PC based room correction

Gestart door hifiman, juni 25, 2007, 13:03:23

Vorige topic - Volgende topic

)p(

Citaat van: klinktbeter op januari 12, 2009, 18:04:46
Mij interesseert vooral die oplossing die de bezieling van de muziek niet kapot maakt

Zal uit een direct vergelijk moeten blijken welke oplossing mij persoonlijk het beste tot de muziek brengt. Bezieling is daar zeker 1 aspect van maar zeker niet het enige ;) Ik heb de genoemde oplossingen allemaal al verschillende malen gehoord maar nog nooit direct kunnen vergelijken. En dat lijkt mij erg interessant...niets meer en niets minder  :)

peter

ShellBeach

Citaat van: )p( op januari 12, 2009, 18:45:02
Zal uit een direct vergelijk moeten blijken welke oplossing mij persoonlijk het beste tot de muziek brengt. Bezieling is daar zeker 1 aspect van maar zeker niet het enige ;) Ik heb de genoemde oplossingen allemaal al verschillende malen gehoord maar nog nooit direct kunnen vergelijken. En dat lijkt mij erg interessant...niets meer en niets minder  :)

peter

Ik heb ze nog niet in dezelfde ruimte 1:1 kunnen vergelijken, maar:

- roomperfect maakt voor mij de muziek dood, weg bezieling
- idem met de DRC die in Vista zit (libdsp)

Met audyssey heb ik het gevoel nog niet ervaren, nu audyssey krijgt echte probleemruimtes niet in orde (wat ik goed vind terwijl de andere twee dit wel pogen, maar met het nadeel van geen bezieling).
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

)p(

Citaat van: klinktbeter op januari 12, 2009, 18:49:17
Ik heb ze nog niet in dezelfde ruimte 1:1 kunnen vergelijken, maar:

- roomperfect maakt voor mij de muziek dood, weg bezieling
- idem met de DRC die in Vista zit (libdsp)

Met audyssey heb ik het gevoel nog niet ervaren, nu audyssey krijgt echte probleemruimtes niet in orde (wat ik goed vind terwijl de andere twee dit wel pogen, maar met het nadeel van geen bezieling).

-Dat gevoel had ik niet met roomperfect...wel heb ik het idee dat drc 3.00 beter is, vooral in de timbres van instrumenten en de mainer waarop deze in de virtuele ruimte uitsterven...ik heb het idee dat drc daar gewoon iets erg goed doet dat mij doet denken aan de manier waarop ik het in de concertzaal hoor...dat is oa iets wat ik graag in een direct vergelijk wil beoordelen.
-Vista heb ik nooit geprobeerd.
-Audyssey heb ik alleen gehoord in multi channel setups...weet niet hoe goed dat werkt in stereo. Lijkt mij ook interessant om verder te onderzoeken. Vooral omdat ze veel aan ontwikkeling doen. Itt tot bv Tact waar de drc ontwikkeling in feite al een hele tijd zowat stil staat.

peter

Deleted member

Dat Roomperfect de muziek dood maakt is iets waar ik me totaal niet in kan verplaatsen althans ik denk dat Klinktbeter zijn mening dan of te sterk opschrijft of op onvoldoende luistertijd/-ervaring met Roomperfect baseert. Het gaat voor mij, in mijn set, in mijn ruimte in elk geval niet op. Ik moet wel zeggen dat in mijn setup de hoeveelheid aanpassingen die RP maakt vrij laag zijn en met verschillende metingen de correction factor altijd <25% was. Het resultaat is bij mij vooral te horen in het laag dat duidelijk strakker wordt met meer definitie. Het klinkt dan wel slanker, minder spectaculair zeg maar. Iets waar ik aan moest wennen maar later ging waarderen. Daarnaast verbetert RP bij mij de plaatsing/het stereobeeld en maakt het stemmen wat voller en losser van de rest. De uitwerking van RP zal echter in elke setup (set+ruimte) anders zijn. Ook de versie van RoomPerfect is van belang, in een eerdere versie (rond 1.3 meen ik) is de bas wat voller gemaakt.

Over de comparison die Peter en Ejorne aandragen, ik zou natuurlijk Roomperfect in kunnen brengen maar voorlopig zit dit er voor mij even niet in. Ik heb een probleem met m'n microfoon óf m'n speakers waardoor de metingen in het laag soms mislukken. Omdat ik wil dat het perfect is wil ik van de baswoofers de rubberranden gaan vervangen (beschadigd door m'n katten :dry:) en de RP microfoon wil ik vervangen/laten nakijken. Voor beiden echter nog geen tijd gehad.  :nervous:

ShellBeach

Ik heb recent roomperfect gehoord op Beeld & Geluid Gent 2008. Ze gebruikten de RP1 icm MusicFidelity.

Met de RP1 in de loop bleef het laag niet onder controle met de gebruikte vloerstaanders, en ging er duidelijk informatie verloren welke er wel was zonder de RP1 in de loop. Zonder de RP1 vond ik aangenamer om naar te luisteren. Het was zo erg dat ik eerst dacht dat in de demo zonder de RP1 de RP1 effectief wel aanstond (nu ik wist niet of hij aan of af stond toen ik binnenkwam), omdat ik verwachtte dat met de RP1 het beter zou moeten klinken ... dat is wat de klant op zo'n demo wil horen. Dus ik was niet beinvloed door de verkoper, praatje pas achteraf na de demo.

Ik heb roomperfect 1x goed gehoord bij de importeur, maar dan met lounge muziek. Helaas heb ik het meer slecht dan goed gehoord op alle shows en demo's die ik al gehoord heb. Als een dealer het dan als de heilige graal verkoopt en dat het fysische akoestiek tweaks helemaal overbodig maakt, dan moet je er wel bijzeggen dat het ten koste is van muzikaliteit en bezieling.

Als wij op een show een ruimte aanpassen gaan we extreem ver in aankleden. De originele vaak bagger akoestiek van een hotel of congrescentrum verdwijnt en gelijkt meer op een gezellige warme huiskamer. In zo'n huiskamer heb ik vista's DRC losgelaten welke op 32 bits / 192 Khz intern rekent. En dit op de allerbeste geluidskaart welke meekan met een CD-speler van 4000 EUR. Hetzelfde effect als bij de importeur: het klinkt allemaal strak, maar de ruimtelijkheid en het gevoel dat het geludisbeeld 180 graden omhelst is weg. Als ik dan mijn setkraker cd Cecilia Bartoli opzet, dan hoor je de processing op haar stem.

Nu dat mens heeft zowat de lastigste stem om goed neer te zetten en ik heb de grote Magico's, de grootste Triangle's en ander peperduur spul ermee getest, en als een set hiermee op z'n bek gaat dan weet ik het voor mezelf. Vista's DRC ging op zijn bek, en ook verschillende sets op Beeld & Geluid Brugge 2008 welke ik hier niet ga vernoemen. Sets die vaak bombastisch klonken gingen allemaal op z'n bek met deze opera.

)p(

Citaat van: klinktbeter op januari 13, 2009, 13:01:19
Als ik dan mijn setkraker cd Cecilia Bartoli opzet, dan hoor je de processing op haar stem.

Welke cd? Ik heb haar meerdere malen live gehoord zowel in kleine als grote zalen...dus ben wel benieuwd hoe ik die cd zelf ervaar ivgl met wat ik mij van haar stem herinner.

Overigens is ook mijn ervaring tot nu toe dat drc het beste werkt als de ruimte al redelijk goed klinkt...anders krijg je inderdaad al snel die effecten die jij beschrijft.

peter

Deleted member

ShellBeach

Cecilia Bartoli - Opera Proibita

)p(

Citaat van: klinktbeter op januari 13, 2009, 13:37:56
Cecilia Bartoli - Opera Proibita

Heel mooie cd inderdaad...niets mis met die opname...dus als het niet klinkt is het imho ook de set, dat ben ik helemaal met je eens...overigens ook de opname van het orkest is heerlijk...alleen dat begin al!  :o  O0

peter

hifiman

Vandaag maar weer eens gaan spelen hiermee en om te beginnen maar eens de drc brutefir plugin geinstalleerd, die doet het in elk geval, even snel een config file met een dirac pulse als correctie filter (oftewel geen correctie) in elkaar geflanst en ik heb geluid (dus het werkt)  ;) Wel fijn die brutefir plugin, toch brutefir kunnen gebruiken zonder het nadeel van voorheen dat gapless playback niet mogelijk was als brutefir in de conversie pijp van squeezecenter geplakt werd.

Ik heb van het verleden geleerd en geen extra interface dus meer introduceren, brutefir draait op de squeezecenter pc en er komen geen geluidskaarten aan te pas. Overigens was destijds een van de redenen om het wel via een geluidskaart te doen om dat non-gapless probleem op te lossen, dat is nu dus zowiezo geen issue meer.

Ik weet nog niet of ik weer aan de roomcorrectie ga, maar deze stap maakt het in elk geval weer mogelijk om er mee te spelen, ook al ik eens met wat simpele EQ filters spelen ivm mijn 38 Hz staande golf in de kamer.

Uiteraard ook nog even snel mijn oude drc 2.6 vervangen door een vers gecompileerde 3.01  :)

Wordt vervolgd ;-)

celerontje

Het moet niet gekker worden...
Maar wel een leuk idee, gewoon processen op je server.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

)p(

Ronald misschien zou je ook eens een meting kunnen maken aand\ de voorkant van je bank verder weg van de muur. Ik ben wel benieuwd of a) het beter klinkt en b) minder nadelige effecten te horen zijn van drc. Ik denk nog steeds dat metingen zo dicht bij de achtermuur problematisch zijn. En misschien klinkt een dergelijke meting niet alleen beter als je op het puntje van de bank gaat zitten maar ook op je normale luister(uhm hehen..hang)plekken zeker met de soft target.

peter

hifiman

Hoi Peter,

Ik moet zowiezo opnieuw gaan meten want er is van alles veranderd in de setup sinds de laatste meting van maart 2008  ;D
Ik ga dus eerst eens opnieuw meten op de luisterplek en zal dan inderdaad eens wat experimenteren!

Op dit moment speel ik nu even met de brutefir plugin met equalizing , een notch filter bij 38 Hz om het staande golfje weg te werken  :)

"eq"  {
        {
                coeff: "equalizer";
                bands: 32, 35, 38, 41, 44;
                magnitude: 32/0.0, 35/-8.0, 38/-12.0, 41/-8.0, 44/0.0;
        };
};

Edit: "speel ik" was overigens in de zin van: ben ermee aan het spelen  ;D
Edit2: Plaatje van meting toegevoegd (fronts only, geen subwoofer) waarop de bovenstaande waarden gebaseerd zijn.

)p(

Van BOEM naar boem :)

Ik ben sowieso erg benieuwd hoe jouw de psychisch akoestische filtering van drc 3  je zal bevallen!

peter

hifiman

Citaat van: )p( op maart  6, 2009, 13:38:01
Van BOEM naar boem :)

Ik ben sowieso erg benieuwd hoe jouw de psychisch akoestische filtering van drc 3  je zal bevallen!

peter
Ja precies, ook een van de redenen om weer eens een poging te wagen, ik had drc 3 nog nooit gebruikt  :P

hifiman

Het middels brutefir gerealiseerde notch filter om mijn 38Hz staande golf weg te werken staat nu 2 dagen aan en bevalt eigenlijk erg goed  :bigsmile:
Ik wl nog eens goed vergelijken of er (naast het voordeel van de weggepoetste staande golf) nog nadelen te horen zijn vanwege de extra digitale processing (o.a. dithering).

DRC wordt dan de volgende stap maar ik heb er nog steeds weinig vertrouwen in om daar een goed resultaat mee te halen hier. Even snel 2 oude metingen gebruikt als input voor de FIR filters maar dat klonk niet super. Maar goed zoals ik al zei, het meten moet eigenlijk ook weer even met een schone lei gebeuren.

hifiman

Het hele verhaal hierboven is eigenlijk al weer om zeep  ;D

Ik draai sinds kost weer met echte roomcorrectie (FIR filters) middels drc 3 en brutefir.

Helaas heb ik nog wel een probleempje met het creeeren van de octave grafiekjes:

octave:2> lc = loadpcm("/home/ronald/drc/rtc.pcm");
octave:3> createdrcplots(lu,-1,"L Uncorrected",lc,-1,"L
Corrected","/home/ronald
/drc/graphs/left","L");
IR1 impulse center: 85058, max: 0.377297
IR2 impulse center: 66220, max: 1.008043
Step response...
Time response, full range...
Time response, 2 KHz brickwall...
Time response, 200 Hz brickwall...
Unsmoothed frequency response, 1 ms window...
error: `tics' undefined near line 33 column 3
error: evaluating if command near line 31, column 2
error: called from `safetics' in file `/home/ronald/drc/octave/safetics.m'
error: called from `createdrcplots' in file
`/home/ronald/drc/octave/createdrcplots.m'
octave:3>

Iemand enig idee toevallig?
Ik gebruik octave 3.0.1 en de octave scripts van drc 3.0.1.
In de documentatie staat wel dat octave 3.0.2 is gebruikt dus voor alle zekerheid ben ik octave 3.0.2 al aan het compileren  ^-^
Staat al dik een half uur te stampen  :-X

hifiman

Na het compileren van octave 3.0.2 voor de herkansing gegaan, echter nu kreeg ik een error dat de hulbert functie ontbrak. Na het compileren van octave-signal 1.0.7 was ook dat weer opgelost, helaas kreeg ik dezelfde error als voorheen met octave 3.0.1 :P

Ik heb dit issue ook op de drc mailinglist gepost, hopelijk kan iemand me daar verder helpen  :confused:

)p(

Citaat van: Audioloog op maart 21, 2009, 10:43:22

Ik heb dit issue ook op de drc mailinglist gepost, hopelijk kan iemand me daar verder helpen  :confused:

Ik herinner mij dat op de mailinglist een tijd terug ook al iets werd vermeld over problemen met de octave scripts met de laatste versies van drc...misschien even kijken in het archief op de website.

peter

hifiman

Citaat van: )p( op maart 21, 2009, 11:01:00
Ik herinner mij dat op de mailinglist een tijd terug ook al iets werd vermeld over problemen met de octave scripts met de laatste versies van drc...misschien even kijken in het archief op de website.

peter
Hoi Peter,

Die had ik uiteraard al doorgespit  ;) Maar toch bedankt voor de tip.

Ondertussen heb ik het wel aan de praat met octave 2.1 en de octave scripts van drc 2.6 , dus ik kan nu in elk geval de grafiekjes maken en gaan bekijken  :)

Groetjes,

Ronald

ShellBeach

Na maanden spelen met 2 vista installaties en als gevolg codecs die niet meer juist werken (ondanks graphstudio) ben ik vandaag vanaf 0 opnieuw begonnen. Vista room correction gaat er terug op, voor LPCM soundtracks is het effect te goed, en het doet ook bass management & phantom center.

hifiman

Het octave probleem is opgelost  :)

Na het installeren van de volgende extra packages draaide het gewoon met octave 3.0.1 (meegeleverd bij Debian Lenny).
octave-audio
octave-linear-algebra
octave-missing-functions
octave-plot
octave-image
octave-miscellaneous
octave-optim
octave-signal

hifiman

Citaat van: ShellBeach op maart 21, 2009, 16:41:23
Na maanden spelen met 2 vista installaties en als gevolg codecs die niet meer juist werken (ondanks graphstudio) ben ik vandaag vanaf 0 opnieuw begonnen. Vista room correction gaat er terug op, voor LPCM soundtracks is het effect te goed, en het doet ook bass management & phantom center.
Leuk!  :)

ivo1986

Citaat van: Antoine op juni 30, 2007, 13:53:06
Nee, dat bedoelde ik niet ik bedoelde de 'bk3-subultra-spline' targetcurve (die had je gekozen toch?) die als ik de grafiek goed begrijp over 20-20KHz in z'n geheel een offset heeft van -10dB.

En idd. toen ik m'n Behringer DEQ2496 nog had heb ik na een hoop gepruts een keer een flatcurve gemaakt en dat klonk voor geen meter, erg doods. Weet je in hoeverre Inguz moeite doet om de frequentieresponse 100% gelijk te maken aan de target curve? Ik weet bijvoorbeeld van RoomPerfect dat ze dit hierin niet doen en alleen de ergste pieken en dalen aanpakken omdat je anders minimaal het complete karakter van je set aantast maar erger nog, een zeer onnatuurlijke levenloze weergave creert. Mensen zijn natuurlijk gewend aan een bepaalde akoestiek in een kamer, compleet met de bijbehorende problemen en door deze volledig weg te regelen naar 0% krijg je deze onnatuurlijke weergave.

Met een behringer is dus niet te doen wat roomperfect doet?

hifiman

Citaat van: ivo1986 op januari  3, 2010, 23:45:19
Met een behringer is dus niet te doen wat roomperfect doet?
Nope.