Reference Stereo & Surround System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Lex Groningen

Die ken ik zeker. Stuur je eerdaags een PM zodat we wat kunnen afspreken.
Versterker: Yamaha A-S2100/ KEF R3 Meta notenhout/ 
Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: ?/ Element: Ortofon Quintet Bronze/
Streamer: ?/ DAC: ?/  Kabels: ?/
Platenwasmachine: Okki Nokki

Martijn M

Dutch & Dutch

frank2

Wat Henk schreef over het gebrek aan diepte is opgelost, Ronald van concept&Design kwam hier luisteren en merkte meteen op dat er weinig tot geen diepte in het geluid zat, vaak veroorzaakt zei hij door een verkeerde fase ergens, na wat controles konden we het niet vinden.  Op de gok de Plinius van fase veranderd door de stekker om te draaien, en het probleem is opgelost. Blijkt dat net als bij de geleende 9200 van Plinius de fase omgewisseld is. (daar stond het aangegeven)

Ik ben weer blij..... straks maar eens lekker gaan luisteren.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

frank2

Na een korte luistersessie, mijn vrouw had na het geweld van gisteren niet veel zin om weer muziek te horen, kan ik zeggen dat de bassen weer wat voller zijn, krachtiger en dat er nu diepte in het beeld is, stereo is groter en het geluid gaat aanmerkelijk verder komt meer de kamer in als voorheen. De sound is gewoon mooier geworden, dynamischer.

Gelukkig dat de Iego Koper stekkers bijna meteen een lekker geluid geven dit in tegenstelling tot de Iego Gold die lang hard en kaal klinkt.

Ik zit lekker te genieten......  en heb werkelijk geen behoefte om maar weer iets te gaan veranderen met een of andere tweak.   Scary bijna. :pompom: :nopompom: :pompom:
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Cyreg

Citaat van: frank2 op oktober  7, 2013, 16:19:24
...en merkte meteen op dat er weinig tot geen diepte in het geluid zat, vaak veroorzaakt door een verkeerde fase ergens... de Plinius van fase veranderd door de stekker om te draaien...

Goh Frank, dat lijkt me toch 'n grote principiele vergissing  :unsure:
Vooral omdat jij al jaren met netsnoertjes, stekkers en verlengdozen in de weer bent.
Was die Plinius eindbak dan al die tijd al niet juist aangesloten mbt fase/neutral of....?

Ook hier zou 'n MFE PDV02 fasebepaler wel prettig, makkelijk en snel geholpen hebben  ;)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 2DW Gold > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (8SE)

Deleted Member 2

Citaat van: Cyreg op oktober  7, 2013, 19:26:44
Goh Frank, dat lijkt me toch 'n grote principiele vergissing  :unsure:
Vooral omdat jij al jaren met netsnoertjes, stekkers en verlengdozen in de weer bent.
Was die Plinius eindbak dan al die tijd al niet juist aangesloten mbt fase/neutral of....?

Ook hier zou 'n MFE PDV02 fasebepaler wel prettig, makkelijk en snel geholpen hebben  ;)

Doet die fasebepaler ongeveer wat je ook met een digitale multimeter kan of heeft de MFE PDV02 nog extra functionaliteiten?

Gr
Henk

Jumping Jack

Het is een constante bij frank dat een pijnpunt opgemerkt tijdens een meet & greet daarna wonderbaarlijk met een minieme ingreep wordt opgelost. Nog een paar van die m&g's en hij is klaar.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

frank2

Citaat van: Cyreg op oktober  7, 2013, 19:26:44

Klopt, zoals gebruikelijk, heb ik de fase van het netsnoer gecontroleerd, dakje naar boven, en rechts moet met de schroevendraaier het lampje gaan branden. Zo hoort het ook aangesloten te zijn.

Nu wist ik dat toen ik tijdens een proef ik een plinius 9200 meekreeg waarop aangegeven stond dat de fase precies andersom was. Ronald kwam toen ik dat vertelde meteen met probeer het. Ik had het niet verwacht en dacht dat het kwam door de akoestiek, en plaatsing van speakers.
Dit werd door Ronald meteen teniet gedaan door te zeggen dat de wanden geen negatieve invloed konden hebben en de plaatsing van speakers idem.

Soms moet je gewoon geluk hebben... dit is zo´n ding.

frank2

Citaat van: Jumping Jack op oktober  7, 2013, 20:03:10
Het is een constante bij frank dat een pijnpunt opgemerkt tijdens een meet & greet daarna wonderbaarlijk met een minieme ingreep words opgelost. Nog een paar van die m&g's en hij is klaar.

Mooi he!

Jumping Jack

Citaat van: frank2 op oktober  7, 2013, 20:13:39

Dit werd door Ronald meteen teniet gedaan door te zeggen dat de wanden geen negatieve invloed konden hebben en de plaatsing van speakers idem.

Soms moet je gewoon geluk hebben... dit is zo´n ding.

:wacko:
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

frank2

De diepte in het geluid speelt ook al redelijk lang, bij de Belles hoorde je het nooit zo goed, bij de Plinius achteraf wel. Ben er wel blij mee. Henk heeft het diepteprobleem al meerdere malen verteld tegen mij. Nu is dat door zo iets simpels opgelost. Maar ja vele kleine dingen zijn vaak simpel op te lossen ipv. meteen een nieuw apparaat te kopen wat ik ook wel eens lees.

Ik ben zo tevreden, heb daarom geen M&G's meer nodig.

chansig

Ook bij met de Belles was het duidelijk waarneembaar. In ieder geval drie jaar geleden wel. Mooi dat het opgelost is.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

AbZ

Leuke verslagen.  Mooi dat het nu opgelost is.
Die Plinius moet idd eigenlijk andersom.

Deleted Member 2

Citaat van: Jumping Jack op oktober  7, 2013, 20:03:10
Het is een constante bij frank dat een pijnpunt opgemerkt tijdens een meet & greet daarna wonderbaarlijk met een minieme ingreep wordt opgelost. Nog een paar van die m&g's en hij is klaar.

Het is wellicht niet erg geloofwaardig, maar het klopt wel. Na het wisselen van twee connectoren en een versterker in de juiste fase zetten, klonk het zeer goed. Belangrijker is dat er nu een sound is waar Frank al jaren naar op zoek was.

Als je dat kan bereiken met het wisselen van twee connectoren en het omdraaien van een derde is dat toch prima?

Gr,
Henk

Markus2

Citaat van: Onder013 op oktober  7, 2013, 21:03:09
Het is wellicht niet erg geloofwaardig, maar het klopt wel. Na het wisselen van twee connectoren en een versterker in de juiste fase zetten, klonk het zeer goed. Belangrijker is dat er nu een sound is waar Frank al jaren naar op zoek was.

Als je dat kan bereiken met het wisselen van twee connectoren en het omdraaien van een derde is dat toch prima?

Gr,
Henk

De vraag is wat de waarde is van hetgeen bereikt; Frank kan nu dus jaren, tweakless genieten?
Ik vermoed van niet.

Groet, Mark
Lyngdorf - Array - C.E.C. - Sony - Phonomena - Audio Technica - Celestion

Deleted Member 2

Citaat van: Markus2 op oktober  7, 2013, 21:19:45
De vraag is wat de waarde is van hetgeen bereikt; Frank kan nu dus jaren, tweakless genieten?
Ik vermoed van niet.

Groet, Mark

De vraag is wat de waarde en de betrouwbaarheid van je vermoeden is :D

Gr
Henk

YamahaRXV

@Henk   Heb jij (net als Frank) ook de ervaring dat het veranderen van de IEC connector (van gold naar koper) meer impact heeft op de klankkarakteristiek dan het wisselen van een Schuko connector (van gold naar koper) ?

Ik vind het overigens wel een aparte, maar interessante mening van Frank  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Markus2

Citaat van: Onder013 op oktober  7, 2013, 21:24:23
De vraag is wat de waarde en de betrouwbaarheid van je vermoeden is :D

Gr
Henk

De tijd zal het leren.

Groet, Mark ;)
Lyngdorf - Array - C.E.C. - Sony - Phonomena - Audio Technica - Celestion

Deleted Member 2

Citaat van: YamahaRXV op oktober  7, 2013, 21:25:26
@Henk   Heb jij (net als Frank) ook de ervaring dat het veranderen van de IEC connector (van gold naar koper) meer impact heeft op de klankkarakteristiek dan het wisselen van een Schuko connector (van gold naar koper) ?

Ik vind het overigens wel een aparte, maar interessante mening van Frank  ;)

Bij frank hebben we het op die dag niet geprobeerd. Het verschil door het wisselen van de IEC naar koper was niet subtiel, maar erg groot. Zo'n positief verschil door het wisselen van twee IEC's heb ik echt nog nooit gehoord.
In mijn set ben ik ook volop aan het experimenteren geweest. Zoals je al weet heeft de IEC Cu veel goed gedaan. De Schuko's heb ik ook gewisseld en dat systematisch gedaan. Dus alle mogelijke varianten van twee netsnoeren (versterker en cd-speler) getest met alle beschikbare connectoren (IEC en Schuko).
De invloed van de Schuko was telkens te verwaarlozen zolang deze van een goede kwaliteit is. Furutech Schuko FI-E35G en FI-E11Cu vielen door de mand als niet geschikt voor mijn set (rommelig, duf). Iego Gold en HFT Gold Schuko verschilden niet van elkaar in mijn set.

Gr
Henk

Deleted Member 2

Citaat van: Markus2 op oktober  7, 2013, 21:30:10
De tijd zal het leren.

Groet, Mark ;)

Zo is het. Er zijn weinigen die ontsnappen aan het bekende virus.

Gr
Henk

YamahaRXV

Citaat van: Onder013 op oktober  7, 2013, 22:02:13
Bij frank hebben we het op die dag niet geprobeerd. Het verschil door het wisselen van de IEC naar koper was niet subtiel, maar erg groot. Zo'n positief verschil door het wisselen van twee IEC's heb ik echt nog nooit gehoord.
In mijn set ben ik ook volop aan het experimenteren geweest. Zoals je al weet heeft de IEC Cu veel goed gedaan. De Schuko's heb ik ook gewisseld en dat systematisch gedaan. Dus alle mogelijke varianten van twee netsnoeren (versterker en cd-speler) getest met alle beschikbare connectoren (IEC en Schuko).
De invloed van de Schuko was telkens te verwaarlozen zolang deze van een goede kwaliteit is. Furutech Schuko FI-E35G en FI-E11Cu vielen door de mand als niet geschikt voor mijn set (rommelig, duf). Iego Gold en HFT Gold Schuko verschilden niet van elkaar in mijn set.

Gr
Henk

Henk, bedankt nog voor uitgebreide info.

De reden dat ik jou dit vroeg is dat ik hier zelf ook nog even mee wil gaan experimenteren. Ik heb zelf ook sterk het idee dat de Iego Gold varianten soms wel erg ''levendig'' en wat scherp kunnen klinken.
Zelf heb ik ook meerdere keren een combinatie van gold + koper versie getest en dat beviel eigenlijk eigenlijk beter dan gold + gold versie.
Interessant om te lezen dat ook jij de ervaring heb dat de invloed van een IEC connector groter is dan die van een schuko connector.

Heb zojuist even Antoine P. een mailtje gestuurd omtrent de nodige info over de koper varianten  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Cyreg

Citaat van: Onder013 op oktober  7, 2013, 20:02:42
Doet die fasebepaler ongeveer wat je ook met een digitale multimeter kan of heeft de MFE PDV02 nog extra functionaliteiten? Gr Henk

Henk, geen andere functionaliteit; met ledjes bepaal je de juiste fase, MAAR!!!!.....
..nu wel juist met alle apparatuur verder nog aangesloten  ;D

Netsnoer uit stopcontact (wel zorgen dat je apparatuur in de verder operationele stand staat) en de schuko in de PDV02 > knopje aan > ledindicatie > dan stekker omdraaien ledindicatie > in
99 vd 100 gevallen blijkt hieruit de fasekant (de kant waar het ledje brandt!)

Zie verder linkjes in onderstaande post van mij in 'n ander draadje  :D
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=97583.msg2508751#msg2508751
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 2DW Gold > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (8SE)

Deleted Member 2

Citaat van: Cyreg op oktober  7, 2013, 23:03:36
Henk, geen andere functionaliteit; met ledjes bepaal je de juiste fase, MAAR!!!!.....
..nu wel juist met alle apparatuur verder nog aangesloten  ;D

Netsnoer uit stopcontact (wel zorgen dat je apparatuur in de verder operationele stand staat) en de schuko in de PDV02 > knopje aan > ledindicatie > dan stekker omdraaien ledindicatie > in
99 vd 100 gevallen blijkt hieruit de fasekant (de kant waar het ledje brandt!)

Zie verder linkjes in onderstaande post van mij in 'n ander draadje  :D
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=97583.msg2508751#msg2508751

Dank voor je heldere uiteenzetting. Het voordeel is dus dat je niet alles los hoeft te koppelen.
Werkt het ook bij de voeding van een draaitafel? Ik heb eigenlijk geen idee of dat iets uit maakt.

Gr
Henk

Deleted member

Met de multimeter methode meet ik bij veel van mijn apparaten slechts een lekspanning van 0,2V of zelfs 0,0V. Bij m'n TV daarentegen een dikke 15V maar ook dan is 't verschil tussen beide stekkerorientaties klein (paar tienden van een volt). Beetje zonde ook om zo veel geld uit te geven voor iets dat je eenmalig per apparaat doet. Zou er geen dealer zijn die voor zeg 2 tientjes per klant zo'n apparaat een weekje wil verhuren of zou jij dat niet willen doen Cyreg? Even een topic openen met een inschrijflijst en klaar, (terug)verdienen maar. :) En uiteraard voor de huurder: slopen=kopen. ;)

frank2

Citaat van: YamahaRXV op oktober  7, 2013, 22:43:44

De reden dat ik jou dit vroeg is dat ik hier zelf ook nog even mee wil gaan experimenteren. Ik heb zelf ook sterk het idee dat de Iego Gold varianten soms wel erg ''levendig'' en wat scherp kunnen klinken.
Zelf heb ik ook meerdere keren een combinatie van gold + koper versie getest en dat beviel eigenlijk eigenlijk beter dan gold + gold versie.
Interessant om te lezen dat ook jij de ervaring heb dat de invloed van een IEC connector groter is dan die van een schuko connector.

Heb zojuist even Antoine P. een mailtje gestuurd omtrent de nodige info over de koper varianten  ;)

Een bijkomend voordeel is dat als je een Iego koper aansluit het geluid er grotendeels meteen staat. Maw. meestal klinkt een stekker dof in het begin en na 100 a 150 uur inspelen is hij er. Bij de Koper versie is dat niet zo, klinkt bijna meteen goed, vlgs Henk veranderd de sound nog wel iets, maar dat schijnt niet groot te zijn. Gisteren muziek geluisterd en dat klonk eigenlijk na 15 uur spelen erg lekker, ik miste niets, het was niet dof of kaal of wat dan ook. Bij een Iego gold is dit wel anders dan moet je echt inspelen.

Ik heb nu 2 kabels met shuko: Iego gold, en IEC: Iego koper, en dat klinkt erg lekker. Bij 2x Iego Gold kan het wat kaal klinken, soms iets te helder.

Het verschil met een furutech koper en Iego koper is best wel groot, Furutech is rommeliger niet strak, middentoon-achtig, en te weinig hoog en geen pit. De Iego Koper is strak, diepere bas, mooi open hoog, iets rustiger dan de Gold en de tonale balans neigt niet naar helder maar meer naar neutraal, waar de furutech meer naar iets dof neigt.

De IEC Iego koper zijn zeer betaalbaar ongeveer 29 euro p/st.