Highdef FAQ : BD en HD-DVD audio verklaard

Started by Gaeje, December 11, 2007, 16:57:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gaeje

original post :
High-Def FAQ: Blu-ray en HD DVD Audio verklaard

Dit is een vertaling van een artikel welke al eerder op High-Def Digest is verschenen: http://www.highdefdigest.com/news/show/1064

Commentaar door Joshua Zyber

Als er een verzoek is dat we hier bij High-Def Digest meer krijgen dan ieder ander, dan is het wel de vraag om de lezers te helpen de weg te vinden in het doolhof van nieuwe audio formaten die onderdeel vormen van HD DVD en Blu-ray discs. Het lijkt dat de meeste early adopters eenvoudig het voordeel zien van een High Definition beeld ten opzichte van een Standard Definition DVD, maar het onderscheiden van de de verschillen tussen Dolby Digital Plus en DTS-HD, of PCM en TrueHD blijkt een stuk moeilijker. Wat ook niet echt helpt is dat de bedrijven die deze geluidsformaten hebben ontwikkeld (Dolby en DTS) niet altijd even duidelijk en eenduidig zijn in hun naamgeving van hun formaten.

Een korte opsomming van de DVD situatie

Op een Standard Definition DVD zijn er in essentie twee concurrerende formaten waar je uit kan kiezen: Dolby Digital of DTS. Beiden bieden ondersteuning voor film soundtracks in de range van mono 1.0 tot multi-channel 5.1, en in sommige gevallen kan er ook nog een gematrixte center achterkanaal worden toegevoegd (DTS biedt ook een discrete 6.1 optie voor sommige titels). Een beperkt aantal discs (voornamelijk muziek concerten) bieden ook 2-kanaals PCM audio, maar deze zijn verreweg in de minderheid en kom je haast niet tegen. In het algemeen is het Dolby of DTS wat de klok slaat. De DVD standaard vereist dat een disc altijd of een Dolby Digital of een PCM audio track bevat (bijna iedereen gebruikt dus Dolby), en alle DVD spelers moeten deze formaten kunnen decoderen. DTS is optioneel, en is in het algemeen beschouwd (terecht of niet) als een positieve toevoeging. Echter de realiteit maakt dit niet altijd waar, er is de perceptie in de DVD wereld dat DTS een 'beter' geluidscodering is die een betere geluidskwaliteit oplevert. Dit is soms waar, maar soms ook niet waar, maar dat is een discussie voor een ander moment. De realiteit is dat zowel Dolby Digital en DTS in staat zijn om een goede, soms hele goede, geluidskwaliteit op DVD te leveren.

Zowel Dolby Digital en DTS zijn 'lossy' compressie coderingen. Voordat het geluidspoor op een DVD wordt gezet, filteren beide formaten selectief data van de digitale audio master van de studio waarbij ze gebruik maken van perceptual encoderingstechnieken. In theorie zou de data die weggelaten wordt voornamelijk moeten bestaan uit frequenties die buiten het menselijke gehoor liggen of frequenties die normaal gesproken toch niet hoorbaar zouden zijn vanwege andere frequenties in het geluid. Als dit goed wordt gedaan dan zou het eindresultaat identiek voor de luisteraar moeten zijn. Maar als het slecht wordt gedaan, of te veel compressie wordt toegepast, dan kan dit resulteren in een slecht klinkende film soundtrack.

Standaard Dolby Digital kan met een aantal verschillende bitrates worden gecodeerd, de meest gebruikte zijn 192 kb/s (voor 1.0 en 2.0 soundtracks en meestal van slechte kwaliteit), 384 kb/s (OK kwaliteit), en het maximum van 448 kb/s (wordt voor de meeste DVD 5.1 soundtracks gebruikt). DTS heeft twee bitrate codering opties: de meest gebruikte 754 kb/s of de zelden gebruikte hoge bitrate van 1.5 Mb/s. Voor ieder formaat geldt, hoe hoger de bitrate hoe minder compressie er toegepast hoeft te worden en hoe minder data er ten opzichte van de master is verwijderd. Een hogere bitrate betekent ook dat er meer diskruimte nodig is, wat soms weer gevolgen kan hebben voor de bitrate die gebruikt wordt voor de video codering. Het is belangrijk om te beseffen dat  Dolby en DTS totaal verschillende compressie technieken gebruiken en dat de gebruikte bitrates totaal van elkaar verschillen. Dus hoewel een 448 kb/s Dolby spoor beter is dan een 384 kb/s Dolby spoor, hoeft een 754 kb/s DTS spoor niet noodzakelijk beter te zijn dan een 448 kb/s Dolby spoor omdat de DTS spoor een hogere bitrate heeft. Dolby gebruikt meer efficiente compressie technieken dan DTS en kan in het algemeen bij 448 kb/s vergelijkbare resultaten behalen als DTS bij 754 kb/s.

Nu over naar de High-Def formaten

Het uitkomen van Blu-ray en HD DVD heeft een geweldige verbetering in de beeldkwaliteit gebracht van Standard Definition naar High Definition. Hiermee is er ook de verwachting dat we een vergelijkbare verbetering in audio kwaliteit kunnen krijgen. Als er zoveel ruimte is op een HD DVD of Blu-ray disk, waarom zouden we dan gelimiteerd moeten blijven tot de zwaar gecomprimeerde geluidsformaten die we op DVD hebben? High Definition video verdient het om gepaard te gaan met High Definition audio.

Wederom zijn het Dolby en DTS die zich presenteren op dit gebied. Beide bedrijven hebben een aantal nieuwe geluidsformaten ontwikkeld die bij de nieuwe disk formaten passen, daarbij gebruik makend van geavanceerde audio compressie om hoge kwaliteit audio voor de thuisgebruiker te leveren. Kwaliteit die in sommige gevallen overeen komt met de kwaliteit van de studio master. Op sommige discs hebben de optie van raw PCM, zonder enige compressie. Maar hebben niet simpelweg de keuze uit 1 codering keuze per bedrijf. Nee, dat zou te eenvoudig zijn. We hebben nu een heel aantal nieuwe verwarrende opties. Om onze weg in dit doolhof te vinden zullen we nu de opties eens op een rij zetten uitgesplitst naar High-Def disk formaat.




Blu-ray disks kunnen film soundtracks in de volgende formaten bevatten:


Dolby Digital
Wat is het: Het audioformaat welke al bekend is van DVD, Dolby Digital (soms ook wel AC-3 genoemd) is een van de basis standaarden van Blu-ray. Het werkt op dezelfde manier als dat het deed op DVD in configuraties van 1.0 tot 5.1, maar het biedt wel een hogere bitrate van 640 kb/s (wat beschouwd wordt als gehoormatig hetzelfde als Dolby Digital Plus met dezelfde bitrate).
Ondersteuning: Volledige ondersteuning van Dolby Digital is verplicht voor alle Blu-ray spelers.
Voorbeelden van discs die het gebruiken: Vrijwel alle Blu-ray disks van Sony, warner Bros, Paramount, Lionsgate en anderen.
Hoe er gebruik van te maken:

•Toslink of Coaxiale SPDIF - Door gebruik te maken van een digitale connectie wordt de Dolby Digital bitstream direct naar de receiver gestuurd voor decodering, conversie naar analoog en aansturing van de speakers.
•HDMI - Afhankelijk van de instelling in je Blu-ray speler kan de HDMI uitgang gebruikt worden om de Dolby Digital bitstream naar de receiver te sturen, of de speler kan de bitstream naar een PCM signaal vertalen en deze naar de receiver sturen. De receiver zal nog steeds zorg moeten dragen voor de digitaal naar analoog conversie en versterking
•Multi-channel analoog - Wanneer er gebruik wordt gemaakt van de analoge uitgangen moet de speler zelf de Dolby Digital bitstream decoderen en van digitaal naar analoog converteren. Dit wordt dan vervolgens naar de reciver gestuurd voor versterking. In dit geval, moeten instellingen voor speaker grootte en afstand en geluidsniveau's van de verschillende kanalen ingesteld worden in de setup menu's van de Blu-ray speler en niet bij de A/V Receiver. De geluidskwaliteit zal afhangen van hoe de kwaliteit van de DACs in de speler zijn ten opzichte van de DACs in de A/V Receiver. Als de Receiver over betere DACs beschikt dan kan beter gebruik worden gemaakt van een digitale (SPDIF of HDMI) verbinding.


DTS
Wat is het: Wordt ook wel DTS Encore genoemd (hoewel DTS dat zelf als naam niet meer lijkt te gebruiken), dit audioformaat is ook een oude bekende van de DVD standaard. In het geval van Blu-ray wordt deze codering in de vorm met de hoge bitrate van 1.5 Mb/s gebruikt.
Ondersteuning: Alle Blu-ray spelers zijn verplicht om de transmissie van de DTS bitstream over een digitale connectie te ondersteunen, evenals de interne codering naar minimaal 2 kanalen. De meeste spelers (behalve vroege modellen zoals de Samsung BD-P1000) ondersteunen decodering naar 5.1.
Voorbeelden van discs die het gebruiken: 'Terminator 2' en 'Lara Croft: Tomb Raider'
Hoe er gebruik van te maken:

•Toslink of Coaxiale SPDIF - De DTS bitstreem wordt naar je receiver gestuurd voor verwerking.
•HDMI - Net zoals met Dolby Digital kan de HDMI connectie de raw DTS bitstream naar de Receiver sturen of hem eerst naar PCM vertalen voordat die naar de Receiver wordt gestuurd.
•Multi-channel analoog - De blu-ray speler decodeerd de DTS bitstream (minimaal 2 kanalen is verplicht, maar de meeste spelers zullen 5.1 doen), coverteert hem naar analoog en stuurt hem naar de Receiver welke hem versterkt. Net zoals bij Dolby Digital hangt de kwaliteit af van hoe goed de audio componenten in de speler zich verhouden tot die in de Receiver.

Dolby Digital Plus
Wat is het: Een verbeterde versie van standaard Dolby Digital, DD+ biedt hogere bitrates en efficientere compressie, met een verbeterde geluidskwaliteit tot resultaat. Het ondersteund film soundtracks tot 7.1 discrete kanalen (maar eerlijk gezegd is het gros van de Hollywood films nog steeds 5.1). Op Blu-ray is DD+ gecodeerd als een uitbreiding op d estandaard Dolby Digital AC-3 spoor.
Ondersteuning: Helaas is DD+ optioneel op het Blu-ray formaat, en zijn spelers het niet verplicht te ondersteunen. Veel spelers zullen simpelweg de 640 kb/s Dolby Digital spoor lezen en niet de extensie die het Dolby Digital Plus maakt. Dientengevolge preferen veel studio's het gebruik van Dolby Digital AC-3 of een van de andere meer geavanceerde formaten.
Voorbeelden van discs die het gebruiken: 'A View from Space with Heavenly Music' claimt een DD+ track, aannemende dat de verpakking en menus niet simpelweg verkeerde labels hebben.
Hoe er gebruik van te maken:

•Toslink of Coaxiale SPDIF - Deze digitale uitgangen ondersteunen geen DD+. Als je deze uitgangen gebruikt zal de speler het uitgangsignaal limiteren tot standaard Dolby Digital AC-3.
•HDMI - Als de speler geen DD+ ondersteund, dan wordt simpelweg de AC-3 basisspoor gebruikt, zie in dat geval de beschrijving van Dolby Digital hierboven. Sommige spelers coderen DD+ in PCM en sturen dit over HDMI (iedere versie). Andere spelers sturen de DD+ bitstream naar de Receiver voor codering, maar dit vereist een HDMI 1.3 connectie aan beide kanten van de connectie.
•Multi-channel analoog - De blu-ray speler zal of de kern AC-3 spoor lezen en decoderen of (sommige modellen) leest het volledige DD+ spoor en converteert dit naar analoog.

DTS-HD High Resolution
Wat is het: Net zoals Dolby Digital Plus is DTS-HD High Resolution een verbeterde versie van standaard DTS met hogere bitrates en betere compressie. Ook DTS-HD HR is gecodeerd als een extensie op het standaard DTS spoor (Opmerking: DTS-HD HR wordt soms aangeduid als "DTS-HD", wat verwarrend en misleidend kan werken).
Ondersteuning: Dit formaat is ook optioneel op Blu-ray, veel spelers zullen enkel de 1.5 Mb/s standaard DTS kern lezen en de extensie negeren.
Voorbeelden van discs die het gebruiken: 'Basic Instinct', 'Total Recall'
Hoe er gebruik van te maken:

•Toslink of Coaxiale SPDIF - Omdat SPDIF niet het volledige DTS-HD HR signaal can versturen zal de speler het standaard DTS signaal lezen en over deze verbinding sturen.
•HDMI - Als de speler geen ondersteuning heeft foor DTS-HD HR, zal het de standaard DTS kern lezen en krijg je dezelfde situatie als hierboven beschreven bij DTS. Sommige spelers zullen DTS-HD HR naar PCM converteren en dit over iedere versie van HDMI versturen. Andere spelers zullen de DTS-HD HR bitstream naar de Receiver versturen voor decodering (dit vereist HDMI 1.3).
•Multi-channel analoog - De blu-ray speler zal of de kern DTS spoor lezen en decoderen of (sommige modellen) leest het volledige DTS-HD HR spoor en converteert dit naar analoog.

PCM
Wat is het: Een PCM spoor is een exacte replica van de studio master, geencodeerd zonder compressie. Het voordeel hiervan is dat het de volledige soundtrack weergeeft zonder het gevaar van een gereduceerde geluidskwaliteit dat kan optreden door het gebruik van compressie. Het nadeel is dat een niet-gecomprimeerde audiospoor ontzettend veeld diskruimte opslokt, welke (zeker in het geval van enkel-laagse BD25 discs) een negatieve invloed op de video kwaliteit van de film kan hebben. Hoewel het Blu-ray formaat gebruik kan maken van PCM audio met een resolutie van 24-bit kunnen Studio's er voor kiezen om met een 16-bit resolutie te coderen, afhankelijk van gebruikte bit diepte op het orgineel en de noodzaak om bandbreedte te sparen (het downsamplen van een 24-bits master naar 16 bits is technisch niet hetzelfde als compressie).
Ondersteuning: Alle Blu-ray spelers moeten verplicht PCM audio ondersteunen.
Voorbeelden van discs die het gebruiken: Bijna alle discs van Sony en Disney, en verschillende titels van Lionsgate en anderes studios.
Hoe er gebruik van te maken:

•Toslink of Coaxiale SPDIF - SPDIF heeft niet genoeg bandbreedte om een volledig 5.1 PCM signaal te versturen, dus zal het audiospoor naar 2 kanalen gedowngrade worden. Dit is in het algemeen niet het gewenste resultaat.
•HDMI - Een PCM spoor kan met volledige kwaliteit over iedere versie van HDMI naar de Receiver voor codering en versterking gestuurd worden.
•Multi-channel analoog - In dit geval converteert de speler het PCM naar analoog en verstuurt het dan naar de Receiver. De kwaliteit van de DACs in de speler bepalen dan de kwaliteit van de audio. Als de speler slechtere DACs heeft dan de Versterker is het beter om een HDMI connectie te gebruiken.

Dolby TrueHD
Wat is het: Dolby TrueHD is een 'lossless' compressie formaat. Hoewel het compressie gebruikt om minder diskruimte te gebruiken dan een PCM spoor, is het wanneer het gecodeerd wordt een bit-voor-bit identiek aan de studio master (in 16-bit of 25-bit resolutie, afhankelijk van de keuze van de studio). Stel je dit voor als een ZIP bestand van de PCM spoor. Wanneer je het zip bestand uitgepakt hebt is het weer een 100% identieke kopie van de originele PCM, zonder negatieve gevolgen voor de geluidskwaliteit.
Ondersteuning: TrueHD is een optioneel formaat voor Blu-ray. En aangezien TrueHD niet is gebouwd volgens het kern+extensie principe moeten discs welke een TrueHD spoor bevatten ook nog een additioneel standaard Dolby Digital spoor bevatten vanwege compabiliteit met speler die geen TrueHD ondersteunen.
Voorbeelden van discs die het gebruiken: 'Ghost Rider', 'The Fifth Element (Remastered)'.
Hoe er gebruik van te maken:

•Toslink of Coaxiale SPDIF - SPDIF kan een TrueHD signaal niet versturen. Als je dit type connectie gebruikt zal de speler automatisch het standaard Dolby Digital spoor lezen in plaats van het TrueHD spoor.
•HDMI - Als de speler geen TrueHD ondersteund zal het standaard Dolby Digital spoor worden overgestuurd. Andere spelers zullen de TrueHD bitstream oversturen (HDMI 1.3 benodigd).
•Multi-channel analoog - De Blu-ray speler zal het standaard Dolby Digital spoor coderen, of (sommige modellen) zal het TrueHD signaal coderen en analoog naar de Receiver sturen.

DTS-HD Master Audio
Wat is het: Nog een lossless audio formaat vergelijkbaar met Dolby TrueHD. Het verschil tussen deze twee is dat DTS-HD MA is opgebouwd volgens de kern+extensie configuratie (net zoals DTS-HD HR). Hoewel een DTS-HD MA sppor meer ruimte gebruikt dan een TrueHD spoor is er geen tweede standaard spoor nodig voor backwards compatibility. Aangezien zoawel DTS-HD MA en TrueHD lossless zijn, zijn ze beiden 100% identiek in kwaliteit ten opzichte van de studio master en dus ook ten opzichte van elkaar.
Ondersteuning: Net zoals DTS-HD HR is Master Audio optioneel voor het Blu-ray formaat. Als de speler geen ondersteuning biedt voor het DTS-HD MA formaat dan kan het de standaard DTS kern coderen.
Voorbeelden van discs die het gebruiken: Bijna alle titels van Fox Home Entertainment.
Hoe er gebruik van te maken:

•Toslink of Coaxiale SPDIF - SPDIF kan een DTS-HD MA signaal niet versturen. Als je dit type connectie gebruikt zal de speler automatisch de kern DTS spoor lezen en versturen.
•HDMI - Als de speler geen DTS-HD MA ondersteund zal de DTS kern worden overgestuurd. Sommige spelers kunnen de DTS-HD MA naar PCM converteren en dit via iedere versie van HDMI versturen. Andere spelers zullen de DTS-HD MA bitstream oversturen (HDMI 1.3 benodigd).
•Multi-channel analoog - De Blu-ray speler zal de standaard DTS kern coderen, of (sommige modellen) zal het DTS-HD MA signaal coderen en analoog naar de Receiver sturen.




HD DVD kan de film soundtracks in de volgende formaten bevatten:

Dolby Digital
Wat is het: Alle HD DVD spelers moeten Dolby Digital AC-3 tot een bitrate van 448 kb/s (het zelfde als de maximum bitrate op DVD) verplicht ondersteunen. Echter zijn ze ook verplicht om het meer geavanceerde Dolby Digital Plus te ondersteunen, en voor film soundtracks is dat wat door bijna alle filmmaatschappijen wordt gebruikt.
Ondersteuning: Verplicht.
Voorbeelden van discs die het gebruiken: Dolby Digital wordt meestal gebruikt bij bonus materiaal op HD DVDs. Zover ik weet is er geen enkele discs die het gebruikt voor de film soundtrack.
Hoe er gebruik van te maken:

•Toslink of Coaxiale SPDIF - Het Dolby Digital bitstream wordt naar een Receiver gestuurd voor decodering en verwerking.
•HDMI - Afhankelijk van de instelling in de HD DVD speler wordt de Dolby Digital bitstream naar de Receiver gestuurd of wordt er eerst een conversie naar PCM gedaan.
•Multi-channel analoog - Bij deze methode decodeert de speler het Dolby Digital spoor en converteert het naar analoog.


DTS
Wat is het: Net zoals met Blu-Ray is het DTS formaat, zoals we dat ook al van DVD kennen, beschikbaar als een van de opties voor HD DVD, met de hogere bitrate van 1.5 Mb/s.
Ondersteuning: Alle HD DVD spelers zijn verplicht om DTS te ondersteunen.
Voorbeelden van discs die het gebruiken: 'The Chronicles of Riddick', 'Sleepy Hollow'
Hoe er gebruik van te maken:

•Toslink of Coaxiale SPDIF - De DTS bitstreem wordt naar je receiver gestuurd voor verwerking.
•HDMI - Net zoals met Dolby Digital kan de HDMI connectie de raw DTS bitstream naar de Receiver sturen of hem eerst naar PCM vertalen voordat die naar de Receiver wordt gestuurd.
•Multi-channel analoog - De speler decodeerd de DTS bitstream en coverteert hem naar analoog.

PCM
Wat is het: Hoewel all HD DVD speler uncompressed multi-channel PCM ondersteunen, en de internet decodering van alle Dolby en DTS formaten naar PCM worden geconverteerd, film disks met PCM lijken beperkt tot 2-kanaals audio te zijn. Of dit een vereiste van het HD DVD formaat zelf is of een keuze van de disc leverancier is niet duidelijk. In ieder geval is, vanwege de grote hoeveelheid ruimte die wordt gebruikt, PCM geen populaire optie op HD DVD.
Ondersteuning: Verplicht.
Voorbeelden van discs die het gebruiken: 'Chronos', 'Moonlight Jellyfish' (een japanse film die bij een Toshiba HD-XA1 speler wordt meegeleverd als je hem in Japan koopt)
Hoe er gebruik van te maken:

•Toslink of Coaxiale SPDIF - SPDIF kan 2 kanaals PCM bitstream naar de Receiver sturen van D/A conversie en versterking, maar kan niet meer dan 2 kanalen ondersteunen.
•HDMI - HDMI kan het PCM signaal naar de Receiver sturen voor D/A conversie en versterking.
•Multi-channel analoog - De PCM wordt geconverteerd naar analoog en wordt dan naar de Receiver gestuurd voor versterking.

Dolby Digital Plus
Wat is het: DD+ is het basis standaard audio formaat voor HD DVD. In tegenstelling tot de implementatie op Blu-ray, maakt DD+ op HD DVD geen gebruik van de kern+extensie configuratie. Het formaat kan worden ge-encodeerd op bit rates van 640 kb/s (beschouwd als gelijkwaarding aan Blu-ray zijn gebruik van Dolby Digital met dezelfde bitrate) of 1.5 Mb/s. Hoewel die laatste versie van DD+ dezelfde bitrate gebruikt als standaard DTS wil dit niet zeggen dat ze equivalent aan elkaar zijn. DD+ gebruikt een betere encodering en meer efficiente compressie zodat het betere geluidskwaliteit bij dezelfde bitrate kan leveren. In ieder geval een profesionele Hollywood sound mixer heeft Dolby Digital Plus met 1.5 Mb/s bitrate beschreven als auditief transparent in vergelijking tot de studio master.
Ondersteuning: Alle spelers moeten verplicht Dolby Digital Plus ondersteunen.
Voorbeelden van discs die het gebruiken: Vrijwel alle HD DVD releases. Discs van Warner Bros lijken 640 kb/s als standaard te gebruiken, terwijl discs van Universal en Paramount meestal 1.5 Mb/s hebben (uitzonderingen daargelaten).
Hoe er gebruik van te maken:

•Toslink of Coaxiale SPDIF - SPDIF kan DD+ niet in volledige kwaliteit oversturen. Wanneer deze connectie wordt gebruikt zal de speler het DD+ decoderen en het dan vertalen naar of standaard Dolby Digital AC-3, of soms zelfs DTS (afhankelijk van het model speler).
•HDMI - Bijna alle HD DVD spelers kunnen intern DD+ naar PCM vertalen om het over HDMI uit te sturen. Sommigen kunnen het DD+ bitstream naar een Receiver sturen (HDMI 1.3 vereist).
•Multi-channel analoog - In dit geval, decodeert de speler het DD+ spoor en converteert het naar analoog. De kwaliteit van de DACs in de speler bepalen de resulterende geluidskwaliteit.

DTS-HD High Resolution
Wat is het: DTS-HD HR werkt bij HD DVD op dezelfde manier als bij Blu-ray middels een kern+extensie configuratie.
Ondersteuning: DTS-HD HR is optioneel bij HD DVD. Spelers die het niet ondersteunen gebruiken enkel de DTS kern.
Voorbeelden van discs die het gebruiken: 'Sky Captain and the World Of Tomorrow' claimt een DTS-HD spoor, waarvan we aannemen dat het DTS-HD High Resolution is, tenzij de verpakking en de menu's foutief zijn.
Hoe er gebruik van te maken:

•Toslink of Coaxiale SPDIF - SPDIF kan DTS-HD niet in de volledige kwaliteit oversturen. Spelers zullen de standard DTS kern gebruiken om als bitstream over te sturen.
•HDMI - Als de speler geen DTS-HD HR ondersteund dan zal het de DTS kern gebruilen. Sommige spelers kunnen de DTS-HD HR naar PCM converteren en via iedere versie van HDMI uitsturen. Andere spelers kunnen de DTS-HD HR bitstream uitsturen (HDMI 1.3 vereist).
•Multi-channel analoog - De HD DVD speler leest en decodeert de DTS kern, of (on bepaalde modellen) decodeert de volledige DTS-HD HR en converteert deze naar analoog.

Dolby TrueHD
Wat is het: Eenmaal gedecodeerd is het lossless Dolby TrueHD formaat bit-voor-bit identiek aan de studio master (in 16-bits of 24-bits, afhankelijk van de keuze van de studio).
Ondersteuning: Support for TrueHD voor minstens 2 kanalen is verplicht voor alle HD DVD spelers, maar de meesten ondersteunen het tot 5.1 kanalen. Aangezien er uitzonderingsgevallen zijn waarbij de speler TrueHD naar 2 kanalen limiteert (zoals de LG BH100), moeten discs met een TrueHD track ook een Dolby Digital Plus track bevatten voor 5.1 compabiliteit.
Voorbeelden van discs die het gebruiken: '300', 'Superman Returns'.
Hoe er gebruik van te maken:

•Toslink of Coaxiale SPDIF - SPDIF kan TrueHD niet in de volledige kwaliteit oversturen. Wanneer deze connectie wordt gebruikt zullen spelers de TrueHD deconderen en vervolgens als Dolby Digital AC-3 of zelfs DTS coderen (afhankelijk van het model speler).
•HDMI - Bijna alle HD DVD spelers decoderen het TrueHD spoor intern naar PCM om deze vervolgens over HDMI uit te sturen. Sommige spelers zullen een TrueHD bitstreem naar de Receiver sturen (vereist HDMI 1.3).
•Multi-channel analoog - De speler zal het TrueHD spoor decoderen en naar analoog omzetten.

DTS-HD Master Audio
Wat is het: Het andere lossless compressed formaat, DTS-HD Master Audio is ook bit-voor-bit identiek aan de studio master wanneer het eenmaal gedecodeerd is (en dus identiek aan Dolby TrueHD aangenomen dat dezelfde bit diepte wordt gebruikt). DTS-HD MA werkt in een kern+extensie configuratie.
Ondersteuning: Aangezien DTS-HD MA optioneel is voor HD DVD zullen spelers die het niet ondersteunen slechts de DTS kern gebruiken.
Voorbeelden van discs die het gebruiken: Bijna alle HD DVDs welke door Studio Canal in Europa zijn uitgebracht.
Hoe er gebruik van te maken:

•Toslink of Coaxiale SPDIF - SPDIF kan DTS-HD MA niet in de volledige kwaliteit oversturen. Wanneer deze connectie wordt gebruikt zullen spelers de standaard DTS kern gebruiken en oversturen.
•HDMI - Als de speler geen DTS-HD MA ondersteund dan zal het de DTS kern lezen. Sommige spelers zullen de DTS-HD MA in PCM vertalen en dit via iedere versie van HDMI versturen. Andere spelers zullen mogelijk de DTS-HD MA bitstream naar de Receiver sturen (HDMI 1.3 vereist).
•Multi-channel analoog - De speler zal of de DTS kern decoderen en naar analoog omzetten, of (sommige spelers) het DTS-HD MA decoderen en naar analog converteren.

Ten tijde van dit schrijven decodeert geen enkele HD DVD speler DTS-HD High Resolution of DTS-HD Master Audio tracks. De spelers zijn gelimiteerd tot het lezen van de DTS kern, of (bij bepaalde spelers) kunnen de volledige codering naar de Receiver sturen middels HDMI 1.3. Ondersteuning voor deze DTS formaten zal hopelijk toenamen bij toekomstige modellen of door middel van firmware updates voor bestaande spelers.

Een lange lijst

I geloof dat dit alle audio opties heeft behandeld welke een gebruiker kan tegenkomen op een HD DVD of Blu-ray. Het doel van deze opsomming is om een uitleg te geven van hoe de verschillende geluidsformaten die op High-Def disks worden aangeboden. De discussie of lossless audio werkelijk net zo goed is als uncompressed audio, of de relevantie van bitrate metingen, vraagtekens over de bit diepte en de controverse omtrent Dolby's "Dialog Normalization" zullen we voor een andere keer bewaren.

--------------

eerste reactie





fantastische post, thx daarvoor.


Robbert54

misschien een onnozele vraag. maar in hoe verre is de ps3 dan een perfecte blu-ray speler met betrekking tot audio? ik ben van plan de ps3 te gaan gebruiken in combinatie met een denon 3808. hoe kan ik dit dan het beste aansluiten? gewoon via hdmi??
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

THX-UltraII

Quote from: cip54 on December 12, 2007, 00:48:06
misschien een onnozele vraag. maar in hoe verre is de ps3 dan een perfecte blu-ray speler met betrekking tot audio? ik ben van plan de ps3 te gaan gebruiken in combinatie met een denon 3808. hoe kan ik dit dan het beste aansluiten? gewoon via hdmi??

via HDMI KUN je de hoogst haalbare geluidssporen krijgen. De PS3 is vooralsnog NIET de perfecte BR-speler puur kijkend naar audio. Hij mist namelijk nog interne DTS-HR en DTS-MA decoding of verzeding via bitstream (dit laatste gaat volgens rumors nooit gebeuren)

joostpolletje

Quote from: THX-ultraII on December 17, 2007, 13:37:52
via HDMI KUN je de hoogst haalbare geluidssporen krijgen. De PS3 is vooralsnog NIET de perfecte BR-speler puur kijkend naar audio. Hij mist namelijk nog interne DTS-HR en DTS-MA decoding of verzeding via bitstream (dit laatste gaat volgens rumors nooit gebeuren)

Dus stel je hem in op Linear? En dan geeft de 3808 "Multi Channel" aan?
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

Del member

Goede post !

Het enige wat ik daarbij opmerk is dat de consument nu nog meer keuze krijgt (en verwarring ?), naast BD en HD-DVD moet hij ook nog eens letten op de wirwar van al deze audio formaten, terwijl bij DVD er enkel DD en DTS was.

black talon

Help, ik snap het niet meer  ??? ??? ??? (sorry hiervoor)
ik heb een samsung blueray speler BP-1440 en een samsung receiver AV-R720 verbonden met HDMI (beide ondersteunen 1.3)
Nu kan ik de BR speler instellen op bitstream of PCM welke is nu de beste? na bovenstaand twee keer doorgelezen te hebben twijfel ik nog steeds.
is er iemand die het verlossende antwoord weet?

alvast bedankt

Tube-freak

Ik dacht dat ik het redelijk door had maar er is iets wat ik nog niet begrijp.  Ik heb ook een Samsung 1400 blu ray speler aangesloten via analoge aansluitingen.
En als ik het geluid op PCM instel dan hoor ik niets op de achter kanalen met een Dolby True HD geluids kanaal.  Met normale dolby digital krijg ik wel geluid.  Als ik het geluid op bitstream zet dan hoor ik het True HD geluid wel over alle kanalen.

Ik dacht aleen dat bitstream dus aleen van belang is als je een decoder hebt in je versterker.  Ik denk dat ik hem maar op bitstream laat staan dat schijnt te werken.  Ik begrijp aleen niet waarom.  Kan ook een bug zijn van de samsung misschien.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

squeek

dus als ik het zo een beetje begrijp, is de beste optie om in je speler aan te zetten via pcm versturen??

ik heb een ps3 en een hd dvd speler van toshiba (hd-e1) en wil binnenkort de onkyo tx-sr605 kopen. en beide spelers aansluiten via hdmi. als ik dan via pcm verstuur krijg ik de beste geluidsoptie?


greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Robbert54

Quote from: squeek on February 14, 2008, 18:45:53
dus als ik het zo een beetje begrijp, is de beste optie om in je speler aan te zetten via pcm versturen??

ik heb een ps3 en een hd dvd speler van toshiba (hd-e1) en wil binnenkort de onkyo tx-sr605 kopen. en beide spelers aansluiten via hdmi. als ik dan via pcm verstuur krijg ik de beste geluidsoptie?


greetz
volgens mij moet je de ps3 op bitstream zetten,, maar kan me vergissen
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

yorkie13

ik heb mijn philips blu ray bdp7100 via HDMI 1.3 naar een Onkyo TX-SR605 en krijg dan True HD
ook heb ik een Toshiba EP-30 (HDMI 1.2) en deze staat op PCM en dan geeft de Onkyo Multichannel aan
is helaas niet anders, beeld is perfect en geluid is er ook op vooruit gegaan

DualdudE

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is het analoog aansluiten. Om als voorbeeld maar even TrueHD te gebruiken. Als je een speler via de 7.1 pre-out aansluit op je receiver, is het geluid wat je bij je receiver krijgt dan nog van de TrueHD kwaliteit? Met andere woorden, kunnen de nieuwe formaten ook gewoon gebruikt worden via de 7.1 pre-out? :)
Monitor Audio GS-20, Silver Centre, Silver 2.
Marantz Cinema 70S (pre-/center), Arcam SA20 (front), Audiolab 6000A (rear).
UD-5005, Rotel RCD-1072, Pro-Ject Essential II.

lincoln

ok.
Nu heb ik een paar weken geleden een dijk van een dikke HTPC met blu-ray speler gebouwd, en het moederbord heeft HDMI out, Spdif out, en tig channel analoog uit.
Ik vermeende in de veronderstelling te zijn een optisch touwthe naar m'n receiver te trekken, en de HDMI naar mijn plasma te sturen, en vervolgens klaar te zijn.
Als ik bovenstaande dus correct lees, heb ik dus (HD-technisch gezien) geen fluit aan mijn Toslink, en moet ik alsnog met tig analoge kanalen naar mijn receiver?
Op het moment dat mijn receiver vernieuwd wordt, en WEL hdmi-inputs heeft, zou ik dus het beste HDMI naar de receiver, en daarna naar de plasma kunnen sturen?
Wat vreemd dat dat optische touwtje onvoldoende bandbreedte heeft om alles te transporteren, en een paar aderpaartjes (hdmi) wel?

Please tell me i'm wrong...  ???

GH

Een duidelijk overzicht van de vele formaten.... maar wat ik een beetje mis, is het nou ook echt een groot verschil om naar te luisteren voor films (en om meestal een nieuwe processor voor aan te schaffen)?

blue-eyes

Quote from: GH on January 15, 2009, 21:02:19
Een duidelijk overzicht van de vele formaten.... maar wat ik een beetje mis, is het nou ook echt een groot verschil om naar te luisteren voor films (en om meestal een nieuwe processor voor aan te schaffen)?

Als je na een filmpje kijken (BR met HD audio) even een DVD opzet klinkt dat maar armoedig en dof. Wereld van verschil, zojuist nog even mogen ervaren met Spiderman III.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

GH

Dan wordt het waarschijnlijk maar eens starten met een speler met ingebouwde decoder.... kan ik altijd nog mijn processor vervangen als het echt veel uitmaakt.

devkon

Quote from: Blue-Eyes on January 15, 2009, 21:39:41
Als je na een filmpje kijken (BR met HD audio) even een DVD opzet klinkt dat maar armoedig en dof. Wereld van verschil, zojuist nog even mogen ervaren met Spiderman III.

Ik ben er wel benieuwd naar, maar ik merk sowieso al aardige verbetering bij de hoge(re) DD + DTS bitrates van BR op een processor die geen HD audio formaten ondersteunt. Dat komt later wel weer...  ;)
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

drees62

#16
Quote from: Jack van Dijk on December 10, 2007, 22:14:06
High-Def FAQ: Blu-ray en HD DVD Audio verklaard
.......
Op dit moment is er slechts een Blu-ray speler (de Samsung BD-P1400) welke het versturen van een DTS-HD Master Audio bistream over HDMI 1.3 ondersteund. Geen enkele huidige Blu-ray speler kan het DTS-HD MA signaal naar PCM coderen. Alle andere spelers zijn beperkt tot het gebruiken van de standaard DTS kern. Deze situatie zal in de toekomst wel veranderen wanneer nieuwe spelers op de markt komen en leveranciers nieuwe firmware updates voor hun spelers beschikbaar stellen.
.......

Weet iemand of de nieuwe Panasonic BD60 dit inmiddels wel kan? Hij heeft in ieder geval de benodigde decoder aan boord.




celerontje

Ik raad Jack van Dijk aan om dit meteen aan te passen, want deze zin is inmiddels achterhaald.
Zelfs de BD35 kan dit.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

blue-eyes

Quote from: celerontje on April  8, 2009, 18:12:25
Ik raad Jack van Dijk aan om dit meteen aan te passen, want deze zin is inmiddels achterhaald.
Zelfs de BD35 kan dit.

Als eerste paar regels staat onderstaande:

Quote
High-Def FAQ: Blu-ray en HD DVD Audio verklaard

Dit is een vertaling van een artikel welke al eerder op High-Def Digest is verschenen: http://www.highdefdigest.com/news/show/1064

Commentaar door Joshua Zyber

Daar kan je dus geen zaken in veranderen. Wel zoals nu gebeurd aangeven dat bovenstaande informatie verouderd is, danwel een nieuw, beter artikel opzoeken.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een soortement addendum, waarin een toevoeging op de originele tekst wordt gemaakt.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

celerontje

#19
Tja, dan wordt het een ander verhaal. ???
Maar dat neemt echter niet weg dat er gedeeltelijk verouderde informatie in een ''sticky'' topic staat, wat dus voor verwarring zorgt, als je niet op de hoogte bent van de nieuwste BD spelers.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Ghosty J

gewoon meld to moderator doen krijgt hij vanzelf een mailtje :)
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

J.A.F._Doorhof

#21
.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

#23
Nu wel weer.
We hebben een "probleempje" met de database gehad en zijn nu weer zo goed en zo kwaad als het gaat wat dingen aan het herstellen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"