PC based room correction

Gestart door hifiman, juni 25, 2007, 13:03:23

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Hallo alemaal,

Bij deze open een topic om mijn ervaringen met pc based room correction met jullie te delen. En uiteraard hoop ik ook ervaringen van anderen te horen.

In eerste instantie heb ik het dan over de Inguz room correction plugin ( http://www.inguzaudio.com/RoomCorrection/ )voor de Squeeebox, maar ik ben zeker ook geinteresseerd in andere pc based room correction methoden zoals bijvoorbeeld brutefir ( http://www.duffroomcorrection.com/wiki/Brutefir ).

Edit:
Mijn room correction setup nu te bekijken op http://www.duffroomcorrection.com/wiki/User:Audioloog  :)

hifiman

Om te beginnen even een woordje over waarom ik deze vorm van room correction zo interessant vind. Ik zal het kort samenvatten: GRATIS

;D

Overigens ga ik er dan vanuit dat je al een geschikte pc hebt natuurlijk :P

En verder is het natuurlijk erg leuk om mee te hobbien  8)

PS. De Inguz plugin heeft een datum limiet, op dit moment is de software gratis maar Inguz heeft aangegeven dat hij mogelijk ooit commercieel gaat. Brutefir is wel gegarandeerd gratis.

hifiman

Ik had onlangs al even (onder windows) ge-experimenteerd met room correction maar de Inguz plugins wilden niet draaien op mijn 64 bits amd linux (debain etch) machine. Aangezien mijn slimserver op deze machine draait en ik toch echt niet van plan was te downgraden naar windows heb ik afgelopen weekend maar eens de stap genomen (veel gedoe) en de machine dual-boot gemaakt met een 32 bits debian etch erbij.

Zoals verwacht doet de Inguz plugin het nu wel en room correction is nu dus full time up and running  :)

De volgende stap wordt nieuwe (de vorige waren even snel gedaan om te kijken of ik het aan de praat kreeg)  metingen doen en dat zal als het goed is komend weekend gaan gebeuren. Ik zal dan stap voor stap hier laten zien hoe dat in zijn werk gaat.

hifiman

De cpu belasting met room correction aan valt mij erg mee, gemiddeld zo rond de 20% op mijn pc (1800 MHz processor).

De Inguz room correction software is overigens .NET software en derhalve heb je onder linux MONO nodig om .NET binaries te kunnen draaien.

SpeedyAndré

Hoewel niet zo universeel is het idee wel leuk, zeker omdat je ook met een meerkanaals setup kan werken (i.t.t. bijv. een Behringer UC dec2496).
De UC dec2496 werkt in het digitale domein en je zet hem tussen loopwerk en dac, zo kan je de hifi componenten blijven gebruiken en hoef je niet uit te wijken naar een streaming device :)
Voor meerkanaals zou ik dat ook wel willen, maar om nu een spdif signaal van een dvdspeler te gaan bewerken lijkt me wat ver gezocht omdat je dan dts en dd moet kunnen decoderen en encoderen.
Kan je geen schets maken met de benodigde componenten, dan wordt het allemaal wat duidelijker :)
Die foto met spiegelend fototoestel erin kan natuurlijk niet  ;D

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

hifiman

Citaat van: SpeedyAndré op juni 25, 2007, 14:54:28
Hoewel niet zo universeel is het idee wel leuk, zeker omdat je ook met een meerkanaals setup kan werken (i.t.t. bijv. een Behringer UC dec2496).
De behringer legt het af tegen de Inguz en de drc/brutefir roomcorrectie om de simpele reden dat de behringer (voor zover mij bekend) alleen maar de frequentiecurve corrigeert. Inguz en brutefir corrigeren naast de frequentieresponse ook impuseresponse en fase hetgeen (gehoormatig) veel belangrijker is dan een rechte frequentieresponse  8)

De UC dec2496 werkt in het digitale domein en je zet hem tussen loopwerk en dac, zo kan je de hifi componenten blijven gebruiken en hoef je niet uit te wijken naar een streaming device :)
Dat kan met de pc uiteraard ook...

Voor meerkanaals zou ik dat ook wel willen, maar om nu een spdif signaal van een dvdspeler te gaan bewerken lijkt me wat ver gezocht omdat je dan dts en dd moet kunnen decoderen en encoderen.
Zou wel gaaf zijn ja, maar persoonlijk hou ik het even bij stereo :P

Kan je geen schets maken met de benodigde componenten, dan wordt het allemaal wat duidelijker :)
Ik ben niet zo goed in tekenen :P

Die foto met spiegelend fototoestel erin kan natuurlijk niet  ;D
Gelukkig heb ik meer verstand van room correction :P

Geerdie

Hoi Audioloog,

Loopt dat progje ook onder XP?
Worden er speciale eisen aan de PC gesteld?
Is zo'n Squeesebox noodzakelijk?

Het lijkt allemaal erg betaalbaar... ;)
Allicht eens te proberen.
Anthem MRX 540 - Mytek Brooklyn Dac+- Bluesound Node - Kef R7 front - Dali Rubicon 2 rear - Rel S812 - Audioquest - NordOst

Teejoo

Citaat van: Audioloog op juni 25, 2007, 16:17:05
De behringer legt het af tegen de Inguz en de drc/brutefir roomcorrectie om de simpele reden dat de behringer (voor zover mij bekend) alleen maar de frequentiecurve corrigeert. Inguz en brutefir corrigeren naast de frequentieresponse ook impuseresponse en fase hetgeen (gehoormatig) veel belangrijker is dan een rechte frequentieresponse  8)
Nou, dat is wel erg stellig. Ik heb toch andere ervaringen. Zo legt naar mijn mening de roomEQ van de Lexicon MC12 het toch af tegen de Tag RoomEQ.

SpeedyAndré

Ik vind dat je pas aan fases moet klooien als daar iets mis mee is, ik gebruik geen sub dus dan heb je m.i. geen (storende) fase problemen.

Even een klein uitstapje:

Maar hoewel het wat verder gaat zou ik graag meerkanaals EQ kunnen uitvoeren omdat dan bijv. de rear speakers ondersteunend kunnen werken i.p.v. alleen aanvullend :)
Bij een demo (via Hear.nl) heb ik gehoord hoe je in een 'slechte' ruimte toch een mooi resultaat kan bereiken door fronts en rears met een tijdvertraging aan te sturen, zodanig dat ze gelijktijdig een stereo signaal bij de luisteraar laten arriveren.
Het diepte beeld wordt daardoor versterkt en de ruimte laat zich minder horen omdat je a.h.w. omringd bent door de speakers.
Er werden 2 stuks UC dec2496 gebruikt die ieder hun eigen correctie op de ruimte hadden uitgevoerd.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

hifiman

Citaat van: Geerdie op juni 25, 2007, 22:06:43
Hoi Audioloog,

Loopt dat progje ook onder XP?
De room correction plugin voor de squeezebox wel ja :)

Worden er speciale eisen aan de PC gesteld?
Inguz zegt 2GHz cpu nodig, met mijn 1,8 GHZ doet tie ut op het gemakkie.

Is zo'n Squeesebox noodzakelijk?
Nee je kunt ook brutefir gebruiken, maar dat draait alleen onder linux/unix.

hifiman

Citaat van: Teejoo op juni 25, 2007, 22:20:09
Nou, dat is wel erg stellig. Ik heb toch andere ervaringen. Zo legt naar mijn mening de roomEQ van de Lexicon MC12 het toch af tegen de Tag RoomEQ.
Ok, even ter verduidelijking. Ik sprak niet uit ervaring maar uit wat ik erover gelezen heb :P

hifiman

Citaat van: SpeedyAndré op juni 25, 2007, 22:30:18
Ik vind dat je pas aan fases moet klooien als daar iets mis mee is, ik gebruik geen sub dus dan heb je m.i. geen (storende) fase problemen.
Elke luidspreker heeft fase problemen! :P

Citaat van: SpeedyAndré op juni 25, 2007, 22:30:18
Even een klein uitstapje:

Maar hoewel het wat verder gaat zou ik graag meerkanaals EQ kunnen uitvoeren omdat dan bijv. de rear speakers ondersteunend kunnen werken i.p.v. alleen aanvullend :)
Bij een demo (via Hear.nl) heb ik gehoord hoe je in een 'slechte' ruimte toch een mooi resultaat kan bereiken door fronts en rears met een tijdvertraging aan te sturen, zodanig dat ze gelijktijdig een stereo signaal bij de luisteraar laten arriveren.
Het diepte beeld wordt daardoor versterkt en de ruimte laat zich minder horen omdat je a.h.w. omringd bent door de speakers.
Er werden 2 stuks UC dec2496 gebruikt die ieder hun eigen correctie op de ruimte hadden uitgevoerd.

André  8)
Cool  8)

Zee

Ik gebruik momenteel ook een DEQ2496 met zeer goede resultaten. Ik kan me niet voorstellen nog zonder roomcorrectie te kunnen.
Maar het kan natuurlijk altijd beter. Tact? Roomperfect?
Ik ga liever toch net als Audioloog experimenteren met PC-based softwareoplossingen voor roomcorrectie. Niet (alleen) vanwege de lagere kosten (vgl met Tact of RP) maar vooral ook vanwege de flexibiliteit (ondersteuning toekomstige formaten, betere correctiealgoritmeten etc). Ik moet me nog helemaal in de PC based oplossingen gaan verdiepen. Ben heel benieuwd wat anderen aan ervaring hebben.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

hifiman

Mijn ervaring was in eerste instantie wat teleurstellend. Het hoog werd veel en veel en veel teveel benadrukt. Ik wijt dit in eerste instantie aan de snelle meting die ik gedaan heb destijds. Komend weekend ga ik opnieuw (serieus) meten en eens kijken wat dan de resultaten zijn.

Zee

Een goed resultaat staat of valt bij de juiste target curve (en een goede meeting).  Kun je bij de door jouw gebruikte software zelf de target curve bepalen?

Hier is trouwens nog een link naar de homepage van een grote DSP fan (hij is TAS editor): http://www.regonaudio.com/default.html.  Staan erg interassante artikelen bij!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

hifiman

Citaat van: Zee op juni 27, 2007, 10:43:01
Een goed resultaat staat of valt bij de juiste target curve (en een goede meeting).  Kun je bij de door jouw gebruikte software zelf de target curve bepalen?
Jazeker :)

Along with the DRC distribution six main sample configuration files are provided: minimal.drc, soft.drc, normal.drc, strong.drc, extreme.drc, insane.drc. These files provide most parameters set to reasonable defaults, with stronger correction, but also worse listening position sensitivity, going from the minimal.drc settings to the extreme.drc settings. In the same directory there is a sample impulse response (rs.pcm, this is the impulse response of the right channel of my cheap HiFi system, in 32 bit IEEE raw format) usable with the sample configuration files to see just what happens when DRC is run.

hifiman

Nu dat mijn pc room correction ready is (na de downgrade van 64 bits linux naar 32 bits linux  :-\ ) ben ik vandaag eens opnieuw begonnen met meten. De vorige meting was toen "even snel" , maar nu heb ik er de tijd voor genomen. Daarnaast heb ik nu een betere geluidskaart  :)

Op het plaatje hieronder zie je de meting van het linker kanaal (microfoon), de onderste grafiek is ook het linkerkanaal maar dan direct vanuit de DAC in de geluidskaart. Op die manier kunnen dus oneffenheden in de frequentiekarakteristiek van de soundcard gecorrigeerd worden.

hifiman

Na het linkerkanaal wordt ook het rechterkanaal gemeten. De 2 resulterende PCM files worden vervolgens gevoerd aan Impulsprep (Inguz audio) om de impulse response van de kamer te bereken. In een anechoic room zou je dus alleen de impuls zien, hier kun je echter goed zien dat de kamer nog allerlei reflecties produceert na de impuls.

hifiman

Dan is het tijd om de DRC software eens lekker te gaan laten rekenen en een aantal correctie filters te laten creeeren.

Tsja waarom doe je dat onder DOS zul je denken, wel om de een of andere vage reden crasht ImpulsePrep bij mij onder linux, iets waar ik nog even nader naar moet kijken.

hifiman

In het screenshot hieronder kun je zien welke target curve ik gebruikt heb voor het bereken van de filters: bk3-spline.

Teven is te zien dat ik een correctie file heb gebruikt voor de gebruikte ECM8000 meet microfoon.

hifiman

De berekende filters zijn klaar  :)

Ik kan dus nu op de Squeezebox (met de AB) kiezen tussen minimal/normal/strong/extreme room correction  8)

hifiman

De cpu load van de 1,8 GHz linux machine tijdens het spelen van muziek en het doen van room correction (het mono process), valt best mee dus  :D

hifiman

Wel even in de logfile checken of er geen clipping optreedt! Ik moest in elk geval van -16 naar -20 dB gain om clipping te voorkomen.

hifiman

En dan de hamvraag natuurlijk, hoe klinkt het? :P

In elk geval heb ik niet meer het probleem van vorige keer dat het hoog zo enorm overdreven werd. De room correction doet nu duidelijk zijn werk en er is tussen elke "level" een verschil te horen.

Voordat ik echter ga roepen dat het helemaal geweldig is en zo ga ik eerst een tijdje goed luisteren en vergelijken alvorens conclusies te trekken. De room correction werkt in elk geval en ik hoor geen rare excessen.

Wordt vervolgd!  :)

Deleted member

Gaaf Ronald!  O0

Als ik de grafiek goed begrijp: waarom kies je voor een targetcurve die op -10dB wordt ingesteld trouwens? Geeft je dat niet onnodig dynamiekverlies?