de shares, en denkt ie ook dat ze leeg zijn.

Jumbo frames moet je uitzetten als je NFS wil gebruiken. Met SMB zou het goed kunnen gaan. Ik heb eens uitgebreid zitten te tracen op het netwerk tussen de tvix en de server met jumbo frames en NFS. NFS gebruikt meestal UDP, UDP is niet fout tolerant dwz als je iets stuurt krijg je geen bevestiging dat het goed is aangekomen. Daardoor is het ook sneller. Wat er gebeurt met jumbo frames en NFS/UDP is dat de server zegt : ik ga sturen!, de player zegt : kom maar op. De server stuurt 9kB (1 jumbo frame), de player zegt na 2kB (=standaard frame), dat is genoeg! de rest ziet ie niet meer. De server stuurt nog eens wat, maar krijgt dan helemaal geen respons meer van de player en dan houd het op.
SMB werkt over TCP. Dan wordt er eerst gehandshaked tussen de server en de player en na iedere verzending komt er bevestiging van ontvangst. Server : jumboframes? Player zegt Huh?, Server denkt: dan maar geen jumboframes, en stuurt normale 2kB frames. Na ieder 2kB verstuurt door de server, bevestigt de player de correcte ontvangst daarvan.

Ik had dat als ik jumboframes aan zette dat ik halve directory listings kreeg (alleen de eerst paar films in een dir). En af spelen kon ik helemaal wel vergeten. Sindsdien heb ik jumboframes uitgezet, ook omdat het voor de transfer snelheid op het netwerk tussen PCs geen positief effect had.

Marc

#958
Mijn Onkyo kan elk audioformaat aan en dus had ik mijn Dune BD Prime ingesteld op Bitstream.
Het geluid komt de Onk binnen alleen via de HDMI kabel. Helaas, dat werkt niet. Dan heb ik onvolledig geluid, vooral gemis van Center Kanaal.
Alles is wel okay als ik op de Dune PCM kies ipv Bitstream, maar dat is uiteraard niet mijn bedoeling want ik denk dat de Onk beter kan decoderen dan de Dune. Ik gebruik de nieuwste beta firmware. Het betreft MKV files.

Wuppy32

Hmmm...ondervinden meer mensen problemen met bitstream naar hun receiver? Dinsdag kan ik het hopelijk testen

RvD

Nee bitstream werkt perfect hier.

Met mkv ook geen problemen maar die zijn alleen dolby digital of dts. Ik heb nog geen release gezien dat een mkv dts-hd had b.v.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM - Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude/Amplitude 16
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PowerPrime DC - Furutech - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Supra Sword - CineMike netkabels (10x) DC Kabels (2x) - Trinnov Breakout Cable (2x) - Artnovion - Sonitus

J.A.F._Doorhof

Lees even de release notes bij de firmwares aub :

- A solution for the problem with inability to bitstream audio when playing
  certain Blu-ray disks (sending stereo-PCM to S/PDIF and multichannel PCM
  to HDMI instead of bitstreaming original audiotrack).
   - A new option "Blu-ray audio" introduced in Setup / Audio menu, with
     possible values "Best quality" and "PiP support".
   - When set to "Best quality" and "Digital audio output mode" set to
     "bitstream", the primary audiotrack is sent to S/PDIF and HDMI as
     bitstream not depending on the presence of secondary audiotrack;
     secondary audio/video functions ("PiP") are disabled.
   - When set to "PiP support", secondary audio/video functions are
     enabled, and, to support these functions, the player is allowed to use
     "decode" mode instead of "bitstream" mode on digital audio outputs (so
     audio quality may suffer, e.g. stereo-PCM may be sent to S/PDIF
     output, and S/PDIF, and multichannel-PCM may be sent to a HDMI
     output).
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

rbormans

Zijn de HD Centers nu al wat beter om aan te zien, of zijn het nog altijd die plastiekerige prutsknopjes met witte plakkertjes ernaast ... zou wel mogen, want ik zie dat ze knap duurder zijn geworden

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sonic Circle

Daar geen probleem mee inderdaad.

Jammer is dat het klepje voor de interne bracket van de Dune geen veertje heeft. Als je hem nu open klikt valt hij zo open. Doet iets goedkoop aan.
Over de kwaliteit van het beeld en geluid niets dan lof.


Ik krijg hem op dit moment nog niet in mijn netwerk werkend, ben aan het onderzoeken hoe ik hem via SMB of NFS werkend moet krijgen. Heb geen server thuis, dus probeer hem door te verwijzen naar het IP-adres van mijn pc.
En vervolgens naar een shared map. Daar wil hij geen connectie mee maken.

Is hier een meer uitgebreide tutorial over te vinden dan de handleiding?

J.A.F._Doorhof

Maak een netwerk share aan voor gasten op je harddisk.
Maak in de Dune dezelfde share aan dus IP nummer en naam van de gedeelde hardeschijf of map.
Het zou dan moeten werken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sonic Circle

Thanks, zie al wat ik waarschijnlijk fout deed.

Had inderdaad een share gemaakt, Windows heeft aan de naam van de share automatisch de naam van mijn pc gekoppeld. Dit gaf ik in de Dune zo niet in. Naam nu gewijzigd.
Zo nog eens proberen.

Marc

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juni  1, 2009, 08:07:31
   - When set to "Best quality" and "Digital audio output mode" set to
     "bitstream", the primary audiotrack is sent to S/PDIF and HDMI as
     bitstream not depending on the presence of secondary audiotrack;
     secondary audio/video functions ("PiP") are disabled.


Als ik de Dune via S/PDIF aan de Onk hang is het geluid (Bitstream) wel okay, maar dus NIET via HDMI.
Misschien een domme vraag: geeft de Dune de HD audio formaten ook via de S/PDIF door?

Starred

Citaat van: Marc op juni  1, 2009, 16:55:08
Misschien een domme vraag: geeft de Dune de HD audio formaten ook via de S/PDIF door?

Nee, dat kan niet via die verbinding, te weinig bandbreedte

Sonic Circle

Wat me ook opvalt is dat hij met het afspelen van .wav of .mp3 files van een stereo opname een soort 'phantom surround' geluid maakt waarbij de zang uit de center en fronts vandaan komt en de rest van het geluid verdeeld wordt over alle speakers. Klopt dit?

riwi

Citaat van: Sonic Circle op juni  1, 2009, 17:03:49
Wat me ook opvalt is dat hij met het afspelen van .wav of .mp3 files van een stereo opname een soort 'phantom surround' geluid maakt waarbij de zang uit de center en fronts vandaan komt en de rest van het geluid verdeeld wordt over alle speakers. Klopt dit?

Check eens of je arcam er niet prologicII of iets dergelijk op los laat. Als je stereo echt als stereo wil luisteren moet je in de huidige surround receivers/versterkers meestal handmatig de mode kiezen. Sommige onthouden dan de laatste keuze, anderen kiezen per default telkens een bepaalde mode. Ik weet niet hoe arcam dit doet.

Wuppy32

Damn...wat kan wachten op pakket toch lang duren zeg :)

jaco

auto refresh staat op de wish list / vote list

Alleen wordt dat al maanden beloofd. Helaas lijken er andere zaken voorrang te krijgen. Ik heb dit ook bij andere media spelers gezien. Zo veel mogelijk toeters en bellen toevoegen maar basis functionaliteit op de lange baan schuiven. Dan kun je het apparaat ook aan mensen verkopen die op opties geilen en kwaliteit minder insteresseerd.

Ik heb al die Torrent en MKV shit niet nodig, laat eerst normale formaten goed werken.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Wuppy32

Nou...hij is binnen hoor. Alleen de SATA hdd wordt niet herkent als ik deze er in geplaatst hebt

rbormans

Citaat van: Wuppy32 op juni  2, 2009, 15:25:10
Nou...hij is binnen hoor. Alleen de SATA hdd wordt niet herkent als ik deze er in geplaatst hebt
draait hij (m.a.w. heb je hem er diep genoeg ingeschoven ?) ... ik heb namelijk een klein kartonnetje tussen de voorzijde en de SATA schijf gestoken zodat hij achteraan voldoende aansloot