squeek@home

Gestart door squeek, juli 20, 2007, 12:00:03

Vorige topic - Volgende topic

squeek

Citaat van: HTip op januari 25, 2012, 08:07:10
Mooi dat je inspanningen beloond worden. Doordat je het laag apart aanstuurt krijg je in theorie ook meer energie uit het midden en hoog. En bij jou werkt dat dus. Heel goed :thumbs-up:

En vanaf nu ben je dus ook een believer :D

Veel luisterplezier! :music:

Ik hoor het duidelijk, kan het dus ook niet negeren, toch?!

Ik heb altijd gelovig tegenover speakerkabels gestaan hoor. Er moet zoiezo iets gebeuren met het signaal als je het door verschillende kabels stuurt. En dat zal vaak wel klankmatig geuit worden. Dat betreft analoge signalen dan toch.

Kwestie digitale signalen ben ik niet zo gelovig. Ik denk niet dat een hdmi van 1000 euro beter beeld gaat geven als een van 100 euro. Waar ik WEL in geloof is dat sommige duurdere kabels het signaal 'proper' houden zodat je geen artifacts gaat zien. Ik geloof zeker dat een signaal kan 'vervuild' worden als de kabel niet goed is afgeschermd of te lang is als ze tussen een hoop andere kabels ligt.

Maar dat is mijn ongebreidelde mening  :)

Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

squeek

@ htip :

Ik heb een keer liggen spelen met large/small en de x-over lager te zetten. Is het 1.5 x de laagste freq van je fronts dat je kan nemen als x-over of moet ik ook kijken naar center en surrounds en zien wat daar de laagste freq is en daar de hoogste van nemen x 1.5? Mijn receiver geeft ofwel 80hz ofwel 50hz. Ik heb nu de fronts op large staan en de rest op small. x-over op 50hz.

Is het verstandiger om alles op ofwel large te zetten dan ofwel alles op small? Ik merk dat de fronts het best goed aankunnen, de rest weet ik niet zo. Bij de inmeting geeft de receiver het wel zo aan (fronts large, rest small) Nu de x-over op 50 hz staat merk ik dat het heel wat minder 'boomt' en geeft direct een strakker effect. Maar ik ben wat bang dat ik ook wat freq misloop. Volgens de berekening op de fronts zou het goed moeten zijn (33hz x 1.5 = 49.5) Maar als de surrounds en center ook tellen dan denk ik dat 80hz juister moet zijn.

greetz

Edit: center geeft laagst 45hz weer en surrounds 60hz.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Gaeje

Dat is allemaal theorie en nummertjes... Als je nu vind dat het beter klinkt, laat het gewoon staan, toch?

squeek

Ik wil geen frequenties missen in mijn geluidsbeeld. Daarom dat ik de theorie juist wil weten.

HTip

Citaat van: squeek op januari 25, 2012, 20:38:58
@ htip :

Ik heb een keer liggen spelen met large/small en de x-over lager te zetten. Is het 1.5 x de laagste freq van je fronts dat je kan nemen als x-over of moet ik ook kijken naar center en surrounds en zien wat daar de laagste freq is en daar de hoogste van nemen x 1.5? Mijn receiver geeft ofwel 80hz ofwel 50hz. Ik heb nu de fronts op large staan en de rest op small. x-over op 50hz.

Is het verstandiger om alles op ofwel large te zetten dan ofwel alles op small? Ik merk dat de fronts het best goed aankunnen, de rest weet ik niet zo. Bij de inmeting geeft de receiver het wel zo aan (fronts large, rest small) Nu de x-over op 50 hz staat merk ik dat het heel wat minder 'boomt' en geeft direct een strakker effect. Maar ik ben wat bang dat ik ook wat freq misloop. Volgens de berekening op de fronts zou het goed moeten zijn (33hz x 1.5 = 49.5) Maar als de surrounds en center ook tellen dan denk ik dat 80hz juister moet zijn.

greetz

Edit: center geeft laagst 45hz weer en surrounds 60hz.
Ik quote mezelf even uit mijn instelgids: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105013.0

Citeer

Cross-overfrequentie

Receiver
Stelregel is 1.5x de laagste frequentie die je speakers aankunnen, het zgn. -3dB-punt. Mijn receiver heeft slechts 1 instelling voor alles, dus dan is de center een compromis. Maar luisteren is de beste methode. Je hoort vanzelf of de center het laag aankan of dat je dat beter aan de sub kan overlaten. Niet alle processors/receivers hebben dezelfde mogelijkheden voor het instellen van de x-over. Indien mogelijk zo nauwkeurig mogelijk, anders de waarde die de gewenste waarde het dichts benaderd.

Subwoofer
Als je in je processor/receiver de x-over kan instellen moet je de x-over van de sub zo hoog mogelijk zetten. Bij voorkeur helemaal uit. Alleen als je dat niet kan, dan stel je de x-over van de sub volgens dezelfde regel in als bij de receiver.

Voorbeeld
Het -3dB punt van mijn fronts en rears is 35Hz. Theoretisch is dat dus 1,5x35=52Hz. Ik heb 50 en 60Hz geprobeerd, maar ik vond 70Hz beter klinken. Mijn center kan tot 45Hz, dus zou de x-over 1,5x45=67Hz, afgerond naar boven is dat 70Hz en dat klinkt prima ;) Voor receivers die bijv. alleen 80/100/120 Hz kunnen instellen dan deze in dit geval op 80Hz plaatsen.

Je bent dus goed bezig. In principe neem je (als je slechts 1 x-over frequentie kan instellen) de speaker met de hoogste -3dB-waarde. Echter in jouw geval zou ik uitgaan van center en niet de rears. De laatste krijgen niet zo vaak een laag signaal aangeboden. Dus dan is 80Hz prima. Of je een speaker op Large of Small moet zetten is een kwestie van smaak en voorkeur. Ondanks dat jou speakers redelijk laag kunnen (33Hz) zou ik ze persoonlijk toch op Small zetten om een zo homogeen mogelijk geluidsbeeld te creëren. Met Large moet je gaan experimenteren of het laag naar zowel de fronts en sub (both) of gedeeld (mix) wordt gestuurd. Het LFE gaat sowieso alleen naar de sub.

Zie ook deze discussie: Large of Small?

En dan gaan luisteren wat jij het mooist vind. Dat kan even duren voordat je de voor jou ideale afstelling hebt, maar je krijgt er veel voor terug...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

squeek

Dan moet ik nog eens kijken naar de instellingen. Ik vindt het zo wel strak klinken momenteel. Maar de x-over is gebaseerd op de fronts nu. De stelling van large/small is zoals de receiver het heeft ingemeten. Ik heb altijd op small gespeeld maar nu de fronts op large staan vindt ik het wel beter feitelijk.

Als de center en surrounds op small staan, en de fronts op large, sub op 80 hz. Mag ik er dan vanuit gaan dat de fronts zo laag gaan als ze kunnen, de center en surrounds tot 80hz gaan, en de sub vanaf 80hz overneemt wat zogezegd door center en surrounds moet. Of helpt de sub ook extra bij de fronts vanaf 80hz?

mradem

Ik vind je een mooie ruimte en set hebben. Waar staat trouwens je tv?

squeek

Heb ik gewoon niet  ;)

mradem

Echt waar haha. Dat hoor je ook niet vaak. Ook niet in een slaapkamer dan?

squeek

Citaat van: mradem op januari 26, 2012, 21:04:01
Echt waar haha. Dat hoor je ook niet vaak. Ook niet in een slaapkamer dan?

lol, nee nergens meer  :D we hebben het eerste jaartje dat we samenwoonden kabel gehad en dan maar opgezegd omdat er niet naar gekeken werd. Uiteindelijk is de tv ook ergens belandt waar we niet goed van weten of ie nog terug komt  ;D hoeft ook niet voor mij.

HTip

Citaat van: squeek op januari 26, 2012, 19:56:58
Dan moet ik nog eens kijken naar de instellingen. Ik vindt het zo wel strak klinken momenteel. Maar de x-over is gebaseerd op de fronts nu. De stelling van large/small is zoals de receiver het heeft ingemeten. Ik heb altijd op small gespeeld maar nu de fronts op large staan vindt ik het wel beter feitelijk.
Als je het beter vindt klinken, dan lekker zo laten. Het gaat erom dat jij het goed vindt. Theorie is maar theorie ;)

Citeer
Als de center en surrounds op small staan, en de fronts op large, sub op 80 hz. Mag ik er dan vanuit gaan dat de fronts zo laag gaan als ze kunnen, de center en surrounds tot 80hz gaan, en de sub vanaf 80hz overneemt wat zogezegd door center en surrounds moet. Of helpt de sub ook extra bij de fronts vanaf 80hz?
Met de center en surrounds doet de sub zeker mee. Of de sub ook de fronts ondersteunt hangt af van de instellingen van de sub in de receiver.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

squeek

Momenteel de soundtrack van inception aant luisteren in 5.1 dts-hd master  :inlove: Krijg er niet genoeg van!

Martijnst1990

Citaat van: squeek op maart 18, 2012, 14:30:02
Momenteel de soundtrack van inception aant luisteren in 5.1 dts-hd master  :inlove: Krijg er niet genoeg van!
Die is echt ontzettend gaaf! Ook heel leuk dat ze dat er los bij hebben gedaan, alleen jammer dat het beeld zwart is, film scenes had wel leuk geweest.

Had ook ontzettend gaaf geweest als die van bijvoorbeeld Tron er ook bij zat (bij Tron dan :D).
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

squeek

Citaat van: Martijn90 op maart 18, 2012, 14:44:28
Die is echt ontzettend gaaf! Ook heel leuk dat ze dat er los bij hebben gedaan, alleen jammer dat het beeld zwart is, film scenes had wel leuk geweest.

Had ook ontzettend gaaf geweest als die van bijvoorbeeld Tron er ook bij zat (bij Tron dan :D).

tron inderdaad maar ook the dark knight bijvoorbeeld.

Martijnst1990

Je hebt me wel op een idee gebracht, zet de soundtrack van Inception nu ook maar even op :D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

squeek

Ben al overgeschakeld naar jean michel jarre in china  :D

Martijnst1990

Citaat van: squeek op maart 18, 2012, 15:24:20
Ben al overgeschakeld naar jean michel jarre in china  :D
Ook mooi :) Ik ga mijn kast zo maar is doorspitten op zoek naar iets leuks om te kijken/luisteren :D

Dedicated HT

HTip

Klinkt goed allemaal. Wist niet dat de soundtrack van Inception erbij zat. En Jarre in China... :wub: Je ziet bijna niet dat het een DVD is...
Showcase - Topic

Martijnst1990

Citaat van: HTip op maart 18, 2012, 18:11:38
Klinkt goed allemaal. Wist niet dat de soundtrack van Inception erbij zat. En Jarre in China... :wub: Je ziet bijna niet dat het een DVD is...
Die track maar is snel op dan ;) Disc 2. Echt heel gaaf? Zeker Mombasa is erg goed!

Dedicated HT

squeek

Citaat van: HTip op maart 18, 2012, 18:11:38

De tweede disc bevat de 5.1 trck inderdaad. Echt een aanrader! Het klinkt voor mijn gevoel beter op deze disc dan in de originele film soundtrack. Natuurlijk omdat dit puur muziek is en anders heb je al die soundeffects en dialogen er nog bij. En ik wacht nog met vol ongeduld op een blu-ray van jarre. Hij mag er wel eens mee afkomen feitelijk!

Citaat van: Martijn90 op maart 18, 2012, 18:23:43
Die track maar is snel op dan ;) Disc 2. Echt heel gaaf? Zeker Mombasa is erg goed!

Ja, alsof je jezelf plots in de straten waant achtervolgd te worden door the company  ;D

Ik kijk erg uit naar the dark knight rises trouwens, de soundtrack zal ook wel weer een sterk staaltje worden denk.

Skyfox

Om even terug te komen op het x-over verhaal... Als je je x-over lager zet en daarbij de boomerigheid verminderd, dan zou ik zeggen dat je sub bij een hogere x-over te hard staat. Immers, alles onder de x-over gaat naar de sub. Verlaag je de x-over dan doen de andere speakers meer bas.

Of dat dan komt door de plaatsing/akoestiek (staande golf op die plek bij die frequentie) of iets anders is natuurlijk de volgende vraag. Laat je daarbij je fronts op large staan dan versterken ze wellicht enkele bastonen die de sub dan ook weergeeft, waardoor het 'probleem' groter word.

Ik ga trouwens zeker eens die Inception soundtrack luisteren... Staat die gewoon ergens tussen de extra's op de bluray?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC N5 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Martijnst1990

Citaat van: skyfox op maart 19, 2012, 10:36:02
Om even terug te komen op het x-over verhaal... Als je je x-over lager zet en daarbij de boomerigheid verminderd, dan zou ik zeggen dat je sub bij een hogere x-over te hard staat. Immers, alles onder de x-over gaat naar de sub. Verlaag je de x-over dan doen de andere speakers meer bas.

Of dat dan komt door de plaatsing/akoestiek (staande golf op die plek bij die frequentie) of iets anders is natuurlijk de volgende vraag. Laat je daarbij je fronts op large staan dan versterken ze wellicht enkele bastonen die de sub dan ook weergeeft, waardoor het 'probleem' groter word.

Ik ga trouwens zeker eens die Inception soundtrack luisteren... Staat die gewoon ergens tussen de extra's op de bluray?
Op de 2e disc van de 2 disc special edition staat hij inderdaad gewoon bij de extra's.

Dedicated HT

Skyfox

Citaat van: Martijn90 op maart 19, 2012, 10:46:09
Op de 2e disc van de 2 disc special edition staat hij inderdaad gewoon bij de extra's.

Ouch, ik heb de 1disc editie geloof ik... Thuis even checken.
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12

squeek

Citaat van: skyfox op maart 19, 2012, 10:54:03
Ouch, ik heb de 1disc editie geloof ik... Thuis even checken.
Dat zou sucken.

Skyfox

Citaat van: squeek op maart 19, 2012, 12:19:00
Dat zou sucken.

Enerzijds: absoluut! Anderszijds... Voor 7,50e mag ik ook niet klagen.