PC based room correction

Gestart door hifiman, juni 25, 2007, 13:03:23

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Interressante conclusies heren!
Ik wordt steeds nieuwsgieriger hoe het bij Peter klinkt!  :)

)p(

Citaat van: Audioloog op februari 16, 2008, 22:11:43
Interressante conclusies heren!
Ik wordt steeds nieuwsgieriger hoe het bij Peter klinkt!  :)

Hehe, nog eventjes wachten tot onze afspraak op 13 april als ik het mij goed herinner :)
Het klinkt in ieder geval heel anders dan bij jouw met of zonder drc  ;D

Heb jij overigens ook bij Zee de Tact gehoord of was dat toen nog de Behringer?

peter

)p(

Vanmorgen onverwacht even tijd gehad om de 35i curve waar Zee mee speelt te vergelijken met de bk-6 spline die er het meest op lijkt. De verschillen zijn al weer groter dan ik dacht. Met de 35i curve klinkt het net als bij Zee nog puntiger, helderder en levendiger. Stemmen klinken daardoor wel dunner. Ook het plukken van bassen klinkt droger, minder warm. Bij goed opgenomen klassieke instrumentale  kamer muziek is mijn eerste indruk positief. Echter net als bij Zee twijfel ik of stemmen niet teveel aan body verliezen.

Opvallend is weer hoe kleine verschillen in de target curves een groot verschil in muzikale presentatie kunnen bewerkstelligen. En dit zonder dat de ene target perse onnatuurlijker klinkt dan de andere target. Het verschil lijkt vaak meer op het verschil dat je hoort op verschillende luister plekken in een zaal. Het blijft fascinerend om te horen wat je met drc allemaal kan doen.

Ik ga in ieder geval de komende weken met de 35i curve spelen voor een meer eerlijk vergelijk dan deze korte indruk.

peter

hifiman

Citaat van: )p( op februari 16, 2008, 22:43:54
Hehe, nog eventjes wachten tot onze afspraak op 13 april als ik het mij goed herinner :)
Klopt  :)

Het klinkt in ieder geval heel anders dan bij jouw met of zonder drc  ;D
Dat had ik al begrepen ja, ik ben benieuwd  8)

Heb jij overigens ook bij Zee de Tact gehoord of was dat toen nog de Behringer?
Dat was nog met de behringer!

hifiman

Gisteren dus bij Peter langsgeweest.  :)

Een mooi uitziende en erg goedklinkende set  8) De room correctie wist hier duidelijk nog een en ander te verbeteren in focussering en in het laag. Dit echter zonder de nadelen die ik in mijn set had. Of er helemaal geen nadelen zijn met DRC bij Peter durf ik niet te zeggen, daar zou ik dan wat langer voor moeten luisteren met muziek die ik goed ken.

Nieuwe metingen met mijn meegebrachte M31 microfoon brachtten nog een kleine maar wel significante verbetering.  8)

Reden genoeg om zelf ook weer eens met DRC aan de slag te gaan, maar niet voordat ik eerst alles op orde heb met mijn eigen set. Ook kan ik hier de conclusie uittrekken dat er blijkbaar niks mis is met de door mij gebruikte Behringer microfoon voorversterker. Waar ik nog eens naar zou kunnen kijken is de door mij gebruikte geluidskaart voor metingen. Afijn wordt vervolgdt ergens later in dit jaar (vwb het opnieuw oppakken/uitproberen van drc in mijn set).

Al met al een leuke middag gehad met een heerlijke vlaai en bijna nog lekkerdere choco koeken  :D

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op april 14, 2008, 12:02:36
Gisteren dus bij Peter langsgeweest.  :)

Een mooi uitziende en erg goedklinkende set  8) De room correctie wist hier duidelijk nog een en ander te verbeteren in focussering en in het laag. Dit echter zonder de nadelen die ik in mijn set had. Of er helemaal geen nadelen zijn met DRC bij Peter durf ik niet te zeggen, daar zou ik dan wat langer voor moeten luisteren met muziek die ik goed ken.

Nieuwe metingen met mijn meegebrachte M31 microfoon brachtten nog een kleine maar wel significante verbetering.  8)

Reden genoeg om zelf ook weer eens met DRC aan de slag te gaan, maar niet voordat ik eerst alles op orde heb met mijn eigen set. Ook kan ik hier de conclusie uittrekken dat er blijkbaar niks mis is met de door mij gebruikte Behringer microfoon voorversterker. Waar ik nog eens naar zou kunnen kijken is de door mij gebruikte geluidskaart voor metingen. Afijn wordt vervolgdt ergens later in dit jaar (vwb het opnieuw oppakken/uitproberen van drc in mijn set).

Al met al een leuke middag gehad met een heerlijke vlaai en bijna nog lekkerdere choco koeken  :D

.....ook nog wat muziek beluistert? >:D ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op april 14, 2008, 12:23:00
.....ook nog wat muziek beluistert? >:D ;)

Anton.
Niet echt eigenlijk, maar dat was (ditmaal) ook niet het doel van de middag. Dat luisteren komt de volgende keer wellicht aan de beurt  ^-^

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op april 14, 2008, 12:49:16
Niet echt eigenlijk, maar dat was (ditmaal) ook niet het doel van de middag. Dat luisteren komt de volgende keer wellicht aan de beurt  ^-^
There is this spot that get's me hot..... But you aint been to it ;D
An you gotta be out of it
To get yourself into it

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op april 14, 2008, 13:09:38
There is this spot that get's me hot..... But you aint been to it ;D
Ik snap wat je bedoeld, maar het doel van de middag was toch voornamelijk meten;D

)p(

Hoi Ronald,

Ik vond het heel leuk dat je ook een keer bij mij langs bent geweest :)
Dank je voor de mooie woorden over mijn set. Zoals je weet ben ik er zelf ook heel tevreden mee, met of zonder drc.

Wij hadden inderdaad niet zoveel tijd om te luisteren omdat Ronald om 17.00 al weer naar huis moest.

Wij hebben natuurlijk wel wat geluisterd voordat we begonnen met meten om Ronald een indruk van mijn set te geven en hoe het met en zonder drc hier klinkt. Ik heb dat oa gedaan door wat fragmenten te laten horen van 3 verschillende opnames van het laatste deel van Mahler 4 en twee opnames van Desordre uit boek 1 van de piano etudes van Ligeti. Ronald heeft ook nog kort naar wat meegebrachte flacjes geluisterd. Ik hoop dat Ronald toch een beetje een indruk heeft gekregen. Ik geloof dat vooral de ruimtelijkheid en losheid die je krijgt met speakers en luisterplek zo vrij in de ruimte hem wel aansprak ;)

Ik was vooral benieuwd of Ronalds m31 mic die volkomen recht is tussen 20hz en 10khz nog hoorbare verschillen zou opleveren met mijn wat mindere maar wel gekalibreerde mic. Ik verwachte vooral dat in het laag nog wel wat te halen zou zijn. Jammer genoeg hadden we na de metingen nauwelijks tijd om te vergelijken. Maar de eerste indruk was positief in het voordeel van de m31. Schoner laag inderdaad, Maar ook een wat luchtiger presentatie, meer vergelijkbaar met hoe het klinkt zonder drc.

De verschillen met drc en zonder drc zijn hier al vrij klein. Drc zorgt vooral wat mij betreft voor een schoner laag en brengt mij voor mijn gevoel dichter bij het karakter van de opname door de invloed van je kamer te verminderen.

peter

hifiman

Ik had een beetje een vooroordeel over KEF speakers, maar dat is geheel verdwenen nu ik die van Peter heb gehoord, een mooi open, ruimtelijk, prettig geluid! Misschien (zoals jij al vermoedde Peter) iets te helder naar mijn smaak maar niet dusdanig dat ik het vervelend vind. Ik zou goed met jouw set kunnen leven! (klinkt wat arrogant misschien maar je snapt wel wat ik bedoel :P ).

Helaas was de tijd voor mij wat beperkt inderdaad, de vrouw kwam pas kort tevoren met de mededeling dat ik op tijd thuis moest zijn ivm een verjaardag van een goede vriendin van haar  :-X Afijn dat heb je als je getrouwd ben :P Maar daarom is inderdaad de tijd met name besteed aan het meten en analyseren van het geluid en wat minder aan het echt lekker muziek luisteren. Wie weet, een volgende keer!

Peter heeft zowel de speakers als de luisterplek vrij ideaal staan, beiden ruim verwijderd van een muur. Hierdoor worden een hoop akoustische problemen al voorkomen en dat is goed te merken. Geen boemerig laag (nou ja ok een klein beetje, maar dat valt pas op als je drc aanzet en het weg is) en bijna geen last van (eerste) reflecties op de luisterplek en dus een mooi open ruimtelijk geluid met goede focus van instrumenten en lekker los zwevende stemmen  :)

Tot zover nog even deze aanvulling.

)p(

Citaat van: Audioloog op april 15, 2008, 08:45:00
Ik zou goed met jouw set kunnen leven! (klinkt wat arrogant misschien maar je snapt wel wat ik bedoel :P ).

Er mee leven, een groter compliment kan JIJ nauwelijks geven...hehe  ;D

Ik denk dat ik mij overigens wel heb vergist mbt hoe donker jij het zou willen hebben. Vooral door dat pittig hoog van je krell in het verleden en hoe jouw set voor de Anton makeover klonk. Verschil tussen ons wat dat betreft is toch kleiner dan ik dacht, zeg maar 35i versus 35f in drc slang ;)

peter

hifiman

Citaat van: )p( op april 15, 2008, 09:41:10
Er mee leven, een groter compliment kan JIJ nauwelijks geven...hehe  ;D
Precies jij snapt he  ;D

Citaat van: )p( op april 15, 2008, 09:41:10
Ik denk dat ik mij overigens wel heb vergist mbt hoe donker jij het zou willen hebben. Vooral door dat pittig hoog van je krell in het verleden en hoe jouw set voor de Anton makeover klonk. Verschil tussen ons wat dat betreft is toch kleiner dan ik dacht, zeg maar 35i versus 35f in drc slang ;)
Inderdaad, en zo heel groot was dat verschil niet. Die Krell was gewoon veel te agressief in het hoog (met name icm mijn toenmalige speakers).

Meer in Tact slang eigenlijk  ;D

)p(

hifiman

En heb je al je gewenste filters (op basis van de nieuwe metingen) alweer gegenereerd?

Beetje extra geheugen in die labtop en dan gaat het (letterlijk) 10x zo snel  ;)

)p(

Citaat van: Audioloog op april 15, 2008, 09:52:59
En heb je al je gewenste filters (op basis van de nieuwe metingen) alweer gegenereerd?

Beetje extra geheugen in die labtop en dan gaat het (letterlijk) 10x zo snel  ;)

Uhm je kent mij een beetje nu...wat denk je?...nee nog niet ;)

Morgen is de kleine overdag weg dan kan ik eens rustig luisteren en zal ik de ontbrekende filters ook genereren. Ik ben vooral nieuwsgierig als ik met de m31 meting weer terug ga naar bk-3 spline. Maar dat zal pas de komende tijd duidelijk worden. Ik vind het prettiger om gewoon een tijdje naar een filter te luisteren. Ben dus ook van plan morgen gewoon alleen naar 35i flatbass met jouw mic te gaan luisteren.

peter

hifiman

Citaat van: )p( op april 15, 2008, 12:11:51
Uhm je kent mij een beetje nu...wat denk je?...nee nog niet ;)
Haha, das waar  ;D

Citaat van: )p( op april 15, 2008, 12:11:51
Morgen is de kleine overdag weg dan kan ik eens rustig luisteren en zal ik de ontbrekende filters ook genereren. Ik ben vooral nieuwsgierig als ik met de m31 meting weer terug ga naar bk-3 spline. Maar dat zal pas de komende tijd duidelijk worden. Ik vind het prettiger om gewoon een tijdje naar een filter te luisteren. Ben dus ook van plan morgen gewoon alleen naar 35i flatbass met jouw mic te gaan luisteren.
Duidelijk!  Ik ben benieuwd naar je ervaringen  :)

Ejorne

Sinds 28/05/2008 is er een nieuwe versie...
Al iemand ervaring mee opgedaan?

hifiman

Citaat van: Ejorne op juni  2, 2008, 00:49:51
Sinds 28/05/2008 is er een nieuwe versie...
Al iemand ervaring mee opgedaan?

Ik weet het ja  :)

Nee, ik vrees dat ik vooralsnog toch voor correctieloos door het leven gaan kies  ^-^

)p(

Ik ook nog niet, maar ik zal de nieuwe versie zeker eens een keer proberen. Echter het heeft geen haast, want ik ben al 100% tevreden. Ik blijf dan ook in tegenstelling tot Ronald drc gebruiken. In mijn setup kan ik ook heel goed zonder want de akoestiek en plaatsing van de set is dik in orde. Maar de verbetering in het laag en focus die drc daar boven op nog eens brengt zou ik niet meer willen missen. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen ooit nog zonder te spelen in een niet 100% dedicated ruimte.

peter

hifiman

In jouw set vond ik het ook echt een verbetering! Ik ben dus ook zeker niet opeens tegen DRC als roomcorrectie oplossing.  8)

)p(

Ok gisteren de filters met 2.7 gegenereerd. Ik had niet zoveel zin in a/b en, dus maar kort gedaan. Ik hoorde op het eerste gehoor geen echte duidelijke verschillen. (Zeker niet dbt waardig..hehe) Misschien nog een iets betere focus. Ik heb daarna met de nieuwe filter intensief naar Quatuor pour la fin du temps van Messiaen geluisterd. Ook daarbij is mij niets negatief opgevallen, dus ik blijf vooralsnog met de nieuwe filters spelen. Ze zullen toch zeker niet slechter zijn ;)

Overigens is deze uitvoering van het stuk van Messiaen een van mijn lievelings cd's (uhm nu flacs). Een absolute aanrader! Vergt wel goed geconcentreerd luisteren om de lang uitgesponnen muziekale lijnen te volgen.

peter

hifiman

De verschillen zitten volgens mij ook meer in de templates (toevoeging van andere samplefrequenties dan 44.1 kHz). Er zijn dan ook geen schokkende verschillen in resultaat te verwachtten denk ik. De mogelijkheid nu ook op andere bronnen (48 kHz, 96 kHz) te corrigeren is natuurlijk weer een stap vooruit  :)

)p(

Citaat van: Audioloog op juni  8, 2008, 10:13:52
De verschillen zitten volgens mij ook meer in de templates (toevoeging van andere samplefrequenties dan 44.1 kHz). Er zijn dan ook geen schokkende verschillen in resultaat te verwachtten denk ik. De mogelijkheid nu ook op andere bronnen (48 kHz, 96 kHz) te corrigeren is natuurlijk weer een stap vooruit  :)

Volgens de manual zijn dit de veranderingen:

A new method for the computation of the excess phase component inverse, based on a simple time reversal, has been introduced. The sample configuration files have been rewritten to take advantage of the new inversion procedure. Sample configuration files for 48 KHz, 88.2 KHz, 96 KHz sample rates have been added. The homomorphic deconvolution procedure has been improved to avoid any numerical instability. A new Piecewiswe Cubic Hemite Interpolating Polynomial (PCHIP) interpolation method, providing monotonic beahviour, has been introduced in the target response computation. All the interpolation and approximation procedures have been rewritten from scratch to provide better performances and accuracy.

Maar dat blijven natuurlijk details, zeker in mijn setup waar er eigenlijk maar weinig wordt gecorrigeerd. Waar ik wel van sta te kijken is dat volgens Denis drc nu al in wezen perfect is:

In my opinion, psychoacoustic is the key. We already discussed about this, in
my opinion we're already close to the physical limits of what can be achieved
in terms of objective accuracy. To go beyond that the only option is too
"fool" our ear into thinking that it is hearing something that can't be
physically obtained.

:o

peter

hifiman

Volkomen helder die wijzigingen  ;D  ;)

Volgens mij zegt hij niet zozeer dat DRC perfect is maar meer dat DRC niet veel meer kan doen dan het nu doet omdat er maar so much gedaan kan worden om elekronisch te corrigeren voor de tekorten in de akoustiek.  ::)