speakerset hogere middenklasse

Gestart door Wookson, september 19, 2025, 11:15:31

Vorige topic - Volgende topic

CinéHome

Citaat van: buckler op september 26, 2025, 12:30:58Topic starter zelf is allang afgehaakt mannen...  :)
Mis jij veel detail met 2x 2x15inch subwoofers Martin?
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

buckler

Citaat van: CinéHome op september 26, 2025, 12:32:07Mis jij veel detail met 2x 2x15inch subwoofers Martin?

Nee. Maar ik heb het ff snel terug gelezen en ik snap Rob wel...
Het gaat denk ik eerder over 1 sub of twee subs en die als mono houden.
Dat klinkt wel logisch.
Maar ik ben geen goede referentie in deze vind ik zelf Stephan, ik heb zelf 2 subs en dat zijn snelle push pulls en ze staan Links en Rechts voor opgesteld , staan mono , heb actieve monitoren en zoals Rob al zegt ook een Trinnov en de bass management daarvan is heel wat anders dan van de meeste pre's
Plus... ik luister de laatste paar jaar vrijwel geen muziek meer en alles is gebaseerd op films bij mij al wil ik dat wel weer gaan oppakken trouwens.
Maar nee voor mijn gevoel mis ik geen detail maar ik ben qua muziek totaal geen kenner zoals jij en Rob daarin zijn.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat toen ik vroeger mijn B&W Nautilus en daarvoor Linn staanders had staan dat ik het mooier vond bij muziek om geen sub te gebruiken dan te spelen met 1 sub.
Maar ook voor film vind ik 1 sub niet zoals het hoort hoor en daar moeten er minstens 2 staan vind ik zelf.
Help ik nu aan deze discussie? Denk het niet echt... sorry
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Kaleidescape , Keces CineMike , Isotek , Crowson actuators (2X)

CinéHome

Je set is gewoon extreem @buckler. Maar het ging er gewoon om of je door het gebruik van een sub details mist.

De reden dat je er een gebruikt is precies details terugwinnen en extra details in het laag èn hoog krijgen.
Maar ik snap dat mensen die enkel ervaring hebben met de doorsnee subwoofers deze geen aanwinst vinden in een stereo setup. Dat vind ik zelf ook niet.
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

brt

Wel een fascinerend onderwerp die @Rob_Dingen inbrengt: ik overweeg ook een sub, maar wil er zeker niet meteen aan twee beginnen. Als ik dan zo van hem en nu van @buckler lees dat het zonder sub mooier klinkt dan met 1 sub - bij stereo luisteren - begin ik wel erg te twijfelen om dit aan te gaan. Ook @Richi vond onlangs een dikke SVS sub aanvankelijk niets toevoegen aan zijn speakers bij stereo (gewoon muziek luisteren dus).

Het blijft ingewikkeld om het goed te krijgen met een sub als ik dat allemaal zo lees, dat motiveert me niet er enorme haast achter te zetten merk ik.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

CinéHome

Hoe lang heb je er over gedaan om je 2 speakers goed te krijgen? @brt
Optimaliseren vraagt nu eenmaal wat moeite. En bij voorkeur kennis van zaken.

ruud2

ik weet niet of ik wat bijdraag in deze,
Muziek luisteren en HT ervaren zijn twee verschillende zaken.
Bij HT wil je voelen en het beeld beleven, hele kuddes olifanten door je kamer laten dreunen?
Bij muziek is dit veel meer in detail, mijn 2 subs doen mee op een laag pitje. zet ik ze uit ...dan mis ik iets.
zet ik ze aan en de andere versterking uit dan hoor je op wel laag niveau de subs meedoen, een beetje rommelen onder de 80 Hz.  geen olifanten poten dus maar een subtiele aanvulling.
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

buckler

Citaat van: CinéHome op september 26, 2025, 13:11:49Je set is gewoon extreem @buckler. Maar het ging er gewoon om of je door het gebruik van een sub details mist.

De reden dat je er een gebruikt is precies details terugwinnen en extra details in het laag èn hoog krijgen.
Maar ik snap dat mensen die enkel ervaring hebben met de doorsnee subwoofers deze geen aanwinst vinden in een stereo setup. Dat vind ik zelf ook niet.

Nee met mijn speakers / set up / en twee 15" push pulls mis ik zeker geen informatie.
Sterker nog ik win info... Het lijkt wel (en is zo) dat deze subs wat hoger doorlopen en alleen maar goed doen in combinatie met mijn speakers. Lees, geen staanders
De stemmen profiteren er zeker van en ook de midslam , en veel meer dynamiek.
Nee bij een set zoals de mijne kan je cht niet zonder de twee subs, absoluut niet.

Maar bij een stereo set up voor alleen muziek EN met staanders zou ik zelf er niet gelijk aan beginnen. Of zeker eerst testen.
Ja of je moet er gelijk twee nemen (en dan goede he) en een trinnov/storm hebben maar wie doet dat voor alleen stereo muziek? Denk niemand , dat is exact wat Rob bedoelt denk ik

Ieder een beetje zijn eigen smaak
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Kaleidescape , Keces CineMike , Isotek , Crowson actuators (2X)

Spijkie

Citaat van: brt op september 26, 2025, 13:47:30Wel een fascinerend onderwerp die @Rob_Dingen inbrengt: ik overweeg ook een sub, maar wil er zeker niet meteen aan twee beginnen. Als ik dan zo van hem en nu van @buckler lees dat het zonder sub mooier klinkt dan met 1 sub - bij stereo luisteren - begin ik wel erg te twijfelen om dit aan te gaan. Ook @Richi vond onlangs een dikke SVS sub aanvankelijk niets toevoegen aan zijn speakers bij stereo (gewoon muziek luisteren dus).

Het blijft ingewikkeld om het goed te krijgen met een sub als ik dat allemaal zo lees, dat motiveert me niet er enorme haast achter te zetten merk ik.

Wanneer ga je de Audiosolutions S2 beluisteren ?  :tounge2:
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

CinéHome

Mijn hele punt is dat je geen zuilen/vloerstaanders nodig hebt met een goede sub.
En basgeluid is omnidirectioneel en daarmee per definitie 'mono'. Meeste studio's gaan het laagste laag ook mono mixen.

FS249

Citaat van: ruud2 op september 26, 2025, 14:25:20ik weet niet of ik wat bijdraag in deze,
Muziek luisteren en HT ervaren zijn twee verschillende zaken.
Bij HT wil je voelen en het beeld beleven, hele kuddes olifanten door je kamer laten dreunen?
Bij muziek is dit veel meer in detail, mijn 2 subs doen mee op een laag pitje. zet ik ze uit ...dan mis ik iets.
zet ik ze aan en de andere versterking uit dan hoor je op wel laag niveau de subs meedoen, een beetje rommelen onder de 80 Hz.  geen olifanten poten dus maar een subtiele aanvulling.

Klopt. Zo hoort het ook te zijn.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

FS249

Citaat van: CinéHome op september 26, 2025, 15:24:12Mijn hele punt is dat je geen zuilen/vloerstaanders nodig hebt met een goede sub.
En basgeluid is omnidirectioneel en daarmee per definitie 'mono'. Meeste studio's gaan het laagste laag ook mono mixen.

Ben ik niet met je eens. Een monitor klinkt meestal wat "puntiger", is mijn ervaring. En ik heb al heel wat verschillende monitoren naast mijn vloerstaanders gehad.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

RCD

Citaat van: buckler op september 26, 2025, 12:57:42Nee. Maar ik heb het ff snel terug gelezen en ik snap Rob wel...
Het gaat denk ik eerder over 1 sub of twee subs en die als mono houden.
Dat klinkt wel logisch.
Maar ik ben geen goede referentie in deze vind ik zelf Stephan, ik heb zelf 2 subs en dat zijn snelle push pulls en ze staan Links en Rechts voor opgesteld , staan mono , heb actieve monitoren en zoals Rob al zegt ook een Trinnov en de bass management daarvan is heel wat anders dan van de meeste pre's
Plus... ik luister de laatste paar jaar vrijwel geen muziek meer en alles is gebaseerd op films bij mij al wil ik dat wel weer gaan oppakken trouwens.
Maar nee voor mijn gevoel mis ik geen detail maar ik ben qua muziek totaal geen kenner zoals jij en Rob daarin zijn.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat toen ik vroeger mijn B&W Nautilus en daarvoor Linn staanders had staan dat ik het mooier vond bij muziek om geen sub te gebruiken dan te spelen met 1 sub.
Maar ook voor film vind ik 1 sub niet zoals het hoort hoor en daar moeten er minstens 2 staan vind ik zelf.
Help ik nu aan deze discussie? Denk het niet echt... sorry
Zie dat je ook een Trinnov hebt.
Als je nog een uitgang over hebt zou ik je 2 subs zeker als links en rechts instellen niet als mono.

Rob

buckler

Citaat van: Rob_Dingen op september 26, 2025, 16:35:46Zie dat je ook een Trinnov hebt.
Als je nog een uitgang over hebt zou ik je 2 subs zeker als links en rechts instellen niet als mono.

Rob

Die staan als L en R aangeduid maar wel als mono.
Ik zal er is naar kijken.

DofN

Citaat van: Rob_Dingen op september 25, 2025, 13:15:26Als je voor een stereo set een subwoofer toepast gaat het al fout.
Dan verdwijnt er al laag informatie.

Rob

Bedoel je nu een mono sub, of twee subs die in mono spelen, of twee subs die in stereo spelen? Of bijvoorbeeld vijf subs die in mono spelen? Je spreekt in raadsels.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindersteker: Bryston 3B³ SST³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

chansig

Chatgtp vragen ?

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

DofN

Citaat van: brt op september 26, 2025, 13:47:30Wel een fascinerend onderwerp die @Rob_Dingen inbrengt: ik overweeg ook een sub, maar wil er zeker niet meteen aan twee beginnen. Als ik dan zo van hem en nu van @buckler lees dat het zonder sub mooier klinkt dan met 1 sub - bij stereo luisteren - begin ik wel erg te twijfelen om dit aan te gaan. Ook @Richi vond onlangs een dikke SVS sub aanvankelijk niets toevoegen aan zijn speakers bij stereo (gewoon muziek luisteren dus).

Citaat van: buckler op september 26, 2025, 17:29:12Die staan als L en R aangeduid maar wel als mono.
Ik zal er is naar kijken.

Het hangt ook af van je crossover. Een hoge crossover: stereo. Maar alleen als je je fronts een delay kan geven in het geval je subs verder weg staan dan je fronts. Een lage.. mono. en dan nog.. afhankelijk van waar je subs staan, de mogelijkheden om delays in te stellen.. en nog veel meer dingen. Test gewoon met een SPL meting in REW hoe je subs het beste integreren. Iedere kamer en opstelling is anders.

Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindersteker: Bryston 3B³ SST³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

CinéHome

Citaat van: FS249 op september 26, 2025, 16:31:02Ben ik niet met je eens. Een monitor klinkt meestal wat "puntiger", is mijn ervaring. En ik heb al heel wat verschillende monitoren naast mijn vloerstaanders gehad.
Ik bedoel dan ook geen monitor. Maar een monitor met subwoofer. De juiste soort monitor met de juiste soort subwoofer.
En van die monitor verwacht ik dat hij puntiger klinkt... hij geeft dan ook niets weer onder 80Hz. Een setting waarmee de meesten ook werken in hun receiver bij vloerstaanders (dus ik zie het probleem niet). Alleen gaan de vloerstaanders wel meer overlapping geven die voor problemen zorgen in een 'standaard' opstelling (zonder bass management of andere fratsen om precies dat probleem te adresseren).

buckler

Citaat van: DofN op september 26, 2025, 17:35:38Bedoel je nu een mono sub, of twee subs die in mono spelen, of twee subs die in stereo spelen? Of bijvoorbeeld vijf subs die in mono spelen? Je spreekt in raadsels.

Ik heb het zo... en ik ga er van uit dat hij dit ook bedoelde met twee subs die beide uit een aparte XLR output komen en de ene sub als sub Left en de andere subs als sub Right word aangeduid, en dus apart gemeten worden omdat het twee verschillende outputs zijn.
En dan beide een mono signaal krijgen (dus niet als L/R stereo subs zoals Lyngdorf eigenaren veel doen).

RCD

Citaat van: buckler op september 26, 2025, 19:09:28Ik heb het zo... en ik ga er van uit dat hij dit ook bedoelde met twee subs die beide uit een aparte XLR output komen en de ene sub als sub Left en de andere subs als sub Right word aangeduid, en dus apart gemeten worden omdat het twee verschillende outputs zijn.
En dan beide een mono signaal krijgen (dus niet als L/R stereo subs zoals Lyngdorf eigenaren veel doen).

Dat is wat mij betreft fout.
Je moet wel stereo subs maken niet mono.

Rob

DofN

Citaat van: Rob_Dingen op september 26, 2025, 19:20:07Dat is wat mij betreft fout.
Je moet wel stereo subs maken niet mono.

Rob

Dat is echt te simpel gedacht.

RCD

DofN

ruud2

Citaat van: DofN op september 26, 2025, 19:32:43Wat jij wil. Ik zie dat anders.

je moet het niet zien maar horen.
wat heeft het voor zin om een stereo opname te beluisteren met een mono sub?
of is laag niet in stereo?
omnidirectioneel, echt niet bij muziek.  wellicht voor HT om het schrikeffect te vergroten  :exclamation:

DofN

Citaat van: ruud2 op september 26, 2025, 19:45:00wat heeft het voor zin om een stereo opname te beluisteren met een mono sub?

Heel veel.

ruud2

Citaat van: DofN op september 26, 2025, 19:48:17Heel veel.

Ik weet waarschijnlijk wel waar we langs elkaar praten. jij hebt waarschijnlijk losse subs? bij mij geintregeerd als stereo systeem.