InleidingZoals sommige van jullie al hebben meegekregen ga ik over een kleine 5 weken beginnen aan de bouw van mijn eerste dedicated HT. Ik loop inmiddels al een aardige tijd mee op het forum en heb hier al ontzettend veel geleerd en gelezen. De wens om een dedicated HT te hebben is er altijd wel geweest, alleen nooit de ruimte gehad, maar daar komt nu dus verandering in

We gaan verhuizen naar een huis waar een kamer over is, dus is dit een mooi moment voor een dedicated HT
De ruimteHet gaat om een kamer op de 1e verdieping van een rijtjeshuis uit 1998. De kamer is rechthoekig met de volgende afmetingen: 3,89m bij 2,94m. Verder zit er natuurlijk een deur (

) in en 1 raam achter de toekomstige zitplaatsen. Voor het contrast wil ik graag donkere muren, maar niet geheel zwart, daarom zullen ze nachtblauw worden. Het plafond wordt wel zwart (zie stukje bij akoestiek).
Hieronder 3 schetsen van de ruimte, het zwarte "kastje" achter de stoelen moet het audiorack voorstellen.

AkoestiekOmdat het een dedicated ruimte is, is het ook makkelijker om de akoestiek aan te pakken. Doorgaans zijn dit niet de mooiste oplossingen, maar in een dedicated ruimte maakt dat niet zoveel uit en is het eigenlijk alleen maar gaaf
De volgende aanpassingen zullen er in ieder geval komen:
- Verlaagd akoestisch systeenplafond met Rockfon Cinema black plafondplaten (deze wordt gemonteerd op 6 augutus
- Minerale wol zoals steenwol zal op gehoor op het systeemplafond gelegd worden voor extra absorptie
- Aan de muren komen Aixfoam platen, waarschijnlijk 8 panelen van 100x50x5 cm, totaal dus 4m2. Ook dit zal op gehoor geplaatst worden
- Zware zwarte gordijnen van velours (voornamelijk voor de verduistering, maar zal ook wat aan de akoestiek doen)
Hiermee hoop ik de meeste akoestische problemen aan te pakken. Aangezien de ruimte redelijk klein is, wil ik niet teveel ruimte verliezen van de muren en hoeken.
Apparatuur/hardwareIn de ruimte zal een groot deel van de apparatuur komen die ik nu al in bezit heb, dat is het volgende:
- Denon AVR X4500H receiver
- JVC Dla-X5500 BE projector
- XTZ 99.36 MKII front speakers
- XTZ 99.26 MKI center en rear speakers
- Zelfbouw JL Audio 12W7 subwoofer, aangestuurd door een Crown XLS2000 versterker
- Sony PS4
- Oppo BDP-93 (maar wordt nog vervangen door een UHD speler)
De volgende spullen moeten nog worden aangeschaft:
- Adeo Plano 16:9 spanscherm, 100" diagonaal (221 cm breed) met velvet rand (besteld)
- Chief projector beugel (besteld)
- Atzebe optische HDMI kabel van projector naar receiver
- speakerkabel, waarschijnlijk Canara 4s8
- 4x XTZ S2 Atmophere speakers voor een 9.1 Auro3D opstelling
- UHD speler ter vervanging van de Oppo, waarschijnlijk een Sony X800M2
Aankleding HTQua zitplaatsen heb ik 3 maal de Hovborg van Jysk besteld, dit is een relax stoel van (kunst)leer met verstelbare voetenbank en rugleuning. Veel meer zitplaatsen kan en wil ik niet kwijt en zo heb ik altijd 1 sweetspot. Aangezien ik ook best wel eens alleen zal kijken is dat wel fijn. Verder komen er in het plafond spots van Philips Hue White Ambient (kleur vind ik overbodig aangezien het 90% van de tijd uit zal staan) en komt er een kleed op de vloer.
1 van de eisen/wensen van mijn vriendin is dat er een popcorn machine moet komen en dat het een beetje aangekleed wordt met filmposters, dus daar moet ik ook nog plek voor overhouden

Moet natuurlijk wel dat echte bioscoop gevoel geven!
Mochten jullie nog aanvullingen of ideeλn hebben hoor ik het graag! Ik zal in dit topic foto's plaatsen zodra de bouw begint