speakerset hogere middenklasse

Gestart door Wookson, september 19, 2025, 11:15:31

Vorige topic - Volgende topic

DofN

Citaat van: ruud2 op september 26, 2025, 19:52:07Ik weet waarschijnlijk wel waar we langs elkaar praten. jij hebt waarschijnlijk losse subs? bij mij geintregeerd als stereo systeem.

Ik heb twee subs,  en nu ingesteld als mono. Maar wat ik zei, afhankelijk van waar ze staan, hoe dicht bij je fronts, en hoeveel subs je hebt, kan je ze beter als mono instellen, of als stereo.

Bij mij zijn ze nu als mono ingesteld. Maar ik heb ze ook lange tijd als stereo ingesteld. Het hangt af van van de plaatsing t.o.v. van je fronts en wat voor fronts je hebt. Ik had ooit eens vier subs.. en die waren ook mono.  En of het mogelijk is om delays in te stellen.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

buckler

Citaat van: Rob_Dingen op september 26, 2025, 19:20:07Dat is wat mij betreft fout.
Je moet wel stereo subs maken niet mono.

Rob

Dat geeft niks rob , mag je best vinden eh.
No poblem.
Ik kan wel even uitleggen waarom we dat zo gedaan hebben?
Bij mijn oude Lyngdorf had ik dezelfde subs op dezelfde plaats staan en als stereo subs aangesloten en aangegeven.
Ik had al mijn huiswerk gedaan en een aantal pro calibrateurs die eigenlijk alleen Trinnov installeren gevraagd wat te doen en geen enkele zei stereo subs.
Maargoed nog steeds wat twijfel bij mij... toen Garmt ingehuurd voor de installatie en calibratie en ook hij zei resoluut 'als mono subs'
Prima, en het eind resultaat mocht er wezen.
Kan je scheiding aan de andere kant krijgen als het moet hahha
Nee geintje maar het klinkt hartstikke goed , en snel en direct en het verschil met de Lyngdorf is enorm.
Maar tuurlijk mag je anders denken  ;)
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Kaleidescape , Keces CineMike , Isotek , Crowson actuators (2X)

brt

Citaat van: CinéHome op september 26, 2025, 14:01:10Optimaliseren vraagt nu eenmaal wat moeite. En bij voorkeur kennis van zaken.

Beide niet mijn sterkste punten  :angel:
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

brt

Citaat van: Spijkie op september 26, 2025, 15:13:54Wanneer ga je de Audiosolutions S2 beluisteren ?  :tounge2:

Wanneer kom je ze brengen?!  :tounge:
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

brt

Ik kom dus geen bal verder op deze manier.
Behalve zelf proberen. Maar ja...

Spijkie

Citaat van: brt op september 26, 2025, 22:32:51Ik kom dus geen bal verder op deze manier.
Behalve zelf proberen. Maar ja...

Lijkt me ook heel lastig, ook omdat er zoveel verschillende subs en meningen over zijn. Als ik er een beetje doorheen lees komt het erop neer dat het gewoon heel lastig is en blijft om goed te integreren waarbij nog komt dat je niet heel veel ruimte hebt en een compacte sub "moet" hebben.

Is het dan niet handiger om na deze pauze toch weer wat vloerstaanders te selecteren ? Of bij audiolaan de mofi eens serieus te beluisteren als dat optisch ook wat voor je is .

Ik zou liever mijn energie verder steken in vloerstaanders proberen dan een sub te integreren maar dat is allemaal op basis van mijn eigen situatie met de audiosolutions
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

chansig

Bij mij ook allemaal mono. Gelukkig weet ik niet wat ik mis, dus kan het niet missen.

Brt...gewoon proberen. Je moet mijn inziens ruimte hebben om de sub kwijt te kunnen daar waar hij het beste tot zijn recht komt.

Niet dat ik daar naar gekeken heb. Laatste keer dat ik dat deed stonden ze kris/kras door de ruimte.

Daar kies ik niet meer voor. In mijn herinnering is het laag met de 8m's en de subs het beste geweest. Maar daar begin ik aan te twijfelen.

Niet dat nu beter is. Maar minstens even goed. Dat komt overigens niet omdat ik 5 losse subs heb. Dat slaat namelijk nergens op. Maar is wel leuk.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

buckler

Voor mij ,mijn mening eh, is het aardig simpel... luister je alleen maar muziek en heb je grote staanders 'geen subs'.
Heb je bv een Trinnov/Storm ,wat mij betreft dan zwaar de plank mis slaat voor alleen muziek, dan kan je twee (ja niet 1) subs toevoegen.
En in subs zit heel veel verschil, met alle respect maar een REL van 1200 euries klinkt echt niet zoals een MK/Perlisten/Ascendo van 7k.
Persoonlijk zou ik voor muziek daar niet aan beginnen of je ruimte moet extreem groot zijn of je staanders heel slecht op laag.
Heb je monitors of bookshelfs of hoe we ze ook ff noemen dan is het een must als je het mij vraagt... ook in een kleine ruimte maargoed dit is mijn persoonlijke mening en smaak natuurlijk.
Moet ieder gewoon voor zichzelf uitmaken en dan heb je ook het financiele plaatje nog.
Voor mij situatie met de actieve 2520p speakers en de twee x15X subs mis ik nul informatie wat Stephan vroeg en ik zeg zelfs dat ik info win ermee. Een absolute meerwaarde.
Wat betreft het 1 sub verhaal en dat je een sub niet kan waarnemen waar die staat daar ben ik het niet mee eens. Altijd twee doen en ik moet nog in de eerste ruimte komen waar ik 1 sub niet hoor waar die staat. Ik zou echt of twee doen of geen een. Weet dat niet iedereen daar zo over denkt maar vaak zit daar het financiele plaatje achter dan een andere reden.
Maar zoals ik al eerder zei ik ben 100% ingesteld of films (concerten) en niet op stereo muziek al heb ik dat wel veel geluisterd in het verleden en wil dat ook weer gaan oppakken, maar dan ook gaan proeven aan dat 5.1 muziek en atmos muziek en veel concerten op uhd etc etc en is kijken hoe dat bevalt... daar heb ik zeker wel de juiste set voor. Wat betreft jullie hobby van 2 kanaals stereo muziek daar heb ik gewoon minder verstand van dan jullie.
Waarschijnlijk schieten jullie hier weinig mee op...
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Kaleidescape , Keces CineMike , Isotek , Crowson actuators (2X)

RCD

Citaat van: buckler op september 26, 2025, 20:21:56Dat geeft niks rob , mag je best vinden eh.
No poblem.
Ik kan wel even uitleggen waarom we dat zo gedaan hebben?
Bij mijn oude Lyngdorf had ik dezelfde subs op dezelfde plaats staan en als stereo subs aangesloten en aangegeven.
Ik had al mijn huiswerk gedaan en een aantal pro calibrateurs die eigenlijk alleen Trinnov installeren gevraagd wat te doen en geen enkele zei stereo subs.
Maargoed nog steeds wat twijfel bij mij... toen Garmt ingehuurd voor de installatie en calibratie en ook hij zei resoluut 'als mono subs'
Prima, en het eind resultaat mocht er wezen.
Kan je scheiding aan de andere kant krijgen als het moet hahha
Nee geintje maar het klinkt hartstikke goed , en snel en direct en het verschil met de Lyngdorf is enorm.
Maar tuurlijk mag je anders denken  ;)
Voor film ben ik het daar wel mee eens omdat het LF signaal in films mono is.
Maar voor stereo is dat anders.
Toen ikzelf sub´s ging bouwen ben ik daar achter gekomen met muziek die ik goed ken.
Er zat een deel laag links en een deel rechts dus als ik een kanaal aansloot miste ik altijd iets.
Dus even mono maken en weer luisteren, verdorie weer iets weg.
Natuurlijk is de plaatsing belangrijk en ik ga er van uit dat de sub´s langs de main speaker staan of net erachter.
Als je dan alle info wil horen kun je het beste in stereo zetten voor muziek altans.

Ik weet een leuke test voor mensen die het niet geloven dat er fase draaiing is.
Sluit voor de grap eens speaker aan tussen de + links en +rechts van je versterker en verbaas je wat daar aan geluid uitkomt.
Dus als je ergens een extra speaker heb staan test dat eens, heb je meteen een center channel :D

Dus Mmuetst met al zijn speakers is hier een prima kandidaat voor.

Rob

brt

Citaat van: Spijkie op september 27, 2025, 07:48:16Lijkt me ook heel lastig, ook omdat er zoveel verschillende subs en meningen over zijn. Als ik er een beetje doorheen lees komt het erop neer dat het gewoon heel lastig is en blijft om goed te integreren waarbij nog komt dat je niet heel veel ruimte hebt en een compacte sub "moet" hebben.

Is het dan niet handiger om na deze pauze toch weer wat vloerstaanders te selecteren ? Of bij audiolaan de mofi eens serieus te beluisteren als dat optisch ook wat voor je is .

Ik zou liever mijn energie verder steken in vloerstaanders proberen dan een sub te integreren maar dat is allemaal op basis van mijn eigen situatie met de audiosolutions

Ik begin me steeds meer af te vragen of ik met de Focals, die diep gaan, wel informatie mis met de muziek die ik luister. Na een flinke tijd met de Antelope Atlas i8 gespeeld te hebben en opnieuw de dsp toegepast te hebben in de Sopra (want anders is er te veel laag) denk ik dat in 95% van de muziek die ik luister een sub geen toegevoegde waarde heeft in mijn kleine kamer.

Ik wil er nog wel eens eentje proberen maar dat is meer om fomo uit te sluiten. Mocht ik het dan een toegevoegde waarde vinden én het goed geïntegreerd krijgen, dan blijft ie. Mocht ik de meerwaarde van dieper laag dan toch weer horen maar de sub niet goed geïntegreerd krijgen, en het daarna zonder sub dusdanig missen, dan denk ik alsnog voor de Atlas te gaan.

Vloerstaanders zijn snel visueel te groot hier. Dus moeten het smalle zijn en die gaan nauwelijks lager dan mijn flinke monitoren.

RCD

Citaat van: chansig op september 27, 2025, 08:20:10Bij mij ook allemaal mono. Gelukkig weet ik niet wat ik mis, dus kan het niet missen.

Gr. Hans
Ik dacht van niet Hans want jou subs die onderdeel van je speaker zijn is toch gewoon stereo?

Rob

CinéHome

Kiezen voor vloerstaanders is inderdaad 'simpel'. Je krijgt (iets) meer laag en meer problemen in het laag. Maar voordeel is dat je er dan niets aan kan doen. Het pakt goed in je ruimte of niet.
En dan is het vaak zo dat het slechter uitpakt naarmate de ruimte kleiner is. Dan is room eq de enige redding.

In 2023 had Mafico een 5.1 opstelling op het D.A.E. Geloof me vrij dat niemand de sub daar kon 'horen' - als in 'plaatsen'. Dat kwam dan ook omdat het een goede sub was en hij ook redelijk vrij kon worden opgesteld. Daardoor zet hij ook geen andere zaken zoals meubelpanelen, wanden, vloeren in beweging die meteen de plaatsing verraden.
Bij normaal gebruik (zeker in stereo) is onhoorbare plaatsing geen enkel probleem met een push pull sub. Ik doel op stereo omdat bij dat gebruik de sub niet op oorlogssterkte dient te presteren. Als je de energie ervan voelt afkomen, dan is het uiteraard een weggever dat er een sub speelt.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

RCD

Citaat van: brt op september 27, 2025, 11:32:35Ik begin me steeds meer af te vragen of ik met de Focals, die diep gaan, wel informatie mis met de muziek die ik luister. Na een flinke tijd met de Antelope Atlas i8 gespeeld te hebben en opnieuw de dsp toegepast te hebben in de Sopra (want anders is er te veel laag) denk ik dat in 95% van de muziek die ik luister een sub geen toegevoegde waarde heeft in mijn kleine kamer.

Ik wil er nog wel eens eentje proberen maar dat is meer om fomo uit te sluiten. Mocht ik het dan een toegevoegde waarde vinden én het goed geïntegreerd krijgen, dan blijft ie. Mocht ik de meerwaarde van dieper laag dan toch weer horen maar de sub niet goed geïntegreerd krijgen, en het daarna zonder sub dusdanig missen, dan denk ik alsnog voor de Atlas te gaan.

Vloerstaanders zijn snel visueel te groot hier. Dus moeten het smalle zijn en die gaan nauwelijks lager dan mijn flinke monitoren.
Mijn mening lijkt op die van Buckler en hou niet van sub´s in mijn stereo set.
De enige goede systemen wat mij betreft zijn zoals Hans het heeft of Kii bijv.
Als je weer eens een sub test die diep genoeg gaat en hem op 35Hz of zo af laat vallen zet dan meer eens muziek op met alleen de sub.
Dan gebeurt er weinig.
Het is natuurlijk ook afhankelijk wat soort muziek je draait.

Rob

brt

Citaat van: Rob_Dingen op september 27, 2025, 11:44:02Mijn mening lijkt op die van Buckler en hou niet van sub´s in mijn stereo set.
De enige goede systemen wat mij betreft zijn zoals Hans het heeft of Kii bijv.
Als je weer eens een sub test die diep genoeg gaat en hem op 35Hz of zo af laat vallen zet dan meer eens muziek op met alleen de sub.
Dan gebeurt er weinig.
Het is natuurlijk ook afhankelijk wat soort muziek je draait.

Rob

Ook niet van twee subs?

Btw: ik wil dan o.a. experimenteren met de poort dicht maken en de cross-over een stuk hoger doen dan 35hz. Kijken of het laag daar gedefinieerder of strakker van wordt.

FS249

Ik ben nu toch even nieuwsgierig naar het mono verhaal. Ik heb een Elac ESP 2040 die high level is aangesloten op L en R van mijn versterker. Wordt dan het signaal van beide speakeruitgangen samengevoegd tot 1 monosignaal? Daar zou dan qua infromatie wel alles in zitten.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

RCD

Citaat van: brt op september 27, 2025, 11:52:08Ook niet van twee subs?

Btw: ik wil dan o.a. experimenteren met de poort dicht maken en de cross-over een stuk hoger doen dan 35hz. Kijken of het laag daar gedefinieerder of strakker van wordt.

Als ik jou was zou ik 2 subs bouwen en onder je main speakers zetten met een hypex plate amp.
Dan krijg je het beste resultaat.
Ik wil daar wel bij helpen maar ga geen houtbewerking doen (hekel aan).
En inderdaad de poort sluiten en de sub daaronder aanpassen.

Rob

chansig

Citaat van: Rob_Dingen op september 27, 2025, 11:35:12Ik dacht van niet Hans want jou subs die onderdeel van je speaker zijn is toch gewoon stereo?

Rob

Zou prima kunnen dat ik het begrip mono/stereo verkeerd gebruik.

Mijn signaal komt digitaal uit. Gaat een DAC in en vandaar uit gaat het links rechts analoog uit naar de sub(s).

Ik heb het dan over de 5 losse subs.

De 2 grote joekels zijn stereo. Ik vergeet altijd dat dit ook subs zijn. Ik zie ze als onderdeel van de luidspreker.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

ruud2

subs als onderdeel van :
nadeeltje :  ze vallen net niet in de hogere middenklasse

Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

morca

Zoveel mensen ,zoveel verschillende wensen  ;D

ruud2

Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

brt

Citaat van: Rob_Dingen op september 27, 2025, 12:05:38Als ik jou was zou ik 2 subs bouwen en onder je main speakers zetten met een hypex plate amp.
Dan krijg je het beste resultaat.
Ik wil daar wel bij helpen maar ga geen houtbewerking doen (hekel aan).
En inderdaad de poort sluiten en de sub daaronder aanpassen.

Rob

Dank voor je aanbod Rob. Voor nu is het plan om niet een aparte sub te bouwen maar er eentje te kopen of te lenen omdat de kans aanwezig dat de meerwaarde te klein gaat zijn en hij dan retour gaat.

FS249

Citaat van: FS249 op september 27, 2025, 11:57:19Ik ben nu toch even nieuwsgierig naar het mono verhaal. Ik heb een Elac ESP 2040 die high level is aangesloten op L en R van mijn versterker. Wordt dan het signaal van beide speakeruitgangen samengevoegd tot 1 monosignaal? Daar zou dan qua informatie wel alles in zitten.

Toch nog maar even weer plaatsen. Ik ben nieuwsgierig naar het antwoord.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

FrankBe

Citaat van: morca op september 27, 2025, 13:34:30Zoveel mensen ,zoveel verschillende wensen  ;D

En dat is 'm exact. Ieders perceptie van sublaag ifv film en/of muziek varieert enorm. Ook de ruimte waarin je speelt en wat je in die ruimte van je partner kan (of mag) doen kan zeer uiteenlopende resultaten opleveren. Luister je op een eerder rustig niveau of helemaal voluit? En soms staat enkel je eigen verbeelding je in de weg, al dan niet door opgedrongen meningen van commercie of anderen.

Ik heb voor DIY gekozen ipv het commerciële aanbod en heb daarbij fouten gemaakt maar ook veel geleerd:

Voor mij moeten subwoofers dus:

• Sowieso gesloten zijn met een QTC tussen 0.5 en 0.7. Gepoort kan uiteindelijk ook maar enkel met een tuning onder 15-20Hz. Daarboven wordt het snel rommelig/dreunend.
  • In stereo een speakerset van welke klasse dan ook voorzien van bas extensie en extra dynamiek.
  • Grote woofers bevatten met een krachtige motor en een lage inductie. Veel luchtverplaatsing zonder wapperen. Dus minstens 2x 12" in een kleine ruimte en veelvouden hiervan of opschalen naar meerdere 15" - 18" of zelfs 21" in grotere kamers.

Verder ivm muziek vs film is een goed bas management onontbeerlijk. Ik gebruik een 2dB bas boost voor muziek en een 5dB of 10dB curve voor film. Werkt subliem  ;)

FrankBe

Citaat van: FS249 op september 27, 2025, 16:56:13Toch nog maar even weer plaatsen. Ik ben nieuwsgierig naar het antwoord.

Vinyl was toch ook mono voor bas? Dit medium heeft trouwens nog heel wat diehard fans.

Ik kan me bij stereo bas <80Hz dus enkel iets voorstellen bij onbewerkte/ongecomprimeerde opnames.