PC based room correction

Gestart door hifiman, juni 25, 2007, 13:03:23

Vorige topic - Volgende topic

)p(

Citaat van: Audioloog op juni  8, 2008, 10:30:41
Volkomen helder die wijzigingen  ;D  ;)

Volgens mij zegt hij niet zozeer dat DRC perfect is maar meer dat DRC niet veel meer kan doen dan het nu doet omdat er maar so much gedaan kan worden om elekronisch te corrigeren voor de tekorten in de akoustiek.  ::)

Hehe ook gesneden koek voor mij  ;D

Dat bedoelde ik eigenlijk ook. Ik had het idee dat de drc techniek nog in de kinderschoenen stond. Hij kan natuurlijk ook ongelijk hebben...je ziet wel vaker in de wetenschap dat er in eens weer een doorbraak is.

peter

hifiman

Versie 3.0.0. van DRC is ondertussen uit! Volgens de maker een major improvement!  ^-^

)p(

Citaat van: Audioloog op juni 17, 2008, 11:05:59
Versie 3.0.0. van DRC is ondertussen uit! Volgens de maker een major improvement!  ^-^

mmm zal zo dadelijk eens de filters genereren...major zal wel in audiofiele termen zijn...hehe

peter

hifiman

Een echte audiofiel zoals ik gebruikt geen roomcorrectie (meer)  ;D  ;)

)p(

Citaat van: Audioloog op juni 17, 2008, 11:41:33
Een echte audiofiel zoals ik gebruikt geen roomcorrectie (meer)  ;D  ;)

Jammer voor jullie...levert veel meer op dan een kabeltje wisselen :P

peter

hifiman

Citaat van: )p( op juni 17, 2008, 11:45:41
Jammer voor jullie...levert veel meer op dan een kabeltje wisselen :P
Bij mij dus precies andersom  ;D

Maar ik sluit niet uit dat ik er ooit weer mee aan de slag ga, voorlopig echter even niet...

)p(

Citaat van: Audioloog op juni 17, 2008, 11:46:52
Bij mij dus precies andersom  ;D

En dan moet ik natuurlijk weer zeggen...blindddddddddd ;)

Anyway drc klonk echt slecht bij jouw toen...ik kan mij echt niet voorstellen dat welke kabel ook zoveel verschil kan brengen...

peter

)p(

Mmm...staat nu aan en heb zojuist voor het eerst gewisseld...en verdomd deze keer is er wel degelijk een klein verschil te horen...eens lezen wat hij heeft veranderd in de korte tijd sinds 2.7. ;)

peter

hifiman

Citaat van: )p( op juni 17, 2008, 11:56:36
En dan moet ik natuurlijk weer zeggen...blindddddddddd ;)

Anyway drc klonk echt slecht bij jouw toen...ik kan mij echt niet voorstellen dat welke kabel ook zoveel verschil kan brengen...

peter
Dat is de grap. Net zogoed als jij kan beamen dat het bij mij een verslechtering was kan ik beamen dat het bij jou een verbetering was. Zelfde software, zelfde meetmicrofoon notabene.  :P

Ik heb nu in elk geval een beter geluid zonder als toen met!
Maar wordt wellicht ooit vervolgd..

hifiman

Citaat van: )p( op juni 17, 2008, 12:42:02
Mmm...staat nu aan en heb zojuist voor het eerst gewisseld...en verdomd deze keer is er wel degelijk een klein verschil te horen...eens lezen wat hij heeft veranderd in de korte tijd sinds 2.7. ;)

peter
Als jij het hebt begrepen mag je het mij uitleggen  ;D

A new method for the computation of an optimized psychoacoustic target
response, based on the spectral envelope of the corrected impulse response,
has been introduced.

As the bump in the version number suggest I think this is a major
improvement.
For some explanation on how the new psychoacoustic target procedure works
take a look at the documentation:

http://drc-fir.sourceforge.net/doc/drc.html#htoc26

I think this approach solves one of the long lasting unanswered questions of
DRC, i.e. why a flat response doesn't sound flat and usually sound quite
bright. To tell the truth the answer is pretty simple and was available in
the literature since at least 15 years. Just a matter of taking it and adapting
it to DRC use.

)p(

Yup bij jouw absoluut zo...verschil was groot...en na de Anton makeover vond ik je set al gewoon goed genoeg klinken om lekker naar te luisteren...maar ik leg de lat gewoon wat lager zoals wel vaker is gebleken :)

Na de ervaring bij jouw en zee lijkt het er een beetje op dat drc eigenlijk het beste werkt als de set en de akoestiek al goed aansluit bij je wensen. Een belangrijk verschil met de situatie bij jouw in vergelijking met bij mij en zee is dat jij zo dicht bij de achtermuur zit. Ik zou mij goed kunnen voorstellen zoals al eerder gezegd dat dat zowel meettechnisch als bij de computaties erg nadelig werkt. Who knows..whatever...het belangrijkste is dat jij nu eindelijk ook zelf tevreden bent!  8)

peter

)p(

Citaat van: Audioloog op juni 17, 2008, 12:43:41

I think this approach solves one of the long lasting unanswered questions of
DRC, i.e. why a flat response doesn't sound flat and usually sound quite
bright. To tell the truth the answer is pretty simple and was available in
the literature since at least 15 years. Just a matter of taking it and adapting
it to DRC use.

Interessant...het eerste wat mij opviel was dat het wat donkerder en dikker klonk...ik dacht meteen bk3 weer eens van stal halen...de standaard curve die hij gebruikt is nu ook een andere...

peter

)p(

mmm...Het verschil is echt vrij groot en een vlakke curve klinkt nu inderdaad niet meer dun...dat betekent nogal wat voor de te gebruiken target curves met deze versie  ::)

peter

hifiman

Citaat van: )p( op juni 17, 2008, 13:05:24
Yup bij jouw absoluut zo...verschil was groot...en na de Anton makeover vond ik je set al gewoon goed genoeg klinken om lekker naar te luisteren...maar ik leg de lat gewoon wat lager zoals wel vaker is gebleken :)

Na de ervaring bij jouw en zee lijkt het er een beetje op dat drc eigenlijk het beste werkt als de set en de akoestiek al goed aansluit bij je wensen. Een belangrijk verschil met de situatie bij jouw in vergelijking met bij mij en zee is dat jij zo dicht bij de achtermuur zit. Ik zou mij goed kunnen voorstellen zoals al eerder gezegd dat dat zowel meettechnisch als bij de computaties erg nadelig werkt. Who knows..whatever...het belangrijkste is dat jij nu eindelijk ook zelf tevreden bent!  8)

peter
Zee gebruikt overigens geen DRC dus de vergelijking gaat niet helemaal op..

Inderdaad, ik ben nu een stuk tevredener en kom nu aardig in de buurt van hoe ik het zou willen hebben  :) Een eigen lichtnetfilter maken (en in de toekomst wellicht een keer een ander DACje proberen) en dan moet het echt even klaar zijn  ^-^

hifiman

Citaat van: )p( op juni 17, 2008, 13:08:12
Interessant...het eerste wat mij opviel was dat het wat donkerder en dikker klonk...ik dacht meteen bk3 weer eens van stal halen...de standaard curve die hij gebruikt is nu ook een andere...

peter
Haha daar ga je dus weer, lekker curves vergelijken  >:D

)p(

Citaat van: Audioloog op juni 17, 2008, 18:50:44
Haha daar ga je dus weer, lekker curves vergelijken  >:D

bleh...met drc kan je ook eindeloos hobbyen net als met kabels  ::)  :-\  ...binnenkort eerst eens een paar weken de nieuwe standaard curve aanhoren...alleen al de theorie achter deze verandering vind ik interessant genoeg om toch nog een keer weer een stapje verder te zetten...

Nog niemand op de mailinglist heeft gereageerd met hun eigen indrukken van deze nieuwe versie dus op dit moment moeten we de auteur maar op zijn woord geloven dat het een echte verbetering is  :-\

peter

ShellBeach

Nog even cross-posten, mijn eerste vista room-correction ervaring lees je hier:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68957.0
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

Ejorne

Ik ben aan het experimenteren met de plugin convolverVST in Mediaportal middels de music player dsp.

Ik had al eerder wat geprobeerd met drc roomcorrection maar de resultaten waren niet zoals ik gehoopt had. Maar omdat er onlangs weer wat nieuwe versies van drc zijn uitgekomen dacht ik het weer eens te proberen. Eerst weer met Foobar en de convolver plugin. Maar ook met deze nieuwe versie 3.0 van drc vond ik het resultaat maar tegenvallen.

Omdat ik de laatste tijd steeds vaker mediaportal in plaats van foobar gebruikte met muziek afspelen, ging ik maar eens op zoek naar een convolver voor mediaportal. Hierbij ben ik uitgekomen op convolverVST.

En ik moet zeggen, dit klinkt verrassend, heel erg verrassend. Het klinkt vooral verrassend.  :*)

Ik had het vermoeden dat de eerdere tegenvallende resultaten afkomstig waren van ofwel drc zelf, mijn microfoon of de manier waarop ik de meting uitvoerde. Maar het lijkt erop dat het de gebruikte convolver was.

Het klinkt nu werkelijk werkelijk...  8)

Ejorne

Zo, volgens mij was ik behoorlijk aangeschoten ten tijde van het berichtje hierboven...
  :-[

Ik heb inmiddels wat meer geluisterd naar mijn nieuwe drc meting. Ik ben toch wel erg tevreden maar vreemd genoeg zet de bas wel heel enorm aan. Ik heb de "bk-3-sub-spline-44.1.txt" gebruikt maar deze kan ik misschien beter aanpassen omdat mijn sub het -3db punt al op 29Hz heeft liggen. DRC probeert het nu tot 18Hz gelijk te trekken. Ik denk dat die boost in het voor deze sub onhoorbare gedeelte alleen resulteert in een ietwat bonkerig gedrag rond de 30Hz...

Maarrrrrr....  8)  8)
De zelfbouw subwoofer is bijna klaar. De beschildering is afgeronnd dus ik kan van de week de boel gaan aansluiten.

Dan op zeker maar weer verder experimenteren met drc.

)p(

Probeer ook eens de nieuwe rechte "curve"  met 3.0. In mijn oren klinkt de volledig vlakke target met 3.0 vrijwel perfect. Ik denk dat ik niet meer terug ga naar targets als bk-3 met afval in het hoog.

peter

)p(

Ik wilde niet te snel hausanna roepen maar na vandaag nog eens enkele uren intensief de nieuwe versie met de oude vergeleken te hebben durf ik wel te zeggen: Denis experiment om de psycho akoestische evaluatie door de luisteraar van de freq respons mee te betrekken in de berekeningen is wat mij betreft nu al in de eerste versie een groot succes!

Wat mij sinds ik versie 3.0 gebruik onder meer opvalt is dat de timbres van instrumenten zo natuurlijk in de virtuele ruimte uit klinken. Ik heb vandaag verschillende opnames uit het concertgebouw waar ik heel vaak kom vergeleken en telkens stond ik weer verbaasd van het realisme op dit vlak. Dit is wat mij betreft een echte stap vooruit en op dit niveau iets wat ik nog nooit eerder gehoord heb in welke set dan ook. En wat mij betreft zelfs belangrijker voor mijn muziekale beleving dan alle andere voordelen die ik tot nu toe van drc in mijn set heb gehoord bij elkaar!

peter

hifiman

Gentlemen, start your compilers!  :D

(ik ga zo de source ook maar eens ophalen dan)

)p(

Citaat van: Audioloog op juni 24, 2008, 16:50:35
Gentlemen, start your compilers!  :D

(ik ga zo de source ook maar eens ophalen dan)

Hehe...slechts mijn persoonlijke subjectieve mening natuurlijk...maar ik ben echt onder de indruk en dat ben ik niet zo snel...

peter

hifiman

Citaat van: )p( op juni 24, 2008, 16:52:41
Hehe...slechts mijn persoonlijke subjectieve mening natuurlijk...maar ik ben echt onder de indruk en dat ben ik niet zo snel...

Je maakt me wel nieuwsgierig!  :) Ik kom wel weer eens een keertje luisteren  8)

Persoonlijk ga ik eerst verder om mijn set zonder correctie optimaal presterend te krijgen  :P In de winter op een regenachtige zondag zal ik de meetmicrofoon wellicht weer eens te voorschijn halen  ;D

Ejorne

Ik merk ook een groot verschil met eerdere experimenten met drc.
Nu weet ik alleen niet waarin bij mij het grootste verschil zit, in de drc versie of de gebruikte convolver...
Maar ik ben niet van plan om dat te gaan uitzoeken, ik vind het goed klinken zo en dat telt!

8)