Luchtfilter in je ht of huiskamer echt een Aanrader!!

Gestart door morca, december 31, 2025, 15:18:12

Vorige topic - Volgende topic

morca

Ik wil dit hier toch eens breder onder de aandacht brengen.
Ik heb sinds een jaar luchtfilters in huis.

En er ligt bijna 0 aan stof meer.
Onze apparatuur staat geen stof te happen.

Zou een wenselijke upgrade zijn voor elke audiofiel imo.

En daarnaast ademt het ook erg prettig met schone lucht in huis.
Dat was mijn eerste doel bij aankoop.

Zijn er meer leden die luchtfilters gebruiken?

Richi

Wat voor luchtfilters gebruik je? Wil je hier een link plaatsen?

En dan heb ik nog enkele vragen :D
- maakt zo'n filter geluid?
- kost het veel onderhoud?
- moet je vaak filters vervangen / aanschaffen?

Ben wel geïnteresseerd! Als ik zie wat er op een zonnige dag hier rondzweeft in huis. Nou ja, ook op niet zonnige dagen, maar dan zie je het minder. :hehe:
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • 5 x Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • JPLAY • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Kwabbernoot

morca

Vibrix Vortex 20 maakt 24 db .
Om de 5 maanden 35 euro filter.
Die kost 180 euro dacht ik nu.

Instant pot ap 200 koste maar 50 euro maar die is duurder geworden zag ik.
Die maakt maar 21 db.
Dat filter kost 20 euro.

Als je een houten vloer hebt zuigt hij nog meer op .
Tapijt houd wat stof vast.
In mijn keuken ligt zeil .
Daar zit altijd meer stof in.

Zo zijn er nog wel wat goede merken.
Je kan bv bij bol kijken.
En de stilste uitzoeken die goede recensies heeft.
Zo heb ik het ook gedaan.

Mijn filter zijn hepa 13 .
Hepa 13 is wel aan te raden minimaal.
Er is ook een Ericsson waar een hepa 14 filter inzit.
Die is stil en gunstig geprijsd.
Maar die heb ik nog niet hier getest.
Die koste rond de 100.

Echt een aanrader Richard.
Als de zon nu naar binnen schijnt dwarrelt er iets.
Eerder leek het wel een stofwolk vergeleken bij nu.

RZeemering

Instant Pot... handig ;) hehe

Maar....! Volgmodus aan!
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

holco

Ik heb met black friday een Rolfstone Air Balance XL gekocht, prima ding en eigenlijk niks op aan te merken.
My Showcase

Eversolo T8 streamer / Audio-GD R8HE mk3 DAC / Audio-GD HE-1 mk3 preamp / Daudio ASP / Hypex Nilai-500 mono's (mid-hoog) / Audiophonics HPA-S400ET (woofers) / Daudio C1 (diy versie) / Rythmik F18 subwoofer / Mundorf Angelique (mid/hoog) /  Sommer Cable Elephant SPM440 (woofers) / Mundorf Angelique twisted pair 2,5mm² (mid / hoog) / Preffair X430 XLR kabels  / Pink Faun i2s kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

minplus

Stof krijg je altijd, ook wanneer je een filter gebruikt. 
Zelfs als je het huis leeg laat staan en in de schuur gaat wonen.
Maar heb hier 2 Dysons, 1 in de kamer die zelden aanstaat, en 1 in de slaapkamer voor m'n lief met moeilijke luchtpijp. Die doet het prima.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

morca

Citaat van: holco op december 31, 2025, 15:51:55Ik heb met black friday een Rolfstone Air Balance XL gekocht, prima ding en eigenlijk niks op aan te merken.
Ook een hele goede idd
Top dat hij bevalt

morca

Citaat van: minplus op december 31, 2025, 15:52:40Stof krijg je altijd, ook wanneer je een filter gebruikt. 
Maar heb hier 2 Dysons, 1 in de kamer die zelden aanstaat, en 1 in de slaapkamer voor m'n lief met moeilijke luchtpijp. Die doet het prima.
Ik heb jammer genoeg geen voor en na fotos.
Na het filter ligt er bar weinig.
Hooguit 5 % van wat er eerst lag.

Richi

Citaat van: morca op december 31, 2025, 15:56:04Ik heb jammer genoeg geen voor en na fotos.
Na het filter ligt er bar weinig.
Hooguit 5 % van wat er eerst lag.
Dat is een flink verschil. En hoeveel m2 kan één zo'n filter schoon houden? Hier toch al gauw 90m2 op de begane grond, verdeeld over een keuken, woonkamer, zitkamer, speelkamer en praktijk. Ik wil niet 5 van die apparaten neerzetten.
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • 5 x Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • JPLAY • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

morca

Citaat van: Richi op december 31, 2025, 16:29:16Dat is een flink verschil. En hoeveel m2 kan één zo'n filter schoon houden? Hier toch al gauw 90m2 op de begane grond, verdeeld over een keuken, woonkamer, zitkamer, speelkamer en praktijk. Ik wil niet 5 van die apparaten neerzetten.

Je kan een groter type selecteren.
Ff oppervlakte uitrekenen van de kamer.

En dan kan je zien welke je nodig hebt in vierkante meter.
Er zal wel van 2,60 gemiddelde plafond worden uitgegaan

Bij een hoger plafond kan je de inhoud nog uitrekenen.
Ze geven ook aan hoeveel kuub lucht hij doet.

Voorbeeld van mijne:

275 m³/u, voor kamers tot ca. 50m2

Mijn kamer is 8 bij 4 en 2,60 hoog.
Ik heb 32m2 en het filter is toereikend tot 50m2.

SV..S

wij hebben een starkvind van Ikea op de slaapkamer staan, voornamelijk omdat ik daar een droge hoest krijg. dat is nu minder maar ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het filter geholpen heeft, kwaad kan het echter niet.

Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113      
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

morca

Ik stikte eerst bijna in de stof en slijm soms .
Het heeft mij veel goed gedaan.

Misschien heb je allergie
Dan moet je meer acties uithalen voor het beter word.

minplus

Citaat van: minplus op december 31, 2025, 15:52:40Stof krijg je altijd, ook wanneer je een filter gebruikt. 

M'n Dysons geven permanent aan wat er gefilterd wordt en hoeveel van elke stof rotzooi. Ik kan dus elk moment zien wat ze doen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Dura

In de slaapkamer een Boneco F220 Clean en Cool - Ventilator. Geweldig apparaat met alleen maar geladen lamellen als filter. Geeft op de laagste stand een fijne ruis waarbij ik heerlijk slaap. Heb hem nu 5 jaar en volkomen van mijn astma af, uitgezonderd een paar weekjes corona.
In de woonkamer met open keuken een Sharp filter en bevochtiger, het kan daar droog zijn en dat ding geeft er snel zo'n 15% bij  en houdt de lucht schoon en vrij van kookluchtjes.
In de overige kamers een Ionisator, gebruikt heel weinig stroom, geeft geen geluid en is prima tegen stof en geurtjes.
Harbeth P3ESR, Powernode N331, LG G3 55'. Less is more.

J.A.F._Doorhof

Allergie voor stof, huismijt, haren etc
Altijd benauwd wakker en op proef een paar jaar geleden een ionisereer apparaat gekocht (op proef) en we hebben er nu 1 in de slaapkamer en 1 in het HT.

Beide voegen ook vocht toe aan de lucht. Had niet verwacht hoe goed ze werken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

morca

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari  2, 2026, 08:03:11Allergie voor stof, huismijt, haren etc
Altijd benauwd wakker en op proef een paar jaar geleden een ionisereer apparaat gekocht (op proef) en we hebben er nu 1 in de slaapkamer en 1 in het HT.

Gebruik je nog meer anti allergie spullen?
Bed en kussen hoezen bv?

Ik heb nog tapijt hier.
En spuit dat elke 3 maanden in met schoonmaak azijn water half om half.
60 druppels pepermunt en eucalyptus olie en dan insprayen.
Ook mijn matras elk half jaar.

Azijn werkt de anti statische werking van synthetische vloerbedekking weg.
Zodat je stof beter neerdaalt.

En de mijten gaan dood .

Echt een verademing toen ik erachter was dat ik dat had .
En ik er wat tegen kon doen.

Kwabbernoot

Even voor mijn beeldvorming: 60 druppels op hoeveel vloeistof is dat?

Groeten...

Kwabbernoot

:laugh:
We praten langs elkaar. Ik bedoel 60 druppels op welke hoeveelheid water/azijn mengsel? Ik ga ervanuit dat je ze daar bij in doet?

Groeten...

eduard

Toppic triggerde mij, zojuist de Erikssøn Luchtreiniger Air Purifier Elite gekocht voor in de woonkamer. Bevochtiggers heb ik er al 2 van staan en die draaien momenteel overuren om maar in de buurt van de 50% te komen.

Dura

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari  2, 2026, 08:03:11Allergie voor stof, huismijt, haren etc

Welke gebruik je?
Harbeth P3ESR, Powernode N331, LG G3 55'. Less is more.