PC based room correction

Gestart door hifiman, juni 25, 2007, 13:03:23

Vorige topic - Volgende topic

Ejorne

Omdat bij mij de drc correctie toch niet erg goed wilde lukken, heb ik gezocht naar een goede parametric equalizer. Deze heb ik gevonden in de software van aixcoustic creations.

Ik heb een sweep van 20-20.000 als .wav op een audio cd weggeschreven. Deze cd heb ik afgespeeld en het geluid opgenomen met de Behringer ecm8000. Geen correctie op de mic en geluidskaart uitgevoerd, maar beide (Behringer ecm8000 en e-mu 0404usb) schijnen redelijk rechtlijnig te zijn...

Middels Audacity heb ik het opgenomen geluidsfragment geanaliseerd. Dit heb ik in drie stappen gedaan, althans met drie verschillende bemonsterings intervallen ofzo...  ???  ;D Dit omdat daarmee een wat globalere frequentie karakteristiek per frequentie regione te maken is, zodat dit met de parametische equalizer enigszins na te bootsen is.

Hier volgen 3 plaatjes met hoe ik tot de huidige bijstelling ben gekomen. Het klinkt nu erg prettig, vooral de bas is veel strakker. Net alsof de bas nu veel meer verschillende toonhoogtes laat horen. Wat eerst vrijwel alleen een monotone lage dreun toon was, is nu opgebouwd uit onderling te onderscheiden lage tonen. Het laag is overigens op het eerste gevoel enorm zachter dan voorheen. Maar na even rustig luisteren blijkt dat het laag nog erg goed hoorbaar is en zeker niet te weinig. 

Zoals in de plaatjes te zien is heb ik op sommige punten een frequentie gebied ietsjes geboost, dit om de som van lijnen wat sneller naar de nul te kunnen laten komen. Ik heb nog geen vervorming waar genomen. (het betreft ook maar een boost van ~2dB) Maar omdat boosten nogal wordt afgeraden ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden... Is ook deze vorm van boosten niet raadzaam of kan het op deze manier niet zoveel kwaad?

(de plaatjes zijn voorzien van wat markeringen die de relatie aangeven, verder heb ik het gedeelte van het frequentie gebied weggeknipt dat voor het betreffende plaatje niet relevant is)

Ik hoop hiermee het topic niet al teveel met offtopic materiaal bevuild te hebben, want het betreft geen drc correctie maar handmatige bijstelling.  :-[ Maar het is enigzins onder room correctie thuis te brengen toch?  :P

hifiman

Leuk dat je toch iets hebt kunnen vinden wat voor jou werkt  :) En uiteraard valt dit ook onder room correction wat mij betreft!

Boosten wordt afgeraden om te voorkomen dat je versterker of speakers meer moeten doen dan ze eigenlijk aan kunnen. Met die 2 dB waar jij het over hebt geen enkel probleem dus! Aan de andere kant zou ik piekjes en dalen van 2 dB gewoon lekker laten voor wat ze zijn (zijn namelijk ook erg luisterplek afhankelijk, zet je mic maar eens 50 cm opzij) en me puur concentreren op de echt grote afwijkingen.

Ejorne

Citaat van: Audioloog op december 30, 2007, 14:12:33
Leuk dat je toch iets hebt kunnen vinden wat voor jou werkt  :) En uiteraard valt dit ook onder room correction wat mij betreft!

Boosten wordt afgeraden om te voorkomen dat je versterker of speakers meer moeten doen dan ze eigenlijk aan kunnen. Met die 2 dB waar jij het over hebt geen enkel probleem dus! Aan de andere kant zou ik piekjes en dalen van 2 dB gewoon lekker laten voor wat ze zijn (zijn namelijk ook erg luisterplek afhankelijk, zet je mic maar eens 50 cm opzij) en me puur concentreren op de echt grote afwijkingen.

Het is inderdaad nogal luisterplek afhankelijk. Wanneer ik me een meter naar voor of naar achter verplaats dan is het verschil in geluid goed te horen. Ik zit voornamelijk precies op dezelfde plaats (in de sweetspot) wanneer ik muziek luister, dus de verschillen met andere plaatsen in de kamer vind ik niet zo heel erg. De kleine aanpassingen van ~3dB in het hoog en mid zijn op de luisterplek niet extreem maar ook niet echt subtiel hoorbaar. Het is toch een verbetering te noemen. Sommige stemmen en instrumenten lijken net even wat rustiger/realistischer dan zonder die kleine correcties.

Maar ik ga zeker nog even wat verder expirimenteren met verschillende settings en ik ga dan ook eens de sweep opnieuw als .wav bestand wegschrijven waarbij ik dan de eq settings meeneem. Om eens te kijken hoe het verloop eruit ziet met deze corrdctie...

Ik heb nu overigens de bas wel vrij ver onderdrukt. De setting van de receiver (50Hz regeling) staat al op -5dB en nu ook met de equalizer nog eens ~8dB rond de 40Hz... Maar het was toch hard nodig zo te horen... Echt veel strakker nu.  8)

hifiman

Het is echt relaxt om via je universele AB in realtime te kunnen switchen tussen target curves, correctie aan/uit en normale/sterke correctie  :)

)p(

Heel mooi...hier duurt het zo'n 30 seconden. Inguz switched wel direct maar het duurt ongeveer 30 seconden voor de sb buffer leeg is...dan hoor je de verandering natuurlijk pas.

peter

hifiman

Citaat van: )p( op januari 20, 2008, 18:14:40
Heel mooi...hier duurt het zo'n 30 seconden. Inguz switched wel direct maar het duurt ongeveer 30 seconden voor de sb buffer leeg is...dan hoor je de verandering natuurlijk pas.
Ik weet het ja , bij mij lukt het wel omdat ik pas NA de squeezebox corrigeer  :)

Del member

Hier zit het nog in de ijskast ...

Ik heb eindelijk een tweede HTPC aan de praat (als HD-DVD en powerdvd experiment).
Die PC doet enkel AC97 op de SP/DIF volgens mij, dus fixed 48 Khz, het is nog niet een Intel HD compliant chip waarmee je 44.1, 48 en 96 Khz kan locken op de SP/DIF.

Ik zit dus eerder met het idee via de squeezebox te gaan werken. Maar daarbij komt een ander probleem. De tentlabs speler is exact 16/44.1 ook op de toekomstige SP/DIF input. Room correction native op een 16/44.1 signaal loslaten ben ik geen voorstander van vanwege resolutie verslies, en als je het upsampled ben je het originele geluid ook kwijt door afrondigsfouten. En upsampling is net hetgeen je met een tentlabs niet krijgt, eerder het zo origneel mogelijke 16/44.1 signaal.

hifiman

Citaat van: Klinkt Beter op januari 21, 2008, 12:21:50
Ik heb eindelijk een tweede HTPC aan de praat (als HD-DVD en powerdvd experiment).
Die PC doet enkel AC97 op de SP/DIF volgens mij, dus fixed 48 Khz, het is nog niet een Intel HD compliant chip waarmee je 44.1, 48 en 96 Khz kan locken op de SP/DIF.
Tsja koop een soundcard die wel voldoet en dan is dat probleem opgelost zou ik zeggen :P

Citaat van: Klinkt Beter op januari 21, 2008, 12:21:50
Ik zit dus eerder met het idee via de squeezebox te gaan werken. Maar daarbij komt een ander probleem. De tentlabs speler is exact 16/44.1 ook op de toekomstige SP/DIF input. Room correction native op een 16/44.1 signaal loslaten ben ik geen voorstander van vanwege resolutie verslies, en als je het upsampled ben je het originele geluid ook kwijt door afrondigsfouten. En upsampling is net hetgeen je met een tentlabs niet krijgt, eerder het zo origneel mogelijke 16/44.1 signaal.
Er hoeft overigens niet ge-upsampeld te worden, dat doe ik ook nergens en ga uiteindelijk nog steeds met 44 kHz naar de DAC.
Het is inderdaad wel aan te raden om de bewerkingen (64 bits precisie) te doen op 24 bits om zo te compenseren voor de afrondingsfouten.

Het wordt tijd voor een 24 bits NOS DAC zou ik zeggen  :)

Overigens komt er uit een NOS DAC juist NIET het oorspronkelijke signaal! Dat is er pas na filtering namelijk en dat wordt nu aan de oortjes overgelaten.

)p(

Beter dan Inguz met alleen de 16 naar 24 bits conversie zul je niet kunnen krijgen met een 16 bits dac. Met 100% volume zou het verlies wellicht binnen de perken kunnen blijven. Echter zie Sandervg's negatieve ervaring hier in dit topic met de 16 bits 47labs dac ism drc.

peter

oud_account_1

Citaat van: Audioloog op januari 21, 2008, 12:33:14
Overigens komt er uit een NOS DAC juist NIET het oorspronkelijke signaal! Dat is er pas na filtering namelijk en dat wordt nu aan de oortjes overgelaten.
NOS zegt alleen maar dat er geen oversampling gebruikt wordt, niet dat er geen filtering plaats vind ;)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

hifiman

Citaat van: squadra op januari 21, 2008, 12:46:01
NOS zegt alleen maar dat er geen oversampling gebruikt wordt, niet dat er geen filtering plaats vind ;)
Alhoewel je daar natuurlijk gelijk in hebt, heb ik nog nooit een NOS DAC implementatie gezien die filtert  :P
De grap is natuurlijk dat je zonder oversampling dus genoodzaakt bent om een brickwall filter te gebruiken en dat wil je niet, om die reden wordt het dan maar helemaal weggelaten :P
Overigens herinner ik mij dat Guido wel eens heeft verteld dat zijn NOS DAC heel "licht" filtert.

hifiman

Mijn room correction setup nu te bekijken op http://www.duffroomcorrection.com/wiki/User:Audioloog

Del member

Citaat van: Audioloog op januari 21, 2008, 12:55:19
Alhoewel je daar natuurlijk gelijk in hebt, heb ik nog nooit een NOS DAC implementatie gezien die filtert  :P
De grap is natuurlijk dat je zonder oversampling dus genoodzaakt bent om een brickwall filter te gebruiken en dat wil je niet, om die reden wordt het dan maar helemaal weggelaten :P
Overigens herinner ik mij dat Guido wel eens heeft verteld dat zijn NOS DAC heel "licht" filtert.

Er zit inderdaad een lichte filtering op. Op de beurs hebben we de eerste opbouwdag zonder filter laten inspelen, bleek uiteindelijk toch aangenamer met filter.

dekkersj

Citaat van: squadra op januari 21, 2008, 12:46:01
Je hebt verschillende typen filtering die in de verscheidene disciplines door elkaar gebruikt worden. NOS filtert op zichzelf wel!! Met of zonder externe filtering met analoge componenten oid. Die kan er eventueel nog bijkomen. Je mist iets in het hoog tussen 10kHz en 20kHz als je met NOS DAC's werkt en is meestal prettiger om naar te luisteren. Technisch gezien vervormt het.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

hifiman

Citaat van: dekkersj op januari 24, 2008, 13:21:54
Je hebt verschillende typen filtering die in de verscheidene disciplines door elkaar gebruikt worden. NOS filtert op zichzelf wel!!
Ja , ok je bedoelt de sinx vervorming in het hoog zeg maar? Maar dat is niet zozeer filteren, maar meer "een gevolg van"...

Ejorne

Citaat van: Audioloog op januari 21, 2008, 14:19:04
Mijn room correction setup nu te bekijken op http://www.duffroomcorrection.com/wiki/User:Audioloog

Zo, da's een informatief stuk geworden... Dat moet ik eens een keerjte rustig doornemen. Misschien eens een linux omgeving opzetten en dan met een beetje jatwerk nog eens een poging wagen met roomcorrectie... :-)

Die foto van de microfoon op de rode bank heb ik op eerdere duffroomcorrection info sites al eens gezien. Dat stuk was dus ook van jou afkomstig? Er zat toen nog een behringer ecm8000 op het statief, maar je had inmiddels een veel betere (en duurdere) mic gekocht he?...

hifiman

Citaat van: Ejorne op januari 26, 2008, 10:54:34
Zo, da's een informatief stuk geworden... Dat moet ik eens een keerjte rustig doornemen. Misschien eens een linux omgeving opzetten en dan met een beetje jatwerk nog eens een poging wagen met roomcorrectie... :-)

Die foto van de microfoon op de rode bank heb ik op eerdere duffroomcorrection info sites al eens gezien. Dat stuk was dus ook van jou afkomstig? Er zat toen nog een behringer ecm8000 op het statief, maar je had inmiddels een veel betere (en duurdere) mic gekocht he?...

Welja cut and paste is je vriend  ;D

Op de foto staat inderdaad nog een ecm8000, ik heb nu een M31 van linearx maar had geen zin een nieuwe foto te maken  ;D

Volgens mij weet ik welke foto je bedoeld op duffroomcorrection, dat was ook een behringer, maar wel op een andere bank die niet bij mij thuis staat in elk geval  :P

Groetjes,

Ronald

dekkersj

Citaat van: Audioloog op januari 26, 2008, 09:07:19
Ja , ok je bedoelt de sinx vervorming in het hoog zeg maar? Maar dat is niet zozeer filteren, maar meer "een gevolg van"...
Zeker te weten dat dat filteren is. Een DAC die op de originele samplefrequentie werkt met een (nulde orde) sample-and-hold principe is een filter. As simple as that. Het heeft wel het voordeel dat het fase-lineair is, dus zonder fasevervorming.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

hifiman

Zojuist het volgende gemaild naar de DRC mailinglist, leek me wel interessant om hier ook even te vermeldden:

Hi all,

Yesterday I had an acoustic professional over at my house who helped me
(using special test tones) to find the ideal positioning of my speakers.
Of course this was done with room correction turned off. The whole idea
behind this was that preventing problems is better then curing them.
The final result after repositiong was a much better stage and a more
coherent sound. Its also important to mention that moving the speakers a
few centimeters dramatically altered the result.

When this guy left, I started measuring again and created new filters. The
result was a sound that was best described as listening though a tunnel.
First I was surprised but then I realized that the cause might be the
difference in distance between left speaker en microphone and right
speaker and microphone. In the old situation this was about 1 centimeter!

So I measured and now the difference was 7 centimeters!

I always use the following method when generating filters:

- First generate the filter for the left channel using these settings:
BCImpulseCenterMode = A
BCImpulseCenter = 0

- Note the value of impulse center (for example 132734)

- Then generate the filter for the right channel using these settings:
BCImpulseCenterMode = M
BCImpulseCenter = 132734

This what I did  and normnally do!

I regenerated the right channel filter now using these settings:
BCImpulseCenterMode = A
BCImpulseCenter = 0

Indeed, the tunnel sound effect was gone and it sounded not really good
but "normal".

Since I do not want to ruin the carefully positioned speaker placement I
was wondering. What is the best thing to do here?

Maybe put the mic a little out of the sweetspot but at equal distance from
the speakers?

Or leave it this way and do not use the BCImpulseCenterMode = M anymore?

Any comments or suggestions are welcome!

Ejorne

Citaat van: Audioloog op januari 28, 2008, 18:21:12
Yesterday I had an acoustic professional over at my house who helped me
(using special test tones) to find the ideal positioning of my speakers.

Hoi Audioloog,

Ik las hierover in je andere topic. Helaas heb ik die topic pas vrij laat ontdekt en heb ik me niet meer kunnen opgeven om die middag bij te wonen. Maarja, een huiskamer kan niet zo veel mensen herbergen natuurlijk, dus was de kans sowieso aanwezig dat ik er niet bij had kunnen zijn... Maar ik heb een heel informatieve en insteressante middag gemist heb ik in de gaten.   :'( En ook een lekker stukje zelf gebakken brood gemist...  8)

hifiman

Citaat van: Ejorne op januari 28, 2008, 19:11:45
Hoi Audioloog,

Ik las hierover in je andere topic. Helaas heb ik die topic pas vrij laat ontdekt en heb ik me niet meer kunnen opgeven om die middag bij te wonen. Maarja, een huiskamer kan niet zo veel mensen herbergen natuurlijk, dus was de kans sowieso aanwezig dat ik er niet bij had kunnen zijn... Maar ik heb een heel informatieve en insteressante middag gemist heb ik in de gaten.   :'( En ook een lekker stukje zelf gebakken brood gemist...  8)

Haha volgende keer beter!  :) Troost je met de gedachte dat het algehele oordeel was dat het uiteindelijk zonder correctie het beste klonk  :-X Overigens geef ik het nog niet op!  :P

)p(

Afgelopen zondag ben ik bij Zee op bezoek geweest om naar zijn drc implementatie met de Tact rcs 2.2x te luisteren.

Het verschil met en zonder drc was echt heel erg groot. Zonder drc was het geluid naar mijn smaak te donker, te rond en vooral nogal rommelig. Dat had zeker te maken met het feit dat de kamer aan de kleine kant is voor de Avalons. Daarnaast was er wat mij betreft ook net wat teveel demping in de kamer. Ik denk dat de grote hoeveelheid absorbers, die Zee in de kamer heeft staan tijdens serieus luisteren, daar deels de oorzaak van zijn. Met drc aan klonk het geheel totaal anders...veel luchtiger, puntiger, transparanter en vooral veel levendiger. Als ik het met mijn eigen set vergelijk komt het vrij dicht in de buurt wat ik hoor met de normal/bk-6 drc combinatie. Qua hoog wellicht iets helderder maar niet zo helder als bk-3. Ik moest wel erg wennen dat je bij Zee heel erg dicht op de speakers zit...je hoort de afzonderlijke instrumenten heel mooi afgebeeld maar het wordt minder een geheel dan ik gewend ben...afgezien daarvan vond ik het met drc heel mooi klinken. Het enige waar ik zelf nog niet uit ben is wat er in het hoog gebeurde met drc. Het klinkt iets dunner en scherper, maar wel gedetailleerder had ik het idee. Bij stemmen vond ik het soms mooier soms minder mooi. Bij instrumenten vond ik het met de muziek die wij beluisterd hebben wel altijd beter. Mijn conclusie is dan ook dat bij Zee drc grote voordelen heeft en nauwelijks nadelen, drc aan dus!

Ik zelf heb nadat ik bij Zee soms een beetje schrok van hoe rommelig het kon klinken zonder drc, dit thuis ook nog eens vergeleken. Het verschil is niet zo groot als bij Zee maar wel veel groter dan ik dacht mij te herinneren...je wendt dus erg snel aan de positieve effecten van drc :) Nadat Martin en Miranda hier zijn geweest heb ik even met Soft gespeeld, maar al snel miste ik Normal al weer...dus nu speel ik weer met Normal. Wel wil ik nog een keer de curve van Zee proberen die net als de mijne recht is in het laag en midden, maar qua hooga fval net iets anders is. Maar ook wat mij betreft in mijn huidige situatie blijf ik zeker met drc spelen.

Otto (Zee) bedankt voor de gezellige avond en het lekkere eten. Ik ben al razend benieuwd wat je van de werking van drc bij mij van zult vinden via de inguz slimserver plugin :)

peter

Zee

Leuk je verhaaltje te lezen Peter. Was inderdaad erg gezellig. en zonder roomcorrectie is er inderdaad geen leven ;-)
Nog voor de volledigheid:  bij mij luister je in een gelijkzijdige driehoek: afstand tussen de speakers is 2,3 meter en die van de speakers tot je oortje dus ook!

PM nog even je emailadres dan stuur ik de je target curve die ik gebruik even toe.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

)p(

Citaat van: Zee op februari 16, 2008, 15:03:22

Nog voor de volledigheid:  bij mij luister je in een gelijkzijdige driehoek: afstand tussen de speakers is 2,3 meter en die van de speakers tot je oortje dus ook!

Goh, ik dacht dat ik nog wat dichter bij zat. Ik zit zelf niet eens zo veel verder. Speakers ook ongeveer 2.3 meter uit elkaar. En luister positie denk ik ongeveer 2.5 meter van het middelpunt tussen de boxen. Opstelling is natuurlijk wel radicaal anders.

peter

Zee

Ik kom binnenkort zeker een keer luisteren. Komende 2 weken gaat het niet lukken wegens zeer volle agenda, maar daarna wel. Ik heb je net de curves gemaild. Ben heel benieuwd hoe de bij jou uitpakken!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!