PC based room correction

Gestart door hifiman, juni 25, 2007, 13:03:23

Vorige topic - Volgende topic

)p(

Citaat van: Audioloog op juni 24, 2008, 16:59:47
Je maakt me wel nieuwsgierig!  :) Ik kom wel weer eens een keertje luisteren  8)

Kan je direct wat muziek komen...kopi...uhm tanken... ;D

peter

hifiman

Citaat van: )p( op juni 24, 2008, 17:44:55
Kan je direct wat muziek komen...kopi...uhm tanken... ;D

peter
;D

Ejorne

Citaat van: )p( op juni 23, 2008, 20:36:24
Probeer ook eens de nieuwe rechte "curve"  met 3.0. In mijn oren klinkt de volledig vlakke target met 3.0 vrijwel perfect. Ik denk dat ik niet meer terug ga naar targets als bk-3 met afval in het hoog.

peter

Ik heb de flat curve nu actief en ik moet zeggen dat dit ook wel erg goed klinkt. Zonder dat beetje terugval naar het hoog toe is toch wel mooi. Alleen is de bas ook met deze curve nog wat bonkerig, maar daar ga ik uiteraard geen tijd meer aan besteden omdat de nieuwe subwoofer voor de deur staat.

O0

)p(

Citaat van: Ejorne op juni 24, 2008, 18:00:35
IAlleen is de bas ook met deze curve nog wat bonkerig, maar daar ga ik uiteraard geen tijd meer aan besteden omdat de nieuwe subwoofer voor de deur staat.

O0

gebruik je ook de nieuwe normal-44.1.drc? De oude drc files zijn niet compatibel met 3.0. Tot nu toe prefereek ik altijd de normal varianten.

peter

Ejorne

Citaat van: )p( op juni 24, 2008, 18:11:43
gebruik je ook de nieuwe normal-44.1.drc? De oude drc files zijn niet compatibel met 3.0. Tot nu toe prefereek ik altijd de normal varianten.

peter

Ja, die heb ik idd gebruikt. Ik heb ook snel wat getest met andere drc maar normal leek mij ook de beste keus. Straks als de nieuwe sub speelt ga ik nog wel uitgebreid met de andere testen...

Ejorne

Is het mogelijk om de target files handmatig aan te passen naar eigen wens?

Ik ben weer eens een beetje aan het klooien met DRC.
Met mijn nieuwe sub klinkt het best wel lekker, maar helaas klinkt de sub wat te soft voor mijn voorkeur. Ik houd er wel van als ietwat aangezet is. Nu heb ik geprobeerd om de meting te maken met de sub iets zachter dan dat ik normaal gebruik. En dan met het muziek luisteren de sub weer wat harder. Echter het resultaat is dan te boomerig. Ik zou alleen graag alleen de laagste frequenties wat geboost hebben. 

Nu dacht ik dus de target aan te passen. Er worden enkele meegeleverd en dit zijn gewone tekstbestanden. Echter waneer ik deze open met kladblok dan zien ik enter tekens in de vorm van blokjes. Wordpad ziet ze wel als enter tekens maar dan krijg ik de vraag bij het opslaan of ik de indeling wil veranderen... Ik weet dus niet of het wel goed gaat wanneer ik dat zelf een beetje aanpas. En kun je er ook positieve waarden in zetten?

Ejorne

oeps... foutje... ik kreeg foutmeldingen dus ik dacht dat de reply niet goed ging. Maar nu staat (stond) die er dus twee keer...

:-[

hifiman

Gewoon aanpassen met je editor naar keuze :P

Ja, positieve waarden kan ook, echter in je drc file staat een maximale gain gedefinieerd van 5 a 6 dB.

Ejorne

Citaat van: Audioloog op augustus 26, 2008, 15:08:42
Gewoon aanpassen met je editor naar keuze :P

Ja, positieve waarden kan ook, echter in je drc file staat een maximale gain gedefinieerd van 5 a 6 dB.

O0

Ik heb het bestand aangepast en wat zitten klooien met verschillende waarden.
Het is met een boost in het laag niet echt een verbetering, het geluidsbeeld is dan al snel uit balans.
Ik heb nu wel het midden wat gedempt en bij de 9kHz loopt het naar de 15kHz toe weer naar 0.

Ik vond het geluidsbeeld wat dof en emotieloos met de oude versie van drc. Dit vind ik in de laatste versie al heel veel minder (of misschien ging er eerder wel telkens wat mis met de meting ofzo) Maar nu met een wat aangepast bestand is het toch wel erg mooi.

Het geluidsbeeld is nu zo ongeveer als dat met mijn ingestelde Parametrische EQ vst-plugin ook klinkt. Maar nu met een pak meer detail en dynamiek.   ;D  8)

)p(

Meting is echt heel belangrijk...anders zit je al snel te compenseren voor een slechte meting...

Ik draai nog steeds naar volle tevredenheid met drc 3 en een vlakke target...ben ook niet meer van plan om nog verder te testen...het is ok zo voor de komende jaren  :)

peter

Ejorne

Ik ben nu ook heel erg tevreden. Net ff een cdtje van diana krall geluisterd, oei wat zijn die basloopjes nu strak vergeleken met de parametrische EQ. Hier ga ik nog lang plezier van hebben. Ik stond op het punt om mijn frontspeakers te gaan vervangen voor een stel Epos of een mooi zelfbouw monitor ofzo... Maar ik denk dat ik voorlopig even ga genieten van wat mijn huidige Klipsch F3's me bieden. Het enorme dynamiek loze en boomerige karakter is grotendeels verdwenen. Natuurlijk zal ik met een paar goede speakers een boel verbeteren, maar het komt budgettair momenteel beter uit om een dergelijke uitgave nog wat uit te stellen.

Nu nog een manier vinden om on-the-fly DTS en AC3 te decoden, DRC'en en weer te encoderen naar een spdif DTS/AC3 stream...
Maar dat zal een lastig klusje worden, ben ik bang...  :P

Ejorne

Volgens mij was er een tijd geleden sprake dat de inguz plugin voor slimserver mogelijk commercieel zou gaan worden.
Nu weet ik dit niet zeker meer, maar op de site kan ik er zo snel niets over terug vinden.

Ik ben toen verder gegaan met mediaportal en een vst-plugin. Dit werkt goed en is een mooi programma, vooral met een aangepaste skin. Maar het vraagt wel aardig wat cpu power. En hiermee schiet mijn cpu-fan nogal eens omhoog. Met speedfan regel ik de snelheid en op lage stand is hij (op de luisterplek) vrijwel onhoorbaar. Maar wanneer de fan sneller gaat draaien dan hoor ik dat direct.

Nu heb ik ook een poosje met slimserver en softsqueese gewerkt maar daarbij nog geen gebruik gemaakt van de inguz plugin. Ik vernoed nu dat slimserver met de inguz plugin wat minder vergt van mijn cpu en daarmee de fan langzaam kan blijven draaien. (een andere fan kopen is ook een optie waarop ik op het punt sta toe over te stappen)

Ik weet nog dat de slimserver fijn te bedienen was via een webinterface en eventueel kan ik softsqueese ook op mijn secundaire vga uitgang (= mijn tv) laten draaien en mogelijk met een joystick bedienen. (Bediening met een joystick is momenteel ook zo ingesteld in Mediaportal en werkt redelijk maar een infrarood ontvangertje in de computer is ook een idee waar ik mee rondloop. Dan wil ik dan de universele AB op inststellen.) Ik spring een beetje van de hak op de tak, maar dat zal wel aan het alcohol promillage in mijn bloed liggen...  :-[

Mijn vraag is dus eigenlijk: Gaat inguz mogelijk nog commercieel of is daar misschien niet eens sprake van geweest?

Ik merk verder nog op (voor zover mijn opmerkingsvermogen momenteel nog werkzaam is.  :P ) dat het kennelijk mogelijk is om met de inguz plugin met een druk op de knop DRC aan te laten roepen en dat er dan automatisch correctie files worden gegenereerd... Dat lijkt me erg handig.  8)

)p(

Commercieel zal denk ik niet snel gebeuren...maar 1 sept loopt de huidige versie af en hij moet de nieuwe nog uitbrengen...zou even een paar dagen wachten ;)

Ik weet niet of inguz met softsqueeze werkt. Overigens kan je beter niet softsqueeze (java) gebruiken maar squeezeslave (c++), die is veel robuster...kan je gewoon als service bij in de achtergrond aan laten staan.

Binnenkort worden beiden overigens vervangen door squeezeplay voor de desktop...zeg maar een software versie van de duet remote gui met player functionaliteit.

peter

Ejorne

Okay, bedankt voor de tips.
Ik zal nog even afwachten.

)p(

Ejorne, je kan de nieuwe versie nu hir downloaden

http://inguzaudio.com/DSP/download.php

peter

Ejorne

Citaat van: )p( op september  3, 2008, 09:49:45
Ejorne, je kan de nieuwe versie nu hir downloaden

http://inguzaudio.com/DSP/download.php

peter

Bedankt voor deze info.
Deze nieuwe versie is tot maart 2009 geldig zie ik. De kans bestaat daarmee mogelijk dat ze tegen die tijd toch nog commercieel gaan.
Ik denk dat ik in ieder geval nog even de nieuwe softsqueese afwacht en mocht dat allemaal lekker gaan draaien straks dan vind ik het niet erg om voor de inguz te moeten gaan betalen, als het niet al te duur gaat zijn...

Maar ik denk dat ik voor nu toch maar even een betere cpu-cooler koop en ook mijn cpu zelf met een schuurpapiertje ga afvlakken. (want de core2duo E6300 schijnt ook last te hebben van een niet geheel vlakke kant waarop de cooler geplaatst wordt. Er schijnt met een goede schuur actie zeker een aantal graden winst behaald te kunnen worden...

Ejorne

Even een update van wat algemene aard:

Ik heb altijd de metingen op een beperkt volume gedaan om meetrillen van allerlei attributen zoveel mogelijk te beperken. Ik dacht hiermee de meting niet negatief te beïnvloeden door resonantie geluiden. De ingangsgevoeligheid van mijn geluidskaart zette ik op maximaal en stelde daarna het volume zo in dat het net niet ging clippen. Het geluidsniveau was op deze manier redelijk laag.

Maar nu ben ik onlangs eens helemaal opnieuw begonnen met als doel alles netjes te documenteren om later verschillende instellingen met elkaar te vergelijken. Ik heb hiermee ook verschillende metingen meegenomen op verschillende volume settings.

Nu merk ik tot mijn verbazing dat juist de luidere metingen beter of mooier resultaat geven, ondanks de wel heel hevige resonantie geluiden tijdens de meting van muren, meubels en hier en daar wat decoratie... 

Het klinkt nu dus nog weer een stapje beter...  O0

ShellBeach

Citaat van: Ejorne op september 22, 2008, 16:48:36
Nu merk ik tot mijn verbazing dat juist de luidere metingen beter of mooier resultaat geven, ondanks de wel heel hevige resonantie geluiden tijdens de meting van muren, meubels en hier en daar wat decoratie... 

Het klinkt nu dus nog weer een stapje beter...  O0

Logisch, je background noise blijft 't zelfde, dus hoe luider je testtonen stuurt, des te nauwkeuriger de metingen worden.
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

Ejorne

Citaat van: klinktbeter op september 22, 2008, 16:51:46
Logisch, je background noise blijft 't zelfde, dus hoe luider je testtonen stuurt, des te nauwkeuriger de metingen worden.

Dat merk ik nu ja.  :D

Ik dacht altijd dat ik die resonantie geluiden zoveel mogelijk moest vermijden. Maar zo met al dat getril in de meting is het resultaat toch echt een pak beter. Vooral in het laag waar ik nu juist de laatste tijd zo mee zat te prutsen...   8)

ShellBeach

Citaat van: Ejorne op september 22, 2008, 16:56:15
Dat merk ik nu ja.  :D

Ik dacht altijd dat ik die resonantie geluiden zoveel mogelijk moest vermijden. Maar zo met al dat getril in de meting is het resultaat toch echt een pak beter. Vooral in het laag waar ik nu juist de laatste tijd zo mee zat te prutsen...   8)

Wees blij dat het werkt, ik woonde ooit in een heel drukke wijk waar elke 5 minuten wel een bus, trein of taxi passeerde (en tegenwoordig ook een tram).
Basmetingen waren daardoor enkel 's nachts nauwkeurig mogelijk (zo na 02:00).

Deleted member

Klinkt herkenbaar! Omgevingsgeluid is zeer frustrerend tijdens het meten...  :-\ ;D

Toch vraag ik me wel eens af of het toch niet beter is om op je gemiddelde luistervolume te meten. Ik kan me zo voorstellen dat resonanties die anders niet optreden en/of wellicht ander gedrag van luidsprekerdrivers bij dat hogere volume juist de dagelijkse werkelijkheid verstoren waarin je normaal luistert. Iemand ook wel eens over nagedacht over de factoren die dan een rol spelen? Zelf weet ik het niet goed, blijft een speaker bijvoorbeeld echt lineair tot 'ie gaat vervormen tegen het maximale vermogen, kan je ook relatief te veel volume opbouwen voor de kamer waarin je meet waardoor akoestische effecten optreden die er normaal niet of niet merk-/meetbaar zijn? Dat soort vragen heb ik.

Ejorne

Kick....

DRC versie 3.01 is een paar dagen geleden gereleased...

linkje

Ik kan alleen niet zo snel vinden wat de releasenotes zijn.
Tevens is er een aparte link gemaakt naar DefiniteAudio.AudioVolver.
Mooie apparatuur, maar pittig aan de prijs...

Ejorne

Citaat van: )p( op januari 12, 2009, 11:51:38
Misschien moeten we eens een keer een shootout origaniseren tussen de tact, roomperfect en de verschillende pc oplossingen. Maar dit allemaal offtopic...wellicht kunnen we het daar beter verder over hebben in de drc thread...

peter

Goed idee.  8)

)p(

Citaat van: Ejorne op januari 12, 2009, 11:54:05
Goed idee.  8)

Ik kan een sb met drc setup inbrengen met een gecalibreerde microfoon preamp combo.

Zelf ben ik het meest nieuwsgierig naar een direct vergelijk tussen mijn drc setup, de Tact rcs en Lyngdorfs roomperfect.

peter

ShellBeach

Citaat van: )p( op januari 12, 2009, 17:42:01
Ik kan een sb met drc setup inbrengen met een gecalibreerde microfoon preamp combo.

Zelf ben ik het meest nieuwsgierig naar een direct vergelijk tussen mijn drc setup, de Tact rcs en Lyngdorfs roomperfect.

peter

Mij interesseert vooral die oplossing die de bezieling van de muziek niet kapot maakt