Reference Stereo & Surround System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Mitch--

Citaat van: frank2 op oktober  2, 2013, 15:57:40
Het zijn betere connectoren gesoldeerd. Ze lijken op eichman bullits.

wat is awe?

ik gok apogee wyde eye
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Devialet Expert Pro 220-Trivium Audio Cables

frank2

Dat had ik ook zelf kunnen bedenken, maar de test moet nog gedaan worden en jij (Kingpin) neemt de wide eye mee.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

twani

Citaat van: frank2 op oktober  2, 2013, 15:35:05
Ik heb vandaag de 2 alternatieven voor de wireworld en wide eye binnen gekregen. Het "betere" alternatief voor de wide eye ben ik nu een beetje aan het inspelen voor enkele uren. De ander heeft al enkele uren gemaakt. Niet geheel genoeg denk ik maar voor een eerste vergelijkingstest voldoende.

We kunnen dus a.s. vrijdag de originele en de alternatieven vergelijken. Ik kan nu al zeggen dat het alternatief voor de wide eye opener speelt dan mijn oelbach.
Je hebt in je onwetendheid zelf niet in de gaten wat voor briljante dingen je schrijft. Wat is voor een nieuwe kabel nou een mooiere naam dan: "Wide Eye Opener" :D

Deleted member

Probeer 'm ook eens uit, wellicht ga je dan toch verschil horen tussen een CD rip en Spotify.  ;D

Kingpin

Citaat van: frank2 op oktober  2, 2013, 15:57:40
Het zijn betere connectoren gesoldeerd. Ze lijken op eichman bullits.
Dat is nu net de hele cloe van de Wyde Eye waarom deze zo 'transparant' klinkt, de connectoren zijn namelijk niet gesoldeerd (een extra overgang) maar gekrompen/geklampt met Canare pluggen.
De kabel oogt niet fancy maar is bijzonder neutraal, voegt niets toe of laat wat weg.
We zullen het zien wat het doet in je set.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Martin!!!

mainly British stuff

frank2

Er is (nog) geen vergelijk geweest, door omstandigheden kon Onder13 gisteren niet komen, dit is verplaatst naar a.s. zondag.

We gaan een kabelvergelijk doen met Kingpin en Onder 13: de wireworld en wide eye, en daar tegenover ook de alternatieven welke door Ronald aangedragen zijn.

Daarnaast een vergelijk tussen de furutech koper iec stekker en Iego koper stekker; vooral wat deze in mijn set doet. De enige (betaalbare) stekker die ik nog niet gehoord heb, Oyaide en ander furutech stekkers zijn zo belachelijk duur geprijsd dat dat geen optie is.

Ik weet al bijna zeker dat de Iego in mijn set een betere match geeft. (uitgaande van de Iego gold en furutech F11, waarbij Iego aanmerkelijk beter/mooier is)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Martin!!!

Ik ben heel benieuwd en dan met name naar het:

Citaat van: frank2 op oktober  5, 2013, 12:31:08
vergelijk tussen de furutech koper iec stekker en Iego koper stekker; vooral wat deze in mijn set doet.

Ik weet al bijna zeker dat de Iego in mijn set een betere match geeft. (uitgaande van de Iego gold en furutech F11, waarbij Iego aanmerkelijk beter/mooier is)

Ik neem aan dat je de Iego koper "iec" stekker bedoel Frank?

Ik wil me ook op dat pad begeven dus volg ik dit met grote belangstelling!
mainly British stuff

YamahaRXV

Ben ook voornamelijk benieuwd naar de hoorbare verschillen tussen de Iego Schuko Gold en de Iego Schuko Koper variant  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

frank2

De shuko test ik niet omdat het mij vooral is opgevallen dat een IEC stekker wisseling een groter verschil in klank geeft dan een shuko.

Ik bedoel inderdaad de IEC stekkers.

YamahaRXV

Citaat van: frank2 op oktober  5, 2013, 16:26:18
De shuko test ik niet omdat het mij vooral is opgevallen dat een IEC stekker wisseling een groter verschil in klank geeft dan een shuko.

Ik bedoel inderdaad de IEC stekkers.

Hmm grappig, want ik heb juist precies omgekeerde ervaringen.... ???
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

frank2

Mijn ervaringen:  (toevoerkabel vibex blok is een HFT kabel)

HFT ultimate iec stekker aan vibex:
alpha kabel met iego gold beide zijden; extreem hoog, scherp, verder helder.
Alpha kabel met iec furutech koper: mooi midden, geen extreem hoog meer, bijna goed

Iego Gold aan vibex.

alpha kabel met furutech koper, iec,  veel middentonen, niet mooi
alpha kabel met iego gold, beetje kalig, vette bas, droog geluid.
Alpha kabel met hft ultimate iec: strakke diepe bas, mooi rond midden, beleving, net hoog, zeker niet teveel.

IEC iego koper aan alpha kabel volgt morgen... en aan vibex blok.

nb: in alle gevallen is de shuko een Iego gold.

YamahaRXV

Hey Frank, Henk en Kingpin , komt er nog een verslag van het vergelijk van vandaag....?  :angel:

Kingpin

Citaat van: YamahaRXV op oktober  6, 2013, 21:23:13
Hey Frank, Henk en Kingpin , komt er nog een verslag van het vergelijk van vandaag....?  :angel:
Zekers  ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Na 4 jaar had ik weer met Frank afgesproken om eens te komen luisteren naar z'n set, die inmiddels op de speakers na geheel is vervangen door andere apparatuur.
Tijdens dit topic kwam ik in contact met Henk (Onder013) i.v.m. een shootout van de digitale interlinks om dit bij Frank te gaan testen.
Zo gezegd zo gedaan.

Na een hartelijk ontvangst van de heren en dames (die in de meerderheid waren en specifiek 2 dames die zich in het begin behoorlijk met ons bemoeiden :)) ben ik eerst maar eens naar Frank z'n set gaan luisteren.
Het eerste wat me opviel is dat het in geen velden of wegen meer klonk zoals voorheen.
Destijds viel het me op dat het geheel heel erg analytisch klonk met veel hoogte/scherpte en nu met de Anthem/Plinius bijna het tegenovergestelde, vloeiender, minder nadruk op hoog en een beter uitgewogen laag, een set waar je lang na kunt luisteren vind ik, wat dat betreft een hele voorruitgang.

Wat me in eerste instantie wel opviel is het verschil tussen buis en transistor (wat geen nadeel hoeft te zijn overigens), vooral goed te horen met hammond en elektrisch gitaar werk, en dan met name de natuurlijke vervorming ofwel de echtheid van deze instrumenten, maar dan moet je meer een kenner zijn om dit te onderschieden.
Het laagste laag van de contrabas valt eigenlijk een beetje weg ofwel geeft niet dat weer wat eventueel een goede losse sub wel zou kunnen doen, dit fenomeen was bij Frank ook wel bekend.
Wbt dieptewerking vind ik dat het geluid wel los komt van de speakers maar niet in die mate zoals bij mij thuis.
En, maar dat is persoonlijk, vond ik op hogere volumes, vooral met slecht opgenomen rock songs dat de instrumenten niet meer op zichzelf staan zodat ze goed te volgen zijn.
Een en ander werd wel stukken beter nadat de harddisk eraan te pas kwam, deze overtreft op elk gebied de aangesloten dvd speler.

De set verbloemt absoluut niets, slecht opgenomen nummers klinken ook slecht en andersom, en dat is ook meteen de key wat ik vandaag heb mogen aanschouwen (of horen) is dat Frank z'n set wel degelijk in staat is om tot op het kleinste niveau veranderingen te laten horen in z'n set, en dan met name tussen intelinks maar ook legeringen als andere stekkers aan voedingskabels.
Het is dat ik het nu zelf heb mogen horen maar was daar in het begin erg sceptisch over, wat dat betreft geeft het wel aan dat Frank z'n set op een zeer hoog niveau speelt.
Ik ben een believer tot op een zeker niveau maar wat ik vandaag hoorde moet ik mijn gedachten daarover even wat verruimen en strookt eigenlijk niet met mijn technische achtergrond want Henk en Frank waren op een gegeven moment bezig met voedingskabels (Henk zal daar denk ik wel meer over schrijven) die zeer duidelijk de verschillen liet horen, zelfs als deze voedingskabelconnector (met andere pinlegering) van bron wisselden.

Pff toch nog best een verhaal en dat terwijl schrijven me helemaal niet ligt :)

Maar waar het om ging is om de WireWorld digitale interlink te vergelijken met de originele Apogee Wyde Eye (laatste versie) en de 2 alternatieven voor deze kabels van Ronald (Concept&Design).
Ik kan daar lang over schrijven maar ik denk dat Henk en ik daar een heel duidelijk antwoord over hebben en dat is dat de WireWorld en de Apogee verruit de betere kabels zijn.
De alternatieven kunnen daar absoluut niet aan tippen, dat verschil is gewoon te duidelijk.

Dan het verschil tussen de 2 originelen, de WireWorld en de Apogee, daar zitten inderdaad verschillen tussen.
Ik heb daar persoonlijk een beetje mixed feelings over want de een is niet uitgesproken beter dan de ander, het betreft meer een smaak kwestie vind ik dan een kwaliteit kwestie.
Een pittig klinkende set is denk ik beter af met de WireWorld, deze vind ik meer 'ronder', zeer natuurlijk qua middengebied en geeft een diepe gelaagde bass weer.
De Apogee daarentegen vind ik persoonlijk beter in het hoog, vooral met uithalen van trompet en zang, meer 'bite' en echtheid.
De Wireworld heeft denk ik wat meer dynamiek, breder.

Moeilijk om een verschil van €550,- te rechtvaardigen denk ik.
Daarnaast wist ik niet meer welke kabel speelde en betrapte me erop dat ik tegen Frank zei dat ik de kabel die er nu achterzat voor mij de keus zou zijn terwijl ik dacht dat het de WireWorld was maar Frank aangaf dat hij bewust niet gewisseld had.
Zoals ik al zei, beide kabels presteren op een heel hoog niveau maar met hun eigen karakters.
Volgens mij waren we het wel unaniem over eens dat de alternatieven geen partij waren, en dan met name in het laag wat beduidend minder diep doorloopt en dat wat er weergegeven werd in het laag stukken wolliger was waardoor het geheel in het laag niet strak overkwam.
Het middengebied en in het hoog was vooral met stemmen die langer aanhielden goed te horen dat aan de randen een soort digitaal randje zat (vervorming?) iets wat de WireWorld en Apogee super strak (pinpoint) neerzetten.

Ik vond het een zeer prettige middag en erg leuk om Frank en Anita weer eens te zien en bij te kletsen en Henk eens te hebben ontmoet om onze passie te delen. Bedankt!

Deleted member

Leuk verhaal Kingpin en ook sterk dat je aangeeft dat je je eigen gedachten aangaande de (on)mogelijkheid van veranderingen door bepaalde, ik noem 't maar even 'tweaks' moet bijstellen. "The proof of the pudding is in the eating", voor Frank ook wel eens fijn om te horen lijkt me!  ;)

YamahaRXV

Mooi weergegeven Kingpin (ondanks je geen fan ben van veel schrijven  ;D)  en er is weer eens duidelijk geworden dat er wel degelijk grote verschillen zijn tussen digitale interlinks  ;)
Mij verbaast het overigens totaal niet, maar de meer ''non believers'' des te meer....

Ben verder benieuwd naar de klankmatige invloeden van het wisselen van de gebruikte connectoren, maar daar zal Henk wel e.e.a. over kunnen vertellen denk ik  ;)

Henk...??

btw  Ronald is weer eens een beetje te optimistisch geweest blijkbaar... ;D

Former member 78

Citaat van: Antoine op oktober  7, 2013, 00:40:36
Leuk verhaal Kingpin en ook sterk dat je aangeeft dat je je eigen gedachten aangaande de (on)mogelijkheid van veranderingen door bepaalde, ik noem 't maar even 'tweaks' moet bijstellen. "The proof of the pudding is in the eating", voor Frank ook wel eens fijn om te horen lijkt me!  ;)

Bij Frank zijn alle veranderingen altijd hoorbaar, ben daar zelf ook getuige van.
Niet dat het altijd een wereld van verschil is, maar het is een leuke set voor een non-believer :D

CZ79

Leuk verslag, als ik weer eens wat meer tijd heb zal ik frank nog eens contacten voor een bezoek
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

frank2

Het was gisteren zeker gezellig. Kingpin kwam rond 2 uur waarna wij begonnen zijn met de digitale interlinks te vergelijken. Op 1 interlink na waren de alternatieven voor mij minder dan de originelen, wel wil ik opmerken dat de kabels hooguit 10 uur gespeeld hadden.
Wil echter niet zeggen dat ze slecht waren maar vooral anders dan de originele interlinks en dus op 1 na geen alternatief.

AANVULLING:  na contact met Ronald blijkt dat precies deze kabel die ik wel gelijkachtig vond, deze kabel precies dezelfde kabel is als de wide eye, alleen met andere stekkers. De alternatieven; Ronald probeert zijn kabels zo linear mogelijk te maken, zijn er geen match problemen en kun je lang ernaar luisteren, aldus Ronald.

Voordat Kingpin hier was zijn Henk en ik bezig geweest het het bepalen van verschil tussen Iego Koper en Iego gold IEC stekkers. In mijn set klonk het naar mijn idee stukken beter met Iego koper dan met Iego gold.
Dit ook in combinatie met de Ultimate van HFT iec stekker. Na diverse mogelijkheden bleek in mijn set het beste als volgt: Iego koper op het Vibex blok, Iego koper aan de anthem, de ultimate aan de Plinius.

Verder hebben we nog de interlink van AQ van henk vergeleken met de mijne.

Ik heb weer veel geleerd en heb de nieuwe Iego Koper IEC stekkers die ik alvast besteld had nu aan mijn set hangen om in te spelen.

Deleted Member 2

De dag waarop ik naar Frank reed begon vroeg in de morgen met een verrassing van de natuur: prachtig licht, beetje nevelig en spinnenwebben met druppels douw die glansden in de zon. Mijn dag kon niet meer stuk.
Nou de wegen vanuit de randstad naar Almelo waren wel stuk: het lijkt of er geen weg meer is die niet afgesloten is, versmald en/of vol staat met files.

Bij Frank kreeg het goede begin van de dag gelukkig een vervolg.
Inmiddels was het de vierde keer dat ik naar zijn set kon luisteren. Van de voorgaande keren vond ik dat er bij lange na niet uitgehaald werd wat een dergelijke set in welke akoestische omstandigheden dan ook zou moeten presteren.
Zoals Kingpin - heel leuk om hem te ontmoet te hebben - al schreef klinkt de set nu ontzettend veel beter dan alle keren daarvoor. Geen tetterend hoog meer; geen dreunend laag. Een mooi goed uitgewogen geluid waarbij je keihard terug krijgt wat je er in stopt aan muziek en aan kabels. Leuk zoals Kingpin (als scepticus / pragmaticus) en ik tegen elkaar zeiden: het is niet voorstelbaar dat een niet-believer deze verschillen in kabels niet zou horen.

Het vergelijk van de digitale interlinks leverde interessante constateringen op. Eén van de goedkoopste interlinks - de nieuwe versie van de Apogee wyde eye) klonk verbazend goed. Absoluut beter qua rijkdom aan klank dan de duurdere van Ronald (Concept&Design). Dat het een kwestie van smaak is bleek bij de wireworld starlight gold 5: voor mij was dit de nog weer betere kabel en zeker wat betreft plaatsing en presence (de zangeres stond werkelijk in de kamer zonder microfoon te zingen terwijl bij de Apogee Wyde Eye de dame iets minder natuurlijk klonk/minder direct. Absoluut een kwestie van smaak.
Kingpin heeft al het verschil in aanschafprijs aangegeven. Voor een ieder om de afweging te maken of het je waard is of niet.
We zijn nog een stapje verder gegaan door de digitale interlinks ook te testen op de verschillen als je deze in combinatie met verschillende netsnoeren gebruikt.
Frank was overtuigd van de goede bijdrage van een alpha3 netsnoer met HFT ultimate IEC aan de Anthem. Na veel switchen en luisteren kwam als mooiste combinatie voor de weergave via de dvd/cdspeler digitaal uit - anthem vv - plinius ev: furutech 3TS20 met Iego CU, wireworld starlight gold 5 digitale interlink naar de anthem met alpha 3 met IEC CU via AudioQuest colorado interlink naar de plinius met AudioQuest NRG10 netsnoer.
Deze combinatie was het meest uitgewogen qua rijkheid aan klankkleur, live gevoel, stereobeeld.
Met gebruik van de streamer-functie van de Anthem en de software van de harddisk werd het resultaat alleen nog maar meer overtuigend.

Was het dan nu perfect?
Nee.
De klank van de set is werkelijk formidabel vooruit gegaan, maar de afbeelding in de diepte laat nog het een en ander te wensen over. De musici staan vooral op één lijn opgesteld waar je weet hoe deze op het podium stonden en hoe dit in sommige andere sets wordt afgebeeld.
Het kan de akoestiek zijn of de plaatsing van de luidsprekers binnen de mogelijkheden die de huiskamer van Frank biedt.

Wat blijft onder de streep is dat de plussen overheersen en dat het nu een zeer goed klinkend geheel is die alles laat horen.

Proficiat Frank.

Ondanks alle verkeersellende was het weer een heel leuke en leerzame dag. Dank Kingpin voor het onthullen van de fijne klankmatige eigenschappen van hammondorgel en mondharmonica zoals eigenlijk alleen een muzikant die ervaart.

De drie dames van Frank waren wederom aangenaam - soms een beetje opdringerig  :D ;) - gezelschap.

Gr
Henk

PS
De schroevendraaier hoef je niet aan te schaffen. Die heb je niet meer nodig. ;)

frank2

Mooi verhaal Henk, al ben ik de enige wat gisteren al bleek die bij de interlink van AQ een klein randje hoorde, in het midden wat niet erg mooi was, verder na wat verwisselen van stroomsnoeren was dat bijna weg.

Ik geloof dat mijn set er "nu" wel is binnen de marges die ik mij zelf had gesteld. Ik kan genoeg upgrade plannen verzinnen die mijn set nog mooier/beter maken, zoals nog betere interlinks.

Het was gisteren in ieder geval zeer duidelijk dat de set eindelijk geen knelpunten zoals te veel hoog of S klanken meer heeft, het geluid is voor mijn gevoel mooi, evenwichtig en er zit een bepaalde rust in. (de cygnus is daar zeker debet aan)

Misschien hoef ik inderdaad geen schroevendraaier meer te kopen om de Iego's los te schroeven...... :pompom:

Lex Groningen

Weer erg leuk geschreven verhalen.

Moet nodig eens weer jou kant opkomen, Frank.
Lijkt me erg leuk om je set nu eens weer te beluisteren.
Versterker: Yamaha A-S2100/ KEF R3 Meta notenhout/ 
Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: ?/ Element: Ortofon Quintet Bronze/
Streamer: ?/ DAC: ?/  Kabels: ?/
Platenwasmachine: Okki Nokki

frank2