Tijd om eens wat orde op zaken te stellen en een deftige openingspost te maken voor mijn topic!
Al sinds mijn jonge jaren ben ik verzot op muziek luisteren, zonder daarom enige notie te hebben van wat een goede weergave eigenlijk is. In mijn studentenjaren moest het vooral hard gaan om de gebeurlijke kotfeesten op te luisteren, kwaliteit was dan eerder bijzaak

.
Maar in 2009 kwam daar verandering in door twee factoren: financiële mogelijkheden en het vooruitzicht van een nieuwe woning (nieuwbouw). Naast het uitzoeken van ramen, deuren, vloeren ed… ben ik ook beginnen zoeken naar een degelijke stereoset. Die zoektocht heeft me tot mijn eerste echte set geleid: zwarte
B&W CM1’s met een voor- en eindcombi en cd-speler van Rotel (
RB/RC 03 en de
RCD 06 SE)! Vinyl werd een tijdje afgespeeld met een eenvoudige
Thorens td190 die echter al snel vervangen werd door een
Pro-ject RPM6.1 SB met een
Ortofon Samba MC en een
Tubebox phonoversterker…

De monitor-speakers waren van in de beginne een soort compromis met mijn vriendin (ondertussen vrouw), dus toen B&W met de
CM8 op de proppen kwam, begon het opnieuw te jeuken. Gelet op mijn impulsieve aard duurde het dan ook niet lang vooraleer de CM1 plaats moest ruimen voor een set CM8 in Wengé…

En dat zette dan weer een volgende veranderingsgolf op gang. De Rotels hadden de CM8, die wel wat sap lusten, niet volledig onder controle. Op naar nieuwe versterking dus! En die vond ik in de vorm van een
Roksan Caspian M2 geïntegreerde versterker (meermaals bekroond door WhatHifi, voor wat het waard is). Wegens het ontbreken van een hoofdtelefoonaansluiting op de M2, ook een
Musical Fidelity V-Can gekocht. Kort daarop ook maar de bijpassende cd-speler aangeschaft en een (tweedehands)
Squeezebox touch om radio te luisteren (fm-ontvangst is hier erg slecht)…

Tijdens de luistersessie voorafgaand aan de aanschaf van de Roksan, had ik kennis kunnen maken met het, toen voor mij onbekende, luidsprekermerk PMC. En dat klonk echt niet verkeerd! Dus toen ik op een geheel toevallige wijze op een set
FB1i Signature Edition stuitte, voor een prijs die ik makkelijk kon halen met de verkoop van de CM8, heb ik niet lang geaarzeld (iets wat ik sowieso zelden doe)… Nou, dat was pas een wereld van verschil! Wat ze misten qua looks op de B&W’s maakten ze ruimschoots goed op vlak van muziek. Zeker toen ik ze ging bi-ampen met de
Caspian M1 eindversterker die ik op e-bay had gevonden.
Ondertussen had ik al voor een mooie prijs een
Lehmann Black Cube Decade phonoversterker aangeschaft, die mij dan weer vragen deed stellen over de kwaliteiten van de RPM6.1… U raadt het al: die ging er uit. In de plaats daarvan kwam er een
VPI Scout II met
Audio Technica OC9.

Met de Squeezebox in de set had ik al wat kunnen proeven van streaming en het gebruiksgemak daarvan beviel me wel. Maar ik hou niet van half werk dus heb ik een NAS aangeschaft en een mooie (tweedehandse)
NorthStar Design Essensio Dac en ben ik aan het rippen geslaan…

Laten we even een optelsom maken: een geïntegreerde versterker, een eindversterker, een cd-speler, een Squeezebox, een Dac, een hoofdtelefoonversterker, een draaitafel en een phonoversterker met separate voeding… -> dat wordt allemaal een beetje te veel van het goede! Aangezien ik het streaming-pad verder wou bewandelen, was mijn interesse gewekt voor twee alles-kunners: de Linn Majik DSM en de
Naim SuperUniti. En die laatste is het, in juni 2012, uiteindelijk ook geworden! Heerlijk eenvoudig, veelzijdig, verbazingwekkend krachtig en verdomd muzikaal. En de match met de PMC’s was meer dan uitstekend te noemen.

In augustus 2012 kwam er, net zoals met de FB1’s was gebeurd, uitermate toevallig een heel verleidelijk aanbod van een set
PMC Fact.8 in de kleur Graphite Poplar. Bloedmooie maar durespeakers die nu ineens binnen bereik kwamen… De FB1i’s hebben welgeteld 1 dag nodig gehad om zichzelf te verkopen en zodoende kan ik momenteel genieten van wat in mijn ogen een top-set is en de culminatie van een dolle en snelle opeenvolging van set-wissels. Beter zal momenteel moeilijk haalbaar zijn voor mij, laat staan wenselijk. Ik geniet met volle teugen en heb eigenlijk ook genoten van alle spullen die hier (ook al was het soms kort) hebben gestaan!
Juni 2013, de aankondiging van een nieuwe SuperNait versterker (ditmaal zonder dac on board) met de 'discrete regulator' technologie aan boord maakt mij toch nieuwsgierig. Als warmmaker stuit ik dan nog op een mooie demo-
NDX voor een aantrekkelijke prijs. Weinig risico aan verbonden, mocht het tegenvallen dan kan ik die met minimaal verlies terug verkopen.
De combinatie met de SuperUniti is natuurlijk vreemd (de SU gereduceerd tot louter versterker) maar maakt wel duidelijk dat er toch nog behoorlijke stappen binnen bereik liggen...

September 2013: na een eerdere luistersessie bij Echo Audio Terneuzen komt de nieuwe
SuperNait 2 (kortstondig) op visite. Vanaf de eerste minuut is duidelijk dat dit een ander paar mouwen is! De combinatie met de NDX klinkt transparanter, krachtiger en minstens zo muzikaal als de SU, dus de beslissing is snel genomen en de SU minstens even snel verkocht....
November 2013: via audio-markt.de een mooie tweedehandse XPS-voeding van
Teddy Pardo gekocht om de NDX te voeden. Erg mooi resultaat (breder en dieper geluidsbeeld, vloeiendere weergave) voor een aanvaardbare prijs (zeker als je de prijzen van de Naim-voedingen in beschouwing neemt).
Februari 2014: het 'oudste' component in de set moet er ook aan geloven: de Lehmann Decade moet het veld ruimen voor een erg mooie upgrade: een
Naim SuperLine. Met een SNAIC interconnect krijgt die zijn stroom van de Supernait2 en dat klinkt werkelijk fan-tas-tisch!
Kort daarna een jonge tweedehandse
hicap dr op de kop getikt om het voorversterker-gedeelte van de Supernait van extra stroom te voorzien.
Maart 2014: eindelijk een rack gevonden dat in de inbouwkast past. Het is een Milan geworden van
Custom Design (eik en zwart glas). De kers op de taart en alle componenten hebben nu mooi hun plaats. Enkel voor de teddypardo xps is er geen plaats meer, dus die moet het veld ruimen.
Een jaartje later, maart 2015: een gekend patroon tekent zich af: ik stuit op een buitenkansje (or so I keep telling myself

). De Scout II wordt vervangen door zijn grotere broer, een
Classic 1 met een 10.5 Classic 3 toonarm met Nordost Valhalla bekabeling. Het element, AT OC9 mkIII, heb ik gewoon overgeplaatst...

November 2015: een analoge droom komt binnen bereik! Een jaar nadat ik op de New Music beurs in Brussel met verstomming was geslagen door een VPI Classic met een Koetsu element, heb ik nu zelf een gelijkaardige combinatie in huis. Een prachtige
Koetsu Black Goldline heeft de AT OC9 mkIII vervangen.

Januari 2017: nieuwe speakers in huis en wel een setje
Wilson Benesch Vertex.

Voor de volledigheid nog even een overzicht van de 'accessoires' bij deze set. Geen exotische bekabelingen of dergelijke, daar ga ik niet meer in mee:
- Pro-ject ground it deluxe onder de vpi
- Furutech ag12 tussen vpi en superline
- Shure srh1840
- Sennheiser rs220
- Naim naca 5 luidsprekerkabel
Muzikale groeten,
J.J.