Set van MarkD

Gestart door MarkD, januari 17, 2026, 14:00:59

Vorige topic - Volgende topic

MarkD

Wellicht aardig om ook eens mijn eigen showcase aan te maken. Ik ben al een tijdje forumlid, maar heb beperkt behoefte om mee te discussiëren in topics die al snel ontsporen (kabeldiscussies bijvoorbeeld). In dit topic daarom ook geen behoefte aan polarisatie, maar kritische noten zijn prima. Plus de toon maakt meestal de muziek (er bestaat ook atonale muziek ;)).

Een stukje verleden tijd (zal niet helemaal volledig zijn):
  • Ooit 'begonnen' met Tannoy Sensys DC2 met Marantz PM7200 en CD7300
  • Serieuze stap daarna met ProAc Response 2.5 (later D25) en Marantz PM14KI en CD14
  • Via verschillende versterkers (o.a. Electrocompaniet, VTL en Lyngdorf) en Cd-spelers (o.a. CEC) uitgekomen op een Resolution Audio Opus 21 cd-speler met Lavardin IT versterker en ProAc Response D38
  • Vervolgens terecht gekomen bij mijn huidige Harbeth M30.1 in combinatie met Naim Atom HE (eerst nog Naim 272) en Naim 250 DR (eerst nog 200)

Op de Naim Atom HE wat andere eindversterkers uitgprobeerd en uiteindelijk blijven hangen op mijn huidige Nuprime AMG STA SE (2 als monoblokken). Strak, snel en toch organisch. Klasse D, maar beslist niet steriel klinkend.

Een paar voorversterkers geprobeerd (SPL Elector, Nuprime AMG PRA en Hegel P20) en uiteindelijk gekozen voor de Ayre K5xe MP. Die klinkt mooi vol, dynamisch, natuurgetrouw en ruimtelijk. Ook recent nog even de Sonnet Morpheus dac in huis gehad, maar ik vind mijn Pontus fijner klinken.

De Harbeths zijn al lange tijd hun werk aan het doen hier en ik kan er nog steeds van genieten. Vooral van het mooie middengebied en realistische stemmen. Qua dynamiek, laagweergave en luchtig hoog laten ze echter wel wat liggen. Daarom al een tijdje bezig met oriënteren op iets anders/beters (waarvan verslag is gedaan in dit topic: https://www.htforum.nl/index.php?topic=95983.0. Het valt vaak nog niet echt mee met die op basis van recensies en gebruikerservaringen veronderstelde verbeteringen (de Harbeths vind ik toch echt beter klinken dan het gros van het beluisterde), maar er zijn inmiddels wat kandidaten.

De Harbeths worden in het laag aangevuld met XTZ subs. Als bronnen gebruik ik een Mano Magna streamer met Denafrips Pontus 15th dac en een VPI Traveler platenspeler met Benzmicro Ace L element en een nog te upgraden phonoversterker van Graham Slee. Bekabeling, switch en stroomverdeelblok zijn van Ansuz.

Dit ter introductie, later meer. Onderstaande foto's zijn nog met de Hegel P20.
Stereo: Magna Mano Ultimate 3.5 + Farad Super3|Denafrips Pontus 15th|Ayre K-5xe MP|Nuprime AMG STA SE|VPI Traveler|Harbeth Compact 7-ES3 XD2|XTZ 10.17 Edge subs met MiniDSP

Xander32

Tof jouw eigen Showroom 👍🏻

Je hebt best veel geld ook gestoken in de stroom toevoer, Ansuz is nou niet echt de "voordelige keuze" (€).

Heb je wellicht ook een foto/ een paar van al het moois?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

MarkD

Eerste paar kiekjes geplaatst. Ansuz is duur maar goed. Alle Ansuz spullen tweedehands aangeschaft, dat scheelt een stuk.

Citaat van: Xander32 op januari 17, 2026, 17:04:57Tof jouw eigen Showroom 👍🏻

Je hebt best veel geld ook gestoken in de stroom toevoer, Ansuz is nou niet echt de "voordelige keuze" (€).

Heb je wellicht ook een foto/ een paar van al het moois?
Stereo: Magna Mano Ultimate 3.5 + Farad Super3|Denafrips Pontus 15th|Ayre K-5xe MP|Nuprime AMG STA SE|VPI Traveler|Harbeth Compact 7-ES3 XD2|XTZ 10.17 Edge subs met MiniDSP

MarkD

Actuele toestand.

MarkD

Apparatuur. De dac gaat waarschijnlijk nog de kast in, waarvan de klepdeur dicht kan.

Spijkie

Citaat van: MarkD op januari 17, 2026, 20:24:13Eerste paar kiekjes geplaatst. Ansuz is duur maar goed. Alle Ansuz spullen tweedehands aangeschaft, dat scheelt een stuk.

Ik,vind t wel interessant hoe je bij Ansuz bent gekomen, je hebt een heel mooie set zo bijelkaar.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros streaming en LS grun, Axxess switch.

MarkD

Dank je! In het verleden veel verschillende kabels getest en de Ansuz bekoren me uiteindelijk het meest. Klinken voor mij natuurlijk en in balans. Het zijn geen effectkabels die bijvoorbeeld hoog of laag benadrukken. Ooit begonnen met een Ansuz ethernetkabel, toen een stroomkabel en toen geleidelijk aan de rest. Heeft ook een mooie synergie zo samen. Ik bedenk me nu achteraf ook wel dat de kabels in verhouding tot de waarde van de rest van de set best veel hebben gekost, maar het was ook telkens wel weer kicken als er weer een Ansuz kabel bijkwam. ;)

KlipschHT

Leuk, je eigen topic! Het is een hele mooie set!
Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

Spijkie

Citaat van: MarkD op januari 17, 2026, 20:54:31Dank je! In het verleden veel verschillende kabels getest en de Ansuz bekoren me uiteindelijk het meest. Klinken voor mij natuurlijk en in balans. Het zijn geen effectkabels die bijvoorbeeld hoog of laag benadrukken. Ooit begonnen met een Ansuz ethernetkabel, toen een stroomkabel en toen geleidelijk aan de rest. Heeft ook een mooie synergie zo samen. Ik bedenk me nu achteraf ook wel dat de kabels in verhouding tot de waarde van de rest van de set best veel hebben gekost, maar het was ook telkens wel weer kicken als er weer een Ansuz kabel bijkwam. ;)

Leuk om te lezen , ik snap t helemaal met die waarde van de kabels. Niet teveel bij nadenken  :tounge: , er gewoon van genieten  :colgate:
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros streaming en LS grun, Axxess switch.

AudioLaan

Mooie set Mark! Complimenten!

Ook de opstelling ziet er goed uit. Speakers lekker ver uit de hoek, voldoende demping. Ik denk dat het best lastig is om bij een sessie in een winkel "gepakt" te worden door een bepaalde sound. Je komt dan heel veel variabelen tegen die in elk geval afwijken van wat jijzelf met veel aandacht en toewijding thuis hebt bereikt. :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

Xander32

Het valt mij op dat je de Harbeths best dicht op de achterwand hebt staan, geeft dat het beste resultaat?

Wanneer ik zie (lees) hoe zorgvuldig je met alles te werk gaat kan ik het antwoord zelf al bijna invullen, maar helemaal begrijpen doet ik het niet 🤓 Ik zou verwachten dat het geluidsbeeld er onder te lijden heeft?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

MarkD

Bedankt! Klopt helemaal wat je zegt. Desondanks wel gepakt door de sound bij bepaalde luistersessies, waaronder de bij jou beluisterde Revival Audio Atalante 5. Het formaat is echter wel een dingetje...

AI maakt er het volgende van. :D

Niet eens zo gek, maar wel erg aanwezig. De TV is 55 inch maar lijkt in verhouding ineens vrij klein.

Citaat van: AudioLaan op januari 18, 2026, 08:17:47Mooie set Mark! Complimenten!

Ook de opstelling ziet er goed uit. Speakers lekker ver uit de hoek, voldoende demping. Ik denk dat het best lastig is om bij een sessie in een winkel "gepakt" te worden door een bepaalde sound. Je komt dan heel veel variabelen tegen die in elk geval afwijken van wat jijzelf met veel aandacht en toewijding thuis hebt bereikt. :)

MarkD

Ik snap je punt. De positie tov de achterwand is echter zorgvuldig bepaald dmv veel schuiven, luisteren en meten. Verder naar voren wordt een roommodus rond 60 Hz nadrukkelijker aangesproken. Of ik moet ze echt meer dan een meter van de muur zetten, maar dat vind ik er niet uitzien en geeft slechts marginaal beter geluid. Inderdaad een kleine verbetering in het geluidsbeeld, maar niet voldoende om het zo te laten staan of bij elke luistersessie naar voren te trekken. Dit is het voor mij best haalbare compromis zonder de hele kamerindeling om te gooien.

Citaat van: Xander32 op januari 18, 2026, 08:21:33Het valt mij op dat je de Harbeths best dicht op de achterwand hebt staan, geeft dat het beste resultaat?

Wanneer ik zie (lees) hoe zorgvuldig je met alles te werk gaat kan ik het antwoord zelf al bijna invullen, maar helemaal begrijpen doet ik het niet 🤓 Ik zou verwachten dat het geluidsbeeld er onder te lijden heeft?

Spijkie

Citaat van: MarkD op januari 18, 2026, 09:32:55Bedankt! Klopt helemaal wat je zegt. Desondanks wel gepakt door de sound bij bepaalde luistersessies, waaronder de bij jou beluisterde Revival Audio Atalante 5. Het formaat is echter wel een dingetje...

AI maakt er het volgende van. :D

Niet eens zo gek, maar wel erg aanwezig. De TV is 55 inch maar lijkt in verhouding ineens vrij klein.

Optisch gezien vind ik het niet eens zo gek, tis vaak ook even wennen. Hebben de atalanta ook frontjes ? Dan misschien iets minder aanwezig.

MarkD

Ja, ze hebben frontjes. Ik vind zonder mooier. Heeft wel iets, zo'n 12 inch woofer in het zicht. 8)

Ik vermoed echter dat ze bij mij thuis ook iets te veel aanwezig zijn qua energie in het laag.

Citaat van: Spijkie op januari 18, 2026, 09:45:38Optisch gezien vind ik het niet eens zo gek, tis vaak ook even wennen. Hebben de atalanta ook frontjes ? Dan misschien iets minder aanwezig.

katwax

Mooie set Mark.

Citaat van: Xander32 op januari 18, 2026, 08:21:33Het valt mij op dat je de Harbeths best dicht op de achterwand hebt staan, geeft dat het beste resultaat?
Zoals Mark aangeeft, vanaf dat je luidsprekers te ver van de muur zet begin je meer room modes aan te spreken en klinkt het minder onder controle/strak.

Mark ben je zeker dat wat je mist te wijten is aan de Harbeth en niet aan de ruimte? Zeker die dynamiek en hoog is niet iets wat ik herken als onbtbreken bij dat merk. Nu ik heb geen uitgebreide ervaring met het merk, heb ze gewoon enkele keren kunnen beluisteren bij liefhebbers of dealers.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

SpaceJS

Leuk een eigen topic, mooie set zo. En ja aangeven dat de tv 55 inch is heeft wel een goed idee over hoe groot die spekers zijn.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

CinéHome

Je kan altijd voor een 85inch opteren. :D

Mooie set!
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Xander32

Zoals verwacht heb je de opstelling zorgvuldig bepaald  🙂

Wanneer een set deel uitmaakt van een huishouden ontkom je vaak niet aan enige compromissen, bijvoorbeeld tav de opstelling. Dat is bij ons niet anders.

Enne, die Atalante's 5 misstaan zeker niet!

Citaat van: MarkD op januari 18, 2026, 09:38:41Ik snap je punt. De positie tov de achterwand is echter zorgvuldig bepaald dmv veel schuiven, luisteren en meten. Verder naar voren wordt een roommodus rond 60 Hz nadrukkelijker aangesproken. Of ik moet ze echt meer dan een meter van de muur zetten, maar dat vind ik er niet uitzien en geeft slechts marginaal beter geluid. Inderdaad een kleine verbetering in het geluidsbeeld, maar niet voldoende om het zo te laten staan of bij elke luistersessie naar voren te trekken. Dit is het voor mij best haalbare compromis zonder de hele kamerindeling om te gooien.

MarkD

Zit m.i. in de speakers. Bij mijn neef thuis hoor ik hetzelfde met deze speakers. Een te pittig hoog zoek ik echter ook niet. Mijn oude ProAcs hadden dit bijvoorbeeld. De Harbeths zijn hierdoor ook vergevingsgezinder. Plus urenlang luisteren zonder luistermoeheid. Staan hier niet voor niets al een jaar of 10!

Citaat van: katwax op januari 18, 2026, 09:56:39Mooie set Mark.
Zoals Mark aangeeft, vanaf dat je luidsprekers te ver van de muur zet begin je meer room modes aan te spreken en klinkt het minder onder controle/strak.

Mark ben je zeker dat wat je mist te wijten is aan de Harbeth en niet aan de ruimte? Zeker die dynamiek en hoog is niet iets wat ik herken als onbtbreken bij dat merk. Nu ik heb geen uitgebreide ervaring met het merk, heb ze gewoon enkele keren kunnen beluisteren bij liefhebbers of dealers.

AudioLaan

Citaat van: MarkD op januari 18, 2026, 09:49:57Ja, ze hebben frontjes. Ik vind zonder mooier. Heeft wel iets, zo'n 12 inch woofer in het zicht. 8)

Ik vermoed echter dat ze bij mij thuis ook iets te veel aanwezig zijn qua energie in het laag.

Dat vermoeden heb ik ook. :)

Daarbij zijn ze ook diep en hebben maarliefst twee poorten achterin.
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

MarkD

Dus dan komen ze nog een stuk verder op me af dan het AI-plaatje toont. Toch vind ik ze wel gaaf! Zowel optisch als geluidtechnisch.

Citaat van: AudioLaan op januari 18, 2026, 10:46:49Dat vermoeden heb ik ook. :)

Daarbij zijn ze ook diep en hebben maarliefst twee poorten achterin.

MarkD

Samenvatting van tot nu toe beluisterde speakers. Allemaal mijn soms wat kort door de bocht mening obv niet altijd even goede testomstandigheden. Dus voel je vooral niet aangevallen als ik jouw speaker afbrandt. ;) Het is ook allemaal een kwestie van smaak natuurlijk.

Dynaudio Contour 20 Black Edition
Dit is tot nu toe de speaker die mij het meest geeft: autoriteit, gewicht, dynamiek en textuur. Klinkt volwassen, natuurlijk en overtuigend, met goede layering en mooie stemmen. Geeft net dat beetje extra "power" en betrokkenheid dat ik zoek.

Dynaudio Contour 20i
Goede allrounder, netjes en in balans, maar mist dat laatste beetje dynamiek, body en emotionele impact van de Black Edition. Is vrij laidback, maar niet saai.

Dynaudio Special 40
Warm, niet erg transparant, ruimtelijk benepen. Vocalen misten impact. Echter beluisterd op buizenversterker... Niet de beste combi met een Dynaudio zegt men.

Driade Premium Model 9
Eerste keer erg onder de indruk door de verfijning en muzikaliteit, maar later miste ik fundament, druk en autoriteit vergeleken met Dynaudio. Mooie speaker, maar waarschijnlijk te licht voor mij.

Driade Premium Model 2
Wat voller klinkend dan de Model 9, maar in midhoog tot hoog iets minder fraai. De Model 9 wint het voor mij op punten van de Model 2.

Revival Atalante 5
Heel muzikaal, organisch en vol. Fijne texturen en prettig om naar te luisteren, maar minder inzicht en finesse dan de Dynaudio's. Daarnaast groot en visueel dominant. Veel speaker voor het geld.

MoFi SourcePoint 8
Te muf, te weinig inzicht en gelaagdheid. Viel mij erg tegen gezien de positieve recensies.

ATC SCM20
Te netjes, te neutraal, mist slam en drive. Wel een goede speaker, maar mij te analytisch.

Graham LS6
Gesloten en weinig dynamisch (echter waarschijnlijk onvoldoende ingespeeld).

Epos ES14N
Best prettig klinkend, maar niet overtuigend qua middengebied. Te zakelijk/koeltjes. Gebrek aan beleving.

Neat Ekstra
Te licht en te dun in klankbalans ondanks mooi laag. Beetje onnatuurlijk klinkend, maar ritmisch sterk.

Ophidian Seren
Mooi en coherent, maar te braaf, mist ballen.

Spendor A7.2
Te veel laag en verder wat saai en donker. Middengebied bleef achter. Snel klaar mee.

Xander32

Het lijkt een Dyn-georiënteerde-aangelegenheid te gaan worden 🙂

MarkD

Op het programma om binnenkort nog te beluisteren staan Audio Note AN-J, Devore O/baby en Harbeth C7ES3XD2. Daarna wil ik tot een beslissing komen, waarbij ik de laatst overgebleven kandidaten het liefst thuis zou willen proberen.