squeek@home

Gestart door squeek, juli 20, 2007, 12:00:03

Vorige topic - Volgende topic

Martijnst1990

Citaat van: squeek op januari 18, 2012, 20:06:36
Inderdaad een hoop metertjes, omdat de kabel niet door de gootjes kan moeten ze over het plafond en ik heb niet veel bewegingsruimte. Je wil niet weten hoe ik het van plan ben  ;D

Enlighten us ;D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

squeek

Citaat van: Martijn90 op januari 18, 2012, 20:38:37
Enlighten us ;D

Zie je men avatar? Daar zie je zes spotjes in het plafond. De drie die het dichtst bij de deur zijn moeten eruit. En via daar gaan de kabels tot achter het scherm op de grond ergens uit de wand moeten komen, en het andere eind hetzelfde maar dan aan de andere kant. Nadien spotjes er terug in. Je kan het vergelijken als een chirurg een operatie uitvoert dmv enkele kleine gaatjes te maken en via daar met tuigjes vanbinnen alles verlegt en wegsnijdt etc  :D
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

squeek

bij pijltje 1 wordt een gat in de wand gemaakt van ongeveer 6cm. daar komen de kabels uit richting de speakers. Dan gaat die achter de wand zo naar boven over de plafond langs de spotjes (2,3,4) en zo weer achter de wand naar beneden tot op de grond en ook weer uit de wand komt (5)
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Martijnst1990

Citaat van: squeek op januari 18, 2012, 20:45:10
Zie je men avatar? Daar zie je zes spotjes in het plafond. De drie die het dichtst bij de deur zijn moeten eruit. En via daar gaan de kabels tot achter het scherm op de grond ergens uit de wand moeten komen, en het andere eind hetzelfde maar dan aan de andere kant. Nadien spotjes er terug in. Je kan het vergelijken als een chirurg een operatie uitvoert dmv enkele kleine gaatjes te maken en via daar met tuigjes vanbinnen alles verlegt en wegsnijdt etc  :D
Klinkt als een leuke operatie :D Je zal er vast al aan gedacht hebben, maar misschien dat een trekveer uitkomst bied ;)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

squeek

Citaat van: Martijn90 op januari 18, 2012, 21:12:48
Klinkt als een leuke operatie :D Je zal er vast al aan gedacht hebben, maar misschien dat een trekveer uitkomst bied ;)

Ja, die heb ik liggen. Zal ik zeker nodig hebben.

skoebiedoe

Veel sterkte...gij liever dan ik.;)

Tussentijdse fototjes van het gesukel mag je wel posten hoor...we lachen graag met de misere van een ander...:p

HTip

Citaat van: squeek op januari 18, 2012, 20:54:55
bij pijltje 1 wordt een gat in de wand gemaakt van ongeveer 6cm. daar komen de kabels uit richting de speakers. Dan gaat die achter de wand zo naar boven over de plafond langs de spotjes (2,3,4) en zo weer achter de wand naar beneden tot op de grond en ook weer uit de wand komt (5)
Dat wordt een hele operatie! Wel mooi als je de kabel zo netjes kan wegwerken. Succes met de werkzaamheden...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

squeek

Wow, dat was een pak erger dan ik had verwacht  :crazy: Ik heb de afgelopen vier uur nodig gehad om de drie kabels te trekken over de plafond en achter de wanden. Het moeilijkste punt was de bocht van 90 graden maken van plafond naar wand. Die was toch wat smaller dan eerst gedacht en de canare kabel is behoorlijk dik met zen vier aders.

De uiteindelijke aanpak ging als volgt :

De trekveer kreeg ik gek genoeg niet van plafond tot wand. Uiteindelijk deed een gewone rolmeter het truukje om de bocht te pakken zodat die naar beneden viel achter de wand. Die dingen kan je stijf houden tot een zekere lengte en als je dan stevig drukt tegen de muur dan plooit ie mooi in 90 graden. Eens beneden aangekomen bij de opening een draadje eraan en die terug naar boven getrokken. Zo heb ik dat langs beide zijden gedaan en ook van spot tot spot. Eens alle draden hingen kon ik telkens een canare kabel verbinden en doortrekken. Dit ging dus niet zo simpel als ik het hier neerpoot! Soms loste de kabel en moest ik een nieuwe trekken, meestal bleef de kabel steken in de bocht.

Morgen ga ik de twee kabels leggen voor de surrounds. Die gaan normaal wel in de kabelgoten gaan dus dat zou eenvoudiger moeten zijn. Daarna alle kabels strippen en aansluiten. Hopelijk kan ik morgen al wat luisteren maar waarschijnlijk zal zondag een ganse dag ht worden. Vrouw en kind zijn de deur uit  :pompom:

squeek

enkele fotootjes van de omslachtige werkjes

Martijnst1990

Citaat van: squeek op januari 20, 2012, 23:19:29
Wow, dat was een pak erger dan ik had verwacht  :crazy: Ik heb de afgelopen vier uur nodig gehad om de drie kabels te trekken over de plafond en achter de wanden. Het moeilijkste punt was de bocht van 90 graden maken van plafond naar wand. Die was toch wat smaller dan eerst gedacht en de canare kabel is behoorlijk dik met zen vier aders.

De uiteindelijke aanpak ging als volgt :

De trekveer kreeg ik gek genoeg niet van plafond tot wand. Uiteindelijk deed een gewone rolmeter het truukje om de bocht te pakken zodat die naar beneden viel achter de wand. Die dingen kan je stijf houden tot een zekere lengte en als je dan stevig drukt tegen de muur dan plooit ie mooi in 90 graden. Eens beneden aangekomen bij de opening een draadje eraan en die terug naar boven getrokken. Zo heb ik dat langs beide zijden gedaan en ook van spot tot spot. Eens alle draden hingen kon ik telkens een canare kabel verbinden en doortrekken. Dit ging dus niet zo simpel als ik het hier neerpoot! Soms loste de kabel en moest ik een nieuwe trekken, meestal bleef de kabel steken in de bocht.

Morgen ga ik de twee kabels leggen voor de surrounds. Die gaan normaal wel in de kabelgoten gaan dus dat zou eenvoudiger moeten zijn. Daarna alle kabels strippen en aansluiten. Hopelijk kan ik morgen al wat luisteren maar waarschijnlijk zal zondag een ganse dag ht worden. Vrouw en kind zijn de deur uit  :pompom:
Klinkt als een lastig klusje inderdaad! Gelukkig is het uiteindelijk wel gelukt en kan jij van het weekend lekker genieten :)

Edit: die foto's maken wel duidelijk dat het allemaal niet zo makkelijk was :D

Dedicated HT

HTip

Het ziet er moeilijk uit. Maar de hoofdzaak is dat het je gelukt is :thumbs-up:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

skank1

Sweet ! Leuk werkje heb je gedaan !
HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Hivilux 21:9 fixed frame scherm 311cm x 132cm, Shield TV, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Google TV, JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

LittleNinja

Hahaha!! Lekker dagje vol met frustraties? Maar het resultaat is er naar. 8)

squeek

Momenteel de surroundkabels aan het steken. Die gaan via de bestaande kabelgoten. Ondertussen heb ik wel een goot moeten wegsnijden omdat de hdmi kabel en twee surroundkabels er niet samen doorgaan. Zodadelijk bricootje doen  :)

MVG

Ziet er goed uit! Je hebt duidelijk 2 rechterhanden! Maar leuk is inderdaad anders (spreek uit ervaring  ;D )

Zondag flink knallen dan zeker!

skank1

Ik vind je woonkamer nog altijd schitterend als er beeld is, maar als er geen beeld is , zit je met zo'n groot WIT VLAK he :(
Door dit ohhhhhhhh zo leuke forum, loop ik constant met de neiging ook een dedicated ruimte te bouwen (stom upgrade virus) maar helaas
1. besteed ik de centen momenteel liever aan andere dringerende zaken
2. ik de tijd niet heb en als ik tijd heb (savonds) dan slapen de kids
3. ik het dan zonde vind als je dan zo'n ruimte hebt, en je er haast nooit naar toe kan luisteren
HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Hivilux 21:9 fixed frame scherm 311cm x 132cm, Shield TV, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Google TV, JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

squeek

Citaat van: skank1 op januari 21, 2012, 11:06:51
Ik vind je woonkamer nog altijd schitterend als er beeld is, maar als er geen beeld is , zit je met zo'n groot WIT VLAK he :(
Door dit ohhhhhhhh zo leuke forum, loop ik constant met de neiging ook een dedicated ruimte te bouwen (stom upgrade virus) maar helaas
1. besteed ik de centen momenteel liever aan andere dringerende zaken
2. ik de tijd niet heb en als ik tijd heb (savonds) dan slapen de kids
3. ik het dan zonde vind als je dan zo'n ruimte hebt, en je er haast nooit naar toe kan luisteren

Ik bekijk het niet echt als een groot wit vlak, maar meer als een grote platte tv  :) Valt best wel mee hoor omdat je ook de speakers er rondom hebt staan. Maar het is inderdaad een erg persoonlijke keuze. Ik vindt het vele malen mooier dan een rolscherm indien het niet is weggewerkt. Anders in een koof is het wel weer mooier maar dan moet er wel een tv hangen of zo.

gunny

Hi squeek,

In ieder geval een prachtige set,

Ik heb een vraagje, op welke hoogte heb je je surround speakers hangen? En is de surroundbeleving goed bij jou?
Ik heb nml. ook Monitor audio's RXFX maar vind het surround geluid eigenlijk niet overtuigend. Mijn luisterbank staat wel op 20 cm van de achtermuur
waar deze FX  tegen hangen en deze hangen juist boven de zitbank
( heb ze al meerdere keren verhangen, maar ben nog steeds niet overtuigd of ze wel goed hangen )
Ik ben aan't overwegen om 2 RX1'en te kopen de FX'en weg te doen ( of als 7.1 te gaan gebruiken )

grtz. gunny en succes met je nieuwe speakerkabels
Pioneer KRP500M - JVC RS400 - Xtrem screen DBS daylight 0.9 - Trinnov altitude 16 -  Apollon 3x DM 500 front - Ncore 7x surround + heights + VOG - HDFury vertex 2 (dolby vision hack) – Arendal 1723 S THX Tower front - Arendal 1723 S THX center - Arendal 1723 S THX surround - Arendal 1961 height 4x - Arendal 1961 center VOG -  Arendal sub 1723 S1 2x- Panasonic UB9000 - Apple TV 4K- Audioquest Rocket 88 - audioquest powerquest 3

Gaeje

en hoe klinkt het ondertussen?

squeek

Citaat van: gunny op januari 21, 2012, 15:14:22
Hi squeek,

In ieder geval een prachtige set,

Ik heb een vraagje, op welke hoogte heb je je surround speakers hangen? En is de surroundbeleving goed bij jou?
Ik heb nml. ook Monitor audio's RXFX maar vind het surround geluid eigenlijk niet overtuigend. Mijn luisterbank staat wel op 20 cm van de achtermuur
waar deze FX  tegen hangen en deze hangen juist boven de zitbank
( heb ze al meerdere keren verhangen, maar ben nog steeds niet overtuigd of ze wel goed hangen )
Ik ben aan't overwegen om 2 RX1'en te kopen de FX'en weg te doen ( of als 7.1 te gaan gebruiken )

grtz. gunny en succes met je nieuwe speakerkabels

Hey,

mijn surrounds hangen ongeveer 1m60 vanop de grond. Ik zit ongeveer een 40 cm van de wand af. Vergeet niet dat een speaker zoals de rxfx (di/bipool) diffuser geluid zal geven dan een monitor. Zo zal je het surround kunnen ervaren als niet overtuigend. Een monitor is tenslotte meer 'into your face'. Ik kan je aanraden de rxfx verder van je af te zetten ipv vlak langs je oren en zet hem best op de bipool stand. Dat is toch iets minder diffuus dan de dipool stand. Misschien helpt je dit wel wat  :)

squeek

Citaat van: Gaeje op januari 21, 2012, 15:21:31
en hoe klinkt het ondertussen?

Ik heb nog maar even snel kunnen luisteren. Gans de dag nog bezig geweest met de surroundkabels deftig weg te werken, alles terug aan te sluiten en de boel flink op te kuisen. Ondertussen de mat nog buitengegooid en een andere gekocht vandaag.  :pompom:

De fronts zijn bi-amped, de center bi-wired en de surrounds gewoon single-wired. Wel alle vier de kabels gebruikt voor de surrounds. Met een snelle blu-ray check viel het letterlijk onmiddellijk op dat de fronts heel wat anders klonken. Meer detail weet ik niet direct maar zeker gecontroleerder, alsof je de verschillende lagen muziek beter afzonderlijk van elkaar hoort. Ik vermoed dat dit voornamelijk de bi-amping zal zijn dat ik hoor. Betreft de speaker kabel lijkt het wat meer helderheid te geven, in surround hoor ik bepaalde dingen beter op de voorgrond komen als ervoor.

Morgen ga ik gans de dag alle bekende blu-rays doornemen die ik heb. Dan kan ik beter oordelen. Het beviel me wel erg goed derstraks. Vervelende is dat ik vanalles hoor wat anders is, maar ik kan het echt niet neerpennen  :) ik weet niet hoe je die dingen formuleert. Erg lastig op een forum. De verandering is in ieder geval een positieve. Worth the trouble!

greetz

HTip

Lekker de hele dag aan het kijken/luisteren geweest? En, je eerste indruk is bevestigd?

Gewoon schrijven wat je hoort. De terminologie verzinnen we er wel bij ;)
Showcase - Topic

squeek

Citaat van: HTip op januari 22, 2012, 22:21:15
Lekker de hele dag aan het kijken/luisteren geweest? En, je eerste indruk is bevestigd?

Gewoon schrijven wat je hoort. De terminologie verzinnen we er wel bij ;)
Hey

Ja, gans de dag bijna geluisterd. Kreeg er niet genoeg van. Wat een verschil in klaarheid in het algemeen. Ik had daarvoor met de dropveterkabel telkens op de high level ingangen van de speakers aangesloten. Maar het lijkt nu wel of die plaatjes achter op je speakers die high en low verbinden een slechte verbinding bezorgd. Nu zijn die deruit, en de fronts bi-amped en plots hebben ze veel meer body als ervoor. Zelfs stereo was om aan te horen wat ervoor toch een serieuze minpunt was. De center is bi-wired en ook die klinkt veel klaarder. Zelfs zo fel dat ik em 'te aanwezig' vindt nu in men set. Surrounds zijn veel levendiger en hoor ik veel duidelijker plots. Ik heb ze zelfs na gemeten met de db meter omdat ik dacht dat ze te hard stonden tov de rest. Ik vindt de aanschaf echt zen geld wel waard en de moeite dat ik er voor nodig heb gehad.

Ondertussen ook met wat instellingen gerommeld en speel nu op large met een x-over op 50. Klinkt heel wat strakker vindt ik persoonlijk. Maar daar moet ik nog wat mee spelen.

Ik heb het idee dat de set heel anders speelt nu. Klaarder, minder boomerig door de lagere x-over en toont meer body door de bi-amping. Dit laatste vindt ik persoonlijk de grootste stap voorwaarts. Het lijken bijna nieuwe fronts dat ik heb staan. Zo kwam het over alleszins.

Greetz

gunny

Hoi squeek,

Bedankt voor de info, ga eerst nog maar eens wat spelen met m'n surrounds voor ik er andere aanschaf,
En nu ik je verhaal lees over bi ampen, ga ik dit ook maar eens proberen wanneer ik mijn nieuwe versterker heb

Grtz. Gunny
Pioneer KRP500M - JVC RS400 - Xtrem screen DBS daylight 0.9 - Trinnov altitude 16 -  Apollon 3x DM 500 front - Ncore 7x surround + heights + VOG - HDFury vertex 2 (dolby vision hack) – Arendal 1723 S THX Tower front - Arendal 1723 S THX center - Arendal 1723 S THX surround - Arendal 1961 height 4x - Arendal 1961 center VOG -  Arendal sub 1723 S1 2x- Panasonic UB9000 - Apple TV 4K- Audioquest Rocket 88 - audioquest powerquest 3

HTip

Mooi dat je inspanningen beloond worden. Doordat je het laag apart aanstuurt krijg je in theorie ook meer energie uit het midden en hoog. En bij jou werkt dat dus. Heel goed :thumbs-up:

En vanaf nu ben je dus ook een believer :D

Veel luisterplezier! :music:
Showcase - Topic