vista room correction

Gestart door rwijnhov, december 30, 2007, 17:55:58

Vorige topic - Volgende topic

rwijnhov

Beste allen,

Heb gisteren maar eens mijn htpc met vista opgetuigd. Nu kan ik in de setup van media center kiezen voor room correction. Ik heb er al wat over gelezen en je kunt dus inderdaad in vista gebruik maken van room correction als je een mic aan sluit. Nu ga ik dat dadelijk inderdaad maar eens uit proberen. Heb helaas geen goede mic alleen zo'n standaard dingetje, maar toch maar eens kijken wat er gebeurd. Heeft iemand anders hier al ervaring met vista room correction?

Del member

het werkt alvast niet met de realtek alc880 chipset en de M$ product manager vond dat ik maar zelfs realtek moest contacteren
sindsdien heb ik vista gedropped

ShellBeach

Ik heb nu een Onkyo SE-200 PCI LTD versie, deze heeft zowel een SP/DIF als een super high-end 2 kanaals als een volledige gescheiden 7.1 output. Officieel werkt de vista room correction niet met deze kaart, maar ik heb hem erin kunnen hacken door de registry te patchen volgens deze guide:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=713073&page=22

Hoe performed de room correction van Vista ? Ik heb de kaart voorlopig in SP/DIF 192 Khz naar m'n Integra RDC7 lopen. Het kan veel beter door rechtstreeks de DAC's van de kaart te gebruiken, maar room correction moet ook een oudere DAC overleven.

Je calibreert room correction door in de enhancement tab van de properties van je kaart 'room correction' aan te vinken en dan settings clicken. Hij laat dan een 10-tal seconden bleepjes horen, doet snel een calculatie en dan is het ingesteld. Je kan kiezen tussen een gewone microfoon en een professionele microfoon alvorens de bleepjes, maar dat maakt het hoog hier niet anders.

Om room-correction aan en uit te zetten switch ik tussen Directsound output en Kernel Streaming in foobar.

Zonder room-correction : de sound heeft een ziel, klinkt wel vettiger, bas is meer gewichtig. Muzikaliteit wel, perfectie neen.

Met room-correction: klinkt frisser, alsof het hoog veel prominenter nu aanwezig is, kan ook zijn dat de Radio Shack SPL meter in het hoog afvalt en daardoor het hoog veel té veel is. Maar de bas en het midden is wel duidelijk beter. Het klinkt helaas wel "digitaal" en de bezieling/magie is wel weg.

Ik ga nog eens kijken of ik de meetmicro van mijn DD18 (zo'n behringer) niet aan een mengpaneeltje of micro voorversterker met fantoomvoeding kan hangen, dan ben ik zeker dat het niet aan de radio shack digitale SPL meter ligt.
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

rwijnhov

Mooi, houd me op de hoogte ben namelijk erg nieuwsgierig.

hifiman

Die SPL meter is dusdanig onnauwkeurig dat tie voor dit doel totaal ongeschikt is!

ShellBeach

Citaat van: Audioloog op juni 20, 2008, 08:03:32
Die SPL meter is dusdanig onnauwkeurig dat tie voor dit doel totaal ongeschikt is!

I know ... ik ga nog op zoek naar een simpele microfoon voorversterker met XLR fantoomvoeding en cinch line-out.
Het hoog na correctie is niet leuk volgens mij valt de micro in mijn SPL meter te veel af in het hoog.

hifiman

Citaat van: klinktbeter op juni 20, 2008, 10:53:59
I know ... ik ga nog op zoek naar een simpele microfoon voorversterker met XLR fantoomvoeding en cinch line-out.
Behringer  ;)

ShellBeach

Citaat van: Audioloog op juni 20, 2008, 10:56:55
Behringer  ;)

Wat denk je van de MIC100 :

http://www.behringer.com/MIC100/index.cfm?lang=eng

The TUBE ULTRAGAIN MIC100 is a vacuum tube mic/line preamplifier with integrated limiter for studio, live and hard disk recording applications. It features a carefully selected 12AX7 vacuum tube with UTC technology for exceptional warmth and lowest noise. Thus, the MIC100 can be used to eliminate the "dull" sound of standard digital recorders and sound cards. Also, it perfectly complements studio-grade condenser microphones. When used as a high-end DI-box, it ensures outstanding signal integrity. The TUBE ULTRAGAIN MIC100 comes with phase reverse switch, +48 V phantom power and 20 dB pad. Balanced inputs and outputs provide the finishing touch.

Ik moet enkel zien dat hij lineair versterkt.

hifiman

Je kunt beter (de opvolger van) de UB802 nemen, die heeft een rechtere karakteristiek dan de MIC100 !

ShellBeach

Citaat van: Audioloog op juni 20, 2008, 11:16:23
Je kunt beter (de opvolger van) de UB802 nemen, die heeft een rechtere karakteristiek dan de MIC100 !

Volgens deze room correction site http://www.duffroomcorrection.com/wiki/Behringer_UB802 is de UB802 ook uiteraard geschikt.
Dit in combinatie met de ECM8000 http://www.duffroomcorrection.com/wiki/Behringer_ECM8000 lijkt een goede match voor DRC metingen.

astrobart

hmmm leuk, maar vind ik die roomcorrectie in MC

ShellBeach

astrobart

)p(

Citaat van: klinktbeter op juni 21, 2008, 14:10:17
Volgens deze room correction site http://www.duffroomcorrection.com/wiki/Behringer_UB802 is de UB802 ook uiteraard geschikt.
Dit in combinatie met de ECM8000 http://www.duffroomcorrection.com/wiki/Behringer_ECM8000 lijkt een goede match voor DRC metingen.

Ik zou direct een goede gekalibreerde mic nemen. Die van Ronald was nog beter dan de mijne die ook gecalibreerd was en een stuk beter dan de ecm8000.

http://www.linearx.com/products/microphones/m31/M31_1.htm

peter

ShellBeach

Citaat van: )p( op juni 21, 2008, 16:53:30
Ik zou direct een goede gekalibreerde mic nemen.

Kijk naar de curve:

Dat ik er 1dB naast zit in het hoog zal mij dus worst wezen, de invloed van de kamer is van een veel grotere orde.

)p(

Die grafiek klopt absoluut niet met de gemiddelde productie exemplaar ;)

peter

)p(

ShellBeach

)p(

Citaat van: klinktbeter op juni 21, 2008, 18:09:51
Nee kijk hier :

http://www.ele.tut.fi/~artoko/audio/measurement/microphones.html

tja ;)

Je moet het zelf weten natuurlijk, maar ik zou wat meer uitgeven en zeker je mic laten calibreren...

peter

hifiman

Citaat van: )p( op juni 21, 2008, 18:28:51
tja ;)

Je moet het zelf weten natuurlijk, maar ik zou wat meer uitgeven en zeker je mic laten calibreren...

peter
En daar sluit ik me helemaal bij aan  ;D

ShellBeach

Citaat van: )p( op juni 21, 2008, 18:28:51
tja ;)

peter

Vista moet ook nog overweg kunnen met zo'n calibratie-file, en dat kan het niet. De room correction wizard kan enkel het onderscheid maken tussen een gewone mic en een professional mic. Ik denk dat zo'n ECM8000 voorlopig de beste optie is.

hifiman

Citaat van: klinktbeter op juni 22, 2008, 00:58:15
Vista moet ook nog overweg kunnen met zo'n calibratie-file, en dat kan het niet. De room correction wizard kan enkel het onderscheid maken tussen een gewone mic en een professional mic. Ik denk dat zo'n ECM8000 voorlopig de beste optie is.
Mijn conclusie zou zijn dat vista niet zo'n beste optie is  >:D

ShellBeach

Citaat van: Audioloog op juni 22, 2008, 05:20:15
Mijn conclusie
Gelukkig maar

zou zijn dat vista

niet

Wat is het wel ?

zo'n beste optie

Dit is helaas een contradictio in terminis ...

is  >:D

Dus als ik je goed begrijp zijn lyngdorf en velodyne ook niet "zo'n beste opties" ?

Eigenlijk zijn jullie weer aan 't muggenziften, want consumer producten met room correction zoals velodyne en lyngdorf komen ook maar met een standaard microfoon zoals die Behringer.

hifiman

Even diep ademhalen en relax  ;D

Bart_M