Luchtfilter in je ht of huiskamer echt een Aanrader!!

Gestart door morca, december 31, 2025, 15:18:12

Vorige topic - Volgende topic

DM

Beste uit de Consumentenbond test (jan-26): Philips PureProtect 3200 Series AC3220/10
Voordelige keus: Ikea Starkvind + koolstoffilter
Grimm MU1-(Sablon Audio AES)-Mola Mola Makua-(Acoustic Zen Absolute XLR)-Mola Mola Perca-(Acoustic Zen Absolute Silver)-Vivid Audio S12

brt

Ik ga de PureProtect mini900 nog proberen. Die is geschikt voor ruimtes tot ruim 60m2. Mijne is iets meer dan de helft daarvan.

Is dezelfde serie als die de consumentenbond zo goed testte dus ik mag er wat van verwachten ☺️
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Pjotr27

Tja, ik ben niet zo erg fan van de testen van de Consumentenbond.... De gebruiksaanwijzing is soms belangrijker als hoe het apparaat functioneert...of presteert.
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-500 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, Silindo stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, Silindo netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

DM

Citaat van: Pjotr27 op januari 30, 2026, 17:05:17Tja, ik ben niet zo erg fan van de testen van de Consumentenbond.... De gebruiksaanwijzing is soms belangrijker als hoe het apparaat functioneert...of presteert.

Eens, altijd goed de deelanalyses te bekijken. Oordeel blijft in dit geval overeind.
Grimm MU1-(Sablon Audio AES)-Mola Mola Makua-(Acoustic Zen Absolute XLR)-Mola Mola Perca-(Acoustic Zen Absolute Silver)-Vivid Audio S12

AudioLaan

Citaat van: Pjotr27 op januari 30, 2026, 17:05:17Tja, ik ben niet zo erg fan van de testen van de Consumentenbond.... De gebruiksaanwijzing is soms belangrijker als hoe het apparaat functioneert...of presteert.

Dat instituut is wel erg 20e eeuw idd..
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

brt

Citaat van: AudioLaan op januari 30, 2026, 21:43:17Dat instituut is wel erg 20e eeuw idd..

Dan toch liever de consumentenbond dan betaalde YouTube influencers.

Degelijk is het ongetwijfeld, maar ze lijken me wel onafhankelijk. Dus je hebt er daadwerkelijke wat aan.

Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Pjotr27

Gisteren zag ik een aflevering van de keuringsdienst van waarde. Niet bepaald echt enthousiast over luchtfilters...
Ben al tijdje aan het twijfelen of het helpt voor mijn allergie...
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-500 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, Silindo stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, Silindo netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

morca

Citaat van: Pjotr27 op februari  1, 2026, 17:24:55Gisteren zag ik een aflevering van de keuringsdienst van waarde. Niet bepaald echt enthousiast over luchtfilters...
Ben al tijdje aan het twijfelen of het helpt voor mijn allergie...
Je kan er 1 kiezen die wij ook met plezier gebruiken.
Ze zullen ook wel rommel verkopen idd

brt

Citaat van: brt op januari 29, 2026, 16:25:20Ik ga de PureProtect mini900 nog proberen. Die is geschikt voor ruimtes tot ruim 60m2. Mijne is iets meer dan de helft daarvan.

Is dezelfde serie als die de consumentenbond zo goed testte dus ik mag er wat van verwachten ☺️

Deze bevalt me alvast een stuk beter, met name vanwege de auto-functie. En hij is krachtiger.

Maar de hoeveelheid stof valt me nog steeds wel tegen. Voor mij was dat de reden van aanschaf. We leven hier met zijn vijven, en het is een oud huis, wellicht te veel van het goede?

Richi

Citaat van: brt op februari  1, 2026, 18:48:51Deze bevalt me alvast een stuk beter, met name vanwege de auto-functie. En hij is krachtiger.

Maar de hoeveelheid stof valt me nog steeds wel tegen. Voor mij was dat de reden van aanschaf. We leven hier met zijn vijven, en het is een oud huis, wellicht te veel van het goede?
Jullie zijn gewoon een stelletje viespeuken! En die speakers van jou hebben al veel stof doen opwaaien. :devil:  :D  :angel:
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Kenwood KT-7020 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

sschot

Citaat van: brt op februari  1, 2026, 18:48:51Maar de hoeveelheid stof valt me nog steeds wel tegen. Voor mij was dat de reden van aanschaf. We leven hier met zijn vijven, en het is een oud huis, wellicht te veel van het goede?

Geef het even tijd. Besteed moeite aan het in de lucht krijgen van al het stof, elke dag, voor een periode van circa 2 weken. En kijk daarna wat er na 1 week ligt tov "vroeguh"
TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

brt

Citaat van: sschot op februari  1, 2026, 19:48:27Geef het even tijd. Besteed moeite aan het in de lucht krijgen van al het stof, elke dag, voor een periode van circa 2 weken. En kijk daarna wat er na 1 week ligt tov "vroeguh"

Er wordt hier in de kamer driftig geoefend voor een turnwedstrijd, dus met dat stof opwaaien zit het wel goed  :D

Verder staat de Philips bijna de hele tijd op standje blauw, met hele lage PM2 waardes. Hij heeft dus niet eens zo veel te doen, terwijl hier na twee dagen na het stofzuigen al weer dikke stofbundeltjes liggen. Daar had ik me toch iets meer van voorgesteld.

sschot

Citaat van: brt op februari  1, 2026, 20:36:08Er wordt hier in de kamer driftig geoefend voor een turnwedstrijd, dus met dat stof opwaaien zit het wel goed  :D

Verder staat de Philips bijna de hele tijd op standje blauw, met hele lage PM2 waardes. Hij heeft dus niet eens zo veel te doen, terwijl hier na twee dagen na het stofzuigen al weer dikke stofbundeltjes liggen. Daar had ik me toch iets meer van voorgesteld.

Ik denk dat je de hoeveelheid neergeslagen stof die door leven in beweging komt, maar zeker niet alles is, in deze toch vergist.
Die stofbundeltjes na het zuigen, zijn, denk ik, oude bundeltjes die zijn verplaatst, maar niet verwijderd.

Als je echt ontstoft, zie ik daarna in ieder geval duidelijk minder stof neerslag. Laat je de unit ook ff turbo draaien, nadat je met een stoffer of blower of wat dan ook lekker in de weer bent geweest?
TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

brt

Citaat van: sschot op februari  1, 2026, 20:51:08Ik denk dat je de hoeveelheid neergeslagen stof die door leven in beweging komt, maar zeker niet alles is, in deze toch vergist.
Die stofbundeltjes na het zuigen, zijn, denk ik, oude bundeltjes die zijn verplaatst, maar niet verwijderd.

Als je echt ontstoft, zie ik daarna in ieder geval duidelijk minder stof neerslag. Laat je de unit ook ff turbo draaien, nadat je met een stoffer of blower of wat dan ook lekker in de weer bent geweest?

Ik heb hem op automatisch staan, dus hij gaat uit zichzelf aan de slag als hij vervuiling waarneemt.
Ik zie het nog een tijdje aan!

morca

Je moet het filter van je stofzuiger ook goed bijhouden.
Anders is het drogen met de kraan open.

Ik gebruik mijn dyson niet meer omdat die ook veel stof uitblaast

Kurt

Als ik een plaatje draai, valt me op hoeveel (fijn) stof er rond vliegt, en dus op de plaat belandt door de statische elektriciteit van de draaitafel.