Set van MarkD

Gestart door MarkD, januari 17, 2026, 14:00:59

Vorige topic - Volgende topic

MarkD

Daar neig ik nu wel naar.

Citaat van: Xander32 op januari 18, 2026, 16:17:37Het lijkt een Dyn-georiënteerde-aangelegenheid te gaan worden 🙂
Stereo: Magna Mano Ultimate 3.5 + Farad Super3|Denafrips Pontus 15th|Ayre K-5xe MP|Nuprime AMG STA SE|VPI Traveler|Harbeth Compact 7-ES3 XD2|XTZ 10.17 Edge subs met MiniDSP

vanzomereng

Zeer fraaie set MarkD  ::)
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Spijkie

Je pakt t mooi aan lijkt me zo en je hebt aardig wat speakers al beluisterd zeg !
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros streaming en LS grun, Axxess switch.

AudioLaan

Citaat van: MarkD op januari 18, 2026, 16:14:44Samenvatting van tot nu toe beluisterde speakers. Allemaal mijn soms wat kort door de bocht mening obv niet altijd even goede testomstandigheden. Dus voel je vooral niet aangevallen als ik jouw speaker afbrandt. ;) Het is ook allemaal een kwestie van smaak natuurlijk.

Dynaudio Contour 20 Black Edition
Dit is tot nu toe de speaker die mij het meest geeft: autoriteit, gewicht, dynamiek en textuur. Klinkt volwassen, natuurlijk en overtuigend, met goede layering en mooie stemmen. Geeft net dat beetje extra "power" en betrokkenheid dat ik zoek.

Dynaudio Contour 20i
Goede allrounder, netjes en in balans, maar mist dat laatste beetje dynamiek, body en emotionele impact van de Black Edition. Is vrij laidback, maar niet saai.

Dynaudio Special 40
Warm, niet erg transparant, ruimtelijk benepen. Vocalen misten impact. Echter beluisterd op buizenversterker... Niet de beste combi met een Dynaudio zegt men.

Driade Premium Model 9
Eerste keer erg onder de indruk door de verfijning en muzikaliteit, maar later miste ik fundament, druk en autoriteit vergeleken met Dynaudio. Mooie speaker, maar waarschijnlijk te licht voor mij.

Driade Premium Model 2
Wat voller klinkend dan de Model 9, maar in midhoog tot hoog iets minder fraai. De Model 9 wint het voor mij op punten van de Model 2.

Revival Atalante 5
Heel muzikaal, organisch en vol. Fijne texturen en prettig om naar te luisteren, maar minder inzicht en finesse dan de Dynaudio's. Daarnaast groot en visueel dominant. Veel speaker voor het geld.

MoFi SourcePoint 8
Te muf, te weinig inzicht en gelaagdheid. Viel mij erg tegen gezien de positieve recensies.

ATC SCM20
Te netjes, te neutraal, mist slam en drive. Wel een goede speaker, maar mij te analytisch.

Graham LS6
Gesloten en weinig dynamisch (echter waarschijnlijk onvoldoende ingespeeld).

Epos ES14N
Best prettig klinkend, maar niet overtuigend qua middengebied. Te zakelijk/koeltjes. Gebrek aan beleving.

Neat Ekstra
Te licht en te dun in klankbalans ondanks mooi laag. Beetje onnatuurlijk klinkend, maar ritmisch sterk.

Ophidian Seren
Mooi en coherent, maar te braaf, mist ballen.

Spendor A7.2
Te veel laag en verder wat saai en donker. Middengebied bleef achter. Snel klaar mee.

Mooi overzicht! En zoals je zelf ook aangeeft zijn er mogelijk wat invloeden die meespelen:)

Aangaande de drie speakers geef ik enkele kanttekening, sorry kan dat weer niet laten.

De Mofi speelde voor het eerst. Nul speeluren. En is €2500 per paar. Plek voor het raam was niet ideaal. Hoewel Mofi speakers eerst een poosje laat inwapperen alvorens ze in te pakken, heb ik de indruk dat ze na een paar avonden lang inrammen veel losser spelen. Zeker niet muf.

ATC is niet voor iedereen, dat klopt zeker! Plek voor het raam bij mij is ongunstig gebleken voor monitoren. Ze staan nu voor de lange wand en dat geeft mede doordat ze dichter tegen de achterwand staan een heel ander plaatje. Speeluren tijdens de demo van dit paar max. 4 uur.

Revival. Lekkere speaker! Niet de meest audiofiele. Ze klinken zoals ze eruit zien. Speeluren van dit paar voor de demo, 8-10 uur.

Het blijft best link een soort conclusie te trekken uit demo's op verschillende momenten en verschillende plekken. Ik zou gezien de opstelling bij jou ook letten op het gegeven of het een gesloten systeem is of gepoort, en zo ja, waar zit die poort.

Als de Dyns jou "pakken", en de prijs die het hoogst lijkt uit het rijtje geen bezwaar is, waarom niet een keer een vrijblijvende proefperiode thuis vragen? Lijkt mij een hele normale vraag bij zo'n uitgave en daarna weet je het.

Mocht de zoektocht verder gaan, ik krijg binnenkort een paar zeer fraaie monitoren erbij. :)

Hopelijk vat je dit bericht niet op als een krampachtige verdediging of verkoop praatje. En zo ja, dan is het ook goed. :)

Veel plezier! Ik volg je zoektocht met belangstelling!
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

Mitch--

Citaat van: MarkD op januari 18, 2026, 16:18:45Op het programma om binnenkort nog te beluisteren staan Audio Note AN-J, Devore O/baby en Harbeth C7ES3XD2. Daarna wil ik tot een beslissing komen, waarbij ik de laatst overgebleven kandidaten het liefst thuis zou willen proberen.

Devore is de enige die ik na mijn Harbeths zou overwegen, zijn echt super !
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary - Gold Note DS-10 EVO PSU-10 EVO PA-10 PA-10 - Trivium Audio Cables

MarkD

Prima nuanceringen hoor, bedankt voor het meedenken. :pompom: Inderdaad goed om me van dit soort kanttekeningen bewust te zijn. Een dergelijk rondje langs de velden geeft wel inzicht, maar misschien dus soms een scheef beeld van hoe een ingespeelde speaker daadwerkelijk bij mij thuis zou kunnen presteren.

De fase van thuis uitproberen zal weldra volgen. Maar wel benieuwd naar de speakers die je noemt!

Citaat van: AudioLaan op januari 18, 2026, 19:21:12Mooi overzicht! En zoals je zelf ook aangeeft zijn er mogelijk wat invloeden die meespelen:)

Aangaande de drie speakers geef ik enkele kanttekening, sorry kan dat weer niet laten.

De Mofi speelde voor het eerst. Nul speeluren. En is €2500 per paar. Plek voor het raam was niet ideaal. Hoewel Mofi speakers eerst een poosje laat inwapperen alvorens ze in te pakken, heb ik de indruk dat ze na een paar avonden lang inrammen veel losser spelen. Zeker niet muf.

ATC is niet voor iedereen, dat klopt zeker! Plek voor het raam bij mij is ongunstig gebleken voor monitoren. Ze staan nu voor de lange wand en dat geeft mede doordat ze dichter tegen de achterwand staan een heel ander plaatje. Speeluren tijdens de demo van dit paar max. 4 uur.

Revival. Lekkere speaker! Niet de meest audiofiele. Ze klinken zoals ze eruit zien. Speeluren van dit paar voor de demo, 8-10 uur.

Het blijft best link een soort conclusie te trekken uit demo's op verschillende momenten en verschillende plekken. Ik zou gezien de opstelling bij jou ook letten op het gegeven of het een gesloten systeem is of gepoort, en zo ja, waar zit die poort.

Als de Dyns jou "pakken", en de prijs die het hoogst lijkt uit het rijtje geen bezwaar is, waarom niet een keer een vrijblijvende proefperiode thuis vragen? Lijkt mij een hele normale vraag bij zo'n uitgave en daarna weet je het.

Mocht de zoektocht verder gaan, ik krijg binnenkort een paar zeer fraaie monitoren erbij. :)

Hopelijk vat je dit bericht niet op als een krampachtige verdediging of verkoop praatje. En zo ja, dan is het ook goed. :)

Veel plezier! Ik volg je zoektocht met belangstelling!
Stereo: Magna Mano Ultimate 3.5 + Farad Super3|Denafrips Pontus 15th|Ayre K-5xe MP|Nuprime AMG STA SE|VPI Traveler|Harbeth Compact 7-ES3 XD2|XTZ 10.17 Edge subs met MiniDSP

MarkD

Citaat van: Mitch-- op januari 18, 2026, 20:02:52Devore is de enige die ik na mijn Harbeths zou overwegen, zijn echt super !

Hier ben ik ook zeer benieuwd naar!

brt

Citaat van: MarkD op januari 18, 2026, 16:14:44Samenvatting van tot nu toe beluisterde speakers. Allemaal mijn soms wat kort door de bocht mening obv niet altijd even goede testomstandigheden. Dus voel je vooral niet aangevallen als ik jouw speaker afbrandt. ;) Het is ook allemaal een kwestie van smaak natuurlijk.

Dynaudio Contour 20 Black Edition
Dit is tot nu toe de speaker die mij het meest geeft: autoriteit, gewicht, dynamiek en textuur. Klinkt volwassen, natuurlijk en overtuigend, met goede layering en mooie stemmen. Geeft net dat beetje extra "power" en betrokkenheid dat ik zoek.

Dynaudio Contour 20i
Goede allrounder, netjes en in balans, maar mist dat laatste beetje dynamiek, body en emotionele impact van de Black Edition. Is vrij laidback, maar niet saai.

Dynaudio Special 40
Warm, niet erg transparant, ruimtelijk benepen. Vocalen misten impact. Echter beluisterd op buizenversterker... Niet de beste combi met een Dynaudio zegt men.

Driade Premium Model 9
Eerste keer erg onder de indruk door de verfijning en muzikaliteit, maar later miste ik fundament, druk en autoriteit vergeleken met Dynaudio. Mooie speaker, maar waarschijnlijk te licht voor mij.

Driade Premium Model 2
Wat voller klinkend dan de Model 9, maar in midhoog tot hoog iets minder fraai. De Model 9 wint het voor mij op punten van de Model 2.

Revival Atalante 5
Heel muzikaal, organisch en vol. Fijne texturen en prettig om naar te luisteren, maar minder inzicht en finesse dan de Dynaudio's. Daarnaast groot en visueel dominant. Veel speaker voor het geld.

MoFi SourcePoint 8
Te muf, te weinig inzicht en gelaagdheid. Viel mij erg tegen gezien de positieve recensies.

ATC SCM20
Te netjes, te neutraal, mist slam en drive. Wel een goede speaker, maar mij te analytisch.

Graham LS6
Gesloten en weinig dynamisch (echter waarschijnlijk onvoldoende ingespeeld).

Epos ES14N
Best prettig klinkend, maar niet overtuigend qua middengebied. Te zakelijk/koeltjes. Gebrek aan beleving.

Neat Ekstra
Te licht en te dun in klankbalans ondanks mooi laag. Beetje onnatuurlijk klinkend, maar ritmisch sterk.

Ophidian Seren
Mooi en coherent, maar te braaf, mist ballen.

Spendor A7.2
Te veel laag en verder wat saai en donker. Middengebied bleef achter. Snel klaar mee.

Best wat van jouw rijtje ook beluisterd en ik herken me in jouw conclusies, leuk om te lezen!

Ook nu lees ik weer dat het best nauw komt of het je pakt, en of iets te veel of te weinig is.

Ben je voor nu eigenlijk op zoek naar een nieuwe speaker, of gewoon tevreden?
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

MarkD

Ik ben wel echt op zoek naar een nieuwe speaker. Anders zou ik al die dealers niet lastig vallen hoor. ;) Het luistert inderdaad nauw of iets wel oké klinkt of me echt pakt.

Richi

Da's een flinke lijst met speakers! :devil: De Special 40 heb ik in combinatie met NAD apparatuur heel erg goed horen klinken. Dat was op een beurs in een heel grote zaal en het klonk werkelijk fantastisch. Mooi open en ruimtelijk. Aan de andere kant lees ik ook dat de Special 40 anders klinkt dan 'de andere' Dynaudio speakers: wat analytischer, pittiger. En dat vindt niet iedereen fijn op de langere termijn. Ik denk dat het een kwestie is van goed matchen. Dus thuis uitproberen is hoe dan ook een heel goed idee.
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • 5 x Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" subwoofer • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Mac Mini M2 Roon server • Cisco Meraki ms220-8P Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

vanzomereng

Mijn ervaringen met luistersessies van luidsprekers is. dat uitkomsten zeer bedrieglijk kunnen zijn. 
Mentale gesteldheid op enig moment, gewenning, mindset, bias, smaak,  luisterruimte, akoestiek. plaatsing en matching van de aangesloten hardware, leveren zo grote verscheidenheid aan parameters op, dat een juiste beoordeling zeer zeer lastig is.

Heb zelf jaren met zeer zeer veel plezier Dynaudio Focus 260 gehad.
Een speaker welke bij een eerdere vergelijk bij een dealer met 3 andere speakers, mij het minste kon overtuigen.
Uiteindelijk 1 van de fijnste speakers die ik ooit heb gehad.

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Huub-13

Als Dynaudio jou aanspreekt zou je wellicht ook eens kunnen uitkijken naar een paartje 2e hands HERITAGE SPECIAL.
Nieuw kun je ze niet meer kopen, want zijn gemaakt in een beperkte oplage.
Ze zijn wel gemaakt met de beste tweeter en de beste mid-/basdriver die Dynaudio kan maken.
Ik luister er nu bijna een half jaar met veel plezier naar en blijf dat voorlopig doen.
Vóór deze Dyns had ik de Harbeth SHL50+XD, maar de Heritage Specials bevallen mij beter.
Hifi Rose RS151 | Lyngdorf TDAI-3400 | Dynaudio Heritage Special | Stax SR-009 + Paltauf KHV-ES buizenversterker

morca

yg acoustics al eens beluistert?
Die zou ik bovenaan zetten op de to do list.

MarkD

Goeie. Ik heb die wel in het vizier gehad, maar vind de kleurstelling wat minder. En nogal een gok om dit tweedehands zo maar aan te schaffen gezien de prijzen waarvoor deze te koop worden aangeboden.

Citaat van: Huub-13 op januari 19, 2026, 13:57:14Als Dynaudio jou aanspreekt zou je wellicht ook eens kunnen uitkijken naar een paartje 2e hands HERITAGE SPECIAL.
Nieuw kun je ze niet meer kopen, want zijn gemaakt in een beperkte oplage.
Ze zijn wel gemaakt met de beste tweeter en de beste mid-/basdriver die Dynaudio kan maken.
Ik luister er nu bijna een half jaar met veel plezier naar en blijf dat voorlopig doen.
Vóór deze Dyns had ik de Harbeth SHL50+XD, maar de Heritage Specials bevallen mij beter.

MarkD

Nee, ken ik niet. Nog specifieke types? En waarom juist dit merk bovenaan zetten? Is bij mij niet boven komen drijven, misschien ten onrechte. Bedankt voor de tip!

Citaat van: morca op januari 19, 2026, 15:19:25yg acoustics al eens beluistert?

morca

Citaat van: MarkD op januari 19, 2026, 18:09:17Nee, ken ik niet. Nog specifieke types? En waarom juist dit merk bovenaan zetten? Is bij mij niet boven komen drijven, misschien ten onrechte. Bedankt voor de tip!

Volgens mij was dat type de Hailey.
Die stond op de show in Veldhoven paar jaar geleden.
Waarom dat moet je zelf horen denk ik.

MarkD

Net even snel gecheckt... wat een prijzen! Voor mij ver boven budget. Dat budget was oorspronkelijk rond de €5000, maar is nu opgerekt tot iets van €7000... De Hailey kost meer dan 10 x zoveel!

Ik vind ze bovendien qua uiterlijk niet mijn smaak. Oh ja, ik wil liever geen vloerstaanders. Anders heb ik nog meer keuzestress. :devil:

Maximus_Aurelius

Citaat van: morca op januari 19, 2026, 15:19:25yg acoustics al eens beluistert?

Helemaal mee eens  ;D .

Oké ben bevooroordeeld  ;) met mijn Carmels :pompom:
🎶🎶🎶
Muziek is kunst, kunst moet voor iedereen bereikbaar zijn, anders is het elitair!!

🎶🎶🎶

Spijkie

Citaat van: MarkD op januari 19, 2026, 18:15:55Net even snel gecheckt... wat een prijzen! Voor mij ver boven budget. Dat budget was oorspronkelijk rond de €5000, maar is nu opgerekt tot iets van €7000... De Hailey kost meer dan 10 x zoveel!

Ik vind ze bovendien qua uiterlijk niet mijn smaak. Oh ja, ik wil liever geen vloerstaanders. Anders heb ik nog meer keuzestress. :devil:

Mocht je nog eens wat anders willen luisteren:

https://www.audiosolutions.lt/products/figaro/figaro-bl2

https://www.monoandstereo.com/audiosolutions-figaro-bl2-speakers-review/

Staan in Almere bij luisterklaar bij de dealer , kan ook de iets kleinere B2 zijn die er staat.

T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros streaming en LS grun, Axxess switch.

MarkD

Wie weet! Je had ze al eens eerder geopperd, maar ze staan hier nu mooi als geheugensteuntje. Ik begin trouwens onderhand wel een beetje genoeg te krijgen van die luistersessies. Kost toch veel spaarzame vrije tijd.

Citaat van: Spijkie op januari 19, 2026, 19:16:56Mocht je nog eens wat anders willen luisteren:

https://www.audiosolutions.lt/products/figaro/figaro-bl2

https://www.monoandstereo.com/audiosolutions-figaro-bl2-speakers-review/

Staan in Almere bij luisterklaar bij de dealer , kan ook de iets kleinere B2 zijn die er staat.

CinéHome

Dan zal ik de Audiovector R1 Arreté maar niet suggereren...
... Oeps. :D
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Spijkie

Citaat van: MarkD op januari 19, 2026, 19:51:53Wie weet! Je had ze al eens eerder geopperd, maar ze staan hier nu mooi als geheugensteuntje. Ik begin trouwens onderhand wel een beetje genoeg te krijgen van die luistersessies. Kost toch veel spaarzame vrije tijd.

Je hebt helemaal gelijk, het hangt er soms ook vanaf of de reistijd een beetje te doen is. Ze vallen in ieder geval in je budget

MarkD

Citaat van: CinéHome op januari 19, 2026, 19:55:21Dan zal ik de Audiovector R1 Arreté maar niet suggereren...
... Oeps. :D

Tips zijn altijd welkom! Is wel leuk om er dan bij te vertellen waarom juist deze gesuggeerd worden. Oh nee, je suggereerde ze niet. ;)

CinéHome

Omdat het een van de betere monitoren is in het prijssegment.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

mmuetst

Ik wil je niet al te veel beïnvloeden, maar die Revival Atalante 5 smoelen goed in jou woonkamer als ik het voorbeeldplaatje bekijk. En toen ik ze hoorde spelen bij @AudioLaan was ik zeker onder de indruk. De klassieke uitstraling pas mooi in het geheel.
Leuk dat je jou set met ons deelt, ziet er strak uit.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.